دانلود و خرید کتاب پایان دموکراسی دیوید رانسیمن ترجمه حسین پیران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پایان دموکراسی اثر دیوید رانسیمن

کتاب پایان دموکراسی

انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۹از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پایان دموکراسی

دیوید رانسیمن در کتاب تفکربرانگیز پایان دموکراسی از به سرآمدن دوران دموکراسی و یک فاجعه صحبت کرده است. رانسیمن از طرفداران این ایده است که دموکراسی به دلایلی در جهان رو به افول است. 

دلایلی مانند شبیه‌سازی زیستی بدین معنا که دموکراسی نیز مانند هر پدیدهٔ دیگر، دوران کودکی و شکوفایی و میانسالی و فرسودگی دارد، موفقیت دموکراسی که خود عامل اصلی شکست دموکراسی دانسته می‌شود، بدین معنا که پس از چند نسل موفقیت و کارآمدی، مردم کشورهای پیشرفته و دموکراتیک تصور می‌کنند که هیچ خطری نمی‌تواند دموکراسی را تهدید کند و دموکراسی در برابر همهٔ آسیب‌ها مصون است و این که هنوز نگاه‌ها دربارهٔ تهدید دموکراسی به سمتِ روش‌های کلاسیک مانند کودتای نظامی و تقلب انتخاباتی است، در حالی‌که عمر این روش‌ها دیگر پایان یافته و چندین دهه است که قابل استفاده نیستند.

درباره کتاب پایان دموکراسی

رانسیمن در کتاب پایان دموکراسی به دنبال پاسخ دادن به این پرش است که که در جهان امروز چه چیزهایی دموکراسی را تهدید می‌کند و از میان تهدیداتی که عنوان می‌شود، کدام‌یک جدی و یا جدی‌تر است. چرا در سرزمین‌هایی که دموکراسی سال‌هاست مستقر شده و جا افتاده، نیروهای راست افراطی یا پوپولیست تا این اندازه قدرت گرفته‌اند؟ آیا وضعیت شبیه آلمان در ۱۹۳۰ است که دموکراسیِ به ظاهر ریشه‌دار و با ثباتی به سرعت در دام فاشیسم افتاد و مهیب‌ترین فاجعهٔ تاریخ را رقم زد؟ آیا بی توجهی به تغییرات اقلیمی فاجعه‌ای بزرگ‌تر را رقم خواهد زد تا دموکراسی در برابر مشکلات پدید آمده جایگاه خاصی نداشته باشد؟ آیا پیشرفت پرشتاب فناوری جامعه را به سمتی خواهد برد که دموکراسی دیگر قادر به مدیریت جامعه نباشد؟

دیوید رانسیمن در این کتاب در چهار فصل به این سوالاتی از این دست پاسخ می‌دهد.

کتاب پایان دموکراسی با توصیفی از کودتا به‌روش قدیم و انواع جدید آن شروع می‌شود. کودتا آشکارترین دشمن دموکراسی است که با هدف صریح و روشنِ نابودی دموکراسی به وقوع می‌پیوندد. فصل دوم به موضوع تأثیر فجایع انسانی و محیطی بر دموکراسی می‌پردازد. اگر جوامع دموکراتیک قادر نباشند در برابر تهدیدات مهلک مانند جنگ اتمی و تغییرات محیط زیست و روبات‌های قاتل، برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، ادارهٔ جامعهٔ انسانی به دست نیروهای تمامیت‌خواه و مستبد خواهد افتاد. فصل سوم پایان دموکراسی به خطر اسیر شدن انسان در دست فناوری‌های بسیار پیشرفته اشاره دارد. هنوز تا احتمال حکومت روبات‌ها فاصله‌ای زیاد داریم و شاید هیچ‌گاه چنین نشود. ولی در سطوح پایین‌تر، فناوری‌ها روزبه‌روز تصمیماتی را از طرف ما می‌گیرند که اگر به هر دلیل در این امر مسامحه کنیم ممکن است وضعیت از کنترل خارج شود. فصل چهارم به جایگزین‌های دموکراسی اختصاص دارد. در پایان نیز به احتمال و نحوهٔ پایان دموکراسی و راه‌حل احتمالی اشاره می‌شود.

خواندن کتاب پایان دموکراسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، به‌ویژه مکاتب سیاسی را به خواندن پایان دموکراسی دعوت می‌کنیم.

جملاتی از کتاب پایان دموکراسی

وقتی دموکراسی شکست می‌خورَد، معمولاً انتظار داریم سروصدایی زیاد به پا شود. شکست دموکراسی واقعه‌ای همگانی است. در تاریخ معاصر به حد کافی با آن آشنا هستیم و به‌راحتی شیوه‌ها و اَشکال آن را تشخیص می‌دهیم. در چهارگوشهٔ جهان، بارها مشعل دموکراسی خاموش شده و ما دقیقاً می‌دانیم چگونه. مثال تاریخی زیر به روشن شدن مطلب کمک می‌کند:

هیچ اعلان قبلی وجود نداشت. نیمه‌شب، تانک‌ها شهر را به تسخیر درآوردند. سربازها برای کنترل نقاط حساس ارتباطی مانند رادیو، تلویزیون و ادارات پست و تلفن اعزام شدند. نخست‌وزیر بازداشت شد. رقیب او که انتظار می‌رفت در انتخاباتِ پیشِ رو برنده شود نیز بازداشت شد. پارلمان و کاخ پادشاه به تسخیر نظامیان درآمد. سربازان فهرست افراد خطرناک را دست به دست می‌کردند تا بازداشت و زندانی شوند.

فهرست کتاب پایان دموکراسی

مقدمهٔ مترجم

۱: کودتا

۲: فاجعه

۳: چیرگی فناوری

۴: چیزی بهتر از این؟

نتیجه: و بدین‌سان دموکراسی به پایان می‌رسد

سخن آخر: ۲۰ ژانویهٔ ۲۰۵۳

یادداشت‌ها

نظرات کاربران

سيدعلى آقا حيدرى
۱۳۹۹/۰۴/۲۸

با توجه به قیمت نسخهٔ کاغذی، قیمت نسخهٔ پی‌دی‌اف را زیاد گفتید.

amyn
۱۴۰۲/۰۷/۰۱

اتفاقات در کشورهای دیگر را به عنوان مثال پیشه میگیرد و جلو میرود ، مفیدترین بخش به نظر من مقدمه مترجم بود. بقیش حوصله سر بره.

