دانلود و خرید کتاب حیوان قصه گو جاناتان گاتشال ترجمه عباس مخبر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حیوان قصه گو اثر جاناتان گاتشال

کتاب حیوان قصه گو

انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:
۴.۰از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حیوان قصه گو

کتاب حیوان قصه گو نوشتهٔ جاناتان گاتشال و ترجمهٔ عباس مخبر است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه قصه ما را انسان می‌کند؟

درباره کتاب حیوان قصه گو

این کتاب درباره‌ٔ اعتیاد انسان به قصه و قصه‌گویی از دیرباز تا امروز است. درباره‌ٔ اینکه چقدر عجیب است یک داستان دزدانه وارد جـان مـا می‌شود، مـا را می‌خنداند یـا می‌گریـاند، عاشق‌پیشه یـا خشمگینمان می‌کند و شیوه‌ٔ تفکر ما را درباره‌ٔ خودمان و دنیایمان تغییر می‌دهد. چقدر حیرت‌آور است که وقتی داستانی را تجربه می‌کنیم، خواه در یک کتاب، فیلم، یا آواز، به خود اجازه می‌دهیم به اشغال گوینده درآئیم. سازنده‌ٔ داستان وارد کله‌ٔ ما می‌شود و مهار مغزمان را به دست می‌گیرد. نویسنده می‌کوشد تا با استفاده از یافته‌های زیست‌شناسی، روان‌شناسی و عصب‌شناسی، ساز و کار اعتیاد بشر به داستان و تأثیر شگفت آن را بر روح و روان ما بررسی کند. قصه‌پردازی‌هـای فی‌البداهـه‌ٔ کودکان در بازی‌های کودکانه، ارتباط خواب با داستان، و تأثیر فناوری‌های نوینِ دیجیتال و دنیای مجازی بر تحول داستان در آینده‌ٔ پیش‌رو، از دیگر مطالب تازه و خواندنی این کتاب است.

خواندن کتاب حیوان قصه گو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران نقد ادبی و ادبیات داستانی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب حیوان قصه گو

«کشتی کچ به تئاتر روحوضی نزدیک‌تر است تا ورزش. نمایشی که تماماً پیشاپیش طرحریزی شده است، خط داستانی روشنی در اختیار ما می‌گذارد که قهرمانانی برای دوست داشتن و ضد قهرمان‌هایی برای نفرت ورزیدن دارد: جذابیت پرطمطراق، پسر آمریکایی خالص، کمونیست شرور، و خودشیفتهٔ نازک‌نارنجی. فریادهای بی‌باکانه و مبالغه‌ها، ابزارهای لازم برای شکوه و جلال اپرا را در اختیار ما می‌گذارند. خشونت ساختگی کشتی کچ هیجان‌انگیز است. هر یک از فنون و شگردهای این نمایش نیز پیرنگ یک ملودرام روحوضی را به پیش می‌برد، دربارهٔ این‌که چه کسی با زن دیگری خوابیده، چه کسی به دیگری خیانت کرده، چه کسی واقعاً آمریکا را دوست دارد و چه کسی فقط تظاهر می‌کند.

ورزش‌هایی که در آنها مبارزهٔ واقعی صورت می‌گیرد نیز از قاعدهٔ قصه‌گویی مشابهی تبعیت می‌کنند. برگزارکنندگان مسابقات مشت‌زنی از مدت‌ها قبل این نکته را دریافته‌اند که صرف مبارزه باعث جلب علاقه‌مندان و کسب پول بیشتر نمی‌شود، مگر آن‌که پیشاپیش قصه‌ها و شخصیت‌هایی قانع‌کننده خلق کنند. رجزخوانی‌های پیش از مبارزه، داستانی را دربارهٔ علت مبارزهٔ این مردان و این‌که چرا از یکدیگر بدشان می‌آید، بازگو می‌کنند. این رجزخوانی‌ها آشکارا شکل داستانی دارند و مردانی که دور از دوربین با هم دوستی دارند، برای اجرای یک نمایش خوب وانمود می‌کنند که از یکدیگر نفرت دارند. بدون یک داستان زمینه‌ساز قوی، هر چقدر هم اعمال مبارزه‌کنندگان خشونت‌آمیز باشد، مبارزه ملال‌آور می‌شود. چیزی شبیه به مشاهدهٔ نقطهٔ اوج در یک فیلم سینمایی بزرگ، بدون دیدن صحنه‌های زمینه‌سازی که تنش لازم را برای رسیدن به این نقطه فراهم می‌کنند.»

نظرات کاربران

zeinab
۱۴۰۱/۱۱/۱۰

بزارین تو طاقچه بی نهایت

آپاچی زرد
۱۴۰۲/۰۱/۰۵

کتابی با ترجمه خوب. به دانشجویان روانشناسی، انسانشناسی و ادبیات نمایشی توصیه میکنم. کتاب به چگونگی کارکرد قصه میپردازه و برای من کتاب جذابی بود.

pR
۱۴۰۲/۰۱/۱۱

جالبه داستانها حتی ملت سازی میکنند..حتی روایت (داستان.)شیعه و روایت.سنی ...چرا مغز ما اینقدر به داستان علاقه داره در اصل این مغز ماست که شیرجه میزنه تو داستان چرا ؟....

کاربر 7177951
۱۴۰۲/۰۷/۱۶

کتاب حیوان قصه‌گو، کتابیست بسیار خواندنی که به آغاز قصه‌گویی، روند و ادامه اش در زندگی بشری می‌پردازد. اثر پر از دیتا‌های تحقیق شده توسط روانشناسان و نظریه پردازان علوم اجتماعی و فرهنگ شناسی و جامعه شناختی ست. به علاقمندان

- بیشتر
خضرا
۱۴۰۲/۱۲/۱۰

می‌توانست مختصرتر و منسجم‌تر باشد. پر از تکرارهای غیرضروری است. ارزش خواندن دارد.

کاربر 1018867
۱۴۰۲/۱۱/۲۳

خوندن کتاب رو به کسانی که دوست دارن بدونن چرا انسان به داستان و داستان پردازی تا این حد علاقه منده، توصیه میکنم.

ریحان
۱۴۰۱/۱۲/۰۳

کاش صوتی این کتاب رو بذارید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
قصه برای باز کردن ذهن، کندوکاو در شرایط انسانی، و یا هر چیز ارزشمند دیگری از این دست نیست. ما با قصه حال می‌کنیم.
mt
داستان به مغز ما اجازه می‌دهد که واکنش در مقابل انواع چالش‌های مهم برای موفقیت را به عنوان نوع بشر تمرین کنیم
mt
آنها در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که در آزمون‌های توانایی اجتماعی و همدلی، خوانندگان کتاب‌های داستان در مقایسه با کسانی که عمدتاً کتاب‌های غیرداستانی می‌خوانند مهارت‌های اجتماعی بیشتری دارند. آنها دریافتند که علت این امر آن نیست که افراد دارای قابلیت‌های اجتماعی خوب، به‌طور طبیعی جذب داستان می‌شوند
mt

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان