دانلود و خرید کتاب دون کارلوس فریدریش شیلر ترجمه محمدعلی جمالزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دون کارلوس اثر فریدریش شیلر

کتاب دون کارلوس

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دون کارلوس

کتاب دون کارلوس نوشتهٔ فریدریش شیلر و ترجمهٔ محمدعلی جمالزاده است. انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این نمایشنامه به بررسی مضامین عشق، قدرت، سیاست، تعصب مذهبی و تراژدی سرنوشت می‌پردازد.

درباره کتاب دون کارلوس

رمان دون کارلوس نمایشنامه‌ای منظوم و تاریخی است که بر اساس وقایع قرن شانزدهم و دوران پادشاهی فیلیپ دوم، پدر دون کارلوس و قدرتمندترین پادشاهان جهان نگاشته شده است. فریدریش شیلر در نمایشنامهٔ «دون کارلوس» با روایتی حماسی و لحنی فاخر، خواننده را مجذوب خود می‌کند. او با ظرافت و مهارت، داستانی پر فرازونشیب را خلق می‌کند که تا انتها مخاطب را با خود همراه نگه می‌دارد. شخصیت‌های دون کارلوس، «فیلیپ دوم»، «ایسابلا» و «اگمونت» به‌عنوان شخصیت‌های اصلی، عمق و پیچیدگی دارند و خواننده را به کاوش در ابعاد مختلفشان وا می‌دارند. شیلر با ظرافت، لایه‌های مختلف مضامین مهمی مانند عشق ممنوعه، تقابل قدرت و آزادی، بازی‌های سیاسی، تعصب مذهبی را می‌کاود و خواننده را به تأمل در آن‌ها وا می‌دارد. شیلر در زمان نگارش این نمایشنامه، وحدت‌های سه‌گانهٔ ارسطو (موضوع، زمان و مکان) را رعایت نکرده و از زیر بار قواعد مرسوم شانه خالی کرده است؛ با وجود این، باز هم نفوذ و تأثیر شکسپیر بر شیلرِ جوان و بر این تراژدی مشهود است. دون‌کارلوس چهارمین نمایشنامه‌ای است که به قلم شیلر جوان نوشته شده است. تحریر این نمایشنامه در موقعی انجام گرفت که شیلر از یار و دیار خود دور افتاده و میهمان خانم ادب‌دوستی به نام «هانریت فون ولزو گن» بود که گفته شده در تحریر و تنظیم این نمایشنامه، کمک‌های فکری گران‌بهایی به شیلر کرده است.

خواندن کتاب دون کارلوس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران نمایشنامه و اهالی تئاتر و نمایش پیشنهاد می‌کنیم.

درباره فریدریش شیلر

فریدریش شیلر شاعر، نمایشنامه‌نویس، فیلسوف، پزشک و مورخ آلمانی در ۱۰ نوامبر ۱۷۵۹ میلادی در شهر مارباخ در آلمان متولد شد. او بعدها در سال ۱۷۷۳ میلادی به‌دستور دوک وورتمبورگ، وارد آکادمی نظامی کارل اوژن شد و تحصیل در رشتهٔ حقوق را آغاز کرد؛ سپس رشتهٔ خود را به پزشکی تغییر داد. همزمان شیلر در آکادمی نظامی با پروفسور آبل آشنا شد. او زیر نظر آبل فلسفه آموخت و آثار شکسپیر و رسو را خواند. آشنایی شیلر با نویسندگان مطرح جهان، فصل تازه‌ای در زندگی او ایجاد کرد. در این زمان، شیلر توانست اولین شعر خود را در مجلهٔ اشوابیشه منتشر کند. در دسامبر سال ۱۷۸۰ شیلر تحصیلات خود را در رشتهٔ پزشکی به پایان رساند و به‌عنوان پزشک هنگ در آکادمی نظامی استخدام شد. پس از سرگردانی در شهرهای مختلف آلمان، به وایمار سفر کرد. در این شهر او با گوته که قطب ادبی آلمان به شمار می‌رفت، ملاقات کرد و تحت‌تأثیر شخصیت قدرتمند او قرار گرفت. اولین نمایشنامهٔ خود «راهزنان» را نوشت و به‌عنوان استاد در دانشگاه ینا مشغول به کار شد. گرفتن پست استادی سبب شد تا بخش زیادی از دغدغه‌های مالی شیلر از میان برود. او در سال ۱۷۹۰ با «شارلوته فون لانگه فلد» ازدواج کرد. مدتی بعد به بیماری شدیدی مبتلا شد که وادارش کرد از تدریس چشم‌پوشی کند. هر چند شیلر تلاش می‌کرد تا با وجود بیماری به کار و فعالیت بپردازد، عاقبت مغلوب بیماری شد و در ۹ مهٔ ۱۸۰۵ در وایمار از دنیا رفت. او نام‌دارترین نمایشنامه‌نویس آلمانی به شمار می‌رود و در کنار گوته به‌عنوان چهرهٔ اساسی کلاسیک وایمار شناخته شده است. بسیاری از نمایشنامه‌های او به‌عنوان قطعهٔ تئاترهای استاندارد در سرزمین‌های آلمانی‌زبان مشهور شده و اشعار افسانه‌ای (Ballads) او از محبوب‌ترین شعرهای آلمانی‌اند. بسیاری از آثار شیلر از جمله «راهزنان» جنبهٔ آزادی‌خواهانه دارند. در ایران همزمان با جنبش مشروطیت، نخستین کتاب او توسط «یوسف اعتصام‌الملک» به فارسی ترجمه شد.

نمایشنامه‌ها: راهزنان / توطئهٔ فیسکو از اهالی جنوا / نیرنگ و عشق یا «خدعه و عشق» ترجمه یوسف اعتصامی / دون کارلوس / والنشتاین / ماریا استوارت / دوشیزهٔ اورلئان / عروس مسینا / ویلهلم تل.

آثار تاریخی: تاریخ انقلاب هلند / تاریخ جنگ سی‌ساله.

نوشتارهای فلسفی: نامه‌های آگوستبورگ / دربارهٔ اشعار ساده‌لوحانه و احساسی / آزادی و دولت فرزانگی.

بخشی از کتاب دون کارلوس

«کارلوس: تردید؟ آرزویم این است که چنین تردیدی را از میان بردارم. دلم می‌خواهد که به قلب پدرم درآویزم و با قلب پدرم بجنگم. دلم می‌خواهد قشر شک و تردید را که به سختی سنگ خارا است، در هم شکنم. چه اشخاصی مرا از حریم لطف و نقد پادشاهم بیرون رانده‌اند؟ این کشیش به جای پسری که از پادشاه گرفته، چه چیزی به او داده است؟ آلبا چه می‌تواند به پادشاه بدهد که این زندگانی بی‌فرزندی را جبران کند و این زندگانی سر تا پا بازیچه را تدارک نماید؟‌ شما در پی مهر و محبت هستید؟ این‌جا در سینهٔ من سرچشمه‌ای است به مراتب خنک‌تر و نیرومندتر از تمام این منابع گل‌آلود و تیره‌ای که فیلیپ فقط به مدد زر و سیم می‌تواند آن‌ها را بگشاید و بر آن‌ها دست یابد.

فیلیپ: جوان خیره‌سر، ساکت باش! این اشخاصی که به ایشان تهمت و افترا می‌بندی، خدمتگزاران و برگزیدگان من‌اند و از بوتهٔ امتحان پاک بیرون آمده‌اند. تو باید ایشان را محترم بشماری.»

نظرات کاربران

ایوان کارامازوف
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

تراژدی شاهکار شیلر با ترجمه‌ای دل‌نشین

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۴۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

حجم

۲۴۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان