دانلود و خرید کتاب خلیل ملکی همایون کاتوزیان ترجمه عبدالله کوثری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب خلیل ملکی

کتاب خلیل ملکی؛ سیمای انسانی سوسیالیسم ایرانی نوشتهٔ همایون کاتوزیان و ترجمهٔ عبدالله کوثری است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. این کتابْ زندگی‌نامهٔ خلیل ملکی، یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار ایران معاصر است.

درباره کتاب خلیل ملکی

خلیل ملکی شخصیتی بود بی‌همتا در گیرودار دورانی بیگانه با مدارا، که گاه اسیر بند حاکمان بود و گاه آزرده از گزند زبان مخالفان حکومت. او نخستین کـس بـود که تـبـعیت محض احزاب کمونیست از اتحاد شوروی را مردود شـمـرد و تـا آنـجـا پـیـش رفـت کـه با نوشتن مقالاتی مستدل، ماهیت «سوسیالیستی» نظام حاکم بر اتحاد شوروی را آماج تردید کرد.

ملکی روشنفکری ازخودگذشته بود که کم‌وبیش سراسر زندگی پرجنب‌وجوشش را وقف بهبود میهن و سرنوشت هم‌میهنانش کرد، هرچند جامعه‌ٔ خردگریز و هیاهوطلب آن دوران هرگز قدر او را چنان‌که بایست نشناخت. او نظریه‌پرداز، تحلیل‌گر، نویسنده و مترجم و روزنامه‌نگاری بود که ایمانی استوار به آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی داشت.

خواندن کتاب خلیل ملکی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ تاریخ معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

درباره همایون کاتوزیان

محمدعلی همایون کاتوزیان ۲۶ آبان ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. در ایران او را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران با نام «هما کاتوزیان» نیز می‌شناسند. او اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. زمینهٔ تحقیق موردعلاقهٔ او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه‌شناسی است. او به‌طور هم‌زمان مطالعاتش را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده است. نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ‌شده از او دید. او تاکنون بیش از ۷ کتاب در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است.

همایون کاتوزیان نسبت به اروپامحوری در تاریخ‌نگاری ایرانی انتقاد داشته و نشریه‌ای نیز تحت‌عنوان «نظریهٔ کوتاه‌مدت‌بودن جامعهٔ ایران» ارائه کرده است.

برخی از کتاب‌ها او به قرار زیر هستند:

«سعدی، شاعر عشق و زندگی»، «جمالزاده و ادبیات او»، «گفت‌وگو درباره عقلانیت و نوگرایی»، «هشت مقاله در تاریخ و ادب معاصر»، «صادق هدایت و مرگ نویسنده»، «نقدی بر بوف کور هدایت»، «ایران، جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر» و «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران».

بخشی از کتاب خلیل ملکی

«در شهریور ۱۳۲۰/ اوت ۱۹۴۱ قوای انگلیس و روسیه به ایران حمله کردند. این حمله علل مختلف داشت. شاه و ارتش و، به همان شدت، مردم، هوادار آلمان بودند، هرچند کشور رسماً بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود. متفقین بیم آن داشتند که رومل با ارتش افریقایش خط دفاعی انگلیس را در مصر در هم بشکند و به فلسطینیان که مثل ایرانیان هوادار آلمان بودند، بپیوندد و چندان پیش بیاید که به ایران برسد. احتمال دیگر، هرچند ضعیف‌تر، این بود که قوای آلمان در روسیه سرانجام به کوه‌های قفقاز برسند و از شمال به ایران (که احتمالاً خوشامدشان می‌گفت) حمله کنند. نگرانی عمدهٔ متفقین این بود که نفت ایران به‌نحوی از انحا به‌دست آلمان بیفتد. مسئلهٔ دیگر استفاده از راه‌آهن سراسری ایران برای ارسال اسلحه و سایر تجهیزات برای روسیه و قوای انگلیس بود.

اما متفقین همچنان به این بسنده می‌کردند که درمورد فعالیت کم‌وبیش ۲۴۰۰ آلمانی در کشور که در نظر ایشان عوامل و جاسوسان رژیم نازی بودند، به دولت ایران هشدار بدهند. تردیدی در این نیست که برخی از آلمانی‌ها جاسوس و عامل آلمان بودند، اما این را نمی‌توانیم علت اصلی حمله به ایران قلمداد کنیم. رضا شاه وخامت اوضاع را درک نمی‌کرد و اصلاً احتمال نمی‌داد انگلیس و روسیه که اکنون بر ضد آلمان متحد شده بودند به ایران حمله کنند. اگر هم در ایران کسی بود که به این مسائل فکر می‌کرد در آن فضای سیاسی ناامن و بسیار بستهٔ مملکت جرأت نمی‌کرد به شاه چیزی بگوید. تقی‌زاده که خود سیاستمدار و دیپلوماتی از طبقهٔ بالای جامعه بود، بعدها در این باره نوشت که حتی اعضای طبقهٔ بالای جامعه جرأت نمی‌کردند با خویشاوندان خود دیدار کنند.

چنین بود که رضا شاه وقتی علی منصور، نخست‌وزیر، صبح روز سوم شهریور بیدارش کرد تا خبر حملهٔ متفقین را به او بدهد، به‌راستی غافلگیر شد. همهٔ گزارش‌ها حاکی از آن است که شاه سرانجام توانست بر خود مسلط شود، اما درنهایت وحشت شاهد این بود که ارتشی که آن‌قدر به آن می‌نازید و آن همه پول و امتیاز نثارش کرده بود، در مقابل قوای مهاجم آنچنان مفتضحانه رفتار کرده که بسیاری از مردم می‌گویند افسران برای پوشاندن اونیفورمشان چادر به‌سر کرده و گریخته‌اند. شاه چنان به خشم آمد که عملاً وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش را زیر مشت و لگد گرفت، آنچنان‌که دست خودش هم رنجه شد. شاه پیش از آن‌که استعفا بدهد منصور را برکنار کرد و به‌جای او محمدعلی فروغی، دولتمرد وفادار و محترم را به نخست‌وزیری برگماشت.»

نظرات کاربران

MEHRAN
۱۴۰۲/۰۶/۱۰

این کتاب تنها یک نوشته درباره زندگی سیاسی یکی از مهمترین،تاثیرگذارترین مردان ایران معاصر نیست بلکه مروری هم بر تاریخ معاصر ایران از دریچه احزاب و تشکل های چپ دارد. بسیار خوانا و روان و عامه فهم نوشته شده که این

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
حسن ارسنجانی ــ از نزدیکان امینی و وزیر کشاورزی در کابینهٔ آتی او ــ سخت درگیر این ماجرا شده بود، از این روی مدتی بازداشت شد و خود امینی را که سفیر ایران در ایالات متحد بود از این منصب برکنار کردند. بنا بر گفتهٔ ریچارد کاتم که در آن ایام دیپلوماتی جوان بود و در تهران به سیا خدمت می‌کرد، سفارت امریکا از فعالیت‌های قرنی باخبر بود، اما او را به شاه لو نداد. کاتم عقیده دارد افشای قرنی کار سفارت انگلیس بود که از منابع دیگر توطئه را کشف کرده بود. فارغ از این که ایالات متحد در این ماجرا درگیر بود یا نبود، بی‌گمان سرنوشت توطئه‌گران اگر حمایت غیرمستقیم امریکا در میان نمی‌بود، چیز دیگری می‌شد. (۴۷)
MEHRAN
در این احوال در خود دستگاه حاکم، ناخوشنودی کسانی که با فساد مخالف بودند و بر نیاز به اصلاحات اجتماعی اساسی تأکید می‌کردند روزبه‌روز بیشتر می‌شد. در سال ۱۳۳۸ سرلشکر قرنی، رئیس اطلاعات ارتش، بازداشت شد و به اتهامی نامعلوم در دادگاه محرمانه محاکمه و به سه سال زندان محکوم شد. واقعیت این است که قرنی قصد کودتایی سفید داشت تا از قدرت شاه بکاهد و رژیمی اصلاح‌طلب بر سر کار آورد. او بدین منظور با طیف گسترده‌ای از رهبران سیاسی از جمله ملکی تماس گرفته بود و ملکی، با توجه به منصب قرنی، یعنی ریاست اطلاعات ارتش، در پاسخ به انتقادات او از وضع موجود، با لحنی محتاطانه سخن گفته بود. (۴۶)
MEHRAN
نیروی سوم (به معنی اخص آن) در اروپا عبارت از یک راه‌حل سوسیالیستی، مطابق موازین دموکراسی مترقی اروپایی است که برای اجتناب از مضرات و مشکلات سرمایه‌داری، جانشین آن می‌شود... در مقابلِ کاپیتالیسم آمریکایی که در اروپا همقطاران زیادی دارد، از طرفی، و کاپیتالیسم دولتی شوروی (که خود را سوسیالیست نامیده اما هم آزادی اقتصادی و هم آزادی سیاسی را از مردم روسیه سلب کرده و آزادی انفرادی را معدوم ساخته)، یک سوسیالیسم اروپایی به معنی اخص نیروی سوم، در اروپا در حال تکوین و رشد و تکامل است. (۶)
MEHRAN
ملکی که اینک در لحظهٔ حساسی از تاریخ معاصر ایران مجدداً وارد گود شده است، دیگر به ستون «برخورد عقاید و آرا» در روزنامهٔ شاهد کفایت نمی کند. گو این‌که همین نوشته‌ها و تحلیل‌ها و بررسی‌های وی در تدوین اصول نظری نهضت ملی ایران و پی‌ریزی اندیشهٔ راهنمای چپ مستقل و ملی و آزادی‌خواه ایرانی و تدارک تئوری «نیروی سوم» نقش بسزایی داشته است... باید صادقانه اذعان کنیم که ابتکار و اقدام ملکی برای تشکیل حزب زحتمکشان ملت ایران به اتفاق دکتر بقایی عملی فوق‌العاده جسورانه و سرشار از (از) خودگذشتگی و ریسک بود، زیرا سوابق سیاسی، طرز تفکر و به‌ویژه اخلاق و منش آن دو چنان متفاوت بود که شانس همکاری و همرزمی آن را بسیار مشکل می‌نمود. (۴)
MEHRAN
در آذرماه ۱۳۲۹ گروهی چماقدار به دفتر شاهد حمله کردند تا زهرچشمی از بقایی که شب‌ها در همان دفتر کار می‌کرد، بگیرند. بقایی می‌گوید پلیس از چماقداران حمایت می‌کرد. او ساختمان را سنگربندی کرد و مردم را به یاری طلبید و چنان تدبیری در دفاع و حمله به چماقداران از خود نشان داد که قهرمان معرکه شد. (۴۰) از آن روز به بعد او همچون رهبری جوان و توانمند که می‌توانست جانشینی برای مصدق باشد، شهرت و اعتباری به هم زد، و همچنان بود تا سال ۱۳۳۱ که به مخالفت با دولت مصدق برخاست.
MEHRAN
اما در نظر حزب توده منافع شوروی به‌مراتب مهم‌تر از منافع ایران بود. همین نگرش و همین سیاست حزب توده را واداشت که در ایرانِ بعد از انقلاب بر آتش ضدیت با امریکا دامن بزند و سرازپانشناخته در ماجرای گروگان گرفتن دیپلومات‌های امریکایی در سال ۱۳۵۸ هلهله و پایکوبی کند. این حزب حتی به جاسوسی برای اتحاد شوروی تن در داد. (۳۸)
MEHRAN
اولین مقالات اصولی راجع به ملی شدن صنعت نفت که در روزنامه‌های ایران منتشر شد به قلم این‌جانب بوده و در روزنامهٔ شاهد منتشر شده‌اند... مقالات مزبور بیش از یک ماه در دفتر روزنامهٔ شاهد معطل مانده بود. (۳۴)
MEHRAN
این بار هم ملکی ماند و اصول خدشه‌ناپذیر خودش.
MEHRAN
ملکی از دانشجویانی بود که از این امتیاز برخوردار شد، اما پیش از اتمام تحصیل به اتهام واهی کمونیست بودن به‌ناچار به ایران بازگشت. نمونه‌ای از سلطهٔ استبدادی شاه نیز بازداشت و به زندان انداختن گروهی از جوانان (مشهور به پنجاه‌وسه نفر) در سال ۱۳۱۶ بود. اتهام این گروه که ملکی هم در میان آنها بود عضویت در سازمانی کمونیستی بود که البته پایه و اساسی نداشت
MEHRAN
عوامل گوناگونی در برآمدن رضاخان مؤثر بود، اما او همین که پای بر صحنه نهاد نشان داد که همان «منجی» ای است که بسیاری از ایرانیان فرهیخته در آرزویش بودند. حتی زمانی که در پی استقرار دیکتاتوری برآمد، در گام‌های نخست کارش به‌آسانی پیش رفت، تا بدان حد که وقتی در سال ۱۳۰۴ مدعی پادشاهی شد، علمای نجف هم به حمایت از او برخاستند.
MEHRAN

حجم

۲۹۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۲۹۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۷۲,۰۰۰
تومان