دانلود و خرید کتاب محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی علی‌اصغر حقدار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی اثر علی‌اصغر حقدار

کتاب محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی

معرفی کتاب محمدعلی فروغی و ساختارهای نوین مدنی

کتاب محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی اثر علی اصغر حقدار جلد چهارم از مجموعه اندیشه‌های ایرانی است. در این کتاب نگاهی می‌کنیم به مجموعه فعالیت‌های مختلفی که او در راستای پیشبرد اهداف خود و اعتلای ایران انجام داده است. 

درباره کتاب محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی

ذُکاءُالمُلک، یا همان محمد علی فروغی معروف را همه ما احتمالا به تصحیحی می‌شناسیم که از دیوان سعدی انجام داده است و در خانه‌های ما جای دارد. اما او تنها یک مصحح متون ادبی نبود. ذکاءالملک ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، دیپلمات، نماینده و رئیس مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران بود و نقش او را در جریان روشنفکری ایران نمی‌توان کمرنگ انگاشت. 

محمد علی فروغی فرزند محمد حسین فروغی است که خود، یکی از ادبای سرشناس ایران است. او نماینده و رئیس مجلس بوده و همچنین مدتی در سمت وزارت و نخست وزیری نیز فعالیت کرده است. از جمله فعالیت‌های ماندگار فروغی، پایه‌گذاری فرهنگستان ایران و کمک در تاسیس دانشگاه تهران است. 

علی اصغر حقدار در کتاب محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی نگاهی به زندگی و فعالیت‌های این چهره شاخص ادبی کرده است. او در این کتاب بررسی کامل و جامعی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او انجام داده است تا نقش او را در پیشبرد جریان‌های فرهنگی در ایران، واضح کند و از سوی دیگر، نشان دهد که چرا لقب روشنفکر به راستی بر قامت چنین مردی، برازنده است. 

کتاب محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی را به تمام کسانی پیشنهاد می‌کنیم که دوست دارند با زندگی، طرز تفکر، فعالیت‌ها و اندیشه‌های سیاسی این شخصیت مهم ایرانی آشنا شوند. 

بخشی از کتاب محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی

در بخش پیش روشن شد که فروغی بر خلاف عده‌ای از نخبگان فرهنگی و مردان سیاسی، دریافتی واقع‌بینانه از پارادایم جامع مدرنیته داشت؛ وی به درستی فهمیده بود که تحول ذهنی توام با تحول اجتماعی و دگردیسی سیاسی و تغییر اقتصادی، پویش‌های تاریخی تمدن انسانی را شکل داده‌اند و خردورزی و تربیت خردمندانه یکی از محورهای اصلی پدید آمدن پارادایمی و از بین رفتن پارادایمی دیگر است. همان طور که اشاره شد فروغی آگاهانه از سرآغازهای فلسفهٔ مدرن خبر داشت و برای این که ایرانیان را متوجه جایگاه مرکزی فلسفه و خردورزی در تحول زیستی ـ فرهنگی خود گرداند، نخستین و بهترین متن را از سیر فلسفه در اروپا تهیه و منتشر کرد و همو بود که با ترجمهٔ یکی از اصلی‌ترین رساله‌های فلسفهٔ مدرن، به اهمیت روش در اندیشه‌ورزی اشاره نمود؛ با این حال فروغی تجدد فلسفی را از رهگذر بازخوانی حکمت سنتی و نگرهٔ تاریخی به فلسفه می‌فهمید و به همین خاطر هم در پرورش فکری خود به آموزش حکمت قدیم پرداخت و هم به تصحیح متون کهن در فلسفهٔ دورهٔ اسلامی اقدام کرد و هم به ترجمه و انتشار فلسفهٔ یونان مبادرت ورزید. فروغی در اشاره به دغدغه‌های فلسفی خود می‌نویسد: «این جانب که همه عمر گرفتار مشاغل دولتی بودم، از آن جا که به علم و معرفت عشق داشتم و نیز اشتیاق به این که تا بتوانم کار تحصیل علم را بر دانش‌پژوهان آسان کنم، تفنن و تفریح خود را در تألیف و ترجمه کتب یافتم و از جمله هوس‌ها که در دل پروردم، این بود که حکمت قدیم و جدید را به دسترس طالبان علم بگذارم و چون در حکمت مشا کتابی معتبرتر از شفا نیست با بال شکسته اندیشه بلندپروازی به سرم زد و بر آن شدم که هر اندازه از آن کتاب گران‌بها را بتوانم به فارسی درآورم.» (مقدمه بر ترجمه فن سماع طبیعی، ص ۱۲۷ و ۱۲۸)

فروغی در توضیح انگیزهٔ خود از ترجمه فلسفهٔ یونان به زبان فارسی می‌نویسد: «چون رسائل و کتب افلاطون اشهر حکمای عالی قدر یونان که در لفظ گرانبهاترین عقد لآلی است و در معنی کلید گنج معالی تاکنون به زبان پارسی درنیامده و این برای ما ایرانیان فقدانی عظیم است، لهذا خاطر هوای ترجمه آن خزاین معرفت از السنه اروپایی می‌نمود و از آن جا که مجموع آن کتب نفیسه بحری زاخر و ترجمه آن به تمامی از کارهای معظم محسوب است، از یاری توفیق بر انجام این مقصود اطمینان نداشتم. پس در بدو اقدام کار را بزرگ نگرفتم تا امید حصول بیشتر و غایت وصول نزدیک‌تر باشد و عجالة... سه رساله از آن رسایل شریفه را که در شرح محاکمه و شهادت سقراط استاد محبوب افلاطون و متضمن فوائد بسیار است از ترجمه‌های معتبر فرانسوی به فارسی آوردم...»(مقدمه حکمت سقراط و افلاطون، ص ۵) از نظر فروغی فلسفه ارمغان یونیانیان به دنیا است و فلسفهٔ جدید غرب در واقع تجدید نظری است در آن فلسفه که با دکارت در کنار لایه‌های دیگر دنیای نوین عرضه شده است.

نظرات کاربران

اخوان
۱۴۰۲/۰۱/۲۱

شاید کم‌تر کسی بدونه که به راستی علوم‌انسانی در ایران مدیون وجود فروغیه. آثار این علوم برای اولین بار در ایران به دست اون به حلیهٔ طبع رسید. خیلی از اصطلاحات و واژگان علوم‌انسانی رو فروغی وارد ادبیات علوم‌انسانی کرد.

- بیشتر
وحید
۱۴۰۲/۰۶/۰۷

ضرورت نوشتن در مورد زندگی و گارهای بزرگانی چون فروغی بر کسی پوشیده نیست، ولی این کتاب با کلی‌گویی و خلاصه‌نویسی و شرح عجولانه و شتابزده‌ی تاریخ، چیز چندانی به معلومات و دانسته‌های خواننده نمی‌افزاید.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۱۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان