دانلود و خرید کتاب فروپاشی جرد دایموند ترجمه فریدون مجلسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فروپاشی اثر جرد دایموند

کتاب فروپاشی

نویسنده:جرد دایموند
انتشارات:نشر نو
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۱۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فروپاشی

فروپاشی یا چگونه جوامع راه فنا یا بقا را برمی‌گزینند، نوشته جرد دایموند است که توسط فریدون مجلسی به فارسی بازگردانده شده است.


درباره فروپاشی، چگونه جوامع راه فنا یا بقا را برمی‌گزینند

فروپاشی اثر جرد دایموند در در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. دایموند در اثر پیش‌رو داده‌های ارزشمندی از تاریخ در اختیار ما قرار می‌دهد تا شاید از آن‌ها بیاموزیم و در مسیر صحیح گام برداریم. او اعتقاد دارد حتی ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین جوامع امروزی با مسائل محیط زیستی و اقتصادی فزاینده‌ای روبه‌رو هستند که نباید دست‌کم گرفته شوند. دایموند در فروپاشی این پرسش را مطرح می‌کند که چه عواملی موجب شدند برخی از بزرگترین تمدن‌های گذشته به ویرانه تبدیل شوند و از سرنوشت آن‌ها چه چیزهایی می‌توانیم بیاموزیم؟ او در ادامه نظریه‌ای جامع و جهانی را با کمک داستان‌های تاریخی و فرهنگی ارائه می‌کند. دایموند اعتقاد دارد آسیب‌های محیط زیستی، تغییرات اقلیمی، رشد سریع جمعیت و تصمیمات سیاسی نادرست در دوره‌های گذشته زمینه سقوط جوامع را فراهم آورده‌اند. هرچند در این میان جوامعی نیز بودند که راه حلی برای مشکلات خود یافتند و به حیات خود ادامه دادند. او می‌افزاید انسان مدرن نیز با مشکلات مشابهی مواجه است؛ بنابراین بررسی و تحلیل سرنوشت گذشتگان می‌تواند راه حل غلبه بر این مشکلات باشد.

خواندن فروپاشی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

فروپاشی یک کتاب عمومی است. مطالعه این کتاب به همه افراد توصیه می‌شود. امید است خواندن این کتاب تاثیر بسزایی در افزایش آگاهی ما نسبت به چالش‌های جهان کنونی بگذارد. بدون شک پس از مطالعه این کتاب تفاوت قابل توجهی با گذشته خود می‌کنید. زندگی امروز و آینده ما و فرزندانمان وابستگی جدی به مباحث مطرح شده در این کتاب دارد.

جملاتی از فروپاشی، چگونه جوامع راه فنا یا بقا را برمی‌گزینند

ویرانه‌های یادمانی بازمانده از این جوامع پیشین برای همهٔ ما جذابیتی خیال‌انگیز دارد. در کودکی، زمانی‌که نخست با دیدن عکس‌های آن مکان‌ها از وجودشان آگاه می‌شویم، حیرت می‌کنیم. بسیاری از ما وقتی بزرگ می‌شویم، تعطیلاتمان را طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که به‌عنوان گردشگر، تجربیات دست اولی در مورد جوامع کهن کسب کنیم. مجذوب زیبایی غالباً فوق‌العاده و خاطره‌انگیز آن‌ها و همچنین مجذوب رازهایی می‌شویم که در خود دارند. ابعاد ویرانه‌ها بر ثروت و قدرت پیشین سازندگانشان گواهی می‌دهد ـ و به بیان شلی به خود می‌بالند که "به کارهایم بنگر، ای قدرتمند و مأیوس باش!" با این حال سازندگانشان ناپدید شدند و آن سازه‌های عظیم را که با آن‌همه تلاش آفریده بودند، بر جای نهادند. چگونه ممکن است جامعه‌ای که زمانی آن‌چنان قدرتمند بود، کارش به فروپاشی بینجامد. سرنوشت فردفرد شهروندانش چه شد؟

معرفی نویسنده
جرد دایموند

جرد دایموند نویسنده کتاب «اسلحه، میکروب و فولاد» است که توانسته جایزه پولیتزر را به خود اختصاص دهد. نیویورک تایمز این کتاب را یکی از بهترین داستان‌های تخیلی در طول تاریخ معرفی کرد و این اثر توانست رکورد پرفروش‌ترین کتاب جهان را جا‌به‌جا کند. جرد دایموند استاد جغرافیا در دانشگاه UCLA است و به عنوان یکی از سرشناس‌ترین دانشمندان آمریکایی شناخته می‌شود.

توتالیتاریسم
هانا آرنت
زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی
مکس تگمارک
چرا ملت ها شکست می خورند؟
محمدحسین نعیمی‌پور
در جستجوی طبیعت
ادوارد ویلسون
پیش‌بینی‌های سیاسی
بروس بوئنو دی میسکیتا
نظم و زوال سیاسی
فرانسیس فوکویاما
دالان باریک
دارون عجم اوغلو
رویاهای انقلابی
ریچارد استایتز
پایان یک رؤیا
احسان نراقی
سیاره ویروس ها
کارل زیمر
جهان پس از امریکا (ویراست دوم)
فرید زکریا
روشنفکران و جامعه
توماس سوئل
اسلحه، میکرب، و فولاد
جرد دایموند
راه باریک آزادی
جیمزا ا. رابینسون
در برابر استبداد
تیموتی اسنایدر
ذهن و بازار
جری مولر
از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر
توماش زدلاچک
دنیا تا دیروز
جرد دایموند
عدالت؛ چه باید کرد؟
مایکل سندل
دروغ گویی
سیسلا باک
مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد
چیماماندا انگوزی آدیشی
رادیو راه (فصل دوم، قسمت دوم) درون‌گرایی
مجتبی شکوری
اوضاع خیلی خراب است
سمانه پرهیزکاری
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
راننده شب
روبم فونسکا
ما همه باید فمینیست باشیم
چیماماندا انگوزی آدیشی
بیشعوری
خاویر کرمنت
سرکار عِلّیه
زهره عیسی‌خانی
همه دروغ می‌ گویند
داوید وویتس
رادیو راه (فصل دوم، قسمت سوم) ایستگاه های فراموش شده
مجتبی شکوری
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
نظام حقوق زن در اسلام
مرتضی مطهری
اخبار را دنبال نکنید
رولف دوبلی
تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه
علیرضا پناهیان
اگر قرار باشد به جزیره ای دورافتاده بروید، چه کسی را با خود می‌برید؟
فرانک مارتلا
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
داستان یک مناظره
احمد یاری
زمین، زمان، انسان
مزدافر مؤمنی
به‌ خاطر زندگی
یئان‌می پارک
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر

نظرات کاربران

حمید
۱۳۹۸/۰۸/۳۰

حالا که قیمت کتاب زیاده، چرا امکان استفاده از اون رو در کتابخانه فراهم نمی کنید؟ آقای طاقچه، پاسخ به این پرسش، خیلی براتون سخته؟؟؟؟؟!!!!!!

Ahmad Abbasi
۱۳۹۹/۰۱/۱۵

سلام چرا این کتاب جز پویش کتابخانه نیست؟

جستجوگر
۱۴۰۱/۰۹/۱۶

جرد دایموند،پژوهشگری برجسته و معتبر در باب تحقیقات زیست محیطی است و این کتاب هم حاصل سالها تحقیق میدانی اوست. درباره تمامی جوامع و مناطقی که نوشته، خود حضور داشته و سفر کرده حتی جزیره ایستر در میان اقیانوس آرام. این کتاب

- بیشتر
حسام
۱۴۰۰/۰۵/۲۲

به همه کسانی که به علوم و به خصوص به تاریخ علاقه دارند توصیه می کنم

dandy_mhr
۱۴۰۰/۰۲/۰۴

لطفا در بی‌نهایت قرار دهید.

mosty
۱۴۰۰/۰۴/۱۲

کتاب فوق‌العاده جالبیه ولی ترجمه این نسخه به نظرم خیلی ضعیف بود و کلا متن روان نیست

