دانلود کتاب صوتی مالوی با صدای رضا عمرانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی مالوی اثر ساموئل بکت

دانلود و خرید کتاب صوتی مالوی

نویسنده:ساموئل بکت
مترجم:سهیل سمی
گوینده:رضا عمرانی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۵از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی مالوی

کتاب صوتی مالوی نوشتهٔ ساموئل بکت و ترجمهٔ سهیل سقی است. رضا عمرانی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده و انتشارات ماه آوا آن را منتشر کرده است. این اثر صوتی دربارهٔ یک ایرلندی فرتوت به نام «مالوی» است که سلامتش رو به وخامت می‌رود. او داستان زندگی خود را با لحن طعنه‌آمیزی که در طنز ایرلندی بی‌سابقه است بیان می‌کند.

درباره کتاب صوتی مالوی

کتاب صوتی مالوی دربارهٔ شخصیتی به همین نام است که به‌خاطر نقص عجیب جسمانی‌اش موجب خندهٔ خوانندهٔ کتاب خواهد شد. هنگامی که برای نخستین بار، در این داستان، به این شخصیت برمی‌خوریم، فقط می‌تواند دوچرخه‌ای که مانند خودش زهواردررفته است را سوار شود و هنگامی که برای آخرین‌بار او را می‌بینیم فقط می‌تواند روی زمین بغلتد. مالوی به‌تدریج قوای جسمانی خود را از دست می‌دهد و به دلایلی که روشن نیست، تحت‌تعقیب مردی به نام «موران» نیز هست.

ساموئل بکت این رمان را به زبان فرانسه نوشت و اولین بار در سال ۱۹۵۱ منتشر کرد. ظاهر اولیهٔ رمان متمرکز بر ۲ شخصیت متفاوت است که هر ۲ از طریق تک‌گویی‌های درونی‌شان شناخته می‌شوند. همانطور که داستان در میان ۲ شخصیت متفاوت، که تنها از طریق نامشان از هم متمایز می‌شوند، در رفت‌وآمد است، تجربیات و تفکرات شبیه به هم آن‌ها نیز در داستان نمایان می‌شود. داستان رمان صوتی مالوی در مکانی نامعین اتفاق می‌افتد. بیشتر بخش اول رمان، از تفکرات درونی مالوی، شخصیت اصلی، تشکیل شده است. این فصل از ۲ پاراگراف تشکیل شده؛ پاراگراف اول کمتر از ۲ صفحه و پاراگراف دوم بیش از ۸ صفحه طول می‌کشد. در پاراگراف اول ایده‌ای مبهم از خصوصیات کلی مالوی ارائه می‌شود. مالوی اکنون در خانهٔ مادرش زندگی می‌کند، ولی مشخص نیست چگونه به آنجا رسیده است و آیا مادرش قبل از رسیدن او مرده است یا خیر؛ همچنین در داستان مردی حضور دارد که هر یک‌شنبه برای گرفتن نوشته‌های مالوی، به خانهٔ او می‌رود. در پاراگراف دوم مالوی توضیح می‌دهد که قبل از رسیدن به جای کنونی خود، سفری را برای یافتن مادرش انجام داده است.

در واقع مالوی فردی آواره و بی‌خانمان است که درحال‌حاضر زمین‌گیر شده است. البته به‌طرز شگفت‌آوری او انسان علم‌دوست و علم‌پروری نیز هست و مطالعاتی در جغرافیا و مسائل دیگر دارد. او عادت‌های غیرعادی زیادی دارد که بکت آن‌ها را با جزئیات توصیف کرده است. وابستگی عجیب او به مادرش نیز شگفت‌آور است. رمان صوتی مالوی در واقع شامل ۴ مونولوگ میان یک فرد یا شخصیت‌های مختلف است.

رمان مالوی در پاریس نوشته شده است و با ۲ کتاب دیگر ساموئل بکت به نام‌های «مالون می‌میرد» و «نام‌ناپذیر» ۳گانه‌ای را تشکیل می‌دهد. این ۳گانه که بین سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۰ نوشته شده، به‌طور کلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی قرن بیستم شناخته می‌شود؛ همچنین این ۳گانه، از مهم‌ترین آثار غیردراماتیک این درام‌نویس مشهور ایرلندی است.

شنیدن کتاب صوتی مالوی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر و قالب رمان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ساموئل بکت

ساموئل بارکْلی بِکت در سال ۱۹۰۶ به دنیا آمد. او نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی و برندهٔ جایزهٔ نوبل است. او را به‌عنوان نخستین ابزوردنویسی می‌‌شناسند که شهرت جهانی کسب کرد. بکت در سال ۱۹۶۹ به‌دلیل «نوشته‌هایش - در قالب رمان و نمایش - که در فقر [معنوی] انسان امروزی، فرارَوی و عروج او را می‌جوید»، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او در آثارش بدون آنکه قصد روایت داستان یا طرح دسیسه‌ای را داشته باشد، به وضعیت بغرنج و پوچ بشر در جهان می‌ ‌پردازد و به‌خوبی موقعیت انسان تنهای عصرش را که انسانِ گذشته از فجایع جنگ است، هم در کلام و هم در فضای آثارش، بازنمایی می‌کند.

آثار ساموئل بکت بی‌پروا، به‌شکل بنیادی کمینه‌گرا و بنابر بعضی تفسیرها، دررابطه‌با وضعیت انسان‌ها عمیقاً بدبینانه‌اند. این حس بدبینی اغلب با قریحهٔ طنزپردازی قوی و غالباً نیش‌دار او تلطیف می‌شود. آثار اخیر او بن‌مایه‌های موردنظرشان را به‌شکلی رمزگونه و کاهش‌یافته مطرح و ارائه می‌کنند. یکی از ویژگی‌های خاص، منحصربه‌فرد و البته مهم آثار این نویسندهٔ ایرلندی نیز زبان آثار اوست: زبان آثار بکت همواره حاوی طنز تلخی است که می‌کوشد رابطه و گفتارها را از معنا خالی کند. دنیای آثار او یک دنیای فراواقعی‌ است که انسان در آن در نوعی خلأ گیر افتاده و از این‌رو تلاش‌های احمقانه‌ای برای برقراری رابطه می‌کند.

برخی از آثار مشهور ساموئل بکت عبارت‌اند از:

نمایشنامه‌ها:

در انتظار گودو (۱۹۵۲)، دست آخر (یا آخر بازی) (۱۹۵۷)، آخرین نوار کراپ (۱۹۵۸)، بازی (۱۹۶۳)، من نه (۱۹۷۲)، فاجعه (۱۹۸۲)، چی کجا (۱۹۸۳)، چرکنویس برای یک نمایشنامه ۱&۲ (۱۹۶۵)، روزهای خوش (۱۹۶۰)، همهٔ افتادگان (۱۹۵۷)

رمان‌ها:

مِرفی (۱۹۳۸)، وات (۱۹۴۵، انتشار ۱۹۵۳)، مالوی (۱۹۵۱)، مالون می‌میرد (۱۹۵۱)، نام‌ناپذیر (۱۹۵۳)، گم‌گشتگان

مصاحبه‌ها:

آخرین دیدار با ساموئل بکت، اثر احمد کامیابی مسک

گفتگوهایی با ساموئل بکت، اثر اوژن یونسکو و ژان لویی بارو

شعرها:

هوروسکوپ (۱۹۳۰)، آنچه واژه هست

ساموئل بکت در سال ۱۹۸۹ درگذشت.

