دانلود و خرید کتاب در جستجوی طبیعت ادوارد ویلسون ترجمه کاوه فیض‌اللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در جستجوی طبیعت اثر ادوارد ویلسون

کتاب در جستجوی طبیعت

معرفی کتاب در جستجوی طبیعت

کتاب در جستجوی طبیعت نوشته‌ی ادوارد ویلسون یکی از با استعدادترین دانشمندان عرصه زیست‌شناسی است. او در کتاب در جستجوی طبیعت شما را مجبور می‌کند تا از موجودی به اسم انسان فاصله بگیرد و از دور به نتایج کارهایی که او انجام داده نگاه کند و جایگاه او را در جهان بهتر درک کند.

درباره کتاب در جستجوی طبیعت

ادوارد ویلسون ۸۸ ساله، از بزرگترین نظریه‌پردازان تکامل در جهان است و تاکنون بیشتر از ۳۰ کتاب درمورد بوم‌شناسی و حفاظت از محیط زیست، تنوع زیستی و زیست‌شناسی اجتماعی نوشته است. ویلسون در این کتاب درباره طبیعت جانوران و انسان، الگوهای طبیعت و فراوانی طبیعت سخن گفته است. هدف او از نوشتن این کتاب نشان دادن رابطه تنگاتنگ طبیعت انسان با طبیعت وحشی است. درواقع ویلسون در این اثر نگاه به زندگی جانوران دیگر را مقدمه‌ای کرده است تا به درکی از طبیعت انسان برسد و پس از آن با چشمی تیزبین و علمی‌نگر و با حس شگفت‌انگیز و شاعرانه‌ای که طنزی دلنشین و افسونگر هم دارد نگاهی به آینده علوم تجربی و انسانی انداخته است. ادوارد ویلسون عقیده دارد تنها راه شناخت کامل هر کدام از این دو طبیعت، بررسی دقیق هردو با هم به عنوان محصولات تکامل است. نثر جذاب و دقیق و نگاه موشکافانه ویلسون درباره موضوعات پیچیده جهان، تاکنون دو جایزه پولیتزر برایش به ارمغان آورده و ستایش دانشمندان و حوانندگانش را برانگیخته است. او نتایج جذاب و بعضا شگفت‌آور این مطالعات را از طریق مجموعه قابل توجهی از کتابها، از جمله تنوع زندگی، مورچه ها، درباره طبیعت انسان و جامعه شناسی، برای خوانندگان عادی آورده است. کتاب «در جستجوی طبیعت» برای اولین بار مجموعه‌ای از نوشته‌های کوتاه مهم «ادوارد ویلسون» را ارائه می‌دهد. موضوع اصلی مقاله‌ها این است که طبیعت وحشی و طبیعت بشر به هم نزدیک هستند.

کتاب در جستجوی طبیعت از سه قسمت تشکیل شده است. طبیعت حیوانات، طبیعت انسان از مارها تا کوسه‌ها تا اجتماعی بودن در مورچه‌ها متغیر است. با خواندن این کتاب این سوال ایجاد می‌شود که چگونه و چرا نفرت جهانی از مارها در انسان و نخستی‌ها تکامل یافته و بیشتر شده است، از تنوع ۳۵۰ گونه کوسه در جهان شگفت‌زده می شوید و متوجه می‌شوید که موفقیت سازگار آنها بر تصور ما چگونه در جهان تأثیر گذاشته است، و ما را به مراقبت از زندگی‌های کوچک توصیه می کند. می‌توانیم بگوییم با خواندن کتاب در جستجوی طبیعت این فرصت را به دست می‌آوریم که با یکی از بزرگ‌ترین زیست‌شناسان زنده‌ی معاصر هم‌گام شدن و همراه شویم. ما می‌توانیم با او، به کند و کاو طبیعت بپردازیم. طبیعتی که اگر چه ما خود، از‌ آن برخاسته‌ایم و در‌ آن ریشه داریم، اما امروز چنان با آن بیگانه شده‌ایم که واژه‌ی «طبیعت» را به معنای «جایی که هنوز زیر دست و پای ما انسان‌ها نابود نشده» به کار می‌بریم.

چرا باید کتاب در جستجوی طبیعت را مطالعه کنیم؟

شاید ادوارد ویلسون در قرن ما بیش از هر دانشمند دیگری حیوانات را در محیط طبیعی آنها بررسی کرده است.

نویسنده در کتاب در جستجوی طبیعت، در عنوان یکی از فصل‌های کتاب گفته، به ما کمک می‌کند تا به تماشای بشر از فاصله بنشینیم و جایگاه خود را در جهان اطراف، بهتر درک کنیم.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

این کتاب برای کسانی جذاب و خواندنی است که به طبیعت و موجودات درونش علاقه زیادی دارند و دوست دارند اطلاعات زیادی درمورد آن‌ها داشته باشند.

درباره ادوارد ازبورن ویلسون

ادوارد ازبورن ویلسون در سال ۱۹۲۹ متولد شده است. او زیست‌شناس برجسته‌ی آمریکایی، حشره‌شناس بزرگ و بنیانگذار علم زیست‌جامعه‌شناسی است. از افتخارات او می‌توان به دو بار دریافت جایزه‌ی پولیتزر و جایزه‌ی کرافورد، جایزه‌ی کیستلر، جایزه‌ی نیرنبرگ نشان ملی علوم دولت ایالات متحده آمریکا؛ جایزه‌ی ممتاز انجمن علوم انسانی آمریکا؛ مدال طلای صندوق جهانی حیات وحش؛ جایزه‌ی بین‌المللی زیست‌شناسی از دولت ژاپن نام برد. او هم‌چنین عهده‌دار کرسی فرانک بیرد در علوم؛ و رییس بخش حشره‌شناسی موزه‌ی جانورشناسی تطبیقی دانشگاه هاروارد نیز بوده است.

از آثار ادوارد ویلسون می‌توان به جوامع حشرات، مورچه‌ها، درباره‌ی طبیعت انسان، سوسیوبیولوژی: تلفیق نوین، نیمه زمین مفهوم وجود انسان نظریه‌ی جغرافیای زیستی جزایر، زیست‌دوستی، تنوع حیات و اشاره کرد.

تکه هایی از کتاب در جستجوی طبیعت

در سال ۱۹۹۲ کنفرانسی با شرکت زیست‌شناسان، روان‌شناسان و پژوهشگران دیگر در وودز هول ایالت ماساچوست برگزار شد، تا در آن پژوهش‌های صورت گرفته درباره زیست‌گرایی گزارش و ارزیابی شوند، مجموعه مقاله‌های این همایش در کتابی با عنوان «فرضیه زیست گرایی» منتشر شد. دبیران این مجموعه ادوارد ویلسون و استفن کلرت بودند. به گفته کلرت زیست‌گرایی نشان می‌دهد که وابستگی انسان به طبیعت فراتر از اتکای مادی و جسمی ما به آن است. او در این کتاب نوشت کهاین وابستگی شامل تمایل انسان به معنا و رضایت هنری، فکری، شناختی و حتا معنوی است. او در سال ۲۰۰۳ در کتابی با عنوان «خویشاوندی با سروری، زیست گرایی در تکامل و رشد انسان» به بررسی بیشتر نیاز انسان به تماس با طبیعت و تنوع زنده پرداخت. کلرت تا پایان عمرش در سال گذشته موضوع زیست‌گرایی را دنبال کرد و چندین کتاب درباره طراحی زیست‌گرا نوشت، امروز درباره معماری زیست‌گرا و شهرسازی زیست‌گرا آثار زیادی می‌توان یافت.

اما خود ویلسون موضوع را پس از آن کنفرانس چندان دنبال نکرد. او وظیفه خود را انجام داده و تصویری کلی از یک جورچین ترسیم کرده بود، جورچینی که جاهای خالی بسیار دارد و حالا این وظیفه دیگران است که قطعه‌های گمشده را کتابی نه چندان شناخته شده با عنوان در جست وجوی طبیعت از او به چاپ رسید. این کتاب که هم اکنون ترجمه‌اش را در دست دارید در سال بازنشستگی ویلسون از دانشگاه هاروارد منتشر شد و مجموعه‌ای است از ۱۲ مقاله که همگی پیشتر منتشر شده بودند. دو تا از این مقاله ها - مار و پرنده بهشتی۔ عینا از کتاب «زیست گرایی» برداشته شده و در این کتاب بازنشر شده‌اند. سایر مقاله‌ها پیشتر در نشریات عمومی همچون دیسکاور و نیویورک تایمز یا نشریات تخصصی، متن سخنرانی‌ها و کتاب‌های مجموعه مقاله به چاپ رسیده‌اند.

نظرات کاربران

ر.د.ب
۱۳۹۹/۰۵/۰۴

در کل بالاتر از خوب بود و هر کسی را به زیست شناسی و طبیعت علاقمند میکنه. بعد از این کتاب، کتاب انقراض ششم را بخونید حتما. کار ترجمه خوب بود و مخصوصا مترجم در طول کتاب، اشاره های نویسنده به

- بیشتر
sepehr
۱۴۰۲/۰۱/۰۳

ترجمش خوب نیست مطالب سنگین و نامفهومه کلا ترجمه خوبی ندارد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸۸)
آیا چند هزار سال تمدن می‌تواند اثر چند میلیون سال تکامل را پاک کند؟ معروف است که می‌گویند میمون را شاید بتوان از جنگل خارج کرد، اما جنگل را هرگز نمی‌توان از میمون خارج کرد. این جنگل همواره با ماست.
sheloo
تمام مشکلات بشر از این واقعیت ریشه می‌گیرند که ما نمی‌دانیم چه هستیم و با هم توافق نداریم که چه می‌خواهیم باشیم.
محسن
یکی از تفاوت‌های اساسی میان جوامع انسانی و مورچه‌ای آن است که انسان‌ها مردان جوان‌شان را به جنگ می‌فرستند، اما مورچه‌ها زن‌های پیرشان را.
sheloo
هر مورچه کارگر دارای مغزی است که از حدود یک میلیون سلول عصبی تشکیل شده است.
محمد
مغز ما در جهانی زیست‌محور تکامل یافته، نه در جهانی که با ماشین تنظیم شده است.
محسن
اگر بخشی از فرهنگ ما از طبیعت وحشی می‌جوشد، آنگاه تنها بر همین مبنا منقرض کردن اشکال حیاتی دیگر از اساس اشتباه است. طبیعت بخشی از ماست، همانطور که ما بخشی از طبیعت هستیم.
محسن
تمام مشکلات بشر از این واقعیت ریشه می‌گیرند که ما نمی‌دانیم چه هستیم و با هم توافق نداریم که چه می‌خواهیم باشیم. ورکور (ژان بروله)
sheloo
در جنوب فنلاند ارتفاع لانه مورچه‌های کُپه‌ساز به ۲ متر می‌رسد و تصور می‌شود که چند صد سال عمر داشته باشند. چنین لانه‌هایی، همراه با نظام اجتماعی مورچه‌ها، به آنها این امکان را می‌دهد که جمعیت‌های بزرگ و متراکمی بسازند که محیط را تحت سلطه خود درمی‌آورند. تمام این فعالیت‌های پیچیده حیرت‌انگیز غریزی و تحت هدایت ژن‌ها هستند. امکان ندارد که آنها اکتسابی باشند یا به شیوه فرهنگی منتقل شوند.
sheloo
شاید چیزی که ما در عمق وجودمان واقعا نیاز داریم، نزدیک‌تر شدن به جایی است که از آن آمده‌ایم. این به معنای آن نیست که ابتدایی‌تر شویم، بلکه فقط می‌خواهیم احساس بهتری داشته باشیم.
محسن
قهرمانان مرده فرزندان بیشتری ندارند. بر اساس تعریف محدود انتخاب طبیعی داروینی، ایثارگری به زادگان کمتر می‌انجامد، و بنابراین می‌توان انتظار داشت که ژن‌ها یا واحدهای بنیادی وراثت، که پیدایش قهرمانان را امکان‌پذیر می‌سازند