دانلود و خرید کتاب گهواره‌ی گربه کورت ونه‌گات ترجمه مهتاب کلانتری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گهواره‌ی گربه اثر کورت ونه‌گات

کتاب گهواره‌ی گربه

معرفی کتاب گهواره‌ی گربه

گهواره گربه کتابی از کورت ونه‌گات نویسنده شناخته‌شده آمریکایی است که با طنز سیاه و نگاه تند انتقادی‌اش به قول خودش کله‌گنده‌های دنیا را به تمسخر می‌گیرد. نوک تیز و سواننده قلم ونه‌گات همیشه به سمت نظام حکومتی امریکا است تا شرایط جامعه‌اش را به تصویر بکشد. ونه‌گات در مصاحبه‌هایش رسما اعلام کرده که انگیزه‌هایش از نوشتن کاملا سیاسی است و عقیده دارد نویسنده باید عامل تغییر باشد و هنرمندان باید نوعی سیستم هشداردهنده باشند.

 خلاصه کتاب گهواره گربه

ونه‌گات در کتاب گهواره گربه هم زبان به انتقاد از ظالم گشوده است و جامعه امریکا را ریشخند کرده است. گهواره گربه درواقع نقیضه‌ای بر داستان موبی‌دیک هرمان ملویل است. او در این اثر رویای امریکایی امثال ملویل و والت ویتمن و هم‌نسلان او را به تمسخر می‌گیرد. ونه‌گات در این کتاب با تمرکز بر فاجعه هیروشیما و جنایت امریکا در این کشور رویای آمریکایی را کابوسی می‌شمارد که پس از جنگ ذهن و زبان هر هنرمند و نویسنده ای را تسخیر کرد و بت آمریکا را شکست.

«... این جنگ ادامه همان کاری بود که در هیروشیما با خودمان کردیم؛ ادامه همان کار بود و بس: درک این‌که چقدر ظالم هستیم. این جنگ باعث شد این توهّم که ما بر دولتمان نظارت داریم، از بین برود. به نظر من ما حق نظارت بر دولت را از دست داده‌ایم. مسئله ویتنام به وضوح نشان داد مردم معمولی از هیچ راهی نمی‌توانند بر دولت تأثیر بگذارند، حتی از طریق مقاومت منفی یا تظاهرات اعتراض‌آمیز. مهم نبود مردم چه می‌کنند، اصلاً قرار نبود دولت جوابی بدهد...»

 کتاب گهواره گربه برای چه کسانی مناسب است

گهواره گربه یک طنز انتقادی اجتماعی در سطح بین المللی است که مخاطبان خاص خود را دارد. این اثر برای مخاطبی نوشته شده که دغدغه‌مند مسایل و فجایع اجتماعی در جهان معاصر است. 

درباره کورت ونه‌گات

کورت ونه‌گات از بازماندگان نسل طلایی نویسندگان معاصر آمریکایی و پرخواننده‌ترین نویسندگان دهه هفتاد امریکا است. او به خاطر آمیختن هجو و طنز سیاه و فضای علمی تخیلی در آثارش شهرت دارد.

مارک تواین و جورج اورول از الگوهای ونه‌گات در نویسندگی بودند و او خود بر نویسندگان سرشناسی چون پل آستر و جورج ساندرز تأثیر گذاشت.

ونه‌گات که در مارس ۱۹۴۳ به خدمت نظام رفت، در دسامبر ۱۹۴۴ در جبهه جنگ اسیر نازی‌ها شد و در انباری که محل نگاهداری لاشه‌های گوشت بود زندانی شد. او از بمباران شهر درسدن که در آن بیش از ۱۳۴ هزار نفر کشته شدند به شکل معجزه آسایی نجات پیدا کرد.

ونه‌گات در آثارش همواره برای مخاطب خود فضای فانتزی و علمی-تخیلی را می‎سازد که با هجو و طنزی سیاه و به عبارتی اجتماعی آمیخته شده و به نحوی که با وجود حال و هوای تراژدی که بر داستان حاکم است خواننده را به خنده وا می‌دارد.

از آثار اوست: خدا حفظتان کند آقای زوارتر، مردی بدون وطن، پسری که از دخترها فراری بود و صبحانه قهرمانان.

جملاتی از کتاب گهواره گربه

«وقتی روی هیروشیما بمب اتمی انداختند فقط شش سالم بود، به خاطر همین هر آنچه را از آن روز به یاد آورم از دیگران شنیده‌ام.

یادم می‌آید در ایلیومِ نیویورک بودیم و من داشتم روی فرش اتاق نشیمن، جلوی در اتاق مطالعه پدرم، بازی می‌کردم. در باز بود. پدرم را می‌دیدم. پیژامه و حوله حمام پوشیده بود. سیگار می‌کشید. با یک حلقه نخ بازی می‌کرد. آن روز پدر از آزمایشگاه که آمد تمام روز پیژامه به پا خانه ماند. او هر وقت می‌خواست خانه می‌ماند.»

