دانلود و خرید کتاب رنج و التیام ج. ویلیام وردن ترجمه محمد قائد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رنج و التیام اثر ج. ویلیام وردن

کتاب رنج و التیام

انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۲.۶از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب رنج و التیام

کتاب رنج و التیام نوشتهٔ ج. ویلیام وردن (استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد) و ترجمهٔ محمد قائد است. نشر نو این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، مطالبی را دربارهٔ سوگواری و داغ‌دیدگی دربردارد و یکی از کتاب‌های «کتابخانه فلسفه زندگی» است.

درباره کتاب رنج و التیام

کتاب رنج و التیام، به احوال زندگان و واکنش آنها به مردنِ دیگران می‌پردازد؛ نه به خودِ مفهوم مرگ.

ج. ویلیام وردن، کتاب حاضر را در ۹ فصل نوشته و دو پیوست تحت عنوان‌های «مرگ در خانواده» و «دستِ راستِ پدر» را نیز در خود گنجانده است.

این کتاب، اندیشه معاصر دربارهٔ موضوع‌های زیر را ارائه کرده است:

- آنچه افراد پس از فقدان کسی تجربه می‌کنند.

- چرا این تجربه پیش می‌آید.

- ۴ تکلیف اصلی سوگواری.

- راه‌های کمک به افراد در تکلیف‌های مختلف ماتم.

- طرز تشخیص اینکه دوران ماتم سر آمده است.

- طرز شناخت ماتمِ پیچیده.

- راه‌های برخورد با ماتمِ پیچیده.

- راه کمک به خانواده‌ها تا فقدانی را پشت سر بگذارند.

- راه کمک به افرادی که در موقعیت فقدانی خاص هستند.

- راه‌های به‌حداکثررساندنِ کارایی خویش به‌عنوان مشاور ماتم.

خوانندهٔ این کتاب، می‌تواند انتظار داشته باشد آنچه را که ممکن است از زبان روان‌پزشک یا روان‌شناس خود بشنود در این کتاب بخواند.

موفقیت در اجرای روش‌های مشاورهٔ ماتم و ماتم‌درمانی درمورد دیگران البته امری است تخصصی و همچنان که نویسنده تأکید می‌کند، به آموزش‌هایی اساسی در روان‌درمانی نیاز دارد.

خواندن کتاب رنج و التیام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به روان‌پزشکان و روان‌شناسان و برای تدریس به مشاوران، پرستاران و مددکاران پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب رنج و التیام

«برخورد اِنگل بجاست و منطقآ منجر به پرسشی دیگر می‌گردد: ''آیا سوگواری لازم است؟" به این سؤال باید با یک ''بلی!" قاطع جواب بدهم. پس از وارد شدن ضایعه‌ای، برخی تکالیف سوگواری باید برای برقراری تعادل و کامل کردنِ روند سوگواری انجام شود.

سراسر رشد و تکامل انسان را می‌توان زیر تأثیر تکالیف مختلفی دید. به رشد و تکامل کودک که نگاه کنیم این تکالیف مشهودترند. به گفته رابرت هَوینگهرست، روانشناس مشهور زمینه رشد و تکامل، همراه با رشد کودک برخی تکالیف مربوط به رشد وجود دارد. کودک اگر در سطح معینی از رشد تکلیفی را به اتمام نرساند، بعدها که می‌کوشد تکالیفی در سطحی بالاتر انجام دهد انطباق او با محیط دچار اختلال می‌گردد.

به همین سان، سوگواری ـبه‌معنی انطباق با فقدان‌ــ را می‌توان دربرگیرنده چهار تکلیفی دانست که در زیر خلاصه شده است. ضرورت اساسی دارد که شخصمِ ماتمدیده این تکالیف را انجام دهد تا سوگواری تکمیل شود. ناتمام ماندن تکالیف ماتم می‌تواند رشد و تکامل بعدی را مختل کند. این تکالیف گرچه لزومآ از توالی مشخصی پیروی نمی‌کنند، در مورد تعریف آنها می‌توان ترتیبی پیشنهاد کرد. برای مثال، نمی‌توان به تأثیرهای عاطفی فقدان پرداخت مگر اینکه شخص ابتدا این واقعیت را بپذیرد که ضایعه‌ای اتفاق افتاده است. از آنجا که سوگواری مرحله است و نه موقعیت، تکالیف زیر تلاش لازم دارد و، به گفته فروید، اغلب می‌گوییم فلان شخص ''مشغول ماتم" است. با استفاده از تشبیه انگل در مورد التیام، می‌توان گفت اتمام بعضی از این تکالیف ممکن است برای یک فرد مقدور باشد و اتمام بعضی دیگر میسّر نشود و از این رو مصیبت‌دیدگی او ناتمام بماند، همان‌گونه که زخمی در بدن ممکن است کاملا التیام نیابد.»

نظرات کاربران

Paridokht
۱۴۰۲/۱۲/۲۲

خوب

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
از دست دادن فردی عزیز یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که برای هر انسانی پیش می‌آید، و نه تنها تجربه‌کردن آن، که شاهد آن بودن هم دردناک است، دست‌کم به این سبب از کمک کردن عاجزیم
Paridokht
در مرکز مطالعات سوگواری در بُستُن، مردان و زنانی که در پی مرگ همسرشان بیشترین تعداد وقایع تغییردهنده مسیر زندگی را تحمل کردند طی دوره سه ماهه پس از مرگ دچار بالاترین درجات افسردگی شدند.
Paridokht
بسیاری از آدم‌هایی که تازه مصیبت دیده‌اند می‌گویند فکرشان بسیار آشفته است، نمی‌توانند افکارشان را منظم کنند، در تمرکز مشکل دارند و چیزها را فراموش می‌کنند. خود من یک بار تاکسی گرفتم تا به جایی بروم. نشانی را به‌راننده گفتم و راه افتادیم. کمی بعد دوباره از من پرسید کجا می‌خواهم بروم. فکرکردم شاید راننده تازه‌کاری است و شهر را نمی‌شناسد، اما گفت چیزهای زیادی روی فکرش سنگینی می‌کند. کمی بعد دوباره از من آدرس پرسید و عذر خواست و گفت فکرش خیلی مغشوش است. این چندین بار تکرار شد تا سرانجام به این نتیجه رسیدم که اگر بپرسم فکرش مشغول چه چیزی است ناراحت نمی‌شود. گفت پسرش هفته پیش در تصادف رانندگی کشته شده است.
Paridokht
گاه به‌نظر می‌رسد که سوگواران تحت تأثیر واقعیت قرار گرفته‌اند و طوری رفتار می‌کنند که گویی کاملا قبول کرده‌اند فرد متوفی رفته است؛ گاه زیر تأثیر خیالپردازی و امید به دیداری دوباره، غیرعقلانی رفتار می‌کنند. خشم نسبت به عزیز ازدست‌رفته، نسبت به خویشتن، نسبت به دیگرانی که گمان می‌رود مسبب مرگ او بوده‌اند و حتی نسبت به خیرخواهانی که شخص سوگوار را به یاد واقعیت فقدان می‌اندازند احساسی است که در همه جا و همه کس دیده می‌شود.
Paridokht
راه دیگری که اشخاص برای حفاظت از خویش در برابر واقعیت مرگ می‌یابند انکار معنی فقدان است. به این ترتیب، فقدان را می‌توان کم‌اهمیت‌تر از چیزی دید که واقعآ هست. بارها چیزهایی می‌شنویم از قبیل ''پدر خوبی نبود"، ''زیاد به هم نزدیک نبودیم" یا ''دلم برایش تنگ نمی‌شود". کسانی وسایل شخصی و لباس‌هایی که متوفی را به یادشان می‌آورد دور می‌اندازند. دور کردن یادگارهای متوفی نقطه مقابل ''مومیایی کردن" است و ضایعه فقدان را به حداقل می‌رساند، چنان‌که گویی بازماندگان با از میان بردنِ هر شیئی که آنها را با واقعیت مرگ روبه‌رو سازد از خویشتن محافظت می‌کنند
Paridokht
جامعه ممکن است احساس شخص سوگوار را نپسندد و از این رو چنین پیام ظریفی را به او حالی کند: ''احتیاجی نیست متألم باشی، تو فقط برای خودت احساس تأسف می‌کنی." این پیام با احساس تدافعی سوگوار تداخل می‌کند و به انکار نیاز به ماتم می‌انجامد که چنین بیان می‌شود: ''من احتیاجی به ماتم گرفتن ندارم
Paridokht

حجم

۲۹۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۲۹۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
تومان