دانلود و خرید کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد گرگ آر. هاسکینز ترجمه مریم آقازاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد اثر گرگ آر. هاسکینز

کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد

معرفی کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد

کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد نوشته گرگ آر هاسکینز و داگلاس برنر و دیگران است که با ترجمه مریم آقازاده و اکبر سلطانی و پیام یزدانی منتشر شده است. این کتاب سعی دارد روش درست تفکر نقاد را آموزش دهد تا از قضاوت به دور باشد.

درباره کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد

تفکر نقاد، چیزی است آموختنی؛ و مهارت یافتن در آن تمرین بسیار می‌خواهد. ذهن طبیعی ناپروردهٔ ما، ذهن «نامتفکر»، اغلب چیزهایی را درست و بدیهی و طبیعی می‌انگارد در حالی که هرگز درستی یا نادرستی آن‌ها را ارزیابی نکرده‌ایم. قضاوت‌ها و نتیجه‌گیری‌هایی می‌کند که هیچ از ماهیت آن‌ها خبر نداریم. تصمیم‌های ریز و درشتی می‌گیریم و اعمالی از ما «سرمی‌زند» که خیال می‌کنیم ـ فقط خیال می‌کنیم ـ آگاهانه و با هدف معلوم و برنامه‌ریزی مشخصی بوده، و بعد شگفت‌زده و خشمگین می‌شویم که چرا نتیجه دقیقاً برعکس آن بوده که انتظار داشته‌ایم. رنج می‌کشیم و، با اینکه به‌زبان اخلاق‌مندی را ستایش می‌کنیم، دیگران را رنج می‌دهیم؛ و نمی‌فهمیم چرا. انگار ما نه حاکم بر ذهن خود، که بندیِ آن هستیم. 

ما چیزی جز تفکر خود نیستیم. «احساسات» ما (خشم، ترس، اندوه، محبت)، آرمان‌هایمان، تصمیم‌ها و اعمال‌مان، همه محصول فرایندی است که نامش را فکر کردن گذاشته‌ایم. کیفیت زندگی ما مستقیماً تابع کیفیت تفکر ماست. اگر تفکر ما نامتفکرانه و ناآگاهانه باشد، اگر سازوکارش را نفهمیم، نمی‌توانیم تشخیص بدهیم کجایش معیوب است تا اصلاحش کنیم. تفکر نقاد اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر را به ما می‌آموزد.

خواندن کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به درست فکر کردن و درست عمل کردن در دنیای مدرن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جامعه، فرهنگ و تفکر نقاد

تفکر نقاد به معنای تفکر منفی و جست‌وجو برای یافتن اشتباه‌ها یا عیب‌یابی نیست، بلکه فرایندی است بی‌طرفانه و بدون سوگیری به منظور ارزیابی ادعاها یا عقاید خودمان یا دیگران.

هدف از تفکر نقاد این نیست که همه مانند هم بیندیشند. از جمله به این دلیل که تفکر نقاد فرایندی است مجزا از ارزش‌ها یا اصول فرد متفکر (نمودار ۱)؛ و به همین سبب است که دو نفر ممکن است پیرو ارزش‌ها یا اصول کاملاً متفاوتی باشند، اما هر دو رویکرد تفکر نقادانه را در پیش بگیرند. وانگهی، دریافت‌ها و نیازهای عاطفی اولیهٔ (شکل ۱) انسان‌ها با هم فرق می‌کند، و همین موجب می‌شود که نحوهٔ اندیشیدن ما با هم تفاوت داشته باشد.

تفکر نقاد با فردیت یا شخصیت افراد منافاتی ندارد. ممکن است باعث افزایش بی‌طرفی شما شود، اما در کیستی شما تغییری ایجاد نخواهد کرد.

تفکر نقاد نوعی باور نیست؛ می‌تواند اعتبار باورها را ارزیابی کند اما فی‌نفسه باور نیست، بلکه فرایند است.

تفکر نقاد از احساسات یا تفکر احساسی ممانعت نمی‌کند یا جایگزین آن نمی‌شود. احساسات و عواطف به زندگی ما معنا و لذت می‌بخشند و موجب نوعی هدفمندی در آن می‌شوند. تفکر نقاد نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. با این حال در تصمیم‌گیری‌هایی که مرتبط با حیات عاطفی ما و در عین حال مستلزم سنجشگری هستند (مانند تصمیم در مورد ازدواج یا بچه‌دار شدن)، بهتر است از تفکر نقادانه استفاده شود.

تفکر نقاد به معنای پذیرش کورکورانهٔ هر چه وجهی علمی داشته باشد نیست. کمااین‌که فرهنگ ما مملو از دعاوی علمی غیرواقعی به منظور بازاریابی برای انواع و اقسام محصولات است؛ از کورن فلکس صبحانه گرفته تا قرص‌های کاهش وزن.

درک این نکته هم حائز اهمیت است که استدلال‌های مبتنی بر تفکر نقاد لزوماً متقاعدکننده‌ترین استدلال‌ها نیستند. از قضا هیچ بعید نیست استدلال‌هایی که به‌جای بی‌طرفی و عینیت به نیازهای عاطفی/ انسانی اولیهٔ ما متوسل می‌شوند متقاعدکننده‌تر بنمایند. به همین سبب، ادعاهای متقاعدکنندهٔ سیاستمداران، مبلغان تلویزیونی، فروشنده‌ها و کسانی از این دست، به‌عمد از تفکر نقاد عاری است (نگاه کنید به نمونه‌هایی که در این مورد در جدول‌های ۱ تا ۴ آمده).

مرحلهٔ اول: اتخاذ نگرش متفکر نقاد

نخستین قدم برای تبدیل شدن به متفکر نقاد چیره‌دست، دست یافتن به نگرش صحیح است. ویژگی چنین نگرشی عبارت است از:

- آزاداندیشی

- شک‌گرایی سالم

- تواضع فکری

- استقلال فکری

- انگیزهٔ قوی

نظرات کاربران

samira
۱۴۰۱/۱۱/۰۵

کتاب خیلی خوبی بود با ترجمه عالی فقط اگه مثال بیشتر داشت خیلی قابل درک تر میشد قسمت پایانی کتاب که در مورد مشکلات جامعه ما در استفاده از تفکر نقاد بود خیلی خوب و قابل تامل بود

