دانلود و خرید کتاب سخن عاشق رولان بارت ترجمه پیام یزدانجو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سخن عاشق اثر رولان بارت

کتاب سخن عاشق

نویسنده:رولان بارت
انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سخن عاشق

کتاب «سخن عاشق» نوشتۀ رولان بارت و ترجمۀ پیام یزدانجو است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است. رولان بارت در کتاب جذاب و معروف سخن عاشق مفهوم عشق را واکاوی کرده است. 

درباره کتاب سخن عاشق

سخن عاشق بخش سوم از ۳گانهٔ گزیده‌گویی‌های رولان بارت است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد و بسیار مورد توجه خوانندگان قرار گرفت. ۲ بخش دیگر آن «لذت متن» و «رولان بارت» نام دارند.رولان بارت‌، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز ادبی فرانسه‌ در کتاب سخن عاشق به تحلیل مسئلۀ عشق می‌پردازد. در مورد رابطه‌های عاشقانه و بحران آن رویکردی منحصربه‌فرد دارد.

 کتاب سخن عاشق بخش‌های متعددی دارد و بارت در هر بخش یکی از مسائلی که عاشق با آن مواجه می‌شود را بررسی و تحلیل می‌کند. او هم روابط عاشقانۀ درست و سالم و هم ناسالم را مورد بررسی قرار می‌دهد. او معتقد است باید یک سیستمی برای تحلیل عشق وجود داشته باشد تا از آسیب‌ها جلوگیری کند. رولان بارت در کتاب سخن عاشق بارها مطالبی از گوته، لاکان، نیچه، ریلکه و فروید را به سخنان عاشقانۀ خود اضافه کرده است. او طوری مسائل را بیان کرده است که همه‌فهم باشد، خوانندگان به تفکر دربارۀ آن سوق داده شوند و درعین‌حال از زیبایی کلامش لذت ببرند.

خواندن کتاب سخن عاشق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به کتاب‌های فلسفی، روان‌شناسی و کسانی که می‌خواهند مفهوم عشق را بفهمند، پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره رولان بارت

رولان بارت در ۱۲ نوامبر ۱۹۱۵ در شربورگ - اکتوویل در نرماندی فرانسه به دنیا آمد. او نویسنده، فیلسوف، نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و نشانه‌شناس مشهور فرانسوی بود. از مشهورترین و تأثیرگذارترین مؤلفه‌های آثار او می‌توان از ساختارگرایی و پساساختارگرایی و تحلیل نشانه‌شناسانهٔ متون ادبی و پدیده‌های فرهنگی‌ نام برد. بارت بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ استاد کرسی نشانه‌شناسی در کلژ دو فرانس بود. پدرش در سال ۱۹۱۸ در جنگ جهانی اول کشته شد و دوران کودکی‌اش را همراه با مادرش در بایون سپری کرد. سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۹ را در سوربن گذراند و آنجا در رشتهٔ ادبیات کلاسیک تحصیل کرد. او در این مدت به بیماری سل مبتلا بود؛ ازاین‌رو اغلب باید در تنهایی آسایشگاه‌ها روزهایش را سپری می‌کرد. وضعیت جسمی او باعث اختلال در مسیر تحصیلش شد و بر مطالعات و توانایی او برای شرکت در امتحاناتش تأثیر گذاشت. در جنگ جهانی دوم نیز از خدمت سربازی معاف شد.

از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۸ را صرف تحصیل دستور زبان و زبان‌شناسی و انتشار اولین مقالات، شرکت در یک مطالعهٔ پزشکی و ادامهٔ مبارزه با بیماری خود کرد. او در سال ۱۹۴۱ برای کارش در حوزهٔ تراژدی یونانی موفق به دریافت مدرک دیپلم برتر (معادل پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد) از دانشگاه پاریس شد. آثار او دیدگاه‌های آکادمیک سنتی دربارهٔ نقد ادبی و چهره‌های مشهور ادبیات را به چالش می‌کشید. تفکر متفاوت او منجر به درگیری با استاد مشهور ادبیات سوربن، «ریموند پیکار» شد که به بارت به علت عدم احترام به ریشه‌های ادبیِ فرانسه حمله می‌کرد. بارت در «نقد و حقیقت» (۱۹۶۶) نقد قدیمی و بورژوایی را به عدم توجه به نکات ظریف زبان و ناآگاهی گزینشی نسبت به نظریه‌های چالش‌برانگیز مانند مارکسیسم متهم کرد.

در اواخر دههٔ ۱۹۶۰، رولان بارت مشهور شد. او به ایالات متحده و ژاپن سفر کرد و در دانشگاه جان هاپکینز سخنرانی کرد. در طول این مدت، او شناخته‌شده‌ترین اثر خود مقالهٔ «مرگ مؤلف» را نوشت. در ۲۵ فوریهٔ ۱۹۸۰ رولان بارت درحالی‌که در خیابان‌های پاریس برای رسیدن به خانه قدم می‌زد با یک ون خشک‌شویی تصادف کرد و در ۲۶ مارس بر اثر جراحات واردشده در قفسهٔ سینه‌اش از دنیا رفت.

بخشی از کتاب سخن عاشق

«در سراسر هر ماجرای عشقی،‌ فیگورها بدون هیچ نظمی بر عاشق عارض می‌شوند، چون وقوعشان هر زمان بسته به یک اتفاق (درونی با بیرونی) است. عاشق در مواجهه با این اتفاقات (آنچه به سرش می‌آید) بسته به نیازها،‌ الزامات یا لذاتی که در تصویرستان خود دارد از انباره (گنجینه) فیگورها برداشت می‌کند. هر فیگوری همچون صوتی عاری از هر آهنگی، در خود و برای خود فروپاشیده، به ارتعاش در می‌آید یا همچون موتیف یک موسیقی موج‌کشان، برای خشنودسازی ما تکرار می‌شود. هیچ منطقی فیگورها را به هم پیوند نمی‌دهد،‌همبستگی آن‌ها را موجب نمی‌شود. فیگورها ناهمنشینانه‌اند و غیرروایی»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
۲۲,۵۰۰
۵۰%
تومان