کاربر 3603224
۱۴۰۲/۰۱/۱۷

سلام. چرا قیمت نسخه پی دی اف ناگهان بیش از سه برابر شد؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱۱)
از یک سو با یکی دانستن مفاهیمی مانند آزادی‌های مدنی و حقوق بشر با نظام دموکراسی، در مردم این سوء تفاهم ایجاد می‌شود که هرگاه در یک کشور به هر دلیل این آزادی‌ها و حقوق مردم در برهه‌ای نادیده گرفته شد پس دموکراسی در آن کشور وجود ندارد. درحالی‌که دموکراسی با آزادی‌های مدنی و حقوق بشر یکی نیست، بلکه داعیه بر این است که این نظامِ حکمرانی، یعنی دموکراسی، بهتر از نظام‌های دیگر می‌تواند آزادی‌های سیاسی و مدنی و حقوق بشر را گسترش دهد و تأمین و رعایت کند.
☆Nostalgia☆
تعدد منابع خبری موجب سردرگمی بیشتر شده و اطمینان از صحت و سقم اخبار ممکن نیست. در این وضعیت، مردم به سمت آنچه دوست دارند بشنوند متمایل می‌شوند؛ یعنی تعدد منابع خبری کمکی به آگاهی مردم از رویدادها نکرده است.
zeynab
برخی از این تصمیمات مدیون ژست‌های جسورانه و ابتکاری است، مانند دوچندان کردن ظرفیت انرژی خورشیدی در یک سال (۲۰۱۶) یا قول برقی کردن همهٔ تاکسی‌های پکن. بهبود آلودگی شدید هوا که چین در دوران پسامائوئیسم شاهد آن بود، در این مقیاس امری بی‌نظیر است. در برابر اقتدارگرایی عمل‌گرا در زمینهٔ محیط زیست، دموکراسی تنبل و مذبذب دیده می‌شود. انعطاف‌پذیری دموکراسی صفت بسیار خوبی است، ولی گاه بدین معناست که آن‌قدر دست روی دست بگذاریم تا فرصت از دست برود. وقتی سیل یا آلودگی هوا یا بی‌آبی خطری جدی را متوجه جامعه می‌کند، اقتدارگرایی عمل‌گرا به وعدهٔ خود، یعنی اولویت منافع آنی بر منافع درازمدت، خوب عمل می‌کند. در مورد احترام به صدای مخالف هم دغدغه‌ای به خود راه نمی‌دهد. اما این مزایا برای روی‌گرداندن از دموکراسی در کشورهایی که دموکراسی به درجهٔ بلوغ رسیده کافی نیست.
☆Nostalgia☆
فوکویاما تصور می‌کرد که با پیروزیِ دموکراسیِ لیبرال، روند تکاملی ایدئولوژیک بشر به سر آمده و این نظام بر سراسر جهان حکومت و سَروَری خواهد کرد. روند تاریخ خیلی زود اشتباهِ این جنبه از ایدهٔ او را ثابت کرد. در واقع او می‌خواست خلاف نظر کارل مارکس را ثابت کند، زیرا به‌نظر مارکس، سرانجام کمونیسم جایگزین سرمایه‌داری خواهد شد. بنابراین او تصور می‌کرد، حال که کمونیسم شکست خورده و عامل شکست کمونیسم نیز سرمایه‌داری و لیبرال دموکراسی است، پس سیستم اخیر برای همیشه حاکم بر امور دنیا خواهد بود. به عبارت دیگر، دید او از دنیا محدود بود به جهان غرب و در مطالعات خود، چین و روسیه و کشورهای اسلامی را به حساب نیاورده بود. مهم‌تر از آن، امروزه لیبرال دموکراسی در بستر اصلیِ خود یعنی کشورهای غربی بیشتر در خطر است تا سایر نقاط جهان.
☆Nostalgia☆
ماکس وبر نیز حق داشت. دموکراسی گریزی از ماشین ندارد. جامعهٔ مورد نظر گاندی، آرمان‌شهر بود و تحقّقِ آن در عالم واقع ممکن نبود. اما می‌توان از ماشین دموکراسی برای انسانی کردنِ دنیای ساختگیِ کنونی مدد گرفت. این وعده‌ای است که از سال‌ها پیش جزو برنامه‌های سیاست دموکراتیک بوده، و به این وعده تا حد زیادی نیز عمل شده است. معمولاً از دموکراسیِ قرن بیست‌ویکم ایراد گرفته می‌شود که دیگر تواناییِ کنترل بنگاه‌های تجاری را ندارد. ثروت و نفوذ در بنگاه‌های بزرگ انباشته شده است. به نابرابری دامن می‌زنند. کرهٔ زمین را چپاول می‌کنند. مالیات نمی‌پردازند. شنیدنِ این شکایات برای بسیاری از بنگاه‌های بزرگ، امری عادی است. گوش بانک‌ها و شرکت‌های نفتی سال‌هاست به این شکایات عادت کرده است. اما بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ نفتی، دیگر قوی‌ترین بنگاه‌های تجاری دنیا به شمار نمی‌آیند.
