دانلود و خرید کتاب اساطیر یونان عباس مخبر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اساطیر یونان اثر عباس مخبر

کتاب اساطیر یونان

معرفی کتاب اساطیر یونان

کتاب اساطیر یونان نوشتهٔ عباس مخبر است. نشر مرکز این درسگفتارها را منتشر کرده است.

درباره کتاب اساطیر یونان

کتاب اساطیر یونان از مجموعهٔ درسگفتارهای عباس مخبر در باب اساطیر ایران و جهان است. اسطوره‌های یونان بخشی از جذاب‌ترین و اثرگذارترین اسطوره‌های جهان است که از زمان تدوین آن یعنی ۲۵۰۰ سال پیش تا امروز الهام‌بخش نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان، شاعران، نقاشان، موسیقی‌دانان، هنرمندان تجسمی و انواع هنرهای جدید از جمله سینما بوده است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا ضمن معرفی این مجموعه، گامی به پیش بردارد و با نگاهی تحلیلی به تبارشناسی خدایان و الهه‌ها و بن‌مایه‌های فلسفی، تقدیرگرایانه و روان‌کاوانهٔ مندرج در پس و پشت آن‌ها بپردازد. توجه به بخش‌های کم‌تر دیده‌شدهٔ اساطیر یونان و تأکید بر اهمیت و نقش الهه‌ها در مجادلهٔ دیرپای میان نظام‌های مادرتبار و پدرسالار از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. عباس مخبر در این اثر، اساطیر یونان و خاستگاه‌های این اساطیر را تشریح و تحلیل کرده و به ما شناسانده است.

اسطوره روایت‌هایی باستانی با ریشهٔ مذهبی دربارۀ ایزدان یا موجودات فوق انسانی در زمان‌ها و مکان‌های نامشخص است. شناخت انسان باستانی از جهان، شناختی اسطوره‌ای است. اسطوره پاسخ انسان نخستین است به سؤال‌های ذهنی‌اش؛ در واقع نسخه‌برداری ناخودآگاهانه و رؤیاگونهٔ انسان از طبیعت است و بی‌شک چنین نسخه برداری و توجیهاتی از شرایط مادی و اجتماعی زندگی انسان متأثر بوده است.

خواندن کتاب اساطیر یونان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه در باب اساطیر یونان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره عباس مخبر

عباس مخبر در ۱۹ تیر ۱۳۳۲ به دنیا آمد. او مترجم و اسطوره‌شناس و نویسنده‌ای ایرانی است. تحصیلاتش را در دبستان منوچهری در سیوند آغاز کرد و پس از دریافت دیپلم وارد دانشکدهٔ نفت شد. پس از آن به‌دنبال فیزیک رفت و بالأخره دورهٔ کارشناسی جامعه‌شناسی را در دانشگاه پهلوی گذراند؛ سپس فوق‌لیسانس همین رشته را گرفت. پس از آن مدرک کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تهران دریافت کرد. عنوان پایان‌نامهٔ او «کندوکاوی در برنامه‌ریزی زبان فارسی نوشتاری» (به‌راهنمایی «علی‌محمد حق‌شناس») بود؛ سپس در حوزهٔ ترجمه و پژوهش در زمینه‌های علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، اسطوره‌شناسی و ادبیات به فعالیت‌های خود ادامه داد. از تألیفات عباس مخبر می‌توان به «مبانی اسطوره‌شناسی»، «اساطیر خاورمیانه» و «قهرمان در تاریخ و اسطوره» اشاره کرد و عنوان برخی از کتاب‌هایی که او به پارسی برگردانده، عبارت است از «حیوان قصه‌گو»، «راز فال ورق»، «راهنمای نظریهٔ ادبی معاصر»، «مقدمه‌ای بر روان‌شناسی نقاشی کودکان»‌، «کتاب فیلسوفان مرده» و «سفر قهرمان» به قلم «جوزف کمبل».

بخشی از کتاب اساطیر یونان

«دیونوسوس پیوند نزدیکی نیز با دیمیتر و پرسیفونه داشت. در بعضی اسطوره‌ها معشوق یا فرزند یکی از آنها یا هر دو بود. یکی از دلایل این پیوند آن است که دیونوسوس و دیمیتر علاوه بر این که هر دو خدایان رازند، خدایان اصلی کشاورزی نیز هستند: یکی غلات و دیگری انگور. دیونوسوس سرانجام در عرصهٔ هنر و نمایش به خدای خلسهٔ خلاق تبدیل شد و شماری از معروف‌ترین تراژدی‌نویسان یونانی پیرو او بودند. در سال‌های بعد، جشنواره‌های زیادی به افتخارش برگزار شد که در آن نمایشنامه‌نویسان آثار خود را برای رقابت عرضه می‌کردند. مهم‌ترین این جشنواره‌ها دیونوسیای بزرگ بود که جبار آتنی پیسیستراتوس آن را بنیان نهاد. منبع اصلی موجود دربارهٔ کیش دیونوسوس، نمایشنامهٔ باکایی‌های اوریپید است که از باکوس نام دیگر دیونوسوس گرفته شده و داستان دیونوسوس و پنتئوس، شاه تبِس، را شرح می‌دهد. البته باکایی‌ها نمایشنامه است نه تاریخ، اما اوریپید این نمایشنامه را بر اساس تجارب عملی رازها نوشته است. رازهای دیونوسوسی، تجسم ماورالطبیعه در دین یونانی است. پیروان او از خدا الهام آسمانی دریافت می‌کردند، و او آنها را از طریق خلسه به جنون هدایت می‌کرد. در واقع جسم آنها را در اختیار می‌گرفت، در حالی که روحشان چیزی را می‌آموخت که به دنیای محسوسات تعلق نداشت. کسانی که وارد این وجد جنون می‌شدند باکانت نام می‌گرفتند. این جشن به دلیل آشوب ناشی از سرسپردگی کامل، فقط چند بار در سال برگزار می‌شد.»

سقیفه در متون تاریخی فارسی
معصومه قره داغی
نتایج نوآوری باز
هنری چسبرو
رؤسای معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش فارس بین دو انقلاب
پروین‌دخت تدین
سوفیا همیشه سیاه می پوشد
پائولو کنیه‌تی
هنر گفتگوی فوتبالی
محمدحسین فهیمی
مقدمه ای بر اصلاح نامه نسخه شناسی در ایران
الهه روحی دل
گونه شناسی مشارکت عمومی و خصوصی در کشاورزی تجاری (جلد سوم)
علیرضا کردلو
راهی
رضوان کفایتی
صدایی از خاکستر
عبدالقادر مرادی
راهنما برای روزهای پرفشار
هندری وایزینگر
آنالیز المان مرزی در مکانیک شکست
وهاب سرفرازی
تجزیه و تحلیل عوامل موثر شبکه های ماهواره ای غربی بر پوشش دختران جوان
بهاره مقتدری
ارواح کلیمانجارو
ابراهیم نصرالله
هوش هیجانی برای رهبری
آدام فیل
نباته (آفاق)
محمدرضا لروند (سالک)
ازدواج عاقلانه -زندگی عاشقانه جلد دوم روش های شناخت همسر آینده
میرناصر داودزاده
یادگیری انسان
ژان الیس آرمرد
فرهنگ فشرده علوم کتابداری و اطلاع رسانی
عبدالحسین آذرنگ
گاه رویش عشقه
م. دهنوی
زیبایی جانوران
کریستیانه نوسلاین - فولهارت
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

حجم

۳٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

قیمت:
۸۹,۰۰۰
تومان