دانلود و خرید کتاب دلهره‌های کودکی آلیس میلر ترجمه امید سهرابی‌نیک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دلهره‌های کودکی اثر آلیس میلر

کتاب دلهره‌های کودکی

معرفی کتاب دلهره‌های کودکی

کتاب دلهره‌های کودکی یا جست‌وجوی خود واقعی نوشته آلیس میلر کتابی روان‌کاوانه بر اساس دلهره‌ها و اسیب‌های روحی دوران کودکی است.

سرکوب آسیب‌های روحی در دوران کودکی ریشهٔ اصلی اختلالات روانی و جنایتکاری است. ممکن است سرکوب و انکار در دوران کودکی برای کودک لازم به‌نظر برسد، ولی هزینه‌ای که به‌بار می‌آورد خود را در دوران بزرگسالی نشان می‌دهد. سخت‌ترین و پرزحمت‌ترین شرایط زندگی در دوران کودکی به‌خودی‌خود باعث به وجود آمدن جنایتکار نمی‌شود.

خلاصه کتاب دلهره‌های کودکی

آلیس میلر در کتاب دلهره‌های کودکی به مشکلات و آسیب های روحی دوران کودکی همچون نداشتن رفاه و امکانات کافی، افسردگی، خودنمایی، خوارشماری، احساس حقارت و....را بررسی کرده و راه‌های درمان آنها را نیز بیان کرده است.

کتاب دلهره‌های کودکی برای چه کسانی مناسب است

این کتاب علاوه بر این که برای پژوهشگران حوزه روان‌شناسی کودک مناسب است اگاهی‌های خوبی هم درباره روحیات و آسیب‌های روحی کودکان به والدین می‌دهد.

درباره آلیس میلر

آلیس میلر، نویسندهٔ سوییسی متولد لهستان، بیش از بیست سال به‌عنوان روان‌کاو و مدرس روان‌کاوی فعالیت کرد. در سال ۱۹۷۳، به‌واسطهٔ نقاشی‌های خودجوشش، دوران کودکی خود را بازیافت. پس از آن، اعتبار نظریه‌های روان‌کاوی را به‌طور جدی زیر سؤال برد. در نتیجه، در سال ۱۹۸۸ از عضویت در انجمن بین‌المللی روان‌کاوی استعفا کرد، و در سال ۱۹۹۵ کتاب پرفروش خود ـ دلهره‌های کودکی ــ را مورد تجدید نظر قرار داد.

آلیس میلر هفت کتاب نوشته است که به ۲۱ زبان ترجمه شده‌اند. بابت فعالیت‌هایش در زمینهٔ علل و نتایج کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان و هزینهٔ آن برای جامعه شهرتی بین‌المللی کسب کرد. میلر در سال ۲۰۱۰ در ۸۷ سالگی درگذشت.

جملاتی از کتاب دلهره‌های کودکی

احساس سرخوردگی ناشی از طرد شدن را در نظر بگیرید. البته منظور سرخوردگی بزرگسالانی نیست که احساس تنهایی می‌کنند و در نتیجه به الکل و مواد مخدر رو می‌آورند و به سینما می‌روند و با دوستانشان می‌گردند یا تماس‌های تلفنی «غیرضروری» برقرار می‌کنند تا به‌گونه‌ای خلأ خود را پر کنند. نه، منظور من احساس اولیهٔ سرخوردگی در نوزادی است که هیچ‌کدام از این ابزارها را برای دور کردن حواس خود از سرخوردگی‌اش در اختیار ندارد و نمی‌تواند هیچ‌کدام از پیغام‌هایش، چه کلامی و چه پیش‌کلامی، را به مادر تفهیم کند؛ زیرا مادر هم توانایی درک آن‌ها را ندارد. مادر هم به‌نوبهٔ خود محتاج دریافت بازتاب‌های خاصی از کودک است که برایش حیاتی‌اند، چون او نیز کودکی است که دنبال کسی می‌گردد تا همیشه در دسترسش باشد.

هر چقدر هم این امر متناقض به‌نظر برسد، به هر حال کودک در اختیار مادر است. مادر ممکن است احساس کند در مرکز توجه کودک قرار دارد، چون هرجا می‌رود چشمان کودک او را دنبال می‌کنند. برخلاف مادرِ مادر که روزی او را ترک کرد، کودک نمی‌تواند او را ترک کند. مادر می‌تواند کودک را طوری بزرگ کند که تبدیل شود به آنچه او می‌خواهد. می‌تواند کودک را وادارد تا به او احترام بگذارد. می‌تواند احساساتش را به کودک تحمیل کند و بازتاب خودش را در عشق و تحسین کودک مشاهده کند و در حضور او احساس قدرتمندی کند. ولی در زمان‌هایی که نمی‌تواند کودک را تحمل کند، از شخص دیگری می‌خواهد تا از او مراقبت کند یا او را در اتاقی دیگر تک و تنها رها می‌کند.

