دانلود و خرید کتاب نامه‌های زنان ایرانی علی باغدار دلگشا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نامه‌های زنان ایرانی اثر علی باغدار دلگشا

کتاب نامه‌های زنان ایرانی

معرفی کتاب نامه‌های زنان ایرانی

از زمانی که روزنامه‌های غیر دولتی فارسی‌زبان پا گرفتند، ارتباطشان با مردم طبقه متوسط به ویژه بازرگانان و روحانیون و قشر اندک تحصیلکرده ایرانی در داخل و خارج، روز به روز بیشتر شد. در این میان، زنان سهم خیلی کمی داشتند چون بیشتر آنها اجازه تحصیل حتی در حد خواندن و نوشتن نداشتند، چه برسد به این که بخواهند برای روزنامه‌ها نامه‌ای بنویسند و در آن از مشکلات جامعه و مسایل مهم مملکتی حرف بزنند. خیلی از آنها که سواد کمی داشتند، دزدکی و به دور از چشم شوهرانشان روزنامه می‌خواندند و زنانی که آزادانه و بدون ترس بتوانند این کار را بکنند، انگشت‌شمار بودند. بعد از انقلاب مشروطه که آن هم انقلابی مردانه بود، زنان ایرانی هم کم‌کم شروع به فعالیت‌هایی برای احقاق حقوق خود کردند. حق تحصیل، حق تاسیس مدرسه‌های دخترانه و برابری اجتماعی. حقوقی که هنوز هم بسیاری از زنان در جوامع گوناگون در حال مبارزه برای بدست آوردنشان‌اند. زنان عصر مشروطه که خود را با زنان کشورهای ژاپن، فرانسه، انگلستان و آمریکا مقایسه می‌کردند، می‌دانستند که وضعشان هیچ شباهتی به آنها ندارد، پس با استفاده از انواع دستاویزهای فرهنگی و مذهبی و حتی آیات و روایات، شروع به نقد فرهنگ مردمحور کردند و تا اندازه زیادی توانستند جامعه مردسالار قاجاری را دگرگون کنند. مهم‌ترین دستاورد آنان هم گرفتن حق مسلم تحصیل برای دختران بود. کتاب «نامه‌های زنان ایرانی» مجموع ۶۲ نامه خواندنی و تاثیرگذار از زنان فعال است که در روزنامه ایران نو به چاپ می‌رسید؛ روزنامه‌ای که در سال‌های ۱۲۸۸ تا ۱۲۹۰ هجری شمسی برابر با ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ هجری قمری منتشر می‌شد. این روزنامه نوگرا در کنار روزنامه‌های دیگر همچون «تجدد» فعالیت می‌کرد و در نشان دادن سیمای حقیقی زن ایرانی و مطالبات او پیشرو بود. در این نامه‌ها، زنان به مسائلی چون تظلم‌خواهی، طرح درخواست ایجاد عدالت‌خانه، ایجاد دگرگونی در زبان مردمحورِ عصر مشروطه، به‌کارگیری واژگانی چون زنان و خواهران به جای کلماتی چون مخدرات، کمینه و ضعیفه، لغو مسألهٔ تعدد زوجات، حق تحصیل و تأسیس دبستان دخترانه پرداخته‌اند. در میان مباحث مطرح شده در نامه‌ها، مسألهٔ حق تحصیل و دریافت مجوز برای ایجاد مدارس زنانه، مهم‌ترین و پرتکرار‌ترین موضوع مد نظر زنان ایرانی است.

نظرات کاربران

Nasrin
۱۳۹۸/۰۹/۰۳

کتاب خوبیه چه بسیار زنانی که در این سرزمین خاستار برابری بودند و شاید به اندک حق رضایت دادند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
گمان می‌فرمائید که: ما بی‌خبر و بی‌صبر بودیم! آیا انسان نبودیم! و عرق حمیت نداشتیم! که در عالم بشریت بی‌حقوق ماندیم! اگر چه نسوان هستیم ولی نسیان نداریم؛ تمامی نوع پرستان و وطن خواهان هر خدمتی که می‌نمایند و هر زحمتی که می‌کشند می‌بینیم و با کمال افتخار می‌گوییم: برومند باد آن همایون درخت که در سایه‌اش می‌توان برد رخت
شیرین
(زنده باد هواخواهان ملت!) (زنده باد حامیان معارف!) (پاینده باد مشروطه!) (برقرار باد مادر عزیز ما ایران!)
mary.sa
با تغییرات سیاسی اجتماعی، گسترش تجارت، پیدایی صنایع ابتدایی دیگر خانه واحد تولید به شمار نمی‌آمد بلکه کارخانه واحد تولید شد و در نتیجه فاصلهٔ بین خانه و کارخانه سبب شد که دیگر زنان عامل تولید به حساب نیایند به عبارتی می‌توان گفت که پس از این تغییرات است که برای اولین بار مفهوم زن خانه‌دار به وجود می‌آید و به جرأت می‌توان گفت ظهور نظام سرمایه‌داری در غرب منجر به افزایش نابرابرای‌های اجتماعی زنان شد و در این‌جا است که تغییر هستی اجتماعی بر آگاهی زنان تأثیر می‌گذارد که در نهایت منجر به اعتراض‌های زنان می‌گردد.
محسن
چون طایفهٔ اناثیه حکم تاریخ دارند ممکن است که چندین زن اختیار نمائیم محتمل است که یکی از آن‌ها مطبوع اتفاق افتد سبحان الله از این غفلت و جهالت و ظلم نسبت به نوع آیا هیچ مردی بر خود می‌پسندد که زن او شوهر متعدد اختیار کند (حاشا و کلا). بقیهٔ دارد.
mary.sa

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۹۵ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۹۵ صفحه

قیمت:
۴۵,۵۰۰
تومان