ali abdi
۱۴۰۲/۰۹/۲۵

ترجمه پیام یزدانی بشدت ضعیف

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
ویژگی تقریباً تمام نهادهای دیرسال اجتماعی ایستایی و مقاومت در برابر تغییر است. قدرت‌های مستقر از ما می‌خواهند منفعلانه بپذیریم وضع موجود فکری، سیاسی یا اقتصادی «هرچند ایده‌آل نیست» اما طبیعی است، و تلاش برای تغییر یا بیهوده است یا به آشوب بی‌پایان و در نهایت بدتر شدن اوضاع می‌انجامد.
احسان رضاپور
گاهی «نمی‌دانم» عاقلانه‌ترین موضعی است که دربارهٔ موضوعی می‌توان اتخاذ کرد. به قول سقراط: «تکبر برازندهٔ متفکر نقاد نیست»
eli
متفکر نقاد باید نه متعصب باشد نه زودباور. آزاداندیشی در عین شکاکیت یعنی یافتن واقعیت‌ها، منابع اطلاعاتی و دلایل در مورد مسئله‌ای که می‌خواهیم درباره‌اش قضاوت کنیم؛ بررسی مسئله از تمام زوایای ممکن؛ جست‌وجوی جوانب خوب و بد هر یک از این زوایا؛ پذیرفتن این حقیقت که ممکن است اشتباه از ما باشد؛ و دست برنداشتن از هدف دستیابی به حقیقت (یا نزدیک شدن به آن تا حد امکان) به جای تلاش برای جلب رضایت دیگران یا ایراد گرفتن از دیدگاه‌های آنان.
احسان رضاپور
وقتی دغدغهٔ افراد فقط زنده ماندن و قوت لایموت باشد، تفکر انتزاعی (مانند تفکر نقاد، فلسفه و...) محلی از اعراب ندارد چون دردی از کسی درمان نمی‌کند، و تفکر انضمامی اهمیت می‌یابد: اینکه چطور می‌شود زنده ماند، روابط انسانی محافظت‌کننده ایجاد کرد و احیاناً قدری تفریح کرد و سرگرم شد.
احسان رضاپور
می‌بینیم که برخی ارزش‌های نهادینه‌شده در فرهنگ شرق از جمله ابهام در بیان، انتخاب راه میانه به‌جای استفاده از منطق برای اثبات راه درست، خویشتن‌داری، احترام به ریش‌سفیدان و مانند این‌ها، کجا با مهارت‌های توصیه‌شده در تفکر نقادانه ـ مثلاً بیان صریح و شفاف، استفاده از منطق و استدلال، بیان نظر شخصی، احترام به شواهد علمی و غیره ـ مغایرت دارد و نتیجه‌اش چیست. درمی‌یابیم که هدف اصلی در شرق حفظ هماهنگی با گروه اجتماعی (خانواده، دوستان،...) است تا استدلال و قانع کردن فردی که احتمالاً دعوی اشتباهی دارد: نقد نمی‌کنیم مبادا طرف مقابل آزرده شود، گروه متشنج شود، یا برچسب «آدم‌بده» به ما بزنند. تناقضات ظاهری در زندگی را می‌پذیریم، تمایل ـ و مهارتی ـ برای پرسشگری در باب علت این تناقض‌ها نداریم و آن‌ها را ذاتی زندگی می‌شماریم، در نتیجه کم‌تر در پی حل آن‌ها می‌رویم و کم‌تر هم علم تولید می‌کنیم.
احسان رضاپور
متفکر نقاد باید استقلال فکری داشته باشد. برای مستقل اندیشیدن باید بر تمایل به باور کردن به سبب فشار اجتماعی برای همرنگی با دیگران غلبه کرد. این کار بسیار دشوار و برای برخی حتی ناممکن است.
ali momamadi
متفکر نقاد باید نه متعصب باشد نه زودباور
eli
مسئله اینجاست که واژه‌های «تفکر» و «انتقاد» واژه‌های نامأنوسی نیستند و همین آشنا بودن متأسفانه برای بسیاری این تصور را ایجاد می‌کند که هر دو را طبیعتاً بلدند و نیازی به آموزش در این زمینه ندارند؛ در حالی که مثلاً مطالعات متعددی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد نمرهٔ متوسط مهارت دانشجویان رشته‌ها و سطوح مختلف در این زمینه، ۱۰ تا ۱۲ از ۲۰ است.
احسان رضاپور
از تفکر نقاد تعاریف زیادی ارائه شده است. از دیدگاه عملی تفکر نقاد را می‌توان چنین تعریف کرد: فرایندی که ما در آن دانش و هوش‌مان را به کار می‌گیریم تا به منطقی‌ترین و موجه‌ترین موضع ممکن دربارهٔ مسئله‌ای برسیم؛ و مقصود از آن شناسایی و غلیه بر موانع بی‌شماری است که در برابر تفکر منطقی وجود دارد.
Siroos.Akbari
شاید مهم‌ترین پرسشی که متفکر نقاد باید در مورد هر نتیجهٔ آماری مطرح کند این است که آیا نمونهٔ انتخابی نمایندهٔ قابل قبولی برای جمعیت هدف هست؟
Rara,the real snowwhite

حجم

۵۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۵۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان