دانلود و خرید کتاب دیوان غربی - شرقی یوهان ولفگانگ فون گوته ترجمه سعید پیرمرادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیوان غربی - شرقی اثر یوهان ولفگانگ فون گوته

کتاب دیوان غربی - شرقی

انتشارات:نشر چشمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دیوان غربی - شرقی

کتاب دیوان غربی - شرقی نوشتۀ گوته نویسنده آلمانی است. این کتاب را انتشارات چشمه در دویست امین سالگرد نگارش آن آقای سعید پیرمرادی ترجمه و منتشر کرده است. بی‌تردید ترجمه عنصری پایدار و پلی جانشین‌ناپذیر در مراودات و پیوندهای فرهنگی ملل گوناگون به شمار می‌رود و تقریباً عمری به درازای نگارش دارد. ترجمۀ حاضر که به پیشنهاد و توصیه مدیر محترم نشر چشمه انجام شد، گامی دیگر در مسیر گردآوری مجموعه‌ای از آثار گوته به فارسی است که در همکاری صمیمانه با نشر چشمه تحقق می‌یابد.

درباره کتاب دیوان غربی - شرقی

یوهان ولفگانگ فون گوته خالق و شایسته‌ترین نماد عینی مفهوم «ادبیات جهانی» و برجسته‌ترین نماد فرهنگ و ادبیات آلمان است. گوته از چهره‌های برجستۀ رمانتیسم غرب و از ارکان نهضت ادبی - اجتماعی «شور و غوغا» در آلمان است. این نهضت حصارهای تنگ و سنت‌گرای قرون وسطایی عاطفه گریز و نیز خردگرایی ناب عصر روشنگری را برنمی تافت و در پی گسستن بندهای آن بود.

گوته، در کنار شکسپیر انگلیسی و دانته ایتالیایی و هومر یونانی، یکی از ارکان چهارگانه ادبیات اروپا به شمار می‌رود. وی بر سبک‌های گوناگون ادبی، نظیر شعر، داستان، افسانه، نمایشنامه درام، رمان و مقالات ادبی، تسلطی کم‌نظیر داشت و نیز در حیطه علوم طبیعی و مطالب علمی آثاری تألیف کرد. از سوی دیگر، سیاستمدار و صاحب مناصب عالی حکومتی بود و در آثار خویش، البته نه مستقیم، به موضوعات و مطالب سیاسی نیز می‌پرداخت. گوته در افق زمانی گسترده‌ای سیر می‌کرد، و می‌توان گفت هم‌زمان ابعاد زمانی گذشته و حال و آینده را در خود، سبک زندگی و آثار خویش متجلی می‌ساخت. به دستاوردها و آموزه‌های پیشینیان ارج می‌نهاد، در بیان ناگفته‌های دوران خویش جسارت و شهامتی ساختارشکنانه داشت و برای نسل‌های آتی همچون مشعلی تابنده درخشید. گونه از دیدگاه‌های انسان‌شناسی و هستی‌شناسی ژرفی برخوردار بود و همین خصیصه او را به عمیق‌ترین لایه‌های انسانی و پدیده‌های ناپیدای آن سوق داد و نهایتاً چهره‌ای آزادمنشانه، شخصیتی چندوجهی، ماندگار و جهانی از او ساخت. او بیش از پانصد اثر از خود به‌جای گذاشت و می‌توان بی مبالغه او را یکی از مفاخر بشریت دانست.

تعلق خاطر گوته به فرهنگ و ادبیات فارسی به زمان پیش از نگارش دیوان غربی - شرقی برمی‌گردد. نخستین تماس و برخورد گوته با ادبیات فارسی از طریق مطالعۀ گلستان سعدی صورت گرفت که به قلم آلاریوس در سال ۱۵۹۹ و در هامبورگ از فارسی به آلمانی ترجمه شده بود. گوته در وصف حکمت و اندیشه‌ورزی سعدی، سخن‌ها گفته و از وی در نگارش دیوان نیز الهام گرفته و حتی گاه مضامین گلستان را تقریباً بدون هیچ دست‌کاری نقل کرده است.

خواندن کتاب دیوان غربی - شرقی را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

کتاب دیوان غربی - شرقی برای دوستداران آثار گوته و کسانی که از قبل به گوته علاقه‌مند بودند پیشنهاد می‌شود.

درباره یوهان ولفگانگ فون گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته در سال 1749 در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد. او شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسیسم به‌شمار می‌رود. وی یکی از مردان بزرگ فرهنگی قرون ۱۸ و ۱۹ اروپا و یکی از افراد برجستۀ ادبیات جهان محسوب می‌شود.

او بین سال‌های ۱۷۶۵-۱۷۶۸ در لایپزیگ به تحصیل حقوق پرداخت و در آنجا به اشعار کریستیان فورشتگت گلرت علاقه پیدا کرد. پس از سال ۱۷۶۸، گوته به زادگاهش بازگشت و مدتی نیز در دارمشتات بود. گوته در سال ۱۸۳۲ بر اثر نارسایی قلبی در شهر وایمار درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد.

بخش‌هایی از کتاب دیوان غربی - شرقی

تویی که از گمراهی‌ام بازمی‌داری.

در کردار روزانه و در گردش قلمم

رهنمایم باش.

افکار و اندیشه‌های زمینی‌ام،

مواهب والایی به ارمغان آوردم.

گردوغبار خاک بی‌اثر بر نظرم،

زان که چون گردباد به آسمان پر می‌کشد.

در هر نفسی دو نعمت است:

نفسی فرومی‌رود و نفسی بازمی‌آید.

یکی ممد حیات است و آن دیگری مفرح ذات؛

چنین شگفت انگیز زندگی درهم‌تنیده است.

تو سپاس خدای گذار،

هر دم و هر بازدم.

چهار نعمت

اینکه اعراب به وسع خود

شادمانه به دوردست‌ها می‌کوچند

به من چهار نعمتی است

که پروردگار بر ایشان ارزانی داشته:

نخست دستار که زینتی است

فرای همه تاج‌های پادشاهی؛

خیمه‌ای تا از مکانی

به مکان دیگر منزل اختیار کنند؛

شمشیری که قدرت حفاظتش

بیش از صخره و باروهاست؛

و سرانجام، سرودهای شایسته که به دل نشیند

معرفی نویسنده
عکس یوهان ولفگانگ فون گوته
یوهان ولفگانگ فون گوته
آلمانی | تولد ۱۷۵۵ - درگذشت ۱۸۳۲

یوهان ولفگانگ فون گوته ۲۸ آگوست ۱۷۴۹ در فرانکفورت آلمان در خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند به دنیا آمد. او را امروزه به عنوان فیلسوف، نویسنده، نقاش، شاعر، ادیب، انسان‌شناس و سیاستمدار می‌شناسند. او با کمک و همراهی پدر و معلم خصوصی‌اش زبان‌های لاتین، یونانی، عبری، فرانسوی و انگلیسی را فرا گرفت. در لایپزیک آلمان به تحصیل در رشته حقوق مشغول شد و آنجا بود که با اشعار یکی از شاعران آلمانی آشنا و به آن علاقه‌مند شد. پس از پایان تحصیلاتش در سال ۱۷۶۸ به زادگاهش برگشت. کمی بعد به دارمشتات آلمان رفت و در سال ۱۷۷۵ به وایمار رفت. او در فاصله بین سال‌های ۱۷۷۶ تا ۱۷۸۶ در وایمار به عنوان وزیر حکومت فعالیت کرد.

نظرات کاربران

کاربر ۳۷۸۲۸۹۲
۱۴۰۰/۰۹/۲۶

من این کتاب رو الکترونیکیش رو نخریدم ولی کلا خواستم نظرمو راجع بهش بگم: کتاب بسیار خوبیه نویسنده که حرف نداره شعر های فوق‌العاده ای داره شدیدا پیشنهاد میکنم بخونید

niayesh
۱۴۰۲/۰۷/۲۱

کسی کتابی درمورد تاریخ یا اساطیر یونان باستان معرفی میکنه؟و اگه کسی کتاب فاوست گوته رو خونده میشه بگه اصلا توی بازار موجود هست با ترجمه اقای حدادی و چند جلده؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
چیست آن‌چه نهفتنش آسان نیست؟ آتش! چرا که روزْ دود از وجودش پرده برمی‌دارد و شبْ شعله‌های مهیب. اما پنهان کردن عشق هم چندان ساده نیست، گرچه در کنج دل خاموش است، برقِ چشم پرده از اسرار آن بگشاید. دشوارتر از هر چیز اما پنهان کردن شعر است، چرا که در پستو پنهان نتوان کرد.
sajii
بدیهی است وقتی آحاد ملت به حرکت درمی‌آیند، نباید کمبودی وجود داشته باشد، درست مثل زمانی که در موطن خود به سر می‌بَرند؛ به همین سبب، تجار و بازرگانان رنگارنگ این کاروان عظیم را همراهی می‌کنند، همه‌جا بازار سرپایی بنا می‌کنند و کسب‌وکار بارونقی راه می‌اندازند. از این‌رو اردوگاه شاه را به یک شهر تشبیه می‌کنند که نظم و پاسداری مطلوبی در آن حاکم است
bookwormnoushin
لبانت هماره در طلب بوسه، آوایی جانانه که عاشقانه می‌تراود، گلوی تشنه‌ات همه‌گاه در تمنای نوش، و قلبی آکنده و لبریز از مهر.
شاخه نبات
باید که سم مار از تریاک تمیز دهی و سر به سوادی لذت خالصانه از کردارِ نفیس خود، بی‌پروا به وانفسای مفرح درآیی، و با درایت خویش از اسیرانِ رنجِ بی‌فرجام دوری گزینی، و این‌سان گلچین کنی.
شاخه نبات
حالیا نوح بر این مهجور لذت باده را چاره جُست.
شاخه نبات

حجم

۳۵۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۸۰ صفحه

حجم

۳۵۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۸۰ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
۴۲,۵۰۰
۵۰%
تومان