دانلود و خرید کتاب اسطوره های سلتی میراندا جین گرین ترجمه عباس مخبر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره های سلتی اثر میراندا جین گرین

کتاب اسطوره های سلتی

معرفی کتاب اسطوره های سلتی

کتاب اسطوره های سلتی نوشتهٔ میراندا جین گرین و ترجمهٔ عباس مخبر است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. این کتاب از مجموعهٔ اسطوره‌های ملل و در راستای شناخت اسطوره‌های دنیاست.

درباره کتاب اسطوره های سلتی

سلت‌ها اقوامی اروپایی بودند که در زمان اوج گسترش خویش، در سراسر این قاره، از جزایر بریتانیا و ایرلند تا ایتالیا و ایبری (اسپانیا و پرتغال) و یونان و رومانی پراکنده بودند و سرانجام رومیان و قبیله‌های ژرمن آنان را راندند و امروز اخلاف آنان را در ایرلند و اسکاتلند و ویلز می‌توان یافت. سلت‌ها که مردمی نانویسا بودند از زندگی، باورها و داستان‌هایی که بخشی بس مهم از فرهنگشان بود چیزی به جا نگذاشته‌اند. اما آنچه یونانیان، رومیان و مسیحیان اولیه درباره‌ٔ آنان گفته‌اند،‌ همراه با یافته‌های باستان‌شناختی، دانسته‌هایی ارزنده در اختیار ما گذارده است.

در این کتاب، به روال دیگر کتاب‌های مجموعه‌ٔ اسطوره‌های ملل، قصه‌های مهیج پهلوانی، اسطوره‌ای و جادویی این اقوام کهن بازگو و مناسک و آیین‌ها و باورهای دینی آنان شناسنده و آنچه از گورستان‌ها، قلعه‌ها، آثار هنری و مفرغی و زینت‌آلات کشف‌شده از اقامتگاه‌های آنان می‌توان استنباط کرد بررسی شده است.

خواندن کتاب اسطوره های سلتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران شناخت اسطوره‌های دنیا پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اسطوره های سلتی

«نخستین قصه‌های مکتوب ایرلندی و ویلزی، آکنده از مطالبی است که به سنت‌های اسطوره‌شناختی ویلزی تعلق دارند. به جای گزارش‌های باستانشناختی، این قصه‌ها را نقطه آغاز بحث خود قرار می‌دهیم، زیرا خوانندگان امروزی علاقمند به اسطوره‌شناسی سلتی، بیش از هر چیز با این قصه‌ها آشنایی دارند. امّا چنانچه بخواهیم اسطوره‌ها و اشارات دائم این آثار به ماوراء طبیعت را با دنیای سلت‌های کافرکیش، بدان صورت که دریافته‌های باستانشناختی یا آثار کلاسیک آمده است، پیوند زنیم باید کاملاً محتاط باشیم. نخست آنکه آثار شفاهی موجود، به صورتی که اکنون در اختیار ما قرار دارند متأخراند، و در فضایی مسیحی، و بیشتر به وسیله دبیران و راهبانی که در دیرها کار می‌کرده‌اند تألیف شده‌اند. دوّم، این آثار مشخصاً و منحصراً به ویلز و ایرلند مربوط می‌شوند که در دوران کافرکیشی سلتی، در حاشیه غربی قلمرو سلت‌ها قرار داشته‌اند.

ثبت و ضبط سنت شفاهی ایرلندی از سال‌های قرن ششم میلادی آغاز شد. امّا تاریخ اکثر دستنوشته‌های باقیمانده، از قرن دوازدهم به بعد است. ارزش آنها ناشی از این واقعیت بی‌چون و چرا است که مطالب مندرج در آنها به دوران‌های بسیار پیشترِ استقرار ایرلندی‌ها، و شاید به دوره کافر کیشی، یعنی قبل از قرن پنجم میلادی باز می‌گردد.

سه مجموعه قصه منثور ایرلندی در دست است که بخصوص به دنیای ماوراء طبیعت سلتی مربوط می‌شوند. یکی‌از آنها «چرخه اسطوره‌شناختی» است که لاورگوالا یا کتاب اشغال‌ها، و دین شن خاس یا تاریخ مکان‌ها را شامل می‌شود، و هر دو در قرن دوازدهم میلادی تألیف شده‌اند. کتاب اشغال‌ها، ریشه در تألیفات کهن‌تر علمای رهبانی دارد که در قرن‌های ششم و هفتم میلادی «تاریخ ایرلند» را تألیف کردند. این اثر توصیف اشغال‌های اسطوره‌ای و متوالی ایرلند است که پیش از وقوع توفان بزرگ آغاز می‌شود، و با ورود گیل‌ها یا سلت‌ها خاتمه می‌یابد. به نظر می‌رسد که هدف از این نوشته، تدوین نوعی اسطوره آفرینش، و تبیین ماهیت ایرلند و حضور سلت‌ها است. جالب توجه‌ترین بخش «کتاب اشغال‌ها» در متن کنونی به توها دِدانان مربوط می‌شود که نژاد آسمانی ایرلند است و از خدایان و الهه‌های گوناگون تشکیل می‌شود، و هر یک از آنها کارکردها و دلمشغولی‌های خاص خود را دارند. دین شن خاس به این اندازه سودمند نیست، امّا حاوی مجموعه‌ای از دانستنی‌های مربوط به جای‌ها است که در آنها نام اماکن از چشم‌انداز اسطوره تبیین شده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۹۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۷۹۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان