دانلود و خرید کتاب کار همچون زندگی تامس مور ترجمه محمدرضا سلامت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کار همچون زندگی اثر تامس مور

کتاب کار همچون زندگی

معرفی کتاب کار همچون زندگی

کار همچون زندگی یا چگونه می‌توانید کاری را که برای آن زاده شده‌اید کشف کنید و به رضایت خاطر برسید؟ کتابی نوشته تامس مور، استاد روان‌شناسی و مطالعات دینی دانشگاه‌های آمریکا است.

 درباره کتاب کار همچون زندگی

در کتاب کار همچون زندگی، مور به اِعمال و تطبیقِ نظریه و طرحِ کلی خود را درخصوصِ یکی از ساحتهای زندگی، یعنی ساحتِ شغل و حرفه، دست می‌زند. به‌عبارتِ دیگر، درصدد است که همان روح، و همان عمق و قداست را که باید به همهٔ زندگی ما بازگردد، به ساحتِ شغل و حرفه، نیز، بازگرداند. به این لحاظ، این کتاب به زیرمجموعه‌ای از نظریّه و طرحِ کتاب مراقبتِ نَفْس یا تیمارِ جان می‌پردازد.

تامس مور با رویکردی معنوی و روحی به کار در این کتاب، قصد دارد این موضوع را به ما یادآوری کند که شغل و حرفه، ما را به سرنوشت و تقدیرمان، و به زندگی که از طریق ما جریان می‌یابد و هدفی برای ما دارد، پیوند می‌زند. او یکی از راه‌های مراقبت از روح و اعتلای آن را یافتن کاری مناسب و انجام  آن با اشتیاق اندیشمندانه می‌داند. او عقیده دارد کار کردن در شغل و حرفه نیز به معنای کار کردن در عمیق‌ترین بخش وجود ماست. همهٔ اوقاتی که برای کار خود صرف می‌کنیم، بر کیفیت تفکر و شکل‌گیری ارزش‌ها و منش ما تأثیر دارد.

درون‌مایهٔ فلسفهٔ تامس مور دربارهٔ «کار» در کتاب کار همچون زندگی، مبتنی بر تمثیلی از هنرِ کیمیاگری است و ریشه در سنت سده‌های پیشین دارد. او برای تبیین اندیشهٔ خود، پاره‌ای مفاهیم، واژه‌ها، و استعاره‌های کلیدی از کیمیاگری وام می‌گیرد و یا خود می‌آفریند. 

 خواندن کتاب کار همچون زندگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به کتاب‌های روان‌شناسی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

 درباره تامس مور

تامس مور در ۸ اکتبر ۱۹۴۰ در خانواده‌ای کاتولیک و ایرلندی، در شهر دیترویت ایالت میشیگان ایالات متحد امریکا به دنیا آمد. در سیزده‌سالگی وارد مدرسهٔ مقدماتی علمیهٔ سروایت شد. پس از سیزده سال، یعنی درست پیش از کسب مقام کشیشی، مدرسهٔ علمیه را رها کرد.

تامس مور، در رشته‌های آهنگسازی، موسیقی‌شناسی، الاهیات، مطالعات دینی، و روان‌درمانگری تحصیل کرده است. او سال‌ها در زمینه‌های دین‌شناسی و روان‌شناسی در دانشگاه‌های امریکا تدریس کرده و نیز در طی این سال‌ها، به عنوان روان‌درمانگر، به ارائهٔ مشاوره به مراجعه‌کنندگان پرداخته است. از ۱۹۹۰ تاکنون، فعالیت‌های مور، در سه زمینهٔ سخنرانی و نویسندگی دربارهٔ مسائل روح و معنویت، و مشاوره در امور روان‌درمانگری متمرکز بوده است.

از ۱۹۹۰ تاکنون، فعالیت‌های مور، در سه زمینهٔ سخنرانی و نویسندگی دربارهٔ مسائل روح و معنویت، و مشاوره در امور روان‌درمانگری متمرکز بوده است. انتشار موفقیت‌آمیز کتاب «مراقبت روح» در ۱۹۹۲ مور را به نویسنده‌ای تمام‌وقت بدل کرد. این کتاب با فروش بیش از سه میلیون نسخه، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها در امریکا قرار گرفت.

مور تاکنون بیش از سی جلد کتاب و ده‌ها مقاله منتشر کرده است. خودش می‌گوید در همهٔ فعالیت‌هایش، اعم از نویسندگی و سخنرانی و مشاوره، در پی همراه کردن «روح» با زندگی شخصی و فرهنگ جامعه است، و برای این منظور، معنویت، اسطوره‌شناسی، روان‌شناسی ژرفا، و هنر را با هم به‌کار می‌گیرد. به همین دلیل، شاید بتوان تامس مور را روان‌درمانگر «روح» شمرد.

 بخشی از کتاب کار همچون زندگی

هنگامی‌که می‌خواهیم به کیمیاگری «کار همچون زندگی» خویش بپردازیم، باید درون ظرف نگه‌دارندهٔ مواد خام زندگی‌مان را واکاوی کنیم. می‌توانیم خاطرات دردناک‌مان را در این ظرف بیابیم: آدم‌هایی که سر راهمان قرار گرفتند، آزمون‌هایی که در آنها با ناکامی روبه‌رو شدیم، امیدها و وعده‌هایی که تحقق نیافتند، زیان‌ها و شکست‌ها، وازدگی‌ها، و حرفه‌های ناتمام.

همهٔ این چیزهای «بد» گذشته مانند کود است. باید اینها را جمع‌آوری کنیم و در گوشه‌ای نگه داریم تا از آنها مانند منبعی سیاه برای کیمیاگری‌مان استفاده کنیم. یونگ می‌گفت اگر مجموعه‌ای از مواد فاسد ندارید که با آن کار کنید، باید بروید و آن را پیدا کنید. بیشتر ما لازم نیست راه دوری برویم. زیرا به‌گونهٔ دردناکی به لحظات تاریک بی‌شماری در سرگذشت کاری‌مان آگاه هستیم. مشکل ما بیشتر، بی‌تمایلی برای دوباره مطرح کردن و نگاه نو به این تجارب تاریک است، تا اینکه اندوخته‌مان خالی از چنین تجاربی باشد. کیمیاگران به این مرحله از «کار» به نام نیگردو۹۷، به معنای «سیاه‌شدگی» اشاره می‌کردند. در آزمایشگاه، کیمیاگر با حرارت طولانی و شدیدی که به مواد درون ظرف می‌دهد، مایهٔ تیره شدن و یا نیم‌سوز شدن ظاهری مواد می‌شود. به بیانی استعاری، مواد خام زندگی‌مان اکنون به دلیل حرارت برآمده از وارسی‌های تشویش‌آمیز خاطرات‌مان و تحلیل آنها، سیاهی و تاریکی و تلخی و غم‌انگیز بودن خود را نشان می‌دهد.

این زمانی است که می‌توان مشاهده کرد چگونه تمام آن خاطرات قدیمی، سایه‌های تاریک گوناگون خود را نشان می‌دهند و ما عواطف تلخ آنها را احساس می‌کنیم و تأثیر نومیدکننده‌شان را به یاد می‌آوریم. همان‌گونه که می‌توانید تصور کنید، کیمیاگری، حرفه‌ای بدبو بوده است؛ هنگامی که زندگی‌تان را کیمیاگری می‌کنید بوی متعفّن خاطراتِ بد را حس می‌کنید.

تمام این کار پُرزحمت به‌راستی مناسب و سودمند است: بازگو کردن داستان‌های ناشاد، زنده کردن خاطراتی که شاید ترجیح دهید فراموش شوند، و به‌یاد آوردن آدم‌هایی که در مسیر زندگی‌تان کمکی به شما نکرده‌اند. همهٔ اینها ارزشمند است. تجارب بد همچون تجارب خوب، بخشی از شماست و برای حضور کامل در کار کنونی‌تان، باید تجارب بد را هم در نظر آورید. این فقط یک مرحله است؛ پس از آن، تمرکزتان به زمینه‌های درخشان‌تری معطوف خواهد شد. اما نمی‌توانید به دلیل تمایل عاطفی به سویهٔ درخشان امور، مرحلهٔ سیاه‌شدگی را حذف کنید. چنانچه مواد تاریک گذشته‌تان را نادیده بگیرید، کیمیای زندگی هیچ‌گاه به‌راستی تحقق نمی‌یابد.




نظرات کاربران

Hamid Adibzadeh
۱۴۰۱/۰۵/۲۵

من تو یه دوران خاصی از زندگیِ کاریم هستم. بعد چند سال مدتیه نسبت به اوایل ذوق و علاقه‌ام کمتر شده بود و به مراتب کار کردن هم سخت‌تر و عذاب‌آورتر، با این حال بازم انقدر از عمق وجودم از

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸۵)
بیماری بزرگ روزگار ما انجام دادن کارهایی است که روح ندارند.
sadegha
مسئلهٔ مهم، صرفاً موفق شدن نیست، بلکه این است که با کوشش‌های خود، انسانی عمیق‌تر و پیچیده‌تر و پخته‌تر شوید.
ابوالفضل خسروجردی
بعضی اشخاص، آدم‌های خاصی را در گذشته‌شان، عامل ناکامی خود در یافتن کار دلخواه‌شان تلقی می‌کنند. ممکن است پدر یا مادر را به دلیل پشتیبانی نکردن از آنها، یا معلمی را به علت درک نکردن، و یا دوستی را به دلیل ندادن پند سودمند نکوهش کنند. من در گذشته معلم آهنگسازی‌ام را سرزنش می‌کردم، به این علت که به‌اندازهٔ کافی مرا برای فارغ‌التحصیلی آماده نکرد، اما از نیک‌بختی من بود که او چندین سال معلمم بود. این انتخاب خودم بود که به‌طور کامل وارد حرفهٔ موسیقی نشوم. سرزنش شگردی دفاعی است. چون به شما کمک می‌کند با خودتان و تصمیم‌هایتان روبه‌رو نشوید. این رویکرد با تحلیل متفاوت است. با تحلیل، شما دلایل پیشرفت یا نبود آن را به‌دقت موشکافی می‌کنید. اینکه این‌گونه داستان پدرتان را بازگو کنید که به جهان شما و آرزوهای‌تان ارج نمی‌نهاد، یک مطلب است، و اینکه پیشینهٔ او را وارسی کنید و به فهم تفاوت‌های بین خودتان و او دست یابید، مطلب دیگری است.
مهیار
فعالیت‌های سرگرم‌کننده در هنر، صنعت، باغبانی، و جمع‌آوری اشیاء مورد علاقه، همه مقصودی عمیق‌تر دارند که به‌آسانی دیدنی نیست. این مقصود عمیق‌تر می‌تواند یک سرگرمی را به کاری مهم‌تر، حتی نسبت به حرفه یا شغل، بدل کند. کسانی که در پایان هفته باغبانی می‌کنند می‌گویند از اینکه خاک پاک را با انگشتان خویش احساس می‌کنند لذت می‌برند. این تجربه‌ای نیرومند نه برای جسم که برای روان آدمی است. چه چیزی در ما انسان‌ها مایهٔ نیاز ما به احساس کردن خاک با دستانمان می‌شود؟ آیا پیوند با زمین، خلوص، ارتباط با طبیعت، تجدید حیات، و یا پاک‌سازی روح است؟
مهیار
ما فرهنگ کاری کمابیش بی‌روحی داریم که منحصر به بهره‌وری ماشین‌وار و دستاوردهای خودخواهانه‌ای چون موفقیت، پول، وجهه و پیشرفت شده است.
ابوالفضل خسروجردی
گاهی، وفاداری به رؤیاهایتان برای دیگران خام‌اندیشانه به نظر می‌رسد.
ابوالفضل خسروجردی
احساس «به‌جایی نرسیدن» مسئله‌ای مهم است.
ابوالفضل خسروجردی
برخی انسان‌ها در نقطه‌ای از زندگی خویش دچار سندرم ایکاروس می‌شوند، اما دیگران پیوسته مانند ایکاروس هستند: سرشار از آرزو، و تا اندازه‌ای بی‌باک و غرق در آرمان‌های خود. همین افراد، اغلب افسرده یا در پروژه‌ای ناکام و در نتیجه سرخورده می‌شوند. سپس بین افکار بلند و آزمون‌های ناکام در نوسانند. شخصیت ایکاروس سرشار از غرور است. افکار بزرگ، او را سر حال می‌آورد ولی برای زندگی در جهان واقعی با دشواری روبه‌روست. در جهان واقعی، چالش‌ها و ملاحظات واقع‌بینانه او را دلسرد می‌کنند. یونگ این ویژگی روان یا نفْس آدمی را «جوانی جاودانه» نامیده است.
مهیار
خانمی به من می‌گفت: «من پرستارم. به روان‌شناسی علاقه‌مندم. می‌خواهم هنرمند شوم. من چندپاره‌ام؛ نمی‌توانم زندگی‌ام را جمع‌وجور کنم.» در نگرانی او، به‌جای چندپاره بودن -که واژه‌ای قضاوت‌گرانه است- من مفهوم «چنداستعداده بودن» را می‌فهمم. به‌جای کوشش برای جمع‌وجور کردن زندگی‌اش، من به این می‌اندیشم که: «چگونه وی می‌تواند همهٔ این کارها را به‌آسودگی انجام دهد؟» بسیاری از مردم بر این باورند که باید «یکپارچه» باشند، یعنی زندگی و کارشان باید مانند امری واحد باشد. آنها هیچ‌گاه واژهٔ «یکپارچگی» را به پرسش نگرفته‌اند و یا آن را به‌گونه‌ای تصور نکرده‌اند که آنها را ناگزیر به پذیرش مرکزیت واحد در زندگی‌شان نکند.
مهیار
فضای صمیمانه نشانهٔ دیگر روح است. امروزه با بسیاری از کارهایی که می‌کنیم فاصله داریم. مثلاً کار مشخصی در کارخانه انجام می‌دهیم ولی هیچ‌گاه نتیجهٔ کوشش خود را نمی‌بینیم. خط تولید، با بی‌معنا کردن کارهای تکراری از لحاظ نتیجهٔ آن، روح را از بین می‌برد. درصورتی‌که نه‌فقط نیاز دارید آنچه را به تولید آن کمک کرده‌اید ببینید؛ بلکه باید عاشق آن باشید.
مهیار

حجم

۳۰۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۳۰۹٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۶۶,۰۰۰
تومان