نظرات کاربران

Amin D
۱۳۹۸/۱۱/۳۰

بعد از مدتها داستان خوبی خواندم و از ذهن فعال وونه گات لذت بردم. به نظرم ترکیب جالبی از طنز تلخ و کنایه به پیشرفتهای معاصر بشر تا دین و سیاست را به هم آمیخته بود تا روایتی آخرالزمانی بیافریند

- بیشتر
fahime
۱۴۰۰/۰۱/۱۸

××هشدار×× ××این ریویو خط کلی داستان را لو می‌دهد×× زمانی که ونه گات در جنرال الکتریک مشغول کار بوده متوجه می‌شه اکثر دانشمندان به اینکه از اختراعاتشون بعدا چه استفاده‌ای بشه، کوچکترین اهمیتی نمی‌دن. ایده‌ی این کتاب هم از همینجا به ذهنش

- بیشتر
ایمان
۱۴۰۰/۰۹/۱۱

این کتاب رو سالها پبش فیزیکیش رو خوندم. بی نظیره، یه رمان آخرالزمانی فوق العاده. از جمله کتابهایی که وقتی خوندم تا مدتی رمان دیگه ای نخوندم و فضای همین کار رو مدام مزمزه کردم. به کسانی که اولش رو

- بیشتر
کاربر بی نام
۱۴۰۰/۰۲/۲۰

من نسخه چاپی کتاب گهواره گربه رو خوندم ، واقعا پرکِشش بود و فضای کتابو نگم براتون چقد دوست داشتم اصن...البته انتخابِ این نوع کتاب ها خیلی سلیقه ای هست و نظرِ دوستان رو خوندم نظرهایِ منفیِ اونها هم کاملا

- بیشتر
مانا
۱۴۰۱/۰۳/۲۵

پست مدرن دوست دارید؟😉 قشنگ و دلچسب و جدید

سروش
۱۳۹۹/۱۲/۲۳

یک نفس خواندم

ر.د.ب
۱۴۰۱/۰۳/۰۳

واقعا کار مترجمین این کتاب عالی بوده. خیلی خوب ترجمه شده بود. کتاب هم دارای نکته هایی هست که شاید هر کسی نفهمه.

Siavash Nasseri
۱۴۰۰/۰۱/۱۲

عالی!

الناز باقرزادگان
۱۳۹۹/۰۲/۲۷

کشش نداشت چندبار خواستم ادامه ندم....درتهایت ولش کردم

نفیسه
۱۴۰۰/۰۱/۰۲

این کتاب هم برای فکر کردنه هم به درد نخور اصلا قابل توضیح نیست.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۸)
«پفیوز کسی است که فکر می‌کند خیلی باهوش است، هیچ‌وقت نمی‌تواند جلوی دهانش را بگیرد. مهم نیست بقیه چه می‌گویند، او باید مخالفتش را بکند. تو می‌گویی از یک چیزی خوشت می‌آید اما او، پناه بر خدا، توضیح می‌دهد چرا خوش آمدن از آن چیز غلط است. یک آدم پفیوز تمام سعی‌اش را می‌کند که تو همیشه خیال کنی گند زده‌ای. مهم نیست تو از چی حرف می‌زنی، او بهتر از تو می‌داند.»
sepid sh
هر کس هم فکر می‌کند سر از کار دنیا درمی‌آورد، احمق است.
1976
به مردم فکر کنید... «و بچه‌های کشته‌شده در جنگ... «و به تمام کشورها... «به صلح بیندیشید. «به عشقی برادرانه. «به برکت فکر کنید. «به این فکر کنید که دنیا چه بهشتی می‌شد، اگر انسان‌ها مهربان و عاقل بودند.»
sepid sh
اولین جمله اسفار باکونون چنین است: «همه راست‌هایی که می‌خواهم به شما بگویم، دروغ‌هایی بی‌شرمانه‌اند.»
فاطمه
«خنده شاید واکنشی به ناکامی‌ها باشد، درست مثل گریه. خنده مشکلی را حل نمی‌کند. همان‌طور که گریه. آدمی وقتی می‌خندد یا می‌گرید که کار دیگری از دستش برنمی‌آید... مثال فروید برای خنده سگی است که چون نمی‌تواند از دروازه‌ای رد شود تا کسی را گاز بگیرد یا با سگ دیگری دعوا کند، شروع به کندن زمین می‌کند. کندن زمین چیزی را عوض نمی‌کند، اما سگ باید کاری بکند...
فاطمه
در مورد آثار هنری، من به تئوری 'قناری در معدن زغال‌سنگ` اعتقاد دارم. قدیم‌ها معدن‌چی‌ها پرندگان را با خود به درون معدن می‌بردند تا آن‌ها وجود گاز را، قبل از این که به آدم‌ها صدمه‌ای برسد، نشان دهند. در مسئله ویتنام هنرمندان دقیقآ همین کار را کردند. آن‌ها جیک‌جیک کردند و کله‌پا شدند، اما اوضاع هیچ فرقی نکرد. برای هیچ‌کس مهم نبود. اما من همچنان فکر می‌کنم که هنرمندها را، همه هنرمندها را، باید به عنوان نوعی سیستم هشداردهنده عزیز داشت.
1976
«خنده شاید واکنشی به ناکامی‌ها باشد، درست مثل گریه. خنده مشکلی را حل نمی‌کند. همان‌طور که گریه. آدمی وقتی می‌خندد یا می‌گرید که کار دیگری از دستش برنمی‌آید...
رئوف
«دکتر هوینیکر همیشه می‌گفت هر دانشمندی که نتواند برای یک بچه هشت ساله توضیح بدهد چه‌کار می‌کند، شارلاتان است.»
فاطمه
بعد از انفجار آن بمب، بعد از این‌که مسلم شد آمریکا می‌تواند یک شهر را فقط با یک بمب نابود کند، دانشمندی به پدر گفت: «حالا دیگر علم باگناه آشنا شده است.» می‌دانید پدر چه گفت؟ او گفت: «گناه دیگر چیست؟»
فاطمه
دکتر برید گفت: «به نظرم بعدها می‌فهمید که همه تقریبآ به یک اندازه فکر می‌کنند. فقط دانشمندها یک جور در باره چیزها فکر می‌کنند، بقیه مردم جور دیگر.»
فاطمه

حجم

۲۳۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۳۷۴ صفحه

حجم

۲۳۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۳۷۴ صفحه

قیمت:
۱۸۷,۰۰۰
تومان