دانلود و خرید کتاب ما ایرانیان مقصود فراستخواه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ما ایرانیان اثر مقصود فراستخواه

کتاب ما ایرانیان

انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۲از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ما ایرانیان

کتاب ما ایرانیان را که زمینه‌کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی است، مقصود فراستخواه نوشته و نشر نی منتشر کرده است.

درباره کتاب ما ایرانیان

آیا خلقیات ما ایرانیان ضعف‌هایی دارد؟ در پاسخ به این سؤال ۹۶ درصد از جامعه‌ٔ آماری متشکل از اعضای هیئت علمی و گروهی از نخبه‌های کشور پاسخ مثبت داده‌اند. آن‌ها مشکل را در ضعف فرهنگ کار جمعی، انتقادپذیری، رودربایستی، عدم شفافیت، خودمحوری، غلبه احساسات بر خردورزی، رواج دروغ و رفتارهای غیرقابل‌ پیش‌بینی برشمرده‌اند.

آن‌ها عوامل معرفتی، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، ساختار دولت، مناسبات دین و دولت، نوع آموزه‌های دینی، پرحادثه‌بودن تاریخ، مناسبات تولید و ساختار اقتصادی و کشمکش نخبگان را بر خلقیات ایرانی مؤثر دانسته‌اند و برای حل این مشکل آموزش مداوم، برنامه‌های توسعه‌ٔ فرهنگی و اجتماعی، وضع قوانین خوب، تقویت اجتماعات محلی و نهادهای عمومی، ایجاد رفاه و فقرزدایی، توسعه‌ٔ سیاسی و اصلاح نهاد دولت را پیشنهاد داده‌اند.

در کتاب ما ایرانیان خلقیات ایرانیان، ضعف‌ها و راه‌حل‌های رفع آن با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار گرفته است.

خواندن کتاب ما ایرانیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که دغدغه‌مند ایران و ایرانیان هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ما ایرانیان

«اخلاق در نظم‌های گسترده صنعتی و مابعدصنعتی صورت‌بندی متفاوتی از اخلاق در نظم‌های ساده قدیمی و اخلاق قبیله‌ای دارد. بنیان جامعه بزرگ و پیچیده بیش از این‌که بر مدار کنش و واکنش‌های چهره‌به‌چهره و فیزیکی باشد، مبتنی بر رعایت ترتیبات سالم نهادین است. اخلاق نیز بیش از این‌که متشکل از آثار و تأثرات مستقیم عاطفی باشد، به صورت غیرمستقیم و از طریق قواعد انتزاعی تعقیب و تأمین می‌شود. گویا هنوز به اخلاقی‌شدن زندگی اجتماعی از دیدگاه نظم‌های سادهٔ قبیله‌ای می‌نگریم.

از خانه تا محل کار، این همه زنان و مردان و بچه‌های نگون‌بختِ خیابانی و این همه نابرابری و خلاف حق و حقوق می‌بینیم و چه بسا صورت‌بندی قدیمی از اخلاق ایجاب کند به‌جای رفتن به سر کار و عمل به وظایف حرفه‌ای و تولید و تحقیق و تدریس و انجام خدمات و فعالیت‌های داوطلبانهٔ سیستماتیک در عرصهٔ مدنی و اجتماعی هم‌چنان با ترحم و انفعال به مورد به مورد این بینوایان رسیدگی کنیم، اما امروزه صورت‌بندی جدید اخلاقی از ما ارزش‌ها و رفتارهای متعالی‌تری را برای مواجهه با این بدبختی‌ها طلب می‌کند.

شکوه اخلاقی جامعهٔ جدید آن‌جاست که به کسانی نیکی می‌کنید که آن‌ها را نمی‌بینید و آن‌ها هم شما را نمی‌بینند و ریا و تظاهر و بوق و کرنا حداقل از این جهت منتفی است. فضایل اخلاقی انتزاعی‌تر، نامحسوس‌تر و غیرفیزیکی‌تر شده‌اند. همین که کسی علایق سیاسی و غرایز بشری خود (مانند علاقه به انتخاب‌شدن از سوی مردم به سِمتی) را با رویکرد درونی «تکثیر خیر و تقلیل شر» در زندگی سرشار می‌کند و صادقانه قراردادها، پیمان‌ها و میثاق‌های اجتماعی را رعایت می‌کند، دروغ نمی‌گوید، از طریق نفوذ در احساسات مردم عوام‌فریبی نمی‌کند، به وعده‌های خود پای‌بند می‌ماند، حقوق افراد و گروه‌ها را زیر پا نمی‌نهد و به اصلاح جامعه مدد می‌رساند، همان «اخلاق‌مداری» است. در این‌جا دیگر جایی برای انواع تقدس وجود ندارد. فعالیت‌های غریزی بشری از طریق تقسیم کار اجتماعی و تخصصی‌شدن در جامعهٔ جدید با ترتیبات پیچیده‌تری ظاهر شده است و این رفتارها وقتی با نوامیس، قوانین و قراردادهای عادلانه، عرف سالم و نیات معطوف به خیر با خیر عموم همراه می‌شود، معنای اخلاقی پیدا می‌کند.»

نظرات کاربران

جستجوگر
۱۴۰۲/۰۳/۱۲

این کتاب همانطور که از عنوانش پیداست، تحقیق و غوری است از حیث جامعه شناختی درباره خصوصیات و جامعه و فرهنگ ایران و چرایی آن و تیپولوژی آن. در یک فصل به نظریه بازی ها می پردازد که مرتبط با جوامع

- بیشتر
صبا
۱۴۰۲/۱۰/۰۵

.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۲٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۹۸,۰۰۰
۷۸,۴۰۰
۲۰%
تومان