دانلود و خرید کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد محمدعلی همایون کاتوزیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد اثر محمدعلی همایون کاتوزیان

کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد

معرفی کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد

کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد نوشتهٔ محمدعلی همایون کاتوزیان است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد

همایون کاتوزیان، مدرس اقتصاد در دانشگاه آکسفورد انگلستان، پژوهشگری است جامع‌الاطراف که به‌ویژه در حوزه‌ٔ تاریخ و جامعه‌ٔ ایران افق‌های نظری تازه‌ای را گشوده است.

رد الگوی اروپامحور «برده‌داری‌ـ ‌فئودالیسم‌ـ‌کاپیتالیسم» در بررسی تحولات تاریخی ایران، مشکلات توسعه‌ٔ سیاسی کشور، «سوسیالیسم ایرانی»، نسبت دموکراسی و توسعه‌ٔ اقتصادی، بررسی نقش نفت، و نکاتی پیرامون رشد جمعیت به علاوه‌ٔ جستارهایی درباره‌ٔ جمال‌زاده،‌ مارکز، شعر و فلسفه از‌جمله پژوهش‌های نویسنده‌اند که در این دفتر گرد آمده است.

خواندن کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران رشته‌های ادبیات، جامعه‌شناسی، فلسفه و اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.

درباره محمدعلی همایون کاتوزیان

محمدعلی همایون کاتوزیان در ۲۶ آبان ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. در ایران او را به نام «همایون کاتوزیان» و در خارج از ایران با نام «هما کاتوزیان» نیز می‌شناسند. او اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. زمینهٔ تحقیق موردعلاقهٔ او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه‌شناسی است. او به‌طور هم‌زمان مطالعاتش را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده است. نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ‌شده از او دید. او بیش از ۷ کتاب در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است. همایون کاتوزیان نسبت به اروپامحوری در تاریخ‌نگاری ایرانی انتقاد داشته و نشریه‌ای نیز تحت‌عنوان «نظریهٔ کوتاه‌مدت‌بودن جامعهٔ ایران» ارائه کرده است. برخی از کتاب‌ها او به قرار زیر هستند:

«سعدی، شاعر عشق و زندگی»، «جمالزاده و ادبیات او»، «گفت‌وگو درباره عقلانیت و نوگرایی»، «هشت مقاله در تاریخ و ادب معاصر»، «صادق هدایت و مرگ نویسنده»، «تضاد دولت و ملت»، «نقدی بر بوف کور هدایت» و «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران».

بخشی از کتاب چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد

«درباره جمال‌زاده هنوز گفتنی خیلی زیاد است، و سال‌ها پس از آن که این عروس هزار داماد هم ما و هم او را طلاق گوید بازهم درباره او حرف و سخن خواهند داشت، و بازهم درباره کار و زندگی‌اش اکتشافات ریز و درشت خواهند کرد. و این ظاهراً عجیب می‌نماید، چون او بزودی صد و یک سالش می‌شود، و در هفتاد و چند سالی که نام و نوشته‌ها و کارهای دیگرش مطرح بوده می‌باید وقت کافی برای «کشف کردن» او ــ برای گفتن و نوشتن و هو کردن درباره او ــ بوده باشد.

درست است که ــ برخلاف اروپا و آمریکا ــ در ایران رسم نیست که زندگی‌نامه نویسندگان و شاعران و روشنفکران و سیاستمداران و دیگر مردان و زنان نامی را ــ گاهی چندبار ــ در زمان حیات خود ایشان بنویسند؛ و این دلایلی دارد که برخی از آن در آنچه در این مقاله خواهد آمد مستتر خواهد بود. امّا ما معمولا درباره کار این نویسنده و آن نامدار کم چیز نمی‌نویسیم. و درباره جمال‌زاده هم نوشته‌ایم ــ امّا بسیار کم. یعنی ــ جز بد و بیراهی که گاه گاه از سر بدذاتی یا بر اثر آرمان‌گرایی این و آن نصیب او شده ــ رویهمرفته خلاصه آنچه درباره جمال‌زاده در تواریخ معاصر مسطور است این است که او پیشتاز قصّه‌نویسی معاصر است، و مجموعه داستان‌های کوچک یکی بود یکی نبود در نوع خودش شاهکاری بود؛ ولی آنچه او پس از این نوشت ارزش چندانی نداشت، و جمال‌زاده ــ به یک معنا ــ در اوان شیرخوارگی ادبی خود به جوار حق پیوست ــ و شاید حتّی پیش از آن دوران سقط جنین شد.

یک مشکل جمال‌زاده این است که هنوز زنده است و عمری طولانی و با عزّت کرده، و اگرچه نه ارثی برده نه مالی خورده نه دستش به سوی این و آن دولت و شخصیت دراز بوده، خوش زیسته و خوش نشسته و خوش خاسته ــ و نه نوکری کسی را کرده نه با کسی درافتاده. امّا این تمام داستان نیست چون خیلی‌ها از خیلی از این جهات از جمال‌زاده پیش‌تر (یا پس‌تر) بوده‌اند و هستند که، اگر نه شهرت، دست کم وجاهتشان در میان خاصّ و عام از جمال‌زاده بیشتر بوده و هست. من نمی‌گویم که ما از امروز جمال‌زاده را به لقب «استاد» ملقّب کنیم، امّا آیا جالب نیست که هر اندیشمند و دانش‌پژوه و هنروری را که جماعتی می‌پسندند به این عنوان ــ که در نتیجه ارزش چندانی برای آن نمانده است ــ معنون می‌کنند، یا پیش از القاب «پروفسور» و «دکتر» و «آیت‌الله» یک طومار لغت در وصف بیمانندی آن بزرگوار می‌آورند؟»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۲۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

حجم

۵۲۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۲ صفحه

قیمت:
۵۴,۰۰۰
۲۷,۰۰۰
۵۰%
تومان