دانلود و خرید کتاب شهریار نیکولو ماکیاولی ترجمه مرتضی ثاقب‌فر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شهریار اثر مرتضی ثاقب‌فر

کتاب شهریار

معرفی کتاب شهریار

زندگی نیکولو ماکیاولی همزمان با گذارفرهنگ و تمدن غرب از عصری کهن به نو گذشت. استادان تاریخ اجتماعی اروپا درباره‏‌ی علت اصلی تحولات زمانه‏‌ی او با هم اختلاف نظر داشته‏‌اند.

جمعی از ایشان که پیشرفت‏های اقتصادی را عامل تحولات سیاسی و مذهبی می‌دانند برآنند که کشف قارّه‏‌ی آمریکا به همّت کریستوف کلمب و کشف دماغه امید به همّت «واسکودو گاما» در قرن پانزدهم نظام اقتصادی جهان را دگرگون کرد. پیدا شدن منابع بیکران ثروت و گشوده شدن راه‏های تازه بازرگانی به سرمایه‏‌داری امکان داد تا از آن پس به آهنگی بی‌سابقه رو به گسترش بگذارد و بر نیروهای مخالف خود که از همه آنها مهمتر فئودالیسم بود چیره شود و این تحوّل به زودی مایه‌‏ی ناتوانی سازمان‏ها و نهادهای سیاسی پاسدار منافع فرمانروایان دیرین گشت. نتیجه‏‌ی همه‏‌ی این دگرگونی‌ها پیدایی دو جنبش بزرگ رنسانس (نوزایی) و رفورم (اصلاح) بود که زندگی معنوی اروپاییان را جهتی تازه بخشید و ذهنشان را از بندهای تقلید و تعصب رهاند.

ولی گروهی دیگر از محققان اروپایی بر عکس عقیده دارند که این رنسانس و رفوم بود که سبب تحوّلات اقتصادی سیاسی شد، بدین‏سان که رنسانس با تشویق اروپاییان به بازگشت به منابع ذوقی و عقلی تمدن مغرب زمین در روزگاران عتیق به‏‌ویژه هنر یونانی و اندیشه‏‌های آزادیخواهان رومی، توانایی تحقیق و اجتهاد را در ایشان افزون کرد و این امر به‏‌تدریج از قدرت کلیسا کاست. زیرا هم انحصار تربیت مردم را از چنگ آن به در برد و هم با پروراندن نیروی تعقّل مسیحیان، حکومت کشیشان را که فقط بر نادانی و تعصب مومنان تکیه داشت بی‌اعتبار کرد. جنبش رفورم زاده‏‌ی همین بیداری مسیحیان بود و پیشروان آن می‌‏خواستند مسیحیت را از فساد کشیشان پاک کنند و ایمان مسیحی را با تعقّل غیر دینی سازگار نمایند. بی‌آبرویی و ناتوانی کلیسا و پیشرفت معارف عقلی سر انجام بنیاد قدرت سیاسی را که تا آن زمان بر دو پایه سیادت معنوی پاپ و هیبت نظامی شهریار استوار بود بر هم زد و شهریار را صاحب اختیار مطلق گرداند و این سر آغاز جدایی دین از سیاست بود.

معرفی نویسنده
عکس نیکولو ماکیاولی
نیکولو ماکیاولی

نیکولو ماکیاولی فیلسوف‌ سیاسی، دیپلمات، نمایش‌نامه‌نویس، مولف، شاعر و مورخ ایتالیایی است. ماکیاولی را بعضا پدر فلسفه و علوم سیاسی مدرن می‌خوانند. او در دوره‌ی رنسانس زیست و علاوه‌بر اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی، حضوری فعال در امور اجرایی و بازی‌های سیاسی داشت. برخی اندیشه‌های او را سبب مشروعیت‌بخشی به اقتدارگرایی و ستمگری حاکمان مستبد دانسته و او را «معلم شر» خوانده‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
هر گاه کسی بینگارد که منافع جدید باعث خواهد شد که شخصیت‌های بزرگی آزردگی‌های قدیم را فراموش کنند خود را فریب داده است.
Omid Souri
غرور توده مردم یا اشراف به همان نسبت که مخالفانشان زبون شوند فزونی می‌یابد... بدین‌ترتیب میل به آزادی به همان نسبت که یک فرقه را به قدرت می‌رساند آنان را به ستمگری در حقّ دیگران وامی‌دارد. و در خلال این کشاکش‌هاست که افراد ضمن کوشش برای آنکه خویشتن را از هراس برهانند، دیگران را از خود می‌هراسانند و گزندی را که می‌خواهند از خود برانند بر دیگران روا می‌دارند، گویی که ضرورتی هست تا آدمی یا ستمگر باشد و یا ستمدیده
babak1374
«چون هوس‌های آدمی اشباع‌نشدنی است (زیرا سرشتش می‌خواهد که همه چیز را داشته باشد و همه‌ی کارها را انجام دهد و حال آنکه بختش دارایی و توانایی بهرمندی از لذایذ را محدود می‌کند) اندیشه‌ی او پیوسته ناخشنود و از آنچه دارد دلزده است و همین امر او را وا می‌دارد که از حال، بد بگوید و گذشته را بستاید و آینده را آرزو کند بی آنکه در این کارها انگیزه‌ای معقول داشته باشد.»
babak1374
نمی‌بایست راضی می‌شد، یکی از آن کاردینالی‌هایی که از او صدمه دیده بود یا از او وحشت داشت به مقام پاپی دست یابد، زیرا همان اندازه که نفرت انسان‌ها را خطرناک می‌سازد، وحشت نیز چنین می‌کند.
Omid Souri

حجم

۱۶۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۱ صفحه

حجم

۱۶۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۱ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان