دانلود و خرید کتاب مارکسیست ها سی. رایت میلز ترجمه خشایار دیهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مارکسیست ها اثر سی. رایت میلز

کتاب مارکسیست ها

معرفی کتاب مارکسیست ها

کتاب مارکسیست ها نوشته سی. رایت میلز و ترجمه خشایار دیهیمی، پیش درآمدی است بر فلسفه این مکتب سیاسی و اجتماعی و مخاطبان را با اندیشه مارکسیسم، اهداف، انواع آن آشنا می‌کند. 

به طور کلی کتاب مارکسیست ها پاسخ تمام سوالاتتان را درباب این موضوع می‌دهد و کمکتان می‌کند تا گامی به سوی عهده‌دار شدن وظایف شهروندی بردارید.

درباره کتاب مارکسیست ها

مارکسیسم (Marxism)، مکتبی سیاسی و اجتماعی است که توسط کارل مارکس فیلسوف و انقلابی آلمانی، در اواخر قرن نوزدهم بنیان نهاده شد. مکتبی که تا امروز، بارها و بارها مورد تاویل‌ها و تفسیرهای غلط قرار گرفته است و شاید هنوز، آنگونه که شایسته است شناخته نشده است. 

فردریش انگلس، فیلسوف آلمانی و دوست و همکار مارکس، نیز یکی دیگر از افرادی بود که در شکل دادن به این اندیشه نقش مهمی ایفا کرد. کارل مارکس و انگلس اساس مارکسیسم را در کتاب مانیفست کمونیست اینطور بیان کرده‌اند: تاریخ جوامع، تا کنون، تاریخ مبارزه طبقاتی بوده‌ است و در دنیای حاضر، دو طبقه‌ بورژوازی (سرمایه‌داران) و پرولتاریا (مزدبگیران اقتصادی) وجود دارند و کشمکش‌های این دو، تاریخ را رقم خواهد زد.

هرچند این اساس مارکسیسم است، اما در میان مارکسیست‌های مختلف، برداشت‌های متفاوتی از مارکسیستم وجود دارد. اما تنها چیزی که همه بر آن توافق دارند این است: «واژگونی نظام سرمایه‌داری از طریق انقلاب کارگران و لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و لغو کار مزدی و ایجاد جامعه‌ای بی طبقه با مردمی آزاد و برابر و در نتیجه، پایان ازخودبیگانگی انسان».

مطالعات مارکسیستی، عبارت‌اند از: فلسفه مارکسیستی، اقتصاد سیاسی، سوسیالیسم علمی.

سی. رایت میلز در کتاب مارکسیست ها مخاطبانش را با انواع مارکسیسم آشنا می‌کند و این فلسفه را به طور کامل برایشان می‌گشاید. 

کتاب مارکسیست ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

مارکسیست‌ ها شما را با انواع مارکسیسم آشنا می‌کند و درباره این فلسفه و مکتب سیاسی توضیحاتی کامل به شما می‌دهد. بنابراین اگر به مطالعاتی از این دست علاقه دارید و یا دوست دارید با این اندیشه آشنا شوید، این کتاب را فراموش نکنید.

درباره سی. رایت میلز

چارلز رایت میلز (Charles Wright Mills) که عموما با نام سی. رایت میلز شناخته می‌شود ۲۸ آگوست ۱۹۱۶ به دنیا آمد. او جامعه‌شناس آمریکایی و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه کلمبیا بود. از سال ۱۹۴۶ به این کار مشغول شد و تا زمان مرگش، در این مقام باقی ماند. 

از سی. رایت میلز تا به حال کتاب‌ها و مقالات متعددی در نشریات معتبر منتشر شده است. مشهورترین کتاب او، نخبگان قدرت است که کتابی درباره توصیف روابط و اتحاد طبقاتی در میان نخبگان سیاسی، نظامی و اقتصادی ایالات متحده است. از میان کتاب‌های دیگر او می‌توان به منش فرد و ساختار اجتماعی، کتاب بینش جامعه شناختی؛ نقدی بر جامعه‌شناسی آمریکایی و کتاب مارکسیست ها اشاره کرد. همچنین تعلق خاطر میلز به ماکس وبر موجب شد تا با همکاری هانس گرث مجموعه‌ای از آثار وبر را به انگلیسی ترجمه کند.

او در تاریخ ۲۰ مارس ۱۹۶۲ چشم از دنیا فروبست.

درباره خشایار دیهیمی

خشایار دیهیمی ۲۰ آبان‌ ۱۳۳۴ در تبریز چشم به جهان گشود. پدر او، نصرالله دیهیمی، دانش‌آموخته تعلیم و تربیت، استاد دانشگاه و مترجم بود و برادرش، ایرج دیهیمی، پزشک است. او با رویا رضوانی که مترجم است ازداوج کرد و دخترشان، نازنین دیهیمی، هم مترجم و ویراستار بود. نازنین دیهیمی در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت.

خشایار دیهیمی بیش از ‌صد و بیست ترجمه و ویراستاری انجام داده است. او به تدریس فلسفه سیاسی مشغول است و همکاری نزدیکی با نشریات و مجله‌ها دارد. او همچنین عضو کانون نویسندگان ایران است و به فعالیت‌های مدنی و اجتماعی مشغول است. در چهارمین جشن ملی مترجمان، دیهیمی از سوی مخاطب‌های فلسفه و ادبیات به عنوان مترجم محبوب معرفی شد. 

بخشی از کتاب مارکسیست ها

در دوره‌های مختلف و در جوامع مختلف تمامی این مصائب برای انواع فلسفه‌های سیاسی لیبرالی و مارکسیستی پیش آمده است. اما باید این را هم بپرسیم که وقتی پیروان یک فلسفه سیاسی را در حالی‌که هنوز به فلسفه خویش مؤمنند، تاریخ کنار می‌گذارد و به صورت گروه‌هایی فاقد قدرت درمی‌آیند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در این حالت خود فلسفه تمایل می‌یابد که صرفآ در ارتباط با آرمانهایش باقی بماند و تبدیل به یک دیدگاه اخلاقی شود و نه چیزی بیش از آن. به عنوان مثال این مسأله در مورد بسیاری از گروه‌های رادیکال سابق که موضعی شدیدآ ضدشوروی داشتند، اما همچنان در اعتقادشان به «سوسیالیسم» پابرجا بودند، اتفاق افتاده است. اینان با بی‌میلی از هر نوع ایدئولوژی کناره می‌گیرند، از نظریه‌های گسترده بیزارند و نه یک عامل اجرایی دارند و نه در صدد پی‌ریختن آن هستند، فقط به تغییرات تدریجی و آنچه پیش می‌آید دل خوش می‌دارند. آنها ممکن است بر واقعیاتی صحه گذارند، اما تنها به صورت متفرق و پراکنده؛ آنها با یکدیگر و با نظریه‌های جامع‌تر و مطمئنآ با برنامه‌های مشخص سروکاری ندارند. این همان چیزی است که در دوران نسل ما در مورد بسیاری از محافل لیبرال و سوسیالیست کشورهای ناتو اتفاق افتاده است.

حوادث دیگری هم اتفاق افتاده است. در کلیه اردوگاه‌های ایدئولوژیکی، از نظر سیاسی مفیدترین و در عین‌حال مخدوش‌کننده‌ترین وجه دستوری، «وجه تمنایی» است: از آنچه افراد آرزو دارند طوری صحبت می‌شود که گویی حقیقتآ هم در عمل چنان است. در میان گروه‌های فاقد قدرت این احساس اغلب با به‌کارگیری وسیع فریباترین واژه در فرهنگ لغات سیاسی بیان می‌شود: این واژه البته جز «ما» نیست. در میان گروه‌های صاحب قدرت نیز این احساس اغلب به شکل ادغام ایدئولوژیکی آرمان و نظریه بروز می‌کند.

بنابراین فیلسوف سیاسی همواره در قماری شرکت می‌کند که برد ندارد. موفقیت و شکست هر دو برای فلسفه سیاسی مصیبت‌آمیز هستند.

این البته نقش فلسفه سیاسی است و بدین معناست که فلسفه سیاسی به عنوان یک وظیفه توأمان اخلاقی و فکری پایانی ندارد یا حداقل تا زمانی که بشر در صدد جهت‌گیری سیاسی است نمی‌تواند پایان یابد. البته بسیاری از افراد به دنبال جهت‌گیری سیاسی نیستند، آنها فرهنگ قوی جاری را، چه مارکسیستی باشد و چه لیبرالی، هر طور که دست تصادف محل جغرافیایی تولدشان را تعیین کرده باشد، دربست می‌پذیرند.

نظرات کاربران

m.yoosef
۱۴۰۰/۰۵/۱۵

مترجم شخصی شناخته‌شده هستند اما خود کتاب آنچنان که انتظار داشتم نتوانست مارکسیسم با شاخه‌های مختلفش را به‌طور روشن بشناساند اما برای کسانی که از پیش آن را به‌خوبی می‌شناسند تحلیلی متفاوت و قابل تأمل است.

hajfidel
۱۴۰۲/۰۱/۱۵

این کتاب ناقص منتشر شده و همین بخشی که هم هست دو سومش راجع به خود مارکسه نه مارکسیست ها!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
مارکس به آزادی بشری از هر دو جنبه در خود و برای خود اعتقاد دارد و آن را شرط به‌کارگیری عقل بشری می‌داند. بنابراین او «سانسور مطبوعات» را با بیانی مشابه اعتراضات جان استیوارت میل محکوم می‌کند: سانسور مطبوعات «منجر به دورویی یعنی بزرگ‌ترین فسادها می‌شود... حکومت تنها صدای خود را می‌شنود... و دچار این توهم می‌شود که صدای مردم به گوشش می‌رسد... از آن‌سو مردم نیز یا دچار خرافات سیاسی می‌شوند و یا در بی‌تفاوتی درمی‌غلطند و نتیجتآ از حیات کشور کاملا رویگردان می‌شوند.»
homishelby
بورژوازی، به‌لحاظ تاریخی، انقلابی‌ترین نقش را ایفا کرده است. بورژوازی، هر جا که برتری را به دست آورده، به همه روابط فئودالی، پدرسالاری و روستایی پایان داده است. بورژوازی پیوندهای رنگارنگ فئودالی را که انسان را به «خداوندگاران طبیعی» اش می‌پیوست پاره کرده و هیچ پیوند دیگری را بین انسان و انسان، جز نفع شخصی عریان، جز «پرداخت نقدی» بی‌عاطفه باقی نگذاشته است. آسمانی‌ترین جذبه‌های شور مذهبی، هیجان شوالیه‌مآبانه، عاطفه‌جویی تربیت‌نشده را در آب یخ‌زده حسابگری خودخواهانه غرق کرده است. ارزش شخصی را در ارزش مبادله تحلیل برده است و به جای آزادیهای غیر قابل الغای اعطاءشده بیشمار تنها یک آزادی مغایر با وجدان ــ آزادی تجارت ــ را گذاشته است. به یک کلام به جای استثماری که در نقاب پندارهای مذهبی و سیاسی پوشیده بود، استثمار عریان، بیشرمانه، مستقیم، و درنده‌خویی را جانشین کرده است.
homishelby
به عنوان ایدئولوژی، مارکسیسم و لیبرالیسم هر دو عامیانه و مبتذل گشته‌اند؛ و هر کدام مطالب پیش‌پاافتاده و تکراری برای دفاع از یک دولت قدرتمند و محکوم‌کردن بلوک دیگر با تمام اعمالش تدارک می‌بینند. به عنوان بیانی از آرمانها، هر دو حامل اومانیسم غیرمذهبی تمدن غربی هستند. این آرمانها تنها آرمانهای موجودی هستند که هم بخشی از یک فلسفه سیاسی جامع را تشکیل می‌دهند و هم از سوی رهبران و توده‌های قدرتمندترین دولت‌های ملی جهان علنآ ابراز می‌شوند.
homishelby
فلسفه‌های سیاسی آفریده‌هایی فکری و اخلاقی‌اند که حاوی آرمانهای عالی، شعارهای ساده، حقایق دوپهلو، تبلیغات خام و نظریه‌های پیچیده هستند. پیروان هر فلسفه سیاسی برخی واقعیات را برمی‌گزینند و بقیه را کنار می‌گذارند و بر پذیرش آرمانها و ناگزیری حوادث اصرار می‌ورزند و به جدل با این نظریه و فاش‌کردن اشتباهات آن دیگری می‌پردازند. از آنجا که در همه فلسفه‌های سیاسی عناصر گوناگونی کاملا درهم آمیخته‌اند، اولین وظیفه ما دسته‌بندی و به نظم‌درآوردن این عناصر است.
homishelby
محافظه‌کاری «چیزی بیش از این اعتقاد غریزی نیست که جامعه امروز سابقه‌ای چندین‌هزارساله دارد و در طول این سالها بشر هرآنچه را که می‌توان به آن تمسک جُست، یافته است.» به این حساب همه ما محافظه‌کاریم و چنین چیزی بی‌معناست.
homishelby
مارکسیسم وجه مشخصه‌ای دارد که قبلا ذکر کردم. در مارکسیسم آرمان و عامل اجرایی با هم درآمیخته‌اند و حتی به جای هم نشسته‌اند. مارکس به جای اعلان آرمانهای انتزاعی، به این استدلال پرداخت که این آرمانها به سبب توسعه ضروری جامعه سرمایه‌داری، که به معنای توسعه مبارزات پرولتاریایی و در اوج خود انقلاب پرولتاریایی است، در راه تحقّقند.
homishelby
به دنبال کسب موفقیت، ایدئولوژی معمولا به‌تدریج عامیانه می‌شود؛ و چنین است که لیبرالیسم عامیانه و مارکسیسم عامیانه وجود دارند. اما شاخصهای ایدئولوژیکی، به صورت عامیانه یا پیچیده، باز کارآترین و مفیدترین عنصر هر فلسفه سیاسی در شرایط گوناگون است. بسیاری از افراد تنها همین یک عنصر را می‌شناسند ــ همراه با شاخصهایی از آرمان، عامل اجرایی و تئوری که ممکن است در آن داخل کرده باشند. ایدئولوژی، به عنوان وجه عمومی یک فلسفه سیاسی، اغلب به‌سادگی تبدیل به افسانه یا فولکلور می‌شود، و حتی غالبآ آن حداقل ایدئولوژی هم پژمرده می‌شود و از بین می‌رود، آنچه باقی می‌ماند، تنها یک لفاظی پوچ و بی‌ربط است
homishelby

حجم

۱۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۸۰,۶۰۰
تومان