دانلود و خرید کتاب حکم در برابر حکم ویلیام شکسپیر ترجمه علیرضا مهدی‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حکم در برابر حکم اثر ویلیام شکسپیر

کتاب حکم در برابر حکم

انتشارات:نشر چشمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حکم در برابر حکم

شکسپیر را به‌حق بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی و بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس در جهان می‌دانند. شکسپیر در زمان خودش شاعر و نمایش‌نامه‌نویسی محبوب بود، اما دو قرن پس از مرگش بود که به شهرت فزاینده و جهانی دست یافت، یعنی با آغاز قرن نوزده و نهضت رُمانتیسم، و سپس در نیمهٔ دوم قرن نوزدهم، دورهٔ ویکتوریا، این شهرت و محبوبیت بیشتر شد و در قرن بیستم، با آغاز مکاتب ادبی جدید، آثار شکسپیر مورد ارزیابی‌های جدید قرار گرفت و روزبه‌روز جنبه‌های تازه‌ای در آن‌ها کشف شد و تا به امروز هم این آثار منبع و محرک مطالعات و پژوهش‌های ادبی و فرهنگی در سراسر جهان است. شکسپیر علاوه‌بر صد و پنجاه و چهار غزل و دو شعر بلند روایی و چندین شعر دیگر، حدود سی و هشت نمایش‌نامه نوشته که بیشتر آن‌ها و یا بخش بزرگ‌تر هر یک از آن‌ها نیز طبق سُنت رایج آن زمان به شعرند. اهمیت شکسپیر هم به خاطر همین نمایش‌نامه‌ها است. نمایش‌نامهٔ «حکم در برابر حکم» اواخر سال ۱۶۰۴ میلادی در دربار انگلستان به اجرا درآمد و سال ۱۶۲۳، یعنی هفت سال پس از مرگ شکسپیر، چاپ شد. این نمایش‌نامه به موضوعات رحمت، عدالت و حقیقت و رابطهٔ آن‌ها با مسئلهٔ تکبر و تواضع و به‌ویژه افراط‌گرایی دینی، قشری‌گری و خشکه‌مقدس بودن حاکمان و لغزش آنها در مسایل اخلاقی، سوء استفاده از ابزار قدرت و.. می‌پردازد. آنجلو پارسا که تلاش می‌کند مردی شریف باشد وقتی چشمش به ایزابلای زیبا و خوش‌بیان می‌افتد، برخلاف حکم سخت‌گیرانه‌ای که علیه کلادیو در باب رابطهٔ نامشروع داده، خود نیز دل‌ودینش را یک‌جا می‌بازد و به سوءاستفاده از قدرت و ریاکاری کشیده می‌شود.از سوی دیگر میخانه خانم اُوردان هم منبع فساد است، اما در این میان کسانی که مجازات می‌شوند انسان‌هایی معمولی هستند که گناهشان در برابر گناهان این فاسدان، چیزی شمرده نمی‌شود. اگرچه «حکم در برابر حکم» به مضامین عدالت و رحمت می‌پردازد، پرداخت آشکار آن با مسئلهٔ جنسیت و مرگ لحنی جدی‌تر به آن می‌دهد و آن را از حد کمدی رُمانتیک فراتر برده و بیشتر به تراژدی ـ کمدی شبیه می‌کند.

نظرات کاربران

Mohammad
۱۴۰۱/۰۴/۰۹

(۴-۱۲-[۵۳]) کنایه های خوبی به افراطی گرایی دینی و خشکه مقدس بودن زده، به افرادی که از دین صرفا استفاده ی ابزاری می کنند و احکامش رو تا جایی که در تضاد با منافع خودشون نباشه قبول دارند و اجرای این

- بیشتر
Dana far
۱۳۹۸/۰۸/۰۷

عالی بود و همچنین پانوشت‌های مترجم که راهنمای خوبی برای ادامه کتاب بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۲)
در این زندگی هزاران مرگ نهفته و باز ما از مرگ می‌ترسیم، مرگی که همهٔ این ناگواری‌ها را هموار و بالا و پستی‌ها را برابر می‌کند.
Mohammad
تو چیزی جز بازیچهٔ مرگ نیستی که در گریز خود برای دوری از آن، برای آن می‌کوشی و هر چه از آن می‌گریزی، به آن نزدیک‌تر می‌شوی.
Mohammad
آه ای عشق ستمکار که به من مهلتی برای زنده ماندن می‌دهی، چه زنده ماندنی، که همهٔ آسایش آن هراس همیشگی از مرگ است!
محمدحسین
عدالت با مواردی سروکار دارد که برایش مبرهن باشد. قانون از کجا بداند که دزدان، دزدان را داوری می‌کنند؟
محمدحسین
تردیدهای ما خائنین مایند. و ترس از اقدام سبب می‌شود چیزی را که شاید به چنگ آوریم، از دست بدهیم.
محمدحسین
چگونه ممکن است که حجب و حیای زن بیشتر از هرزگی‌اش امیال ما را برانگیزد؟ مگر مزبله و زمین هرز کم است که مایل‌ایم معابد مقدس را با خاک یکسان کنیم و بنای پلیدی‌های خود را روی آن‌ها برپا کنیم؟
محمدحسین
گناه را محکوم کنیم؟ و نه گناهکار را؟ ولی، هر گناهی پیش از ارتکاب محکوم شده. اگر گناهانی را که کیفرشان را قانون مقرر کرده، مجازات کنم و گناهکار را رها کنم، مقام و منصبم هیچ‌وپوچ می‌شود.
محمدحسین
برادری دارم که به اعدام محکوم شده. از شما تمنا دارم که گناه برادرم را محکوم کنید و نه خود برادرم را.
محمدحسین
اگر تا ده سال متوالی هر کسی را که این گناه کرده گردن بزنید یا دار بزنید، در کمال سُرور باید سفارش سرهای جدید بدهید.
محمدحسین
همانند پدران ابله که ترکه‌های تهدیدآمیز را دسته می‌کنند تا آن‌ها را مقابل چشمان فرزندان‌شان قرار دهند نه برای این‌که به کارشان گیرند، بلکه تنها برای ترساندن و تا با گذشت زمان، این ترکه‌ها به جای ترساندن اسباب تمسخر آنان می‌شوند. احکام ما نیز این‌چنین شده‌اند.
محمدحسین

حجم

۱۵۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

حجم

۱۵۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
تومان