Sepideh Jamshidi Yeganeh
۱۴۰۳/۰۲/۰۹

این کتاب بی نظیر هست... ولی چرا هیچ تخفیفی روش قابل اجرا نیست؟ کلی از رویش زدم ولی نشد... پس برگ رویش به چه دردی میخوره؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵)
بزرگ‌ترین مسئلهٔ ما آب است، شور شدن است،‌ بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی است، و بالاتر از همه عبور از خط قرمز جمعیت و بدتر از آن جمعیت مهارناپذیر همسایگان و بیم جنگ!‌ جمعیتی که طبیعت و منابع قابل اتکا در ایران و در جهان پاسخ‌گوی تأمین نیازهای آن نیست، تا چه رسد به رفاه و آسایشی در معیار امروزی! در این کتاب نامی از ایران نیامده اما در حیرتم که چگونه سطرسطر آن را مرتبط با این سرزمین کهن و مسائل دیرپای آن می‌بینم.
Farbod
با نگاه به پنجمین عامل، باید حیرت کنیم که چرا شاهان و اشراف نتوانستند این مسائل ظاهراً آشکاری را که موجب تزلزل جوامعشان می‌شد شناسایی و حل کنند. معلوم است که آن‌ها بیشتر دغدغه‌های کوتاه‌مدت داشتند (ثروت‌اندوزی، جنگ‌افروزی، برپایی یادمان‌ها، رقابت با یکدیگر و طلب مواد غذایی از روستاییان). شاهان و اشراف مایا هم مانند بیشتر رهبران سراسر تاریخ بشر، تا جایی که می‌توانستند اعتنایی به مسائل درازمدت نداشتند.
محسن
شاید این حرف بی‌رحمانه به نظر برسد، اما در رؤیاهایم، اگر دست خودم باشد، مایلم پَت پیش از من از دنیا برود. دلیلش این است که وقتی ازدواج کردیم قول دادم او را دوست بدارم، احترام بگذارم و مراقبش باشم، و اگر اول او بمیرد، خواهم دانست که به عهدم وفا کرده‌ام.
محسن
فقط همان افراد شرور جهان اول هستند که طبیعت را نمی‌شناسند، به محیط زیست احترام نمی‌گذارند و آن را تخریب می‌کنند.
محسن
بسیاری از جوامع پیشین (از جمله اتحاد جماهیر شوروی) پس از رسیدن به اوج به‌سرعت زوال یافتند و این زوال‌های ناگهانی برای شهروندانشان غافلگیرکننده و تکان‌دهنده بوده است. در بدترین مواردِ فروپاشی کامل، همهٔ افراد جامعه می‌مردند یا مهاجرت می‌کردند.
محسن
آیا درست همان‌طور که ما امروز به ویرانه‌های جنگلی شهرهای مایا خیره می‌شویم، روزی گردشگران با حیرت به آسمانخراش‌های زنگارگرفتهٔ نیویورک نخواهند نگریست؟
محسن
اگر وجود هزاران نفر ساکن جزیرهٔ ایستر فقط با ابزارهای سنگی و قدرت ماهیچه‌هایشان کافی بود که محیط زیست و بدین ترتیب جامعهٔ خودشان را نابود کنند، چگونه ممکن است اکنون میلیاردها نفر با ابزارهای فلزی و قدرت ماشین نتوانند از عهدهٔ بدتر از آن برآیند؟
محسن
در این کتاب نامی از ایران نیامده اما در حیرتم که چگونه سطرسطر آن را مرتبط با این سرزمین کهن و مسائل دیرپای آن می‌بینم.
shima mahdavi
دولت تروخیو برای این‌که امکان هرگونه شورش موفقیت‌آمیز یا حمله‌ای را کاهش دهد، نیمی از بودجهٔ دولتی را صرف نیروهای زمینی، دریایی و هوایی عظیم می‌کرد که بزرگ‌ترین ارتش در منطقهٔ کارائیب و حتی مجهزتر از ارتش مکزیک بود.
جستجوگر
عواملی که در ناکامی‌های تصمیم‌گیری گروهی نقش دارند. این عوامل را به زنجیره‌ای شامل چهار دسته تقسیم می‌کنم: نخست ممکن است گروهی نتواند مسئله‌ای را پیش از آن‌که عملاً پدید آید، پیش‌بینی کند. دوم وقتی آن مسئله پدیدار می‌شود، ممکن است گروه نتواند آن را درک کند. سوم پس از درک مسئله، شاید حتی نتواند درصدد حل آن برآید. و در آخر ممکن است درصدد حل آن برآید، اما موفق نشود.
محسن

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۵۶ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۵۶ صفحه

قیمت:
۲۳۶,۰۰۰
تومان