دانلود و خرید کتاب جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران یرواند آبراهامیان ترجمه محمدابراهیم فتاحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران

کتاب جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران اثری است از یرواند آبراهامیان و احمد اشرف و محمدعلی همایون کاتوزیان که با گردآوری و ترجمهٔ محمدابراهیم فتاحی در نشر نی منتشر شده است. گفتارهایی که در این کتاب آمده است دربرگیرندهٔ تصویری گویا از جایگاه محوری مفهوم توطئه و توطئه‌باوری در فرهنگ، سیاست و تاریخ معاصر ایران است.

درباره کتاب جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران

کتاب «جستارهایی دربارهٔ تئوری توطئه در ایران» در بردارندهٔ ۳ گفتار مستقل از ۳ تن از صاحب‌نظران صاحب‌نام مسائل اجتماعی ایران معاصر است. در گفتار اول ریشه‌های پارانوید در ایران ارزیابی شده است. در گفتار دوم با نام «توهم توطئه»، نویسنده تلاش کرده است تا با بررسی تاریخی مفهوم توطئه در ایران، به این پدیدهٔ اجتماعی بپردازد. گفتار سوم، بررسی موردی دیدگاه‌های خلیل ملکی در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ به‌ویژه درخصوص مفهوم جامعهٔ مدنی و بحث تئوری توطئه در ایران و پیامدهای آن است.

تئوری توطئه به نسبت‌دادن نابه‌سامانی‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به عوامل خارجی، مانند امپریالیسم و دیگر دشمنان شناخته‌شده یا ناشناس می‌گویند. درواقع با این روش پدیده‌های بسیار پیچیدهٔ اجتماعی به شکلی ساده، سطحی و عامه‌پسند توجیه و تفسیر می‌شوند. اتفاقی که در پی این شکل از پرداختن به مشکلات اجتماعی رخ می‌دهد این است که علل و عوامل پیچیدهٔ پدیده‌های مختلف اجتماعی که هریک با بسیاری پدیده‌های اجتماعی و بسترهای تاریخی دیگر مرتبط و درهم‌تنیده هستند، با رویکردی سطحی‌نگرانه با یک امر اخلاقی فردی یا جمعی (توطئه) تعریف می‌شوند. این امر امکان درک و تبیین درست تحولات و رویدادهای اجتماعی را از بین می‌برد. شوربختانه در ایران معاصر چنین رهیافت توطئه‌محورانه‌ای بسیار رایج و شایع بوده است. کتاب «جستارهایی دربارهٔ تئوری توطئه در ایران» آرای ۳ اندیشمند این حوزه، یرواند آبراهامیان و احمد اشرف و محمدعلی همایون کاتوزیان، را دربارهٔ این موضوع گرد آورده است.

کتاب جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران مطالعه دربارهٔ تاریخ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران

«با در نظر گرفتن تجربه نفوذ امپریالیستی، برخی از بدگمانی‌ها در زمینه توطئه‌های خارجی کاملا پذیرفتنی و توجیه‌پذیر است. انگلیس خواهان سرنگونی مصدق بود، روابطی را با روحانیون عالی‌رتبه برقرار نمود، در جست‌وجوی اطلاعاتی درباره حزب توده بود و در مواردی اختلاف سیاسی با شاه داشت. همچنین روس‌ها و امریکایی‌ها فعالانه در پی ارتباط، نفوذ، کسب اطلاعات و درنتیجه بهره‌برداری از آن بودند. جدا از موارد بالا، سازمان‌های کا.گ.ب.، سیا و MI۶ صرفاً ساخته و پرداخته یک ذهن خلاق نبودند. حتی افراد پارانوید نیز می‌توانند دشمنانی داشته باشند. اما پذیرش این امر بدین معنا نیست که بازیگران عمده در صحنه ایران اعم از سیاستمداران یا احزاب سیاسی مترسک‌هایی صرف بودند که توسط قدرت‌های بزرگ کنترل می‌شدند. رویکرد پارانوید نه‌تنها جزئیات بلکه تصویر عمومی و کلی را نیز غیرعادی نشان داده و تحریف می‌کند.

رویکرد پارانوید پیامدهای دامنه‌دار و بااهمیتی را به‌دنبال داشت. فرض وجود توطئه‌های بزرگ به‌طور طبیعی به این باور منتهی شد که توطئه‌گران ــ برخی به‌صورت آشکار و برخی به شکل غیرمستقیم ــ در همه جا حضور داشتند و اگر یک نفر در میان توطئه‌گران قرار می‌گرفت، می‌توانست به این جمع‌بندی برسد که افراد دارای دیدگاه‌های متفاوت با نظر او عضوی از توطئه خارجی این یا آن (کشور) بودند. بر این اساس فعالان سیاسی به یکسان تلقی‌کردن رقابت با خیانت، لیبرالیسم با ضعف ذهنی، تفاوت‌های صادقانه عقاید با دسیسه‌های نفاق‌افکنانه، و تساهل سیاسی با سهل‌انگاری و بی‌بندوباری که در جهت دشمن قرار داشت، تمایل نشان می‌دادند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
هر عامل خارجی برای تأثیرگذاری در عرصه داخل، لزوماً از نقاط ضعف داخل استفاده می‌کند. درصورتی‌که بتوان بر ضعف‌های داخلی فائق آمد، شانس موفقیت توطئه‌های خارج کاهش خواهد یافت. این دیدگاه بر این باور است که پرداختن به توطئه از سوی مردم و حاکمان عقب‌مانده «فرافکنی» است. یعنی نسبت‌دادن ضعف‌های خودشان به دیگرانی که عملا نقشی در ایجاد عقب‌افتادگی‌ها و شکست‌ها نداشته‌اند و مبری دانستن خودشان از ضعف‌ها و نارسایی‌هایی که درواقع موجبات اصلی آن ناکامی‌ها را فراهم کرده‌اند.
کاربر ۵۶۶۰۱۶۸

حجم

۲۹۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

حجم

۲۹۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

قیمت:
۶۶,۰۰۰
تومان