دانلود و خرید کتاب آزادی و خیانت به آزادی آیزایا برلین ترجمه عزت‌الله فولادوند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آزادی و خیانت به آزادی اثر آیزایا برلین

کتاب آزادی و خیانت به آزادی

معرفی کتاب آزادی و خیانت به آزادی

کتاب آزادی و خیانت به آزادی نوشته آیزایا برلین است که با ترجمه عزت‌الله فولادوند منتشر شده است. در کتاب آزادی و خیانت به آزادی، آیزایا برلین شش دشمن آزادی بشر را معرفی می‌کند.

درباره کتاب آزادی و خیانت به آزادی

این کتاب مجموعه شش سخنرانی آیزایا برلین در برنامه سوم رادیو بی‌بی‌سی در سال ۱۹۵۱ است که با توجه و حمایت مخاطبان روبه‌رو شد. 

برلین یکی از برجسته‌ترین متفکران این روزگار است، و اقبال به او در جهان، چه در میان متخصصان و روشنفکران و چه از سوی خوانندگان عمومی، در دهه‌های اخیر پیوسته رو به فزونی بوده است. نوشته‌هایش راه‌گشای ما در فهم و دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلاتی در عالم سیاست و جامعه و فرهنگ است که بدون حل یا دست‌کم درک عمیق‌تر آنها، تلاشمان برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر بیهوده خواهد بود و همچنان اسیر کج‌فهمی‌ها و تعصبات موروثی خواهیم ماند. ازاین‌رو، به منظور آشنایی بهتر خوانندگان با زندگی و آثار و اندیشه‌های برلین، مترجم بخشی در ابتدای کتاب افزوده است که نوع تفکر و زندگی برلین را بررسب می‌کند.

متن اصلی کتاب به آرا و نظرات شش متفکر پرداخته است، هِلوِسیوس، روسو، فیشته، هگل، سن‌سیمون، و دومِسْتْر  که در زمان‌هایی نه بسیار دور از یکدیگر درباره موضوعات نزدیک به هم صحبت کرده‌اند، این کتاب مجموعه‌ای از نظرات و دیدگاه‌های نویسنده درباره آثار این اندیشمندان درباره آزادی است.

خواندن کتاب آزادی و خیانت به آزادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره آیزایا برلین

آیزایا برلین در ۱۹۰۹ در ریگا، پایتخت لتونی، که در آن هنگام بخشی از امپراتوری روسیه بود چشم به جهان گشود.  او فیلسوف و اندیشه‌نگار و نظریه‌پرداز سیاسی و استاد دانشگاه و جستارنویسی بریتانیایی بود. آوازه بلندش در بیشتر عمر مرهون گفت‌وگوهای درخشان، دفاع از لیبرالیسم، حمله به تندروی سیاسی، تعصب و تحجر روشنفکری و نوشته‌های قابل فهم و پرتلألؤ وی در زمینه تاریخ سیر اندیشه‌ها بود. نوشته او، «دو مفهوم آزادی» (۱۹۵۸)، در تجدید علاقه به سیاست نظری در جهان انگلیسی‌زبان سهم بسزا داشت، و هنوز یکی از پرتأثیرترین متنها در این حوزه و موضوع بحثهای بس گسترده است. ستایندگان و منتقدان همداستانند که فرقی که برلین میان آزادی مثبت و آزادی منفی گذاشت، خواه و ناخواه، همچنان نقطه آغازی اساسی برای بحث‌های نظری درباره معنا و ارزش آزادی سیاسی است. مقارن با اواخر عمر، آثار متعددش بیشتر در دسترس قرار گرفت و باعث علاقه روزافزون دانشوران به کارهای وی، به‌ویژه به مسأله چندگانگی ارزش‌ها شد.

در ۱۹۵۷ برلین در آکسفورد به استادی کرسی چیچلی در نظریات اجتماعی و سیاسی انتخاب شد و ملکه او را به لقب «سِر» مفتخر ساخت. ده سال بعد به ریاست کالج وولف‌سن در آکسفورد رسید که خود عمدتآ در تأسیس آن کوشیده بود، و همزمان بالاترین نشان کشوری بریتانیا (Order of Merit) نصیب او گشت. مجموعه آثار او رفته‌رفته از ۱۹۷۸ به کوشش هنری هاردی انتشار یافت و تاکنون ۱۳ جلد از آن  و نخستین جلد از مجلدات سه‌گانه نامه‌های وی منتشر شده است. او در سال ۱۹۹۷ از دنیا رفت. 

بخشی از کتاب آزادی و خیانت به آزادی

کلودآدرین هِلوِسیوس فرانسوی آلمانی‌تباری بود که در ۱۷۱۵ به‌دنیا آمد. نام خانوادگی‌اش در اصل شوایتسر بود که «هِلوِسیوس» ترجمه آن به لاتینی است. پدرش پزشک ملکه فرانسه، و او خود جوانی ثروتمند و بااستعداد بود که از طریق پدر و سایر ارتباطها توجه و پشتیبانی بعضی از برجسته‌ترین و هوشمندترین مردان آن عصر مانند ولتر و منتسکیو و فونتنل را جلب کرد. شغل او جمع‌آوری و بهره‌برداری از مالیات و عوارض ناحیه‌ای معین از کشور در ازای پرداخت مبلغی ثابت بود که، به این جهت، نقشی بسیار مهم در اداره امور مالی فرانسه و سودی کلان نصیب او می‌کرد. هِلوِسیوس مردی نیک‌محضر با خلق‌وخویی دوست‌داشتنی بود و دوستان صمیمی فراوان داشت، و در روزگار خود به مقام یکی از سران نهضتی رسید که به روشنگری معروف شد. مهمترین اثر او کتابی است به نام درباره روان۲۳ که در ۱۷۵۸ انتشار یافت، ولی حاوی آنچنان مطالب الحادی و ارتدادی تندی تشخیص داده شد که کلیسا و دولت هر دو حکم به محکومیت آن دادند و چنانکه رسم آن روزگار بودمأمور رسمی اعدام نسخه‌های آن را به آتش سوزانید، و هِلوِسیوس ناگزیر سه بار به دفعات مختلف آنچه را نوشته بود پس گرفت و از آن برائت جست. ولی کاملا روشن است که به‌رغم سرفرودآوردن در برابر مقامات در پاسخ به التماسهای همسر و مادرزن که عمیقآ از آن رویداد پریشان بودند، هِلوِسیوس آراء خود را تغییر نداد. هنگامی که دومین کتاب او، درباره انسان، در ۱۷۷۷ پس از مرگش به چاپ رسید، دیده شد که کمابیش دقیقآ حاوی همان نظریات خلاف دین است.

هِلوِسیوس در زمان حیات بسیار بلندآوازه بود؛ به خارج از فرانسه سفر می‌کرد، و جرج دوم پادشاه انگلستان و فریدریش کبیر پادشاه پروسبه گرمی او را می‌پذیرفتند، زیرا در مقام یکی از رهبران بزرگ نهضت جدید روشن‌اندیشی در آن عصر بسیار ارج و احترام داشت. هدف او در سراسر عمر جُستن اصلی بود که با همان قاطعیت و سندیت علمی که نیوتن در قلمرو فیزیک به کشف آن کامیاب شده بود، اساس اخلاق را تعریف کند، و درباره اینکه جامعه چگونه باید پی‌ریزی شود و انسان باید چگونه زندگی کند و کجا برود و چه رفتاری داشته باشد، واقعآ به پرسشها پاسخ دهد. هِلوِسیوس تصور می‌کرد چنین اصلی را یافته است و، بنابراین، خود را بنیادگذار علم بزرگ جدیدی می‌پنداشت که به یاری آن می‌توانست در این هرج‌ومرج عظیم اخلاقی و سیاسی نظم برقرار کند. مختصر آنکه او خود را نیوتنِ عالم سیاست می‌انگاشت. 

نظرات کاربران

misbeliever
۱۴۰۰/۰۸/۰۹

« جوهر آزادی همواره در این بوده که بتوانید آنگونه انتخاب کنید که میخواهید ، زیرا خواسته اید بدون اجبار ، بدون زور ، بدون بلعیده شدن در دستگاهی عظیم آنگونه انتخاب کنید؛ جوهر آزادی در این بوده که حق

- بیشتر
Morteza
۱۴۰۰/۰۷/۱۸

فیدی پلاس فیدیبو صوتی رو هم تو کتابخونه گذاشتن شما هم بهش فکر کنید با تشکر از طاقچه راستی نمیخوام نظرو اتشار بدید فقط خواستم کمی فکر کنید بهش.

Πυρια
۱۴۰۲/۰۹/۱۷

کتاب بسیار خوبیه و به صورت خلاصه سیرتاریخی چند تن از اندیشمندانی که به مقوله‌ی آزادی پرداختن چه موافق باشن و چه مخالف رو بررسی کرده کتاب در واقع از روی مجموعه برنامه‌های برلین در رادیو بی‌بی‌سی برداشته شده و

- بیشتر
m.yoosef
۱۴۰۰/۰۷/۱۷

هنوز کتاب رو نخوندم اما دو اسم آیزا برلین و استاد فولادوند برای اینکه بدونیم کتاب کتاب خوبیه کافیه.

علی اکبر غلامی
۱۴۰۰/۰۷/۲۲

این کتابها برای تقابل با مسیحیت نوشته شدند و افرادی که با فلسفه ی اسلامی آشنایی دقیق ندارن و حتی متاسفانه آشناییشون رو در مورد احکام اسلامی رو هم از دشمنان اسلام میگیرن و کلی دروغ در مورد اسلام در

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
ارزشمندترین امور در زندگی انسان آزادی انتخاب به‌خاطر نفس انتخاب است، نه انتخاب آنچه خوب است، بلکه خود انتخاب
ali73
و دست به کاری نزدن به معنای انسان‌نبودن است. عمل یعنی انتخاب، و انتخاب مستلزم گزینش هدف است. کسی که به دلیل اجبار نتواند هدف انتخاب کند، انسان نیست
ali73
همه کسانی که در درون خویش جنبش آفریننده زندگی را احساس می‌کنند، یا به فرض که از آن موهبت محروم باشند لااقل پوچی و بیهودگی را طرد می‌کنند و منتظر لحظه‌ای می‌مانند که سیل خروشان حیات اصیل به آنان برسد، یا حتی به فرض که هنوز به این نقطه نرسیده باشند به‌هرحال احساسی محو و گنگ از آزادی در آینده دارند، کسانی که نسبت به این امر احساس عشق می‌کنند نه نفرت و ترس ــ اینان همه بخشی از بشریت آغازین‌اند
ali73
این دو گزاره مرتبط با یکدیگر را می‌توان محور فلسفه برلین دانست: نخست اینکه یقین مطلق، آرمانی محال و دست‌نیافتنی است؛ دوم اینکه همه‌چیز را نمی‌توان و نباید به یک آرمان، به یک الگو، به یک نظریه یا به یک شاخص و معیار فروکاست. دو گزاره ذکرشده نه‌تنها در آراء برلین در زمینه زبان و معرفت محوریت دارند، بلکه در نظریات اخلاقی و فلسفه علوم انسانی او نیز دارای اهمیتند. دیگر محور این جنبه‌های مختلف اندیشه برلین، فردگرایی و تأکید وی بر تقدم امور جزیی در مقابل کلیاتبه عنوان موارد شناسایی، و فرد در مقام فاعل اخلاقی است.
بادصبا
وقتی به اوایل قرن نوزدهم می‌رسیم، اینها همه دگرگون می‌شود. می‌بینیم آنچه ستایش می‌شود، نفس ایده‌آلیسم است. ولی غرض از ایده‌آلیسم چیست؟ ایده‌آلیست کسی است که برای اینکه در خدمت ایده‌آل یا آرمانش باشد و بتواند آنچه را خویشتن درونی‌اش فرمان می‌دهد به‌وجود آورد، از هرآنچه نزد طبایع پایینتر جذاب است ــ مانند ثروت و قدرت و موفقیت و محبوبیت ــ روی می‌گرداند. چنین کسی قهرمان ایده‌آل نهضت رمانتیسم در آلمان، و مریدان آن کارلایل و میشله در جوانی و رادیکالهای روسی است
بادصبا
آنچه انسان را انسان می‌کند، یا ماهیت انسان، به عقیده روسو، بیش از آنکه عقل باشد مسؤولیت اخلاقی است، و مسؤولیت اخلاقی به این واقعیت بستگی دارد که انسان می‌تواند انتخاب کند، از میان شقوق مختلف می‌تواند آزادانه هرکدام را بی‌آنکه مجبور باشد انتخاب کند.
بادصبا
پس از آنکه قوانین وضع‌شده به دست فیلسوفان روشن‌بین افراد را از نظر اجتماعی «شرطی» کردند، هنگامی که مردم به تعداد کافی و به مدت کافی دست به هیچ کاری نزدند به غیر از آنچه به خوشی و خوشبختی کمک کند، آن‌گاه خود، بی‌آنکه احساس کنند، عادتهای جدید و سودمند کسب خواهند کرد. علت بدبختی، عادتهای بد کنونی آنهاست؛ عادتهای خوب جدید آنان را خوشبخت خواهد کرد. مردم نخواهند دانست که چگونه خویشتن را به دست خود خوش و خوشبخت می‌کنند؛ دست‌کم تا مدتی ممکن است چگونگی عملکرد شیوه‌های زندگی خود را نفهمند؛ ولی در واقع عادتهایی کسب خواهند کرد که خودبخود به خوشی و خوشبختی خواهد انجامید.
بادصبا
از آزادی نامحدود شروع می‌کنم و می‌رسم به استبداد نامحدود. سخن شیگالف در داستان داستایفسکی: شیطانها (۱)
majid001
روسو از آزادی نامحدود شروع می‌کنم و می‌رسم به استبداد نامحدود.
majid001

حجم

۲۲۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۲۲۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۶۶,۰۰۰
تومان