اگر مادری، هر چقدر هم تحصیل‌کرده، در کودکی این‌گونه رفتارها را از مادر خود دیده و احساسات خود را فروخورده باشد، در نهایت آن احساسات از اعماق ناخودآگاهش بیرون می‌ریزند و با تکرار همان رفتارها با فرزند خویش درصدد تخلیهٔ آن‌ها برمی‌آید تا آرامش پیدا کند. کودک این مسئله را به‌روشنی متوجه می‌شود و به‌زودی دست از بروز ناراحتی خود برمی‌دارد. بعدها، وقتی این احساس سرخوردگی ناشی از طرد شدن در طول جلسات درمان در بزرگسالی کشف می‌شود، احساس عذاب و درماندگی شدیدی برای فرد به دنبال می‌آورد. روشن است که این افراد نمی‌توانستند این درد و درماندگی را در دوران کودکی تحمل کنند. تحمل آن‌همه درد فقط در محیط‌هایی امکان‌پذیر است که پدر و مادر با کودک همدردی کنند و به او به‌اندازهٔ کافی برسند. برای این افراد چنین محیطی وجود نداشته و در نتیجه تمام احساساتشان را سرکوب کرده‌اند. اما گفتن این‌که چنین احساساتی وجود نداشته است انکار تمام مدارک و شواهد محسوب می‌شود.

فهرست کتاب دلهره‌های کودکی

دربارهٔ نویسنده

سپاسگزاری

دیباچه‌ای بر ویراست بازبینی‌شده (۱۹۹۵)

۱. ماجرای کودک بااستعداد و داستان روان‌درمانگر

شدن ما

۲. افسردگی و خودنمایی: دو شکل مرتبط انکار

۳. دور باطل خوارشماری

کلام پایانی

منابع

نظرات کاربران

فائزه
۱۳۹۹/۰۵/۰۸

کتابی که در مورد اثرات مهم گذشتمون صحبت میکنه. برام جذاب بود. فقط حواسمون باشه چه بعد این کتاب چه کتابای مشابه حس قربانی بودن بهمون دست نده، چون اگر هم آسیبی دیدیم الان مسئولیم که تا جایی که میتونیم

- بیشتر
کاربر ۳۵۰۹۲۲۲
۱۴۰۰/۰۷/۰۸

فقط میتوانم‌بگویم عزت نفسی که در دخترم بوجود آورده ام مدیون این کتاب و خانم آلیس میلر هستم. خودم در کودکی له شده ام و داشتم دخترم را هم له میکردم. خانم آلیس میلر تو را نمیشناسم ولی کتابت زندگی

- بیشتر
Parisa Kalantari
۱۳۹۸/۰۸/۰۱

بسیار عالی. تماشای سریال patrick melrose رو قبل از خواندن کتاب توصیه می کنم.

شیرزاد
۱۳۹۹/۰۲/۲۳

توی روزایی که دنبال این سوال بودم که چرا مدام یه سری مشکلات توی زندگیم تکرار میشن، این کتاب رو خوندم! جواب بسیاری از سوالاتم بود.

raika.note
۱۳۹۹/۰۹/۲۵

کتاب مارو متوجه می کنه علت بیشتر رفتارها و مشکلاتمون تو کودکی ه این کتابو مخصوصا توصیه می کنم به کسانی که بچه دارند و نمی تونن خودشونو کنترل کنن عصبانی نشن

Hossein Gh
۱۳۹۹/۰۹/۱۲

به نظرم این کتاب میتونه در یک جمله خلاصه بشه این که تمام رفتارهای حال حاضر ما به چگونگی گذراندن کودکی و رفتار دیگران با ما مربوط هست کتاب پر است از مثال های مراجعان نویسنده ی کتاب که با مراجعه

- بیشتر
mehrinho
۱۳۹۹/۰۱/۰۴

این کتاب بدون اغراق برای هر انسان متفکری مفید است.

minerva
۱۴۰۰/۰۷/۲۰

محشره! کاش میتونستم این کتاب رو به همه آدمای کرهء زمین قبل از اینکه بچه دار بشن معرفی کنم که بخونن :) بعدا‌نوشت: نه فقط قبل بچه دار شدن، کلا این کتاب برای خودشناسی شدیدا پیشنهاد میشه..

hhvحسین
۱۳۹۹/۱۲/۱۴

احساس میکنم میلر این کتاب رو مخصوص خود من نوشته و این نشون دهنده ی اینکه خیلی از ما درگیری هایی داریم که ریشه تو کودکیمون داریم و بهترین راه حلش اعتراف به این موارد تو دوران کودکیه.

Zahra
۱۳۹۹/۱۰/۰۲

به کسانی که با منطق و کنجکاوانه بدنبال فهمیدن واقعیت تاثیر اطرافیان بر شخصیتشون هستن توصیه میکنم. همچنین کسانی که میخوان والدین هرچه بهتری باشن و برای رشد شخصیت و روح و روان فرزندشون ارزش قائلن. در کنار این کتاب،

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۷۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

حجم

۱۷۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

قیمت:
۶۳,۰۰۰
تومان