☆Nostalgia☆
دولت و بانک‌ها بیشترین تلاش خود را می‌کنند تا جلو انتشار خبرهای بد را بگیرند. اکنون رسانه‌های خبری به اندازه‌ای زیاد شده که همواره منابعی دیگر برای کسب خبر وجود دارد. ولی تعدد منابع خبری موجب سردرگمی بیشتر شده و اطمینان از صحت و سقم اخبار ممکن نیست. در این وضعیت، مردم به سمت آنچه دوست دارند بشنوند متمایل می‌شوند؛ یعنی تعدد منابع خبری کمکی به آگاهی مردم از رویدادها نکرده است.
zeynab
در سال ۱۹۷۳ دانشجویان دانشگاه صنعتی آتن به‌نشانهٔ اعتراض تحصن کردند. اعزام تانک به محوطهٔ دانشگاه برای مقابله با تحصن، بیشتر علامت ناکارآمدی بود تا قدرت.
احسان رضاپور
عامل دیگری که پارفیت به‌عنوان پیش‌شرط تجدید حیات اخلاقی لازم می‌دانست، برابری میان فرد فرد انسان‌ها بود: تنها زمانی که یکدیگر را برابر ببینیم، درک خواهیم کرد تا چه اندازه مدیون یکدیگر هستیم. درحالی‌که فناوریِ دیجیتال با تکه‌پاره کردن هویت انسان‌ها، خود به نابرابری دامن می‌زند. منظور فقط نابرابری مادی نیست که از طریق ثروت‌های افسانه‌ای غول‌های دنیای دیجیتال ایجاد می‌شود، بلکه نابرابری پایه است که حاصل دسترسی بخشی از مردم به ماشین‌هاست. اگر شما به کلیدهایِ سیستمی که زندگی ما را کنترل می‌کند دسترسی داشته باشید و من دسترسی نداشته باشم، طبعاً ما نمی‌توانیم برابر باشیم.
☆Nostalgia☆
استوارت میل زمانی از کاردان‌سالاری هواداری می‌کرد که هنوز خبری از دموکراسی نبود. هواداری از کاردان‌سالاری در زمانی که دموکراسی به‌خوبی جا افتاده است تفاوت بسیار با آن زمان دارد. ما اکنون نه‌تنها کمبودهای دموکراسی را می‌شناسیم بلکه از درجهٔ صبر و تحمل خود در قبال ناکارآمدی‌های دموکراسی نیز آگاه هستیم. ماکس وبر بیش از صد سال پیش در نوشته‌های خود خطرناک بودن حق رأی همگانی را امری بدیهی می‌دانست زیرا موجب قدرت گرفتن اشخاص بی‌فکر و بی‌مبالات می‌شد. اما می‌گفت وقتی حق رأی به همگان داده شد، فکر الغای آن نباید به مخیّلهٔ هیچ سیاستمدار عاقلی خطور کند. واکنش مردم به‌قدری کوبنده خواهد بود که کسی را یارای تحمل آن نیست. تنها چیزی که بدتر از حق رأی همگانی است، الغای آن است. اگر قرار بر امتحان مردم برای حق رأی باشد، اینکه آزماینده کیست به کنار؛ چه کسی جرأت می‌کند بگوید شما در امتحان رد شده‌اید؟ حق با استوات میل بود: دموکراسی پس از کاردان‌سالاری می‌آید و نه پیش از آن. این تجربه را نمی‌توان وارونه آزمود.
☆Nostalgia☆
این جوهرِ وعده‌های حزب کمونیست چین به مردم است. شرافت عمومی به‌شکل اقتدار ملی ظاهر می‌شود: ما چین را دوباره به شوکت گذشته می‌رسانیم. دولت منافع فردی را تضمین و تلاش می‌کند ثروت کشور به‌صورت گسترده توزیع شود. چین غیردموکراتیک در کم کردن فقر و بالابردن عمر متوسط، بسیار بهتر از هندوستان دموکراتیک عمل کرده است. بسیاری از مردم چین مزایای فوری رشد اقتصادی را به‌گونه‌ای ملموس حس کردند. رژیم چین آگاه است که حیاتش به ادامهٔ این وضعیت بستگی دارد. بدیهی است مردم چین نیز باید بهایی بپردازند. آنها، برخلاف مردم هند، فرصت ابراز نظرات خود را در محیطی دموکراتیک ندارند. رسیدن به حیثیت شخصی دموکراتیک در جامعه‌ای که اجازهٔ آزادی بیان نمی‌دهد و حکومت قانون در آن جاری نیست بسیار مشکل است.
☆Nostalgia☆

حجم

۲۵۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۱ صفحه

حجم

۲۵۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۱ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان