دانلود و خرید کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران ریچارد رورتی ترجمه مرتضی نوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران اثر ریچارد رورتی

کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران

انتشارات:نشر شب‌خیز
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۸از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران

جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران بخشی از مقاله‌هایمجموعه مقالات ریچارد رورتی، اندیشمند پراگماتیست معاصر، درباره اندیشه‌های فیلسوفان قاره‌ای است.

 درباره کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران

 مجموعه مقالات ریچارد رورتی درباره فیلسوفان قاره‌ای در دو جلد منتشر شده است که جلد اول آن با عنوانِ عینیت، نسبی‌گرایی، و حقیقت، عمدتاً به بررسیِ اندیشهٔ فیلسوفانِ تحلیلی اختصاص دارد و جلد دوم که جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران نام دارد به بررسی اندیشه‌های هایدگر، دیدرا و دیگر فیلسوفان همپایه آنها می‌پردازد.

 این کتاب هم مانند آثار دیگری رورتی تلاشی است در راستای بازتفسیر اندیشه فیلسوفان بزرگ برای گنجاندنِ آن‌ها در قابِ اندیشهٔ پراگماتیستی‌. رورتی در این اثر می‌کوشد از طریقِ فرآیندی که خود «زمینه‌مندسازیِ مجدد» می‌نامد، نوآوریِ‌های اندیشمندانِ معاصر را دست‌آویزی برای تقویتِ نهادهای مدرن قرار دهد و در این مسیر هرآن‌چه را که با روحیهٔ مدارا و کثرت‌گراییِ فرهنگی ناسازگار است یا از گردونه حذف کند یا به حوزه‌های خصوصی و علقه‌های شخصی‌ای چون کمال‌طلبی و اصالت‌جویی محدود کند.

بداعتِ کارِ او در این است که از فیلسوفانی چون نیچه، هایدگر و تا حدودی دریدا که به‌ظاهر نسبتی با اخلاقِ همبستگی ندارند ایده‌هایی برای ترمیم ِ کژدیسی‌های جامعهٔ لیبرال و تحکیم ِ ساختارهای آن بیرون می‌کشد.

 خواندن کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

پژوهشگران و علاقه‌مندان به فلسفه مدرن.

 بخشی از کتاب جستارهایی درباره‌ی هایدگر، دریدا و دیگران

«ما چه تصوری باید از نسبتِ خود با سنتِ فلسفیِ غرب داشته باشیم؟» در قرنِ حاضر سه پاسخ به این پرسش داده شده است، پاسخ‌هایی که با سه تلقی از هدفِ فلسفه‌ورزی تناظر دارند: پاسخِ هوسرلی یا «علمی» پاسخِ هایدگری یا «شاعرانه» پاسخِ پراگماتیستی یا «سیاسی». پاسخِ نخست شناخته‌شده‌ترین پاسخ است، و هوسرل و هوادرانِ پوزیتیویستیِ او در آن هم‌داستان‌اند. بر طبقِ این پاسخ، فلسفه از علم الگو می‌گیرد و کمابیش ربطی چه به هنر و چه به سیاست ندارد.

پاسخ‌های هایدگری و پراگماتیستی واکنش‌هایی به این پاسخِ علمیِ شناخته‌شده‌اند. هایدگر از دانشمند روی می‌گرداند و به شاعر روی می‌کند. از نظرِ او، متفکرِ فلسفی تنها چهره‌ای‌ست که با شاعر همتراز است. دست‌آوردهای متفکرانِ بزرگ بیش از آن‌که ربطی به فیزیکِ ریاضی یا سیاست‌مداری داشته باشد با دست‌آوردهای شاعرانِ بزرگ تناسب دارد. در مقابل، پراگماتیست‌هایی چون دیویی از دانشمندانِ نظری روی می‌گردانند و به مهندسان و کارگرانِ اجتماعی روی می‌آورند ــ مردمانی که در تلاش‌اند تا برای انسان‌ها آسایش و امنیتِ بیش‌تر فراهم آورند و علم و فلسفه را چونان ابزارهایی برای این هدف به خدمت گیرند. هایدگری‌ها معتقدند سنتِ فلسفی را باید دوباره از آنِ خود کرد بدین طریق که آن را به چشم ِ زنجیره‌ای از دست‌آوردهای شاعرانه در نظر آورد: چنین است کارِ متفکران، کسانی که «چاره‌ای ندارند جز این‌که کلماتی بیابند برای (بیانِ) چیستیِ یک هستی‌مند در تاریخِ هستی‌اش.» پراگماتیست‌ها معتقدند سنت باید به کار گرفته شود، همان‌طور که کسی جعبه‌ای از ابزارها را به کار می‌گیرد. در نهایت کاشف به عمل خواهد آمد که برخی از این ابزارها، برخی از این «دست‌افزارهای مفهومی» ــ از جمله آن‌هایی که پیوسته وجههٔ ناشایستی پیدا کرده‌اند ــ دیگر کاربردی ندارند و می‌توانند به راحتی کنار گذاشته شوند. برخی دیگر را می‌توان تعمیر کرد. گاهی ممکن است لازم آید که ابزارهای نو در جا اختراع شوند. در حالی که هایدگری‌ها ایمانِ هوسرل به «امکانِ فلسفه به عنوانِ یک کارویژه، یعنی ایمان به امکانِ معرفتِ جهان‌شمول» را نوعی بدفهمیِ علمی و ریاضی‌ساز از عظمتِ سنت قلمداد می‌کنند، پراگماتیست‌ها آن را نوعی نوستالژیِ احساساتی می‌دانند، تلاشی برای زنده نگه داشتنِ استراتژی‌ها و شعارهای کهنه‌ای که به رغم ِ از دست رفتنِ سودمندیِ عملی‌شان هم چنان بر جا مانده‌اند.




کانت و اختلاف نظر میان مفسران فلسفه او
کریم مجتهدی
فلسفه‌ی دکارت
منوچهر صانعی دره‌بیدی
برگسونیسم
ژیل دلوز
گئورگ ویلهلم فردریش هگل: پدیدارشناسی روح
حسن عرب
تنگناها
ژاک دریدا
فکرآورد؛ گادامر، دیویدسن
هانس گئورگ گادامر
نقادی نقد عقل محض
مهدی محمدی اصل
سورن کیرکگور: پاره‌های فلسفی
سی. استیون اونز اِونز
لایب‌نیتس
نیکولاس جالی
یوهانس کلیماکوس
سورن کی‌یرکگور
درباره‌ی دولت؛ کلاس‌های کالج فرانسه (۱۹۸۹-۱۹۹۲)
پیر بوردیو
درباره‌ی انگیزه‌هایی که هوسرل را به ایده‌آلیسم استعلایی سوق دادند
رومن اینگاردن
بنیادهای وجودی در تفکرهای فلسفی
صادق نیک‌پور
شی فی نفسه در فلسفه‌ی کانت و پیامدهای آن در ایده‌آلیسم آلمانی
احمد صاحبی کلات
کانت و مسئله متافیزیک
مارتین هایدگر
زمانی که باقی می ماند
جورجو آگامبن
فلسفه فرهنگ از هردر تا نیچه
محمدمهدی اردبیلی
مارتین هایدگر
عباس منوچهری
هایدگر و سرگذشت بودن
پرویز عماد
هستی در افاداتی به فلسفه‌ی هایدگر
فرانچسکو لانتسی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۵۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

حجم

۴۵۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان