دانلود و خرید کتاب قتل حساب شده ویتولد گومبروویچ ترجمه اصغر نوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قتل حساب شده اثر ویتولد گومبروویچ

کتاب قتل حساب شده

معرفی کتاب قتل حساب شده

کتاب «قتل حساب شده» نوشتۀ ویتولد گومبروویچ و  ترجمۀ اصغر نوری است و نشر افق آن را منتشر کرده است. 

درباره کتاب قتل حساب شده

قتل حساب شده داستانی ضد پلیسی دربارۀ مرد بازرسی بنام اچ است که برای حل‌وفصل مسئلۀ ارث با یک زمین‌دار به نام ایگناس که هم‌کلاسی دوران کودکی‌اش است، قرار دارد. او برای چند روز مرخصی می‌گیرد؛ اما زمانی که می‌رسد متوجه می‌شود که کسی برای استقبال او و بردنش به خانه نیامده درحالی‌که قبل از آمدن با تلگرامی اطلاع داده بود و پیغام هم به دستشان رسیده بود. او مجبور می‌شود خودش به‌سختی مسیری را با یک درشکه طی کند تا به آن خانه برسد. به‌محض رسیدن با رفتارهای سرد اهالی خانه روبه‌رو می‌شود تا جایی که تحملش تمام می‌شود؛ اما به‌زودی می‌فهمد که آن مرد در اتاقش مرده است. اینجاست که بازرس احساس می‌کند حتماً قتلی در کار بوده و باید قاتل را پیدا کند.

داستان قتل حساب شده خواننده را متعجب خواهد کرد چون نویسنده طوری زمینه و صحنه‌ها را چیده است که فضای داستان مثل یک داستان جنایی باشد و خواننده همچون شخصیت اصلی که داستان را روایت می‌کند چنان پیگیر جزئیات است تا بلکه سرنخی از قتل پیدا کنند. اما این اتفاق نمی‌افتد. راوی اما اصرار به قتل دارد. نویسندۀ اثر که نمایشنامه‌نویس است و به سبک معناباختگی یا ابزورد شهرت دارد، در این داستان از همین سبک و روش برای روایت داستانش بهره برده است. بازرسی باتجربه که توهم توطئه دارد و در پی اثبات قتلی است که شاید اتفاق نیفتاده باشد. با کمی دقت در حرکات و رفتار آمیخته به غرور این خانوادۀ اشرافی و زمین‌دار می‌توان تأثیر اختلافات طبقاتی در بین مردم و تأثیر احتمالی‌اش بر بازرس را مشاهده کرد و توهم توطئۀ قتل هم شاید به طور ناخودآگاه در بازرس اچ شکل‌گرفته است. این فضای ابزورد داستان تا آنجایی پیش می‌رود که اعضای خانواده هم برای تأیید او صحنه را طوری می‌چینند که با روایت خیالی او مطابقت داشته باشد. 

خواندن کتاب قتل حساب شده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران رمان‌های خارجی و داستان‌های ضدپلیسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ویتولد گومبرووی

ویتولد گومبرووی، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس لهستانی در سال ۱۹۰۴ متولد شد. او در رشتۀ حقوق تحصیل کرد. اولین رمانش «فردیدورکه» است که در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسید. او در سال ۱۹۶۶ نامزد دریافت جایزهٔ نوبل ادبیات شد و الهام‌بخش میلان کوندرا بوده است. او بعد از مهاجرت به آرژانتین اجازۀ انتشار کتاب‌هایش را نداشت؛ اما یک انتشارات لهستانی در پاریس بعضی از کتاب‌ها او مثل «ترانس - آتلانتیک» و «کیهان» را منتشر کرد. او از پیش‌گامان تئاتر ابزورد محسوب می‌شود. ویتولد گومبرووی در سال ۱۹۶۹ درگذشت.

بخشی از کتاب قتل حساب شده

««قضیه چه بود؟ در واقع عجیب بود، انگار از دستم عصبانی بودند، یا از من می‌ترسیدند، یا دلشان به حالم می‌سوخت، یا از من خجالت می‌کشیدند... فرورفته در مبل‌هاشان، از نگاهم می‌گریختند و از نگاه به همدیگر هم حذر می‌کردند؛ حضور من تا حد مرگ آزارشان می‌داد؛ می‌توانستی فکر کنی فقط روی خودشان تمرکز کرده بودند و هر آن دلواپس بودند که من حرف اهانت‌آمیزی به زبان بیاورم. آخرسر عصبانی شدم. آن‌ها از چه می‌ترسیدند و من چه چیز خاصی داشتم؟ این دیگر چه جور پذیرایی بود، اشرافی، هراسان، متکبرانه؟ و وقتی از دلیل دیدارم حرف زدم، در واقع دیدار آقای ک.، برادر نگاهی به خواهر انداخت و خواهر نگاهی به برادر، انگار هر یک می‌خواست صحبت را به دیگری واگذارد. آخرسر، برادر آب دهانش را قورت داد و با وضوح، با وضوح و طمطراق، انگار که چیز خارق‌العاده‌ای در میان باشد، گفت: «بله، او اینجاست.» دقیقاً مثل آنکه بگوید: «شاهنشاه، پدرم، اینجاست.»

نظرات کاربران

samkrv04
۱۴۰۲/۱۱/۲۲

خوشم نیامد

scorpion
۱۴۰۲/۱۰/۱۲

به نظرم کشش زیادی توی داستان نیست که بخواد شمارو به خوندن بیشتر سوق بده

amir
۱۴۰۲/۱۰/۰۴

یه داستان جناحی که خیلی نامفهوم تموم شد توصیه نمیکنم

nastaran
۱۴۰۲/۱۰/۰۲

داستان کوتاه و جنایی هست. برای من جذاب نبود. درمورد بازپرسی هست که در تمام کتاب اصرار داره قتل اتفاق افتاده ولی هیچ دلیل و نشانه ای برای اثباتش پیدا نمیکنه. آخرشم خیلی مبهم تموم شد‌.

AS4438
۱۴۰۲/۰۸/۲۸

نمیدونم چی بگم درمورد کتاب، ولی من هیچی ازش متوجه نشدم.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
حقیقت همیشه شما را گیر می‌اندازد!
سمیرا میرزایی
تشریفات به وقتشان خوب‌اند، اما اگر مانع از یک بررسی منظم و ضروری شوند، به چه دردی می‌خورند؟
سمیرا میرزایی
عظمت مرگ از هر نظر سزاوار احترام است و نباید این‌طور فکر کرد که اگر وادارم نمی‌کردند، به متوفی ادای احترام نمی‌کردم، ولی هر مرگی هم به اندازهٔ مساوی عظمت ندارد...
سمیرا میرزایی

حجم

۴۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۴۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان