دانلود و خرید کتاب صلح با خویشتن تیچ نات هان ترجمه هانیه سازمند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صلح با خویشتن اثر تیچ نات هان

کتاب صلح با خویشتن

معرفی کتاب صلح با خویشتن

کتاب صلح با خویشتن نوشتهٔ تیچ نات هان و ترجمهٔ هانیه سازمند و محمد نوری است و نشر دانژه آن را منتشر کرده است. این کتاب براساس رویکرد شفقت و ذهن آگاهی نوشته شده است.

درباره کتاب صلح با خویشتن

کتاب صلح با خویشتن در نوع خود و در زمانه‌ای که فردگرایی، خودمحوری و مصرف‌گرایی رونق بیشتری دارد و خصیصهٔ اصلی این عصر به شمار می‌آید، می‌تواند به‌وسیلهٔ تمرین‌های ساده، همه‌فهم و قابل‌دسترس، از اضطراب‌ها، رنج‌ها و تنهایی‌های ما که حاصل نظام سرمایه‌داری است، بکاهد و به درک حقیقت نزدیک‌تر کند. تکرار جملات و سخنان نویسندهٔ کتاب، نه از سر ضعف و ناآگاهی، بلکه تأکید وی در به‌کارگیری مستمر و تکرار مداوم تمرین‌هاست؛ تمرین‌هایی به‌ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده.

کتاب صلح با خویشتن، درواقع مجموعه‌ای از سخنان تیچ نات هان از اقدامات صلح‌طلبانه، مراقبه‌ها و نیایش‌های شاگردان او در مرکز بودا در پاییز ۱۹۸۵ است. بیشتر این مطالب توسط گروهی از همین شاگردان که مدتی طولانی در کنار هم به تمرین‌های مراقبه و نیایش‌های پیاپی مبادرت می‌ورزیدند، تهیه شده است. کسانی که آرمانشان پدیدآمدن جهانی به‌دوراز هرگونه جنگ و خشونت و برقرارشدن صلحی پایدار در سراسر جهان است. نات هان کودکان را دعوت می‌کرد و با آن‌ها دربارهٔ مفاهیم عمیق و پیچیدهٔ هستی‌شناسی به زبانی ساده و شیوا و درعین‌حال جذاب و تأثیرگذار سخن می‌گفت و با این شیوه به‌طوری غیرمستقیم بزرگ‌سالان را هم مورد خطاب قرار می‌داد و آن‌ها را به‌سوی تفکر در باب یک زندگی معنوی و شیوهٔ اخلاقی زیستن سوق می‌داد و این‌گونه بر همگان تأثیر می‌گذاشت.

 آموزه‌های نات هان مرهمی است بر چالش‌ها و دشواری‌های زندگی مدرن امروزی و راه و روش و درک درست از هستی.

خواندن کتاب صلح با خویشتن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند به صلح با خویشتن برسند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صلح با خویشتن

رنج کشیدن کافی نیست:

گاهی ما برای به آرامش رسیدن، به خلوت کردن با خود نیاز پیدا می‌کنیم. نیاز به خلوت‌گزینی؛ اما باید به یاد داشته باشیم آن هنگام که به آهستگی گام برمی‌داریم، هنگامی‌که مثلاً قهوه‌ای می‌نوشیم یا زمانی که با دوستانمان سپری می‌کنیم، می‌توانند زیباترین لحظات زندگی ما باشد. در آن لحظات ما خوشبخت‌ترین و شادترین انسان‌ها بر روی کرهٔ زمین هستیم و همهٔ این رفتارها که با لحظهٔ حال ما گره می‌خورد، آرامش و لذت را برای ما به همراه دارند، حتی هنگام آشپزی، کار در بیرون و در منزل، لبخند زدن، همهٔ این‌ها خود می‌تواند نوعی مراقبه محسوب شوند. لبخند زدن مثل همهٔ رفتارهای دیگر، نیاز به تمرین کردن دارد. در ابتدا ممکن است لبخند زدن در حین انجام هر کاری سخت و بی‌معنا باشد و هرازچندگاه از خود بپرسیم برای چه باید لبخند بزنیم؟ اما من در اینجا دلیل این امر را برای شما توضیح خواهم داد. لبخند زدن یعنی اینکه ما با خود در صلح هستیم و اینکه بر خود تسلط داریم. اینکه ما در خاطره‌هایمان غرق نمی‌شویم و در گذشته نمی‌مانیم.

رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون، ماهواره و اینترنت ازجمله همان مشغولیاتی هستند که در دور ساختن ما از خود واقعی‌مان نقش مهمی دارند و مراقبه‌ها وسیله‌ای برای آگاه شدن ما از وجود چنین دل‌مشغولی‌ها و رها شدن از آن‌ها و پرداختن به خود است. لبخند زدن و تنفس آگاهانه ازجمله مهم‌ترین و ساده‌ترین مراقبه‌ها به شمار می‌آیند.

معرفی نویسنده
تیچ نات هان

«ذهن‌آگاهی» واژه‌ای که شاید بارها و بارها شنیده باشید ولی نمی‌دانید به چه معنایی است و اصلا به چه کارتان می‌آید. نقد را ول نکنید و نسیه را بچسبید! این جمله تمام مفهوم ذهن‌آگاهی را برای شما تداعی می‌کند. زندگی در حال و نه حسرت گذشته و نه استرس آینده. این‌ها تمام مفهومی است که ذهن‌آگاهی و تمرینات آن برای شما می‌سازد. اصلا این واژه از کجا آمده و اولین بار چه کسی به این فکر افتاد که از این راه به انسان‌ها کمک کند. برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید بگوییم تیک نات هان یا تیچ نات هان که بود؟

نظرات کاربران

بهاره
۱۴۰۲/۰۱/۱۰

اگه یه کتاب روان میخوای که یکم در مورد دغدغه صلح جهان بگه خوبه ولی اصلا راهنمایی برای بیشتر دوست داشتن خود نیست البته اینم بگم کتاب کلا بر اساس علم بودا نوشته شده من فقط از قسمت اخر کتاب

- بیشتر
sinsad
۱۴۰۱/۰۹/۳۰

برای آنکه یکدیگر را نیازاریم،بویژه در اماکن عمومی، بصورت جدی باید حبوبات را از غذای خود حذف کنیم.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
برای آنکه یکدیگر را نیازاریم و بتوانیم از یکدیگر به‌درستی مراقبت کنیم، نیازمند مراقبت جدی از خود هستیم.
Agness
وقتی کانال شاد و مفرحی را روشن کنید، قطعاً با برنامه‌های شاد مواجه خواهید شد. وقتی کانالی را که برنامه‌های غمگین نشان می‌دهد انتخاب می‌کنید، غم و اندوه می‌بینید. دقیقاً مانند خود ما؛ ما نمی‌توانیم بگوییم اندوه یک‌چیز است و من چیزی دیگر. شادی یک‌چیز است و من چیزی دیگر. بلکه من با شادی و اندوه خود یکی هستم. من خودِ آن اندوه و شادی هستم.
Agness
رنج، انرژی مخربی دارد. ما نمی‌توانیم انرژی را از بین ببریم و نابود کنیم، تنها می‌توانیم آن را به یک انرژی سازنده تبدیل کنیم.
Agness
گاهی اوقات شما چیزی را به‌عنوان حقیقت می‌پذیرید که وجود ندارد. اگر به آن توهمی که حقیقت پنداشته شده چنگ بزنید و آن را عمیقاً باور کنید، حتی اگر حقیقت با پای خود به نزد شما بیاید، دیگر آن را باور نخواهید کرد.
Agness
زمانی که درک ما از مسائل بیشتر و عمیق‌تر شود و اشراف و آگاهی لازم به دست آوریم، ناخودآگاه عشق بیشتری نثار انسان‌ها و اطرافمان خواهیم کرد.
Agness
اگر بخواهیم خشم را نابود کنیم، درواقع مثل این است که بخواهیم خود را نابود کنیم؛ زیرا همان‌گونه که گفتیم، ما چیزی جدا از احساساتمان نیستیم. برخورد کردن باخشم خود به این روش، مثل این است که ما خود را به رزمگاهی برای نبرد با خود دعوت کرده‌ایم.
Agness
روزی سالکی به خدمت عارفی رسید و از وی سؤال کرد: حقیقت ناب و خالص در جهان چیست و کجا می‌توان آن را یافت؟ عارف به مدفوع اسبی اشاره کرد. به‌ظاهر به‌نظر می‌رسد که عارف، جوابی زشت، زننده و عجیبی داده است، زیرا چطور می‌توان تصور کرد که حقیقت ناب و خالص می‌تواند درون مدفوعی نهفته باشد؟ اما به‌راستی گاهی حقیقت چنین است. گوهری در دل سنگی به‌ظاهر بی‌ارزش.
Agness
لبخند زدن و تنفس آگاهانه ازجمله مهم‌ترین و ساده‌ترین مراقبه‌ها به شمار می‌آیند. ***
زینب دهقانی
لبخند زدن مثل همهٔ رفتارهای دیگر، نیاز به تمرین کردن دارد. در ابتدا ممکن است لبخند زدن در حین انجام هر کاری سخت و بی‌معنا باشد و هرازچندگاه از خود بپرسیم برای چه باید لبخند بزنیم؟ اما من در اینجا دلیل این امر را برای شما توضیح خواهم داد. لبخند زدن یعنی اینکه ما با خود در صلح هستیم و اینکه بر خود تسلط داریم. اینکه ما در خاطره‌هایمان غرق نمی‌شویم و در گذشته نمی‌مانیم.
زینب دهقانی
ریشهٔ لغوی بودا نیز به همین معنی بیداری، درک و آگاهی است. در هر انسانی ظرفیتی از بیداری و عشق وجود دارد و البته باید بدانیم که درک و عشق دو مفهوم جدا از هم نیستند، بلکه درواقع مفهومی واحد هستند.
Agness

حجم

۳۱۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۳۱۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۵۰۰
تومان