دانلود و خرید کتاب فلسفه ای برای زندگی ویلیام اروین ترجمه محمد یوسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه ای برای زندگی اثر ویلیام اروین

کتاب فلسفه ای برای زندگی

معرفی کتاب فلسفه ای برای زندگی

کتاب فلسفه ای برای زندگی نوشته ویلیام اروین است و با ترجمه محمد یوسفی است. این کتاب که گروه انتشاراتی ققنوس پرداخته است به روش‌های کهن رواقی برای زندگی امروز می‌پردازد.

درباره کتاب فلسفه ای برای زندگی

فلسفه رواقی بر آن است که رنج و ملالت را از زندگی ما فروشوید و ما را به چنان سطحی از آگاهی و فرزانگی رهنمون گردد که ناملایماتِ اجتناب‌ناپذیر زندگی خدشه‌ای بر آرامشمان وارد نکنند. در این کتاب می‌آموزیم که ارزشمندترین چیز در زندگی ــ دست‌کم از دیدگاه رواقیان ــ حصول و حفظ آرامش است. از نظر رواقیان حفظ آرامش آن چیزی است که می‌توان برای آن از همه چیز، ثروت باشد یا شهرت، درگذشت.

این کتاب عمدتاً آرای سنکا، اپیکتتوس، مارکوس آورلیوس و البته موسونیوس را در بر دارد، این کتاب از فلسفه رواقی متأخر است. در این کتاب نویسنده بهره بردن از یافته‌های علمی همچون روان‌شناسی را برای درمان برخی از رنج‌های روانی درست می‌داند، اما بر اساس آموزه‌های رواقی بر این نکته هم به‌درستی انگشت تأکید می‌نهد که خوشبختی و آرامش امری است درونی که باید آن را در درون جست.

این کتاب برای کسانی نوشته شده است که در جستجوی فلسفه زندگی‌اند. هرچند مکتب رواقی به‌نوعی فلسفه است، برخوردار از مولفه روان‌شناختی مهمی است. رواقیان پی برده بودند که زندگی رنجور از عواطف و احساساتِ منفی ــ چون خشم، اضطراب، ترس، غم و غصه و حسادت ــ زندگی نیکویی نخواهد بود. از این رو ناظرانِ تیزبینِ عملکردِ ذهنِ آدمی و در نتیجه برخی از بابصیرت‌ترین روان‌شناسانِ جهانِ باستان شدند. 

خواندن کتاب فلسفه ای برای زندگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به یک زندگی متفاوت را پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب فلسفه ای برای زندگی

احتمالاً از میان کسانی که مجذوب سقراط شدند، برخی متأثر از نظریه‌پردازی‌های او بودند و برخی دیگر متأثر از شیوه زندگی او. افلاطون به گروه نخست تعلق داشت؛ او در آکادمی‌اش بیشتر دلمشغول نظریه‌های فلسفی بود تا اشاعه پند و اندرزهایی در باب شیوه زندگی. در مقابل، آنتیستنس به‌شدت تحت تأثیر شیوه زندگی سقراط قرار داشت؛ مکتب کلبی‌ای که او بنیان نهاد، نظریه‌پردازی فلسفی را کنار گذاشت و در عوض بر پند و اندرزهایی متمرکز شد که باید آن‌ها را برای حصول زندگی نیک به کار بست.

گویی سقراط با مرگ خود به دو نیم تقسیم شده بود: افلاطون و آنتیستنس؛ افلاطونی که اشتیاق سقراط به نظریه را به ارث برده بود و آنتیستنسی که میراث‌خوار اشتیاق سقراط به زندگی نیک شده بود. بسیار نیکو می‌بود اگر شاهد رشد و بالندگی این دو وجه فلسفه در هزاره‌های بعدی بودیم، تا حدی که افراد می‌توانستند هم از نظریه‌پردازی‌های فلسفی منتفع شوند و هم از به کار بستن فلسفه در زندگی خود. متأسفانه، گرچه وجه نظری فلسفه به رشد و بالندگی خود ادامه داد، وجه عملی آن پژمرد.

در حکومت‌های خودکامه جهان باستان توانایی خواندن و نوشتن و انجام دادن محاسبات ریاضی (حساب) برای صاحب‌منصبان حکومت از اهمیت زیادی برخوردار بود، حال آن‌که توانایی در متقاعد کردن دیگران تا این حد مهم نبود. صاحب‌منصبان فقط فرمان می‌دادند و زیردستان بی‌درنگ اطاعت می‌کردند. اما در یونان و روم، پیدایش مردم‌سالاری باعث شده بود افرادی که توانایی قانع کردن دیگران را داشتند، توفیق بیشتری در امور سیاسی یا قانونی داشته باشند. این امر تا حدی به این سبب بود که یونانیان و رومیان ثروتمند به محض پایان یافتن دوره دوم آموزش فرزندانشان، برای آن‌ها آموزگارانی می‌جستند که توانایی آنان را در قانع کردن دیگران پرورش دهند.

این والدین می‌توانستند از خدمات سوفیست‌هایی استفاده کنند که هدفشان آموزش ِ شاگردان جهت پیروزی در بحث‌ها بود. برای حصول این هدف، سوفیست‌ها فنون گوناگونی را برای اقناع آموزش می‌دادند؛ هم به عقل متوسل می‌شدند و هم به احساس. به‌ویژه به شاگردانشان می‌گفتند که می‌توان له و علیه هر حکم واحدی استدلال کرد. همراه با پرورش مهارت‌های استدلالی شاگردان، سوفیست‌ها مهارت‌های سخنوری آنان را نیز پرورش می‌دادند به طوری که می‌توانستند به نحو موثری میان ادله ساختگی خود، ارتباط برقرار کنند.

نظرات کاربران

کتاب 1984
۱۴۰۱/۰۶/۰۲

بذارید تو بی نهایت :)

vahidk
۱۴۰۱/۱۰/۰۴

کتاب به بیان فلسفه‌ای کهن می‌پردازد که هدف آن آرامش در زندگی است. یکی از ایده‌های مهم کتاب این است که بسیاری امور هستند که در کنترل ما نمی‌باشند، ما باید بتوانیم این مسائل را تحمل کنیم تا توان تمرکز

- بیشتر
Saeiiiiid
۱۴۰۰/۱۱/۲۰

عالیه و بسیار عجیب

morteza bahrami
۱۴۰۱/۱۱/۰۱

کتابی که ما را با فلسفه هستی آشنا کند میتواند نقش سازنده ای در دیدگاه و شناخت ما داشته باشد. به امید خدا

محمد ذوالفقاری
۱۴۰۲/۰۷/۱۲

کتاب خوبیه خوندنش راحته و مفیده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
مارکوس معتقد است که با شکل دادن مناسبِ عقایدمان ــ با تعیین ارزش درستِ چیزها ــ می‌توانیم از رنج بردن، غصه و اضطراب برهیم و بدین وسیله به آرامشی که رواقیان در جستجوی آن‌اند، نایل شویم.
vahidk
-برای مهار رغبتمان به دلواپسی و نگرانی درباره مسائلی که خارج از کنترل ما هستند، توصیه رواقیان این است که بیاییم امور زندگی خود را به سه دسته تقسیم کنیم: اموری که بر آن‌ها کنترل کامل داریم، اموری که هیچ کنترلی بر آن‌ها نداریم و اموری که تا اندازه‌ای روی آن‌ها کنترل داریم. بعد از این تقسیم‌بندی، نباید درباره اموری که هیچ کنترلی بر آن‌ها نداریم، نگران یا اندیشناک شویم.
vahidk
-رواقیان برای چیرگی بر سیری‌ناپذیری و حرص توصیه می‌کنند که به تمرین تجسم منفی بپردازیم. باید درباره ناپایداری همه‌چیز تأمل کنیم. باید نبودِ ارزشمندترین چیزهایمان را تجسم کنیم، چه دارایی‌ها و چه کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزیم. از دست رفتن زندگی خودمان را هم باید تجسم کنیم. اگر چنین کنیم، قدردان چیزهایی که هم‌اینک داریم خواهیم بود، و چون قدردانشان می‌شویم، بعید است خواسته‌های جدیدی در درونمان شکل بگیرد.
vahidk
پیشنهادِ آنان این بود که زمانی را صرف تصور این امر کنیم که چیزهایی را که در نظرمان ارزشمندند، از دست داده‌ایم ــ همسرمان ترکمان کرده، اتومبیلمان را دزدیده‌اند، یا شغلمان را از دست داده‌ایم. رواقیان بر این باور بودند که این عمل ما را بر آن می‌دارد که برای همسر، اتومبیل و شغلمان ارزشی بیشتر از پیش قائل شویم. این راهکار ــ اجازه دهید آن را تجسم منفی بنامیم ــ شگردی بود که از زمان خروسیپوس به کار بسته می‌شد. (۵) به باور من این راهکار ارزشمندترین راهکاری است که در جعبه‌ابزارِ روان‌شناختی رواقیان یافت می‌شود.
vahidk
همه آنچه در اختیار داریم، «امانتِ» سرنوشت است، که هر لحظه ممکن است بی‌اذن ما ــ در واقع حتی بی‌آن‌که خبردار شویم ــ بازپس گرفته شود. از این رو «باید همه عزیزانمان را دوست بداریم
کاربر ۴۱۷۵۶۴۲
همه آنچه در اختیار داریم، «امانتِ» سرنوشت است، که هر لحظه ممکن است بی‌اذن ما ــ در واقع حتی بی‌آن‌که خبردار شویم ــ بازپس گرفته شود. از این رو «باید همه عزیزانمان را دوست بداریم ...،
کاربر ۴۱۷۵۶۴۲
در حکومت‌های خودکامه جهان باستان توانایی خواندن و نوشتن و انجام دادن محاسبات ریاضی (حساب) برای صاحب‌منصبان حکومت از اهمیت زیادی برخوردار بود، حال آن‌که توانایی در متقاعد کردن دیگران تا این حد مهم نبود. صاحب‌منصبان فقط فرمان می‌دادند و زیردستان بی‌درنگ اطاعت می‌کردند.
vahidk
گویی سقراط با مرگ خود به دو نیم تقسیم شده بود: افلاطون و آنتیستنس؛ افلاطونی که اشتیاق سقراط به نظریه را به ارث برده بود و آنتیستنسی که میراث‌خوار اشتیاق سقراط به زندگی نیک شده بود
mt
احتمالاً از میان کسانی که مجذوب سقراط شدند، برخی متأثر از نظریه‌پردازی‌های او بودند و برخی دیگر متأثر از شیوه زندگی او. افلاطون به گروه نخست تعلق داشت؛ او در آکادمی‌اش بیشتر دلمشغول نظریه‌های فلسفی بود تا اشاعه پند و اندرزهایی در باب شیوه زندگی. در مقابل، آنتیستنس به‌شدت تحت تأثیر شیوه زندگی سقراط قرار داشت؛ مکتب کلبی‌ای که او بنیان نهاد، نظریه‌پردازی فلسفی را کنار گذاشت و در عوض بر پند و اندرزهایی متمرکز شد که باید آن‌ها را برای حصول زندگی نیک به کار بست.
mt
در این کتاب می‌آموزیم که ارزشمندترین چیز در زندگی ــ دست‌کم از دیدگاه رواقیان ــ حصول و حفظ آرامش است. از نظر رواقیان حفظ آرامش آن چیزی است که می‌توان برای آن از همه چیز، ثروت باشد یا شهرت، درگذشت.
mt

حجم

۲۷۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

حجم

۲۷۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

قیمت:
۷۲,۰۰۰
۴۳,۲۰۰
۴۰%
تومان