دانلود و خرید کتاب بشر چیست؟ مارک تواین ترجمه سعید بافندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بشر چیست؟ اثر مارک تواین

کتاب بشر چیست؟

نویسنده:مارک تواین
انتشارات:انتشارات جامی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بشر چیست؟

مارک تواین (۱۹۱۰-۱۸۳۵)، نویسنده امریکایی است.

تواین در آوریل ۱۸۹۸ شروع به نوشتن «بشر چیست؟» کرد و سرانجام برای نخستین بار در ۱۹۰۶ آن را به صورت جزوه‌ای و در شمارگان کم و بدون نام انتشار داد.

وی به درستی نظراتی که در این مکالمه از دیدگاه مرد سالخورده مطرح کرده است، اعتقاد راسخ داشت و این کتاب را انجیل خود می‌نامید.

اصلی‌ترین نظرات مارک تواین در کتاب «بشر چیست؟» را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

۱) بشر دارای هیچگونه شایستگی و لیاقت شخصی در اعمال و افکار خود نیست؛ کلیه افکار و دستاوردهای بشر تابع ساخت ماشین گونه او و تاثیرات و عوامل وراثتی، زیستی و معاشرتی او هستند(نظریه ماشینی بودن بشر).

۲) دو عاملِ عمده تعیین کننده چگونگی شخصیت بشر هستند: الف) خلق و خو یا طبع مادرزادی که او با آن زاده می‌شود؛ ب) تربیت که کلیه تاثیرات خارجی از قبیل آموزش، معاشرین، محیط زیست و غیره را شامل می‌شود(عوامل ساختاری شخصیت انسان).

۳) در ساختار اخلاقی بشر چیزی به اسم احساس غالب وجود دارد که قوی‌ترین احساس در انسان است و در هر شرایطی او را وادار به ارضای تمایلات و خواسته‌های خود می‌کند؛ هر عملی که بشر انجام می‌دهد، اعم از نیک یا بد، باید نهایتا در راستای ارضای این احساس باشد(ارضای تمایلاتِ احساس حاکم).

۴) توسط عوامل تربیتی گوناگون، انسان می‌تواند تا اندازه قابل توجهی بر روی احساس غالب تاثیر بگذارد و جهت آن را به سوی دلخواه ـ نیک یا بد ـ سوق بدهد(نظریه تربیت پذیری انسان).

۵) چیزی به اسم اراده آزاد وجود ندارد؛ صرفا انتخاب آزاد وجود دارد. بشر در انتخابش تابع طبع مادرزادی خویش و شخصیتی‌است که تربیت و محیط زیست او برایش ایجاد کرده‌اند: انتخاب (آزاد) بشرصرفاٌ تابع این دو مولفه است(رد نظریه اراده آزاد و جایگزینی آن توسط انتخاب آزاد)».

معرفی نویسنده
عکس مارک تواین
مارک تواین
آمریکایی | تولد ۱۸۳۵ - درگذشت ۱۹۱۰

ساموئل لنگهورن کلمنس یا در واقع همان مارک تواین معروف، یکی از مشهورترین نویسندگان اخلاق‌گرای آمریکایی است. داستان‌ها و رمان‌های او به دلیل داشتن جزئیات جذاب، طنز گیرا و شخصیت‌های به‌یادماندنی، در سراسر جهان فراگیر شده‌اند. آثار تواین طی سال‌ها تبدیل به برخی از تاثیرگذارترین آثار تاریخ ادبیات کلاسیک آمریکا شده‌اند.

نظرات کاربران

کتاب‌بان
۱۳۹۵/۱۱/۱۵

کتابی که باورها رو به چالش می‌کشه و تو رو با خود واقعی‌ات رو در رو می‌کنه

Maryam Mardaneh
۱۳۹۹/۰۱/۰۵

به نظرم ترجمه جالی نداشت ولی خود کتاب که فوق العاده است به همه توصیه می کنم

hamidreza
۱۳۹۶/۰۶/۱۱

این کتاب حقش خیلی بیش از این تحسین هاست،بسیار کتاب خوب و مفید و تامل برانگیزی بود.هرکس این کتاب رو بخواند قطعا ضرری نخواهد کرد.

وحید شعبانی
۱۴۰۰/۱۱/۰۴

مارک تواین در این اثر که در زمان شروع علم روانشناسی تجربی نوشته شده، بیشتر، از نظر روانشناسی رفتاری به تحلیل رفتارهای انسان پرداخته است، در زمان نوشتن این اثر، رفتارگرایی، گرایش غالب بود که انسان را تا سطح یک

- بیشتر
Dana
۱۳۹۶/۰۶/۲۷

خیلی خوشم اومد، خوندنشو به دیگرانم توصیه میکنم

rezak3
۱۳۹۹/۰۷/۱۵

من قبلا از این نویسنده کتابهایی ( هاکلبری فین و ..) خونده بودم ک بیشتر جنبه سرگرمی داشت و همون کتابا در حد سرگرمی و داستانی واقعا خوب هستن اما این کتاب خیلی خوبه این ک تمامی نکته هاش درست

- بیشتر
peyman
۱۳۹۵/۱۰/۲۵

لذت بردم. هرکسی بااااید بخونش

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۷)
ز گهواره تا گور بشر هیچ کاری انجام نمی‌دهد مگر اینکه هدف اول و مقدم آن کسب آرامش خاطر و آسایش نفسانی خودش باشد.
SaNaZ
به عقیده‌ی من انسان فاقد هر نوع الهام یا علم حضوری است. او تمامی عقاید و تأثیراتش را از بیرون دریافت می‌کند.
deniro
وظایف به صرف انجام وظیفه نیست که انجام می‌شوند، بلکه غفلت از آنها موجب سلب آسایش انسان می‌شود. انسان تنها یک وظیفه را انجام می‌دهد ـ وظیفه ارضای نفس خویش را، وظیفه مقبول کردن خود برای خویشتن.
deniro
بیان کننده یک تفکر همواره بیانگر یک تفکر غیر مستقیم است.
deniro
م ج: آیا شما باور دارید که خداوند قادر به آفرینش انسانی ذاتا درستکار است؟ م س: البته. می‌دانم که او قادر به چنین کاری است. ضمنا می‌دانم که او هرگز چنین انسانی را خلق نکرده است.
soheil.b
م س: خیر. هیچ عملی، چه بزرگ، چه کوچک، چه خوب، چه بد وجود ندارد که تنها از یک انگیزه سرچشمه نگیرد: ضرورت تسکین دادن و ارضا کردن نفس خود.
soheil.b
وجدان ما هیچ توجهی به رنجی که دیگران به آن مبتلا هستند ندارد، تا اینکه آن مورد به نقطه‌ای برسد که سبب رنج خودمان بشود.
SaNaZ
غریزه چیزی نیست مگر اجرای خودکار و بدون تعقل عادات موروثی.
پویا پانا
در تمامی داد و ستدها ارباب درونی مراقب است که شما اولین بهره را ببرید. در غیر این صورت هیچگونه داد و ستدی انجام نمی‌گیرد.
پویا پانا
ما (بشریت) خود را با شماری از صفات که اسامی‌گمراه کننده‌ای به آنها داده‌ایم، آراسته‌ایم: عشق، نفرت، نیکوکاری، همدردی، آزمندی، خیرخواهی و از این قبیل. منظور من این است که معانی‌گمراه‌کننده‌ای به این اسامی می‌دهیم. تمامی آنها گونه‌ای از ارضای شخصی، خوشنودی شخصی هستند، اما این اسامی آنها را آنچنان مُبدل می‌کنند که توجه ما را از واقعیت منحرف می‌کنند. بنابراین ما واژه‌ای را به طور غیرمجاز وارد فرهنگ لغت کرده‌ایم که اصلاً به آنجا تعلق ندارد ـ فداکاری. این کلمه چیزی را وصف می‌کند که وجود خارجی ندارد. اما بدتر از هر چیز دیگر اینکه ما یگانه انگیزه‌ای را که تمامی اعمال بشر را به او امر و اجبار می‌کند نادیده می‌گیریم و هرگز ذکری از آن نمی‌کنیم: ضرورت آمرانه کسب رضایت شخصی تحت هر شرایط و به هر قیمت.
پویا پانا

حجم

۹۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۹۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان