دانلود و خرید کتاب مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی یرواند آبراهامیان ترجمه بهرنگ رجبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی اثر یرواند آبراهامیان

کتاب مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی

معرفی کتاب مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی

کتاب مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی نوشته یرواند آبراهامیان، تاریخ‌نگار ایرانی‌تبار ساکن آمریکا است. این کتاب با ترجمه بهرنگ رجبی منتشر شده است.

درباره کتاب مردم در سیاست ایران

نقش و جایگاهِ مردم در سیاست، از همان آغاز بخشی مهمی از فعالیت‌های پژوهشی یرواند آبراهامیان بوده است. او در تاریخ‌نگاری‌هایش بیشتر روی تحولاتی که آدم‌ها به واسطهٔ خیابان باعث شده‌اند، تمرکز داشته تا تغییراتی که سیاستمداران سرِ میز مذاکره تصمیم آن را گرفته‌اند.

دو مقالهٔ نخست کتاب، اواخرِ دههٔ شصتِ میلادی نوشته شده‌اند، اولی به نقشِ جمعیت‌های مردمی در تحولاتی می‌پردازد که نهایتاً به انقلابِ مشروطه انجامید و دومی، رد این اثرگذاری‌های مردمی را تا مقطعِ کودتای ۱۳۳۲ پی می‌گیرد.

مقالهٔ سوم که چهل سال بعد از آن دو مقاله نوشته شده، سهمِ جمعیت‌های مردمی را در پیشبرد و پیروزیِ انقلابِ ۱۳۵۷ می‌سنجد و نشان می‌دهد دلبستگی به بررسیِ جایگاهِ مردم در سیاست، همهٔ عمرِ پژوهشیِ آبراهامیان ادامه و دوام داشته است

چهارمی مقاله‌ای است دربارهٔ سرخوردگیِ جمعی مردمی، بنیان‌گذارانِ فرقهٔ دموکراتِ آذربایجان، حزبِ توده، و رو آوردن‌شان به مبارزهٔ خودبنیاد و پنجمین مقاله که متن ویراستهٔ یک سخنرانی دانشگاهی است، گزارشی از فراز و فرودهای جنبش کارگری ایران در مقطعی کوتاه از تاریخِ ایران مدرن می‌دهد که آدم‌های خیابان در آن جنبش توانستند بسیاری از خواسته‌های‌شان را به حاکمان تحمیل کنند.

مطالعه این آثار آبراهامیان درباره تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران دیدی تازه به ارمغان می‌آورد. دیدی که تاریخ را در بستر مردم و جنبش‌های مردمی جستجو می‌کند و نه بر سرنیزه حاکمان.

خواندن کتاب مردم در سیاست ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره یرواند آبراهامیان

یرواند آبراهامیان متولد ۱۳۱۹ در تهران است. آبراهامیان در سال ۱۳۲۹ به بریتانیا مهاجرت کرد و در سال ۱۳۴۲ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد گرفت. آبراهامیان پس از مهاجرت به آمریکا در سال ۱۳۴۸ موفق به گرفتن دکترا از دانشگاه کلمبیا شد. او هم‌اکنون در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک، تاریخ جهان و خاورمیانه تدریس می‌کند و از بزرگترین پژوهشگران تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود.

از آثار دیگر او می‌توان به کتاب ارزشمند «ایران بین دو انقلاب»، «تاریخ ایران مدرن»، «کودتا» و «جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران» اشاره کرد.

بخشی از کتاب مردم در سیاست ایران

در ایرانِ قدیم، زندگیِ شهری حولِ بازارها متمرکز بود. در بازار بود که زمین‌دارها محصولات‌شان را می‌فروختند، صنعتگران کالاهای‌شان را می‌ساختند، بازرگانان اجناس‌شان را معامله می‌کردند، وام‌خواهان وام می‌گرفتند، و تجارِ خیّر مسجد و مکتب وقف می‌کردند. حقیقت این‌که بازار یک‌تنه انبار، کارگاه، فروشگاه، بانک، کانونِ مذهبی و قطبِ آموزشیِ کلِ جامعه بود. به‌علاوه هر صنعت، کسب و شغلی صنفی داشت که سفت‌وسخت نظام‌مندش می‌کرد، صنفی که سازمان، سلسله‌مراتب، سنت‌ها، تشریفات و حتا در مواردی زبان و دایرهٔ واژگانِ منحصربه‌فردِ خودش را داشت. تحقیقِ مالیات‌چیِ اصفهان در ۱۲۵۸ دویست صنفِ مستقل را فهرست می‌کند. صنعتگرانِ مهارت‌لازمی مثلِ نقره‌کارها، صحاف‌ها و خیاط‌ها نیمی از این فهرست را شامل می‌شوند. تجار، مثلاً خواربارفروش‌ها، صراف‌ها و دکان‌دارها پنجاه‌تای‌شان را تشکیل می‌دادند. و کارگرانِ غیرمتخصص ــ عمله‌ها، حمال‌ها و دلاک‌ها ــ می‌شدند پنجاه‌تای باقی.

ساختارِ سیاسیِ شهرها برآمده از توازنِ پیچیدهٔ قدرت میانِ شاه و بازار بود. هر گاه شاه قدرتمند بود، صنفِ کدخداها و منصوبانِ این صنف را به مسند می‌گمارد ــ مثلاً شیخ‌الاسلام‌ها، امام‌جمعه‌ها، کلانترها و محتسب‌ها را که حاکمانِ زندگیِ شهری بودند. هر گاه شاه ضعیف بود، سرانِ اصناف بزرگ‌ترهای خودشان را انتخاب می‌کردند و مجتهدها ــ که پیوندی با حکومت نداشتند اما روابطی نزدیک با اهلِ کسب چرا ــ استقلال‌شان را نشان می‌دادند و در قامتِ رقبای نظامِ سیاسیِ حاکم عمل می‌کردند.

در این توازنِ قدرت، هر طرفی سلاحِ اصلیِ خودش را داشت: ایلات و خیابان‌ها. شاه، که پلیس، دم‌ودستگاهِ اداری و ارتشِ ثابت و منظم نداشت، فقط می‌توانست با بهره‌گیری از تهدیدِ ایلیاتی‌هایی اجیرشده که به شهرها حمله می‌بردند و غارت می‌کردند، بازار را مرعوب کند. جامعهٔ بازار هم که مجرایی برای اقداماتِ قانونی نداشت، می‌توانست فقط از گذرِ عریضه‌نویسی، تظاهرات و بست نشستن در اماکنِ مقدس، املاکِ سلطنتی و جاهایی متعلق به خارجی‌ها که همگی از دسترسِ مقام‌های حکومتی مصون بودند، منافعش را حفظ و حراست کند. در نتیجه مذاکراتِ میانِ حکومت و بازار، اغلبِ شکلِ چانه‌زنی به واسطهٔ اجتماعاتِ انسانی داشت.

آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟
جوزف نای
دنگ شیائوپینگ
ازرا اف. فوگل
فرمانده؛ ونزوئلای هوگو چاورز
بیژن اشتری
مائو؛ داستان ناشناخته
بیژن اشتری
امید علیه امید
نادژدا ماندلشتام
استالین جوان؛ از تولد تا انقلاب اکتبر
بیژن اشتری
بازی انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پیش‌بینی‌ناپذیری انتخابات در ایران
رحمن قهرمانپور
سیدضیا؛ عامل کودتا
صدرالدین الهی
تاملی در مدرنیته ایرانی: بحثی در باره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران
علی میرسپاسی
پوپولیسم چیست؟
یان ورنر مولر
عصر نهایت‌ها: تاریخ جهان ۱۹۱۴ ـ ۱۹۹۱
اریک هابسبام
توتالیتاریسم
هانا آرنت
راه باریک آزادی
جیمزا ا. رابینسون
تاریخ اروپا؛ از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست و یکم
سرژ برستاین
استالین؛ دربار تزار سرخ
بیژن اشتری
دموکراسی ها چگونه می میرند
استیون لویتسکی
نظم و زوال سیاسی
فرانسیس فوکویاما
کارل مارکس: یک زندگی قرن نوزدهمی
جاناتان اشپربر
اختناق ایران
مورگان شوستر
تراژدی تنهایی
کریستوفر دوبلگ

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۰۳/۱۹

کتاب ۴۰۸ از کتابخانه همگانی ، کتاب شامل پنج مقاله به نام های : نقش جمعیت‌ های مردمی در انقلاب مشروطه ایران نقش جمعیت های مردمی در سیاست ایران: ۱۳۳۲-۱۲۸۵ نقش جمعیت های مردمی در انقلاب ایران کمونیسم و مسئله اشتراک در ایران شکل گیری پرولتاریا

- بیشتر
MEHRAN
۱۳۹۹/۰۲/۲۷

کتاب خواندنی و کوتاه و فشرده ایست با اینکه نزدیک به ۴دهه از هنگام نگارش نوشتار های کتاب میگذرد، اما باید بدانید که هرگز از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

Amir
۱۴۰۰/۰۹/۱۰

کتاب از مجموعه مقلاتی در طی دهه های ۶۰ تا ۲۰۰۰ میلادی تشکیل شده که اساسا برای مخاطب غربی نوشته شده است. به گفته نویسنده، غرب، جمعیت های مردمی ایران را دیوانگانی میپندراد که بی دلیل و بی جهت همیشه

- بیشتر
asal
۱۴۰۱/۰۸/۲۲

ترجمه عامیانه، بد و به دور از محتوا و متن کتاب است. با اعتماد به نام نشر چشمه کتاب انتخاب شد و انتشار چنین ترجمه‌ای با ایرادات دستوری از شگفتی‌هایی است که از انتشاراتی با این سابقه و خوش‌نامی بعید

- بیشتر
وحيد
۱۳۹۹/۰۹/۲۶

بسیار مطول وتکرار

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
بختیار به این جمعیتِ انقلابی اعتنایی نداشت و جایی ادعا کرد «مردم کارِ بهتری ندارند بکنند، چون سینماها و مدارس تعطیل شده‌اند.» این گفته هم فقط بهانه‌ای دیگر برای دست انداختن و مسخره کردنِ او به تظاهرکنندگان داد.
سیّد جواد
مصدق را خیابان‌ها به قدرت رسانده بود؛ ماندنش در منصبِ نخست‌وزیری هم به لطفِ همان خیابان‌ها بود. هربار مخالفان، چه در مجلس و چه در دربار، روی دستش بلند می‌شدند، صاف دست‌به‌دامانِ مردم می‌شد و تکیه‌اش به تظاهراتِ مردمی بود تا بتواند رقبایش را «تحتِ‌تأثیر» قرار بدهد. رییسِ شاه‌دوستِ مجلس از خشم فریاد سَر می‌داد که «این آدم نخست‌وزیر است یا رهبرِ توده؟ آخر چه‌جور سیاستمداری هربار که بناست مسئله‌ای سیاسی حل‌وفصل شود، می‌گوید من با مردم حرف خواهم زد. این آدم همیشه به‌نظرِ من غیرقابلِ‌اطمینان می‌آمد، اما حتا در بدترین کابوس‌هایم هم هیچ فکرش را نمی‌کردم پیرمردی هفتادساله بتواند هوچی‌گری و عوام‌فریبی کند، یک آدمِ تحریک‌کنندهٔ اراذل که در محاصره کردنِ ساختمانِ مجلس به دستِ تعدادی قلچماق، یک لحظه هم تردید نمی‌کند.»
سیّد جواد
در کل با در نظر گرفتن همهٔ جوانب، در انقلابِ ایران، تمایلِ جمعیت به رفتارهای آرام و مسالمت‌آمیز بود. هرازگاه و بسته به شرایط به خشونت هم میدان می‌داد اما هدفش نه انسان‌ها بلکه ساختمان‌ها و امکنه‌ای خاص بود. در روندِ سیزده‌ماههٔ این انقلاب، فقط چهار حادثه ثبت شده که در آن‌ها مخالفان آگاهانه و عامدانه دست به خون‌ریزی زدند.
سیّد جواد
سفیرِ بریتانیا مفصل و با جزئیات شرح داده که «روز پانزده آبان وقتی ما در شهر می‌گشتیم کاملاً معلوم بود برنامه‌ریزی و انتخاب‌های‌شان عالی بوده. میزانِ صدمات و خرابی‌ها به‌نسبتِ آن‌چه دیشبش می‌دیدی بسیار کمتر بود، و لاشه‌های سوختهٔ ماشین‌ها و آت‌وآشغال‌ها را جمع کرده بودند. هیچ‌کس جانش را از دست نداده بود، نکته‌ای که باور کردنش برای کسانی که وقایعِ دیروز را شاهد بودند، شدنی نبود. حملات‌شان به ساختمان‌ها خیلی با دقت زمان‌بندی شده بود تا همزمان باشد با زمانِ ناهاریِ ادارات و غیره که اتاق‌ها خالی‌اند. بانک‌هایی که فقط یک تک‌شعبهٔ خشک‌وخالی بودند، ویران شده بودند. بانک‌هایی که بالاسرشان آپارتمان‌های مسکونی بود، رنگِ آتش و خرابی ندیده بودند. غارت و چپاولِ کورکورانه نمی‌دیدی... فرش‌فروشی‌های یهودی‌های میدانِ فردوسی دست نخورده بودند، در صورتی که بانک‌ها و مشروب‌فروشی‌های همجوارشان نیست‌ونابود شده بودند.»
ابراهیم
بلافاصله بعدِ انقلاب، دولتِ تازه «کتابِ شهدا» ی مصوری منتشر کرد به نامِ لاله‌های انقلاب: یادنامهٔ شهدا. این کتاب که کلاً هشتصد و سی صفحه است، بیشترین اطلاعاتِ موجود در آن زمان را به دست می‌دهد. به‌رغمِ این‌که دامنهٔ این کتاب بسیار وسیع است و حتا کُشته‌شدگانِ راهپیمایی‌های سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ را هم در برمی‌گیرد، فقط از پانصد و هفتاد و هشت نفر نام می‌بَرد که طیِ ماه‌های توفانیِ دو سالِ ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در خیابان‌ها تیر خورده‌اند.
azar
خواسته‌های اصلی این‌ها بودند: تأسیسِ عدالت‌خانه، اجرای قوانینِ مذهبی، عزلِ نوز و برکناریِ حاکم. یک ماهِ کامل بَست نشستند، تا این‌که بالاخره شاه با خواسته‌های‌شان موافقت کرد. به تهران که برگشتند، جمعیتی عظیم ازشان استقبال کردند که در خیابان‌ها به صف شده بودند و فریاد می‌زدند «زنده‌باد ملتِ ایران.» یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسمِ استقبال گفته این نخستین‌بار بود که عامهٔ مردم حرف از «ملت» می‌زدند.
ایمان چراغی

حجم

۲۰۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۸۹ صفحه

حجم

۲۰۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۸۹ صفحه

قیمت:
۵۲,۵۰۰
۲۶,۲۵۰
۵۰%
تومان