دانلود و خرید کتاب تاریخ مختصر اسطوره کارن آرمسترانگ ترجمه عباس مخبر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ مختصر اسطوره اثر کارن  آرمسترانگ

کتاب تاریخ مختصر اسطوره

معرفی کتاب تاریخ مختصر اسطوره

کتاب تاریخ مختصر اسطوره نوشتهٔ کارن آرمسترانگ و ترجمهٔ عباس مخبر است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب تاریخ مختصر اسطوره

هیچ‌گاه روایت واحد و اصیلی از یک اسطوره وجود ندارد. با تغییر شرایطمان نیاز داریم که داستان‌هایمان را به گونه‌ای متفاوت بازگو کنیم تا حقیقت بی‌زمانـی را که در دل آن‌ها است بیـرون بکشیم. در ایـن تاریخ مختصر اسطوره‌شناسی، خواهیم دید که هر زمان مردان و زنان گامی به پیش برداشته‌اند، اسطوره‌های خود را بازبینی کرده و آن‌ها را در شرایط جدید به سخن درآورده‌اند. اما این را نیز خواهیم دید که ماهیت بشر تغییر زیادی نمی‌کند، و هر چند بسیـاری از این اسطوره‌هـا در جوامعی خلق شده‌اند که بیشترین تفـاوت را با جامعه‌ٔ کنونی ما داشته‌اند، هنوز هم با اساسی‌ترین ترس‌ها و آرزوهای ما مرتبط‌اند.

خواندن کتاب تاریخ مختصر اسطوره را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به اسطوره پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاریخ مختصر اسطوره

«دورانی که در آن انسان‌ها تحول زیست‌شناختی خود را به کمال رساندند، یکی از طولانی‌ترین و سازنده‌ترین دوران‌های تاریخ آنها است. این مردمان اولیه هنوز به کشاورزی دست نیافته بودند. آنها نمی‌توانستند غذای خود را بکارند و پرورش دهند و کاملاً به شکار و گردآوری وابسته بودند. اسطوره برای بقای آنها همان‌قدر ضرورت داشت که سلاح‌هایی که ساخته و مهارت‌هایی که کسب کرده بودند تا شکار خود را بکشند و تا حدی بر محیط خود کنترل داشته باشند. مردان و زنان دوران کهن‌سنگی نیز مانند نئاندرتال‌ها نمی‌توانستند اسطوره‌های خود را مکتوب کنند، اما این داستان‌ها در درک انسان‌ها از خودشان وگرفتاری‌های‌شان آن‌قدر اهمیت داشتند که به صورت تکه‌پاره در اسطوره‌های فرهنگ‌های باسواد بعدی برجای ماندند. همچنین می‌توانیم دربارهٔ تجربه و دل‌مشغولی‌های این انسان‌های اولیه، از بومیانی از قبیل پیگمی‌ها، یا بومیان استرالیا مطالب زیادی بیاموزیم؛ اقوامی که مانند مردمان دوران کهن‌سنگی در اجتماعات شکارگر زندگی می‌کنند و هنوز به انقلاب کشاورزی نرسیده‌اند.

برای این مردمان بومی طبیعی است که با اسطوره و نماد بیندیشند، زیرا قوم‌شناسان و انسان‌شناسان بر این نظرند که آنها بر حضور یک بعد معنوی در زندگی روزمرهٔ خود کاملاً آگاهی دارند. تجربه‌ای که آن را قدسی یا آسمانی می‌نامیم، برای مردان و زنان ساکن در جوامع شهری و صنعتی، در بهترین حالت، واقعیتی دور از دسترس است، اما به‌عنوان مثال برای استرالیایی ها، نه تنها امری بدیهی، بلکه واقعی‌تر از دنیای مادی است. «زمان رویا» که استرالیایی‌ها آن را در خواب و لحظات مکاشفه تجربه می‌کنند، پدیده‌ای بی‌زمان و «هر زمان» است. زمینه‌ای پایدار بر زندگی معمولی است که زیر سیطرهٔ مرگ، ناپایداری، توالی بی‌پایان رویدادها، و چرخهٔ فصول قرار دارد. زمان رویا، میراث اجداد است؛ موجوداتی نیرومند و کهن‌الگویی که مهارت‌های لازم برای زندگی از قبیل شکار، جنگ، سکس، بافندگی و سبدسازی را به انسان‌ها آموختند. بنابراین، آنچه مردان و زنان فانی را در پیوند با زمان رویا قرار می‌دهد، فعالیت‌های قدسی است و نه عرفی. به‌عنوان مثال هنگامی که یک استرالیایی به شکار می‌رود، رفتاری چنان نزدیک به نخستین شکارچی در پیش می‌گیرد که حس می‌کند کاملاً با او یگانه شده، و در آن دنیای کهن‌الگویی نیرومندتر قرار گرفته است. تنها هنگامی که این وحدت عرفانی با زمان رویا را تجربه می‌کند، زندگی‌اش معنادار می‌شود. پس از مدتی از این غنای اولیه فاصله می‌گیرد و وارد دنیای زمان می‌شود. دنیایی که در آن می‌ترسد بلعیده شود و همهٔ کارهایی که انجام می‌دهد در سراب نیستی مدفون گردد.»

نشانه ای برای رهایی
والتر بنیامین
اومانیسم
تونی دیویس
جهانی برای ساختن
مارتا هارنکر
فلسفه مدرن فرانسه
رابرت ویکس
ضد سنت بوو، خاطره های بامداد
مارسل پروست
در سودای نظام داد
کمال پولادی
مفهوم اضطراب
سورن کیرکگور
یونگ، خدایان و انسان مدرن
آنتونیو مورنو
درس گفتارهای ایدئولوژی و اتوپیا
پل ریکور
ایلیاد
هومر .
اسطوره های موازی
ج. ف. بیرلین
درام
س. و. داوسن
هایدگر
جاناتان ری
درباره تقسیم کار اجتماعی
امیل دورکیم
مفهوم آیرونی
سورن کیرکگور
فیلسوفان یونان
دیوگنس لائرتیوس
ویتگنشتاین
سول کریپکی
سفرنامه ناصر خسرو
ناصرخسرو قبادیانی
انه اید
ویرژیل .
در باب خواندن
مارسل پروست
دنیای سوفی
سارا فیض
دنیای سوفی
یوستاین گاآردر
دختر پرتقالی
یوستاین گاآردر
حکمت اشراق
رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی
منطق شرق
رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی
هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ
دانیل. ام کلاین
چنین گفت زرتشت
داریوش آشوری
فلسفه‌ای برای زندگی
ویلیام اروین
چهار میثاق
دون میگوئل روئیز
فلسفی زیستن
جوناس سالزجیبر
هر بار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند
دانیل. ام کلاین
دنیای سوفی
یوستین گوردر
پیاده‌روی؛ و سکوت، در زمانه‌ی هیاهو
ارلینگ کاگه
فلسفه تنهایی
لارس اسوندسن
نقشه ‌هایی برای گم شدن
ربکا سولنیت
تاریخ فلسفه دامیز
مارتین کوهن
خودآموز فلسفه
مل تامپسون
هنر زندگی آسوده
شونمیو ماسونو
فلسفه ترس
لارس اسوندسن
غروب بت‌ها
داریوش آشوری

نظرات کاربران

پیام
۱۴۰۲/۰۴/۰۹

بهترین کتاب برای شروع اسطوره‌شناسی.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱)
تخیل، قوه‌ای است که دین و اسطوره را پدید می‌آورد.
پارسا
ما موجوداتی در جستجوی معنائیم. تا جایی که می‌دانیم سگ‌ها از بابت شرایط سگی زندگی رنج نمی‌کشند و در مورد بی‌خانمانی سگ‌ها در بخش‌های دیگر جهان نگران نیستند، و یا سعی نمی‌کنند زندگی خود را از چشم‌انداز دیگری ببینند. چون ما انسان‌ها به آسانی دچار نومیدی می‌شویم از همان آغاز داستان‌هایی ابداع کرده‌ایم که به ما امکان می‌دهد زندگی خود را در چارچوب بزرگ‌تری بگذاریم. داستان‌هایی با یک انگارهٔ شالوده‌ای که این حس را در ما ایجاد می‌کند که به رغم همهٔ شواهد افسرده‌کننده و پرآشوب، زندگی دارای معنا و ارزش است.
پارسا
گورهای نئاندرتال نشان می‌دهند که وقتی این انسان‌های اولیه بر میرا بودن خود آگاه شدند، نوعی ضد روایت آفریدند که به آنها امکان داد با این مسئله کنار بیایند.
پارسا
به اسطوره‌هایی نیاز داریم که به ما کمک کنند خود را نه با قبیلهٔ قومی، ملی یا ایدئولوژیک‌مان، بلکه با همهٔ همنوعان‌مان همذات کنیم. به اسطوره‌هایی نیاز داریم که به ما کمک کنند اهمیت همدردی را دریابیم؛ عنصری که در دنیای عقلانی و عمل‌گرای ما به قدر کافی بارور یا کارآمد نیست.
Hana
دیوانهٔ تمثیل نیچه در علم شاد، عقیده دارد که مرگ خدا بشریت را از ریشه‌های خود جدا کرده است.
Hana
در سال ۱۸۸۲ فردریش نیچه (۱۹۰۰‌-‌۱۸۴۴) اعلام کرد خدا مرده است. به تعبیری حرف او درست بود. بدون اسطوره، کیش، آئین و زندگی اخلاقی، حس قدسی می‌میرد.
Hana
هنگامی که سفر پیدایش را به‌عنوان اثری علمی قرائت می‌کنید، یک علم بد و یک دین بد خواهید داشت.
Hana
خردگریزی ترسان و ویرانگر همواره بخشی از تجربهٔ بشر بوده و هنوز هم هست.
Hana
هنگامی که می‌خواستند معنا و اهمیت غایی را در زندگی خود پیدا کنند، هنگامی که به دنبال ریشه‌کن کردن نومیدی بودند، یا به کشف زوایای درونی شخصیت خود بر می‌آمدند، وارد قلمرو اسطوره می‌شدند.
Hana
باید به خاطر داشت که یک اسطوره رویدادی است که روزگاری به نوعی اتفاق افتاده است، اما در عین حال همیشه هم اتفاق‌می‌افتد.
Hana

حجم

۱۰۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱۰۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان