دانلود و خرید کتاب بی بی پیک لودمیلا اولیتسکایا ترجمه الهام کامرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بی بی پیک اثر لودمیلا اولیتسکایا

کتاب بی بی پیک

معرفی کتاب بی بی پیک

کتاب بی بی پیک نوشتهٔ لودمیلا اولیتسکایا و ترجمهٔ الهام کامرانی است. نشر چشمه این رمان معاصر روس را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب بی بی پیک

عنوان کتاب بی بی پیک از یکی از داستان‌های مشهور پوشکین (نویسندهٔ مشهور روس) گرفته شده است. خانم لودمیلا اولیتسکایا در این اثر، راوی داستان سه نسل از زنان روسیه است که همگی زیر یک سقف و در یک خانهٔ قدیمی و زیر نظر پیرزنی نودساله زندگی می‌کنند. این خانه به سرزمینی می‌ماند که پادشاهی مستبد بر آن حکم‌فرمایی می‌کند؛ زیرا پیرزن که «مور» نام دارد، تمام اهل خانه را همچون زیردستان خود می‌بیند و به آن‌ها فرمانروایی می‌کند. «آنا»، دختر مور در رأس این به‌ستوه‌آمدگان قرار دارد. آنا حاصل یک شام لذت‌بار مادرش با یکی از بی‌شمار مردانی است که «مور» در طول زندگی خود با آن‌ها معاشرت داشته است. زنان در داستان‌های لودمیلا اولیتسکایا از همه قشری حضور دارند؛ از آن‌هایی که با زندگی سخت و دشوار در دوران شوروی کنار می‌آیند تا کسانی که موفق به مهاجرت شده‌اند، اما نمی‌توانند خود را از سنت‌ها و درگیری‌های ذهنیشان جدا کنند. زنان رمان «بی‌بی پیک» با هر تنوعی و در هر کجای این طیف هستند، بر سر یک موضوع با یکدیگر متفقند؛ آن‌ها می‌خواهند از زیر سایهٔ سیاه استبداد خانم «مور» بیرون بیایند و در آفتاب رهایی و آزادی از بندهای او آرامش بگیرند. زنان خانهٔ «بی‌بی پیک» همگی از سیطرهٔ سراسر ظلم و استبداد «مور» درمانده شده‌اند، اما ورود یک مرد به خانه که از قضا شوهر سابق «آنا» است، داستان را به سمت‌وسویی دیگر می‌برد. آیا آن‌ها موفق خواهند شد علیه خودکامگی «مور» طغیان کنند و خانه را از او پس بگیرند؟ این رمان روس را بخوانید تا بدانید.

خواندن کتاب بی بی پیک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر روسیه و قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره لودمیلا اولیتسکایا

لودمیلا اولیتسکایا در ۲۱ فوریهٔ ۱۹۴۳ به دنیا آمد. او نویسنده، پدیدآور و یکی از نثرنویسان بزرگ معاصر روسیه است؛ نویسنده‌ای که آثارش به ۳۲ زبان جهان خوانده می‌شوند و جوایز ادبی بسیارِ روسی و خارجی را دریافت کرده است. اوایل سال‌های ۱۹۹۰ میلادی کتاب او به نام «خورشید کوچولو» منتشر شد که بلافاصله به زبان فرانسه ترجمه و جایزهٔ «مدیچی»ِ فرانسه در ازای «استعداد غیرعادی نویسنده» را دریافت کرد. لودمیلا اولیتسکایا، نویسندهٔ ده‌ها مجموعه کتاب قصه‌ها، نمایشنامه‌ها و چند داستان است، اما ۵ رمان باعث شهرت این نویسنده شده است. مهم‌ترین آن‌ها رمان «مترجم دانیئل اشتاین» است که جایزهٔ ادبی «کتاب بزرگ» روسی را نصیب او کرد. اولین رمان اولیتسکایا «قضیهٔ کوکوتسکی» تبیدل به سریال تلویزیونی شده است. اثر دیگری از او به نام «مربای روسی» نمایشنامه‌ای با یادداشت نویسنده تحت‌عنوان «پس از چخوف» است که در تئاترهای بسیاری در روسیه روی صحنه رفته است. رمان «بی بی پیک» نیز یکی دیگر از آثار اوست.

بخشی از کتاب بی بی پیک

«و در همان حال برای اولین‌بار در زندگی‌اش قاطعانه با خود تصمیم گرفت نه، عزیز من! این دفعه دیگر نه. کلمهٔ «نه» هنوز با صدای بلند ادا نشده بود اما این کلمه حالا دیگر وجود داشت، حالا دیگر کلمهٔ «نه» مثل جوانهٔ نحیفی سر برآورده بود. او تصمیم گرفت بدون هرگونه مقدمه‌چینی مادرش را در برابر واقعیت نافرمانی خانوادگی قرار دهد. فقط می‌شد حدس زد وقتی این جانور پیر بفهمد بچه‌ها رفته‌اند چه توفانی به راه خواهد انداخت.

حول‌وحوش اوایل ژوئن پاسپورت‌های ویزادار آماده بودند. بلیت‌ها به مقصد آتن برای دوازدهم ژوئن رزرو شده بودند. طبق نقشهٔ دقیق آنا فیودورونا، درست در همین روز برنامهٔ رفتن به داچا معیّن شده بود. از جوانب مختلف به همه‌چیز تا کوچک‌ترین جزئیات فکر شده بود: صبح کاتیا با بچه‌ها به فرودگاه شرمتییوو می‌روند که هیچ‌گونه شکی برانگیخته نشود، چون همیشه کاتیا زودتر به داچا می‌رفت تا آن‌جا را برای آمدن مور آماده کند. برای ساعت دوازده هم یک تاکسی برای بردن مور و آنا فیودورونا خبر کرده بودند. آنا فیودورونا امیدوار بود بلبشو و شلوغیِ رفتن به داچا ضربه را نرم‌تر کند، به‌خصوص که جمع‌آوری وسایل برای داچا فرار مجرمانه را به طرز موفقیت‌آمیزی به‌خوبی می‌پوشاند. گریشا و لناچکا از شدت هیجان داشتند منفجر می‌شدند، به‌خصوص گریشا. پدربزرگ نیمچه‌یونانی‌اش درست در زمان مناسب پیدا شده بود. همهٔ هم‌کلاسی‌های گریشا تابه‌حال به خارج از کشور سفر کرده بودند و گویا او تنها کسی بود که پایش را از کرسنایا پاخرا آن ورتر نگذاشته بود. عکسی از پدربزرگش را، که با موهای فرفری سفید روی کشتی سفید تفریحی ایستاده بود، به همهٔ کلاس نشان داده بود که با موفقیت نبود پدرش را جبران می‌کرد.»

نظرات کاربران

alireza atighehchi
۱۴۰۲/۱۲/۲۶

داستانی کوتاه و خواندنی در نکوهش خودکامگی و با این مضمون که اولین سیلی را چه کسی خواهد زد ؟ سیلی از همان نوع که لیلا در فیلم برادران لیلا بر صورت سلطه گری زد. با احترام به زحمت مترجم از لحاظ

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۰ صفحه

حجم

۷۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۰ صفحه

قیمت:
۲۳,۰۰۰
تومان