دانلود و خرید کتاب گاوهای برنزی محمدآصف سلطان‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گاوهای برنزی اثر محمدآصف سلطان‌زاده

کتاب گاوهای برنزی

انتشارات:نشر چشمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گاوهای برنزی

کتاب گاوهای برنزی نوشته محمدآصف سلطان‌زاده نویسنده اهل افغانستان است. این کتاب روایتی ماورایی از شهری است که ناگهان پذیرای اتفاقات عجیب می‌شود این داستان زندگی شهری را به چالش می‌کشد

درباره کتاب گاوهای برنزی

محمدآصف سلطان‌زاده در اواخر دهه هفتاد و چاپ مجموعه داستان در گریز گم می‌شویم نامش بر سر زبان ها افتاد. این کتاب در همان سال‌ها برنده جایزه داستان نویسی گلشیری شد. سلطان به دلیل جنگ از افغانستان به ایران مهاجرت کرد و سال ها بعد به اروپا رفت. سالطان‌زاده بعد از چندین‌سال سکوت رمان گاو های برنزی را منتشر کرد. این داستان روایتی از استحاله است. شهری آرام که ناگهان گاوهایی خشمگین در آن به بقیه حمله می‌کنند و با سرعت تعدادشان بیشتر می‌شود. کتاب در مکتب رئالیسم جادویی نوشته شده است. تمام عوامل واقعی است و یک عنصر غیرواقعی اوضاع را به هم می‌ریزد.


خواندن کتاب گاوهای برنزی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

گاوهای برنزی برای مخاطب خاص و عام ادبیات جذاب است زیرا در دولایه امکان تحلیل و برداشت از داستان وجود دارد. در مرحله اول خود روایت فراواقع داستان است که جذابیت بالایی دارد و در مرحله دوم نمادپردازی و لایه‌های زیرین است که کتاب را برای مخاطب جذاب می‌کند.

بخش‌هایی از کتاب گاو‌های برنزی

نگاه گاو همچنان خشمگین و تند چرخید تا میزی دیگر را در آن نبش دیگر حوضچه نشان کند و زنی را که از پشت میز بلند شده و گریخته بود، ولی مَرد، افسر، متوجه نشده بود. گاو اول او را از کمر سوراخ کرد و بعد به زن رسید که به گواهی رنگ پوست و موهایش، از اهالی همین سرزمین بود و روی شاخ پراندش و شلوار جینش روی شاخ گاو گیر کرد که گاو او را کشاند و کشاند و کوبیدش به میزی دیگر و افسرانی که از جا برخاسته بودند و یکی تفنگچهٔ مکاروفش را بیرون آورده و به گاو که اینک زن زخمی از شاخش پایین افتاده و چون برق می‌دوید، دو گلولهٔ پی‌درپی شلیک کرد. گلوله به شانهٔ گاو سایید ــ شاید از لرزش دست مرد ــ و گاو را عصبی‌تر کرد و صفیر گلوله‌ها هم انگار دلیل کافی برای به جنون کشیده شدنش بود که این‌بار یک گروه زن و مرد دوان به سوی پله‌های ساختمان هوتل را قتل‌عام کند.

نظرات کاربران

لیلا خالقی
۱۳۹۹/۱۲/۲۵

من عاشق سبک رئالیسم جادویی هستم و به طرفداران مارکز پیشنهاد میکنم این کتاب را هم بخوانند. مرا به یاد نمایشنامه کرگدن اثر اوژن یونسکو انداخت

sama65
۱۴۰۰/۱۰/۲۸

درد و رنج مردم یک کشور که گره می‌خورد به استحاله !!!!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
مرد زخمی از جایش نیم‌خیز شد. چشمانش چپه شده بود و رگ‌های پیشانی‌اش به کبودی و سیاهی می‌گرایید. سرش باد می‌کرد و متورم می‌شد. با تمام پوزه‌اش شروع کرد به خرخر کردن. با پشت دست گیلاس آب را پس زد. نگاهش انگار زن را هم نمی‌شناخت. چند نفر از پیاده‌رو که داخل آمده بودند با دیدن مرد ساکت ماندند. رگ‌های روی سر برجسته شدند و از دو سوی پیشانی‌اش پوست را شکافتند و بیرون زدند. زن جیغ می‌کشید. مرد بوغ زد. لباس‌هایش دیگر تاب اندام ورزیده‌اش را نداشت و پاره شد. چشمان مرد دیگر انسانی نبود. سرخ و غضبناک بود و حالت حیوانی‌اش آدم را می‌ترساند. زن برخاست و همچنانی که گریه می‌کرد دورتر ایستاد. آن‌هایی که داخل آمده بودند بیرون رفتند و دیگران از دوروبر مرد به گوشه‌وکنار خزیدند. مرد شاخ درآورده بود و بوغ زد. با چند بوغ دیگر استحاله‌اش به یک گاو داشت کامل می‌شد. باز بوغ زد و به یک میز با سر ضربه زد و آن را انداخت. بوغ زد و یک ضربهٔ دیگرش شیشه‌های دروازه را فرو ریخت. با ضرب تنهٔ گاو دروازه از چهارچوب بیرون آمد و در پیاده‌رو افتاد. ماغ کشید و در خیابان جست زد. به سوی چهارراه، همان جایی که موتر نظامی ایستاده بود، چهارگامه کرد. صدای شکستن شیشه‌ها آمد و سپس صدای چند تیر هوایی.
BookishFateme
«در یونان قدیم محکوم را به سوختن روی آتش شکنجه می‌کردند تا بمیرد. کسی وسیله‌ای ساخته بود به نام گاو برنزی یا گاو سیسیلی که میانهٔ آن خالی بود. محکوم را در آن می‌انداختند و می‌بستند و زیر گاو آتش روشن می‌کردند. زندانی در درون گاو می‌سوخت و فریاد می‌کرد. دهان و منخرین باز گاو، درعین‌حالی که دود و بخار را به بیرون پُش‌ش‌ش می‌زد، به شکل بلندگویی عمل می‌کرد که زندانی از آن ماغ می‌کشید.»
Masoud
«نه، به روی حیوان آتش نخواهم کرد. به روی حیوانیت آتش می‌کنم.»
sama65
زن گفت «پس تو هم دوسیه‌دار شدی.» جوان گفت «من تنها نیستم. خیلی‌های دیگر هم هستند. وانگهی اگر به همین ترتیب پیش برود، هر فردی در این خاک یک دوسیه خواهد داشت که مدام رفتار و گفتار و چه‌بسا حتا پندار و اندیشهٔ او را نیز در آن ثبت نمایند.»
sama65
خطر که همیشه هست. به‌خصوص برای دانشجویان و دانش‌آموزان. دولت از هیچ‌کسی هم اگر نترسد، از دانش‌آموزها و دانشجوها می‌ترسد. دولت‌های توتالیتر بیشتر می‌ترسند. مثل سگ‌هایی که هم بجُفند و هم بگوزند. برای همین است که کمیته و ناحیهٔ حزبی در هر مکتبی و دانشکده‌ای ایجاد کرده‌اند.
BookishFateme
«من زنی زبان‌شناس هستم و ذهنم نمی‌رود به فعالیت‌های سیاسی.» «زبان‌شناسِ سیاسی.» «نداریم. جوهر این دو به‌هم نمی‌خواند.»
Masoud
دولت از هیچ‌کسی هم اگر نترسد، از دانش‌آموزها و دانشجوها می‌ترسد. دولت‌های توتالیتر بیشتر می‌ترسند. مثل سگ‌هایی که هم بجُفند و هم بگوزند.
Masoud

حجم

۲۴۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۹ صفحه

حجم

۲۴۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۵۹ صفحه

قیمت:
۵۸,۰۰۰
۲۹,۰۰۰
۵۰%
تومان