بخش‌هایی از کتاب صوتی مالوی

«در اتاق مادرم هستم. حالا منم که اين‌جا زندگی می‌کنم. نمی‌دانم چطور از اين‌جا سردرآورده‌ام. شايد با يک آمبولانس، مسلما با يک ماشين. به‌هرحال کمکم کرده‌اند. تنهايی هرگز نمی‌توانستم خودم را به اين‌جا برسانم. مردی هست که هر هفته می‌آيد. شايد به کمک او به اين‌جا آمده‌ام. خودش که می‌گويد نه. به من پول می‌دهد و صفحات را می‌برد. صفحات خيلی زياد، پول خيلی زياد. بله، حالا کار می‌کنم، کم و بيش مثل گذشته، با اين تفاوت که ديگر نمی‌دانم چطور بايد کار کرد. گويا اين مسئله برای آن‌ها اهميتی ندارد. حالا فقط دوست دارم از چيزهايی که باقی مانده‌اند حرف بزنم، خداحافظی‌هايم را بکنم، و روند مردنم را کامل کنم. آن‌ها اين را نمی‌خواهند. بله، ظاهرا بيش از يک نفر هستند. اما هميشه همان يک نفر می‌آيد. می‌گويد، اين کار را بعدا می‌کنی. خوب است. حقيقت اين است که ديگر اراده‌ای برايم باقی نمانده است. وقتی پی صفحات تازه می‌آيد، صفحات هفته قبل را برمی‌گرداند. روی آن‌ها علامت‌هايی کشيده‌اند که معنايشان را درک نمی‌کنم. درهرحال، آن‌ها را نمی‌خوانم. کار که نکنم، پول نمی‌دهد، به من تَشَر می‌زند. با اين حال، من برای پول کار نمی‌کنم. پس برای چه کار می‌کنم؟ نمی‌دانم. حقيقت اين است که چيز زيادی نمی‌دانم. مثلاً مسئله مرگ مادرم را. يعنی وقتی من به اين‌جا آمدم، او مرده بود؟ يا بعد از آمدنم مُرد؟ منظورم درجه‌ای از مرگ است که برای دفن کردن آدم کافی باشد. نمی‌دانم. شايد هنوز دفنش نکرده باشند. درهرحال، من در اتاق او هستم. در تخت او می‌خوابم. در لگن او ادرار و مدفوع می‌کنم. جای او را گرفته‌ام.

حتما با گذشت زمان بيش‌تر و بيش‌تر شبيه او می‌شوم. حالا فقط يک پسر کم دارم. شايد هم جايی پسری داشته باشم. اما گمان نکنم. اگر پسری داشتم، حالا ديگر پير بود، تقريباً همسن و سال خودم. طرف يک کلفَتِ ريزه بود. عشق حقيقی نبود. عشق حقيقی کس ديگری بود. به اين موضوع هم خواهيم رسيد. نامش؟ دوباره فراموشش کرده‌ام. حتا گاهی به نظرم می‌آيد که پسرم را می‌شناختم، که کمکش می‌کردم. بعد به خودم می‌گويم که محال است. محال است که من هرگز به کسی کمک کرده باشم. املای کلمات را هم فراموش کرده‌ام، و نيمی از کلمات را. گويا اين مسئله اهميتی ندارد. خوب است. کسی که به ديدنم می‌آيد آدم عجيب و غريبی است. ظاهرا هر يکشنبه می‌آيد. روزهای ديگر آزاد نيست. هميشه تشنه است. او بود که به من گفت کار را کاملاً اشتباه آغاز کرده‌ام، که می‌بايست طور ديگری شروعش می‌کردم. حتماً حق با اوست. کار را از آغاز، آغاز کردم، مثل احمق‌های خنگ و پير، می‌توانيد تصور کنيد؟ اين آغاز کار من است. چون ظاهراً همين را حفظ کرده‌اند. بابتش کلی به دردسر افتادم. همين است. کلی مايه دردسرم شد. اين آغازش بود، درک می‌کنيد؟ در صورتی که حالا تقريباً پايان کار محسوب می‌شود. يعنی کاری که حالا انجام می‌دهم بهتر است؟ نمی‌دانم. اين ربطی به مسئله ندارد. اين آغاز کار من است. حتما معنايی دارد، وگرنه آن‌ها نگهش نمی‌داشتند. اين هم آغازش.»

معرفی نویسنده
عکس ساموئل بکت
ساموئل بکت

ساموئل بکت رمان‌نویس، نمایش‌‌نامه‌نویس، شاعر، کارگردان تئاتر و مترجم ایرلندی است. بکت به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تئاتر ابزورد شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۶۹ به جایزه‌ی نوبل ادبیات دست‌یافت.

نظرات کاربران

kia
۱۴۰۲/۰۹/۰۸

دلیل اینکه مطمین نیستم اینکه شاید همه رمان های این شکلی رو دوست نداشته باشند. شاید علاقه ای به ابزرد و ویژگی های اون نداشته باشند. برای من جذاب بود و بنظرم از دوتا رمان های دیگش که سه گانه

- بیشتر

زمان

۱۰ ساعت و ۵۸ دقیقه

حجم

۶۰۸٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۰ ساعت و ۵۸ دقیقه

حجم

۶۰۸٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۷۸,۰۰۰
تومان