دانلود و خرید کتاب راه های ابریشم نو پیتر فرانکوپن ترجمه حسن افشار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راه های ابریشم نو اثر پیتر فرانکوپن

کتاب راه های ابریشم نو

انتشارات:نشر مرکز
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب راه های ابریشم نو

کتاب راه های ابریشم نو؛ اکنون و آینده جهان نوشتهٔ پیتر فرانکوپن و ترجمهٔ حسن افشار است و نشر مرکز آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب راه های ابریشم نو

پایان قرن نوزدهم، فردیناند فون ریشتهوفن، جغرافی‌دان آلمانی، اصطلاحی ساخت برای توصیف شبکه‌ٔ دادوستد چین در عصر خاندان‌ هان با بقیه‌ٔ جهان. نامش را گذاشت «راه‌های ابریشم» و این اصطلاح به مذاق همه، از اهل علم گرفته تا مردم عادی، خوش آمد.

کتاب «راه‌های ابریشم» با استقبال مواجه شد. بیش از یک میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفت، هشت ماه در صدر فهرست ده اثر برتر ساندی تایمز بود و در بریتانیا و چین و هند و کشورهای خلیج فارس پرفروش‌ترین کتاب شد. نشان داد خیلی‌ها مایل‌اند جهان را بهتر بشناسند و از مردمان و فرهنگ‌ها و مناطقی که گذشته‌ٔ پررونقی داشته‌‌اند بیشتر بدانند. معلوم شد خیلی‌ها علاقه‌مندند تاریخی را بخوانند که کانون توجه را از قصه‌ٔ آشنای همیشگی که روایت برتری اروپا و غرب است، به آسیا و شرق منتقل می‌کند و به شناخت روابط درهم‌تنیده‌ٔ مردمان و فرهنگ‌ها و قاره‌ها؛ چگونگی گسترش دین‌ها و زبان‌ها در گذشته، چگونگی انتقال سلیقه‌های خوراکی و پوشاکی و هنری و رقابت و وام‌گیری آنها از هم کمک کند. «راه‌های ابریشم» اهمیت محوری تسلط بر منابع و تجارت خارجی را نشان می‌دهد و از این رو بسترها و انگیزه‌های لشکرکشی‌ها در خشکی و دریا را، که امپراتوری‌ها از آن برخاستند، توضیح می‌دهد و اجازه می‌دهد که ما گذشته را نه مجموعه‌ای از دوره‌ها و منطقه‌های مجزا و متمایز بلکه زنجیره‌ای ببینیم که جهان را هزاران سال همچون بخشی از تاریخ بزرگ‌تر و فراگیرتری همبسته کرده است.

پیتر فرانکوپن پس از این کتاب، کتاب دوم خود با نام راه های ابریشم نو را نوشت.

این کتاب شبیه به عکسی فوری با همهٔ جزئیات است، ولی از دریچهٔ یک عدسی باز، که بستر وقایع جاری در جهان امروز را نشان می‌دهد و برخی از موضوعاتی را هم که زندگی و گذران زندگی همهٔ ما در گرو آنهاست توضیح می‌دهد. حوزهٔ راه‌های ابریشم در مرکز این تصویر است؛ در واقع به حدی که بدون توجه به سرزمین‌های میان دریای مدیترانه و اقیانوس آرام نمی‌توان آنچه را که امروز و فردا در انتظار ماست معنی کرد. از این رو، کتاب راه های ابریشم نو قصد دارد داستان را به‌روزرسانی کند و تفسیری از رخدادهای چند سال گذشته در این دورهٔ دگردیسی‌های ژرف فراهم آورد.

خواندن کتاب راه های ابریشم نو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتابْ گزارشی خواندنی و همه‌فهم از جابه‌جایی قدرت اقتصادی جهان و برای علاقه‌مندان به سیاست‌های جهانی و داستان‌های تاریخی است.

درباره پیتر فرانکوپن

پیتر فرانکوپَن استاد تاریخ جهان در دانشگاه آکسفورد، پژوهشگر ارشد در کالج ووسترِ آکسفورد و مدیر مرکز مطالعات بیزانس در آکسفورد است. او پیش‌تر پژوهشگر در کرسی شیفِ کالج جیززِ کمبریج و پژوهشگر ارشد در کالج کورپوس کریستی آکسفورد بود. نیز چندی عضو مرکز استنلی سیگر در دانشگاه پرینستون، استاد میهمان در کرسی اسکالیجر در دانشگاه لِیدن و پژوهشگرِ تحت بورسیهٔ ریاست جمهوری در مرکز گِتی در لس انجلس بوده است. برگردان بازنوشتهٔ فرانکوپن از کتاب آلکسیاد، اثر آنّا کُمنِنه (دختر آلکسیوس کمننوس اول، امپراتور روم شرقی در قرن دوازدهم) در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق(۲۰۱۲) و راه‌های ابریشم: تاریخ جهان از دیدگاهی نو(۲۰۱۵) از دیگر آثار فرانکوپن است.

بخشی از کتاب راه های ابریشم نو

«بیست‌وپنج سال پیش در آستانهٔ فراغت از تحصیلات دانشگاهی‌ام، جهان به نظرم جای متفاوتی می‌آمد. جنگ سرد به پایان رسیده و امیدهایی برای زندگی در صلح و رفاه پدید آورده بود. در ۱۹۹۳ بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا در دیداری با رئیس‌جمهور روسیه در ونکوور گفته بود «اقدامات قهرمانانهٔ بوریس یلتسین و مردم روسیه» آن کشور را به مسیر اصلاحات و دموکراسی سوق داده است. گفته بود چشم‌انداز «روسیهٔ نوینِ سازنده و آبادان» به سود همگان است.

آفریقای جنوبی هم روزهای امیدبخشی را انتظار می‌کشید. مذاکرات وسیع دربارهٔ پایان دادن به تبعیض نژادی تا بدان جا پیش رفته بود که کمیتهٔ صلح نوبل جایزهٔ سال ۱۹۹۳ خود را به فردریک دکلرک و نلسون ماندلا داد به خاطر «کار برای پایان بخشیدن به نظام آپارتاید و بنیان نهادن یک آفریقای جنوبی دموکراتیک نوین.» اهدای این جایزهٔ معتبر بیش از پیش آفریقای جنوبی، کل آفریقا، و همهٔ جهان را امیدوار کرد ــ هرچند بعد کاشف به عمل آمد که بسیاری از نزدیک‌ترین دوستان ماندلا از وی خواسته بودند جایزه‌ای را که به زعم آنها «سرکوبگر او» را هم در آن سهیم کرده بودند نپذیرد. ماندلا پاسخ داده بود برای آشتی باید گذشت کرد.

در شبه‌جزیرهٔ کره هم اوضاع به نظر نویدبخش می‌آمد. سال ۲۰۱۸ گفت‌وگوهایی آغاز شد و کرهٔ شمالی و ایالات متحده توافقی کلی دربارهٔ وحدت مجدد دو کره را در بوق کردند، که زمینه‌ای فراهم می‌آورد برای خلع سلاح اتمی و گام بلندی به سوی عدم تکثیر این سلاح‌ها که هم منطقه و هم جهان را ایمن‌تر می‌کرد.

سال ۱۹۹۳ توافق مهمی بین چین و هندوستان به دست آمد که چارچوب بررسی اختلافات مرزی دو کشور را معین کرد، اختلافاتی که بیش از سه دهه موجب هماوردی و کین‌توزی بین آنها شده بود. همچنین دو طرف موافقت کردند نیروهای نظامی خود را در مرزهای مشترک کاهش دهند و برای رسیدن به قراردادی مرضی‌الطرفین با یکدیگر همکاری کنند. این برای هر دو کشور، در زمانی که توسعه و آزادسازی اقتصادی در صدر دستور کار رهبران سیاسی آنها بود، اهمیت داشت. در چین، سابقاً دنگ شیائوپینگ سفری به استان‌های جنوبی کشور کرده بود تا روند اصلاحات اجتماعی، سیاسی، و مالی را تسریع کند و فکری برای تندروهایی بکند که، پس از گشایش بازار سهام چین کمونیست در ۱۹۹۰ در شانگهای، بنای مخالفت با آزادسازی اقتصادی را گذاشته بودند.»

نظرات کاربران

abdolmahdi
۱۴۰۲/۰۴/۳۰

کتاب قبلی این نویسنده خیلی معروف است و در مدت کوتاهی یک میلیون نسخه در جهان فروخت این کتاب ادامه همان است و عالی است

جستجوگر
۱۴۰۲/۰۹/۱۹

عجیبه که همین کتاب از همین نشر مرکز و مترجم رو با قیمتی دو برابر در طاقچه موجوده!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
بیشترین اهمیت را در قرن بیست‌ویکم کشورهای حوزهٔ راه‌های ابریشم خواهند داشت. تصمیم‌های مهم جهان امروز، برخلاف صد سال پیش، در پاریس و لندن و برلین و رم گرفته نمی‌شوند؛ در پکن و مسکو، تهران و ریاض، اسلام‌آباد و دهلی نو، کابل و بخش‌های تحت سلطهٔ طالبان در افغانستان، در آنکارا و دمشق و بیت‌المقدس گرفته می‌شوند. تاریخ گذشتهٔ جهان در حوزهٔ راه‌های ابریشم رقم خورده بود؛ آیندهٔ تاریخ نیز همین جا رقم خواهد خورد.
abdolmahdi
الویرا نابیولّینا به مقام ریاست بانک مرکزی روسیه آغازگر پاک‌سازی بی‌رحمانهٔ بخش مالی کشور شد. در سه سال، ۲۷۶ بانک را بستند و ۲۸ بانک دیگر را به گذراندن برنامه‌های بازتوانی اجباری واداشتند. ولادیمیر پوتین از نابیولّینا به سبب «پشتکار در مبارزه با راهزنی» ستایش کرد.
abdolmahdi
حمایت طالبان از ساخت خط لوله را هم باید دید که به چه نیت است. ادعای حمایت از ساخت تاپی، بیش از آن که نشانهٔ همبستگی با ملت افغان یا همکاری با دولت افغانستان باشد، حاکی از وقوف کامل به اهمیت تسلط بر ثروت معدنی کلان کشور است که ارزش آن را نه میلیاردها بلکه تریلیاردها دلار برآورد کرده‌اند. به تخمین سازمان پیمایش زمین‌شناختی آمریکا، افغانستان حدود ۶۰ میلیون تن مس، ۲۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۳۲۰۰۰ تن جیوه، میلیون‌ها تن پتاس، و ذخایر عظیمی از خاک‌های کمیاب مانند لیتیوم، بریلیوم، نیوبیوم و سزیوم دارد.
abdolmahdi
چین، دولتی که سه شرکت مخابراتی اول جهان ــ چاینا موبایل و چاینا یونیکام و چاینا تلکام ــ متعلق به آن است و اقداماتی برای مسدود کردن وی‌پی‌ان‌ها به قصد «پاک‌سازی» اینترنت انجام داده و سایت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک و توییتر را از دسترس شهروندانش خارج کرده است
abdolmahdi
در بخش گردشگری، برندگان و بازندگان آینده را این عامل تعیین خواهد کرد که کدام محل‌ها، هتل‌ها، امکانات، منوها، و جاذبه‌های توریستی بیشتر باب طبع جمعیت آسیا خواهد بود، که در حال حاضر قریب چهار و نیم میلیارد نفر است و هر روز بیشتر ــ و ثروتمندتر ــ می‌شود.
abdolmahdi
اتکای آنها به جابه‌جایی جهانی بزرگی در تولید ناخالص ملی در ربع قرن گذشته است که از دههٔ ۱۹۸۰ تنها در چین توانسته است بیش از ۸۰۰ میلیون نفر را به بالای خط فقر بیاورد.
abdolmahdi
ترکیه هم روزگار بهتری نداشته. تزلزل اقتصادی و اعتراضات جمعی به کودتایی در سال ۲۰۱۶ انجامید و جناحی در نیروهای مسلح کشور کوشید حکومت را در دست بگیرد. کودتا شکست خورد و ده‌ها هزار تن دستگیر شدند و شاید قریب ۱۵۰۰۰۰ نفر، به ظن حمایت از مغز متفکر کودتا فتح‌الله گولن، شغلشان را از دست دادند. در میان آنها قضات عالی، استادان دانشگاه‌ها، معلمان، افراد پلیس، روزنامه‌نگاران، و البته ارتشی‌ها هم بودند.(۱۱) فشار کمبود جا در زندان‌ها به حدی بالا گرفت که دولت در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد در پنج سال آینده ۲۲۸ زندان جدید خواهد ساخت ــ که یعنی تعداد زندان‌های کشور تقریباً دو برابر خواهد شد.
abdolmahdi
از سال ۲۰۱۵ جهان دستخوش دگرگونی‌های بزرگی شده است. آن زمان نوشتم زندگی برای غرب روزبه‌روز دشوارتر و چالشی‌تر می‌شود.
abdolmahdi

حجم

۴۳۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۴۳۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
۲۶,۰۰۰
۵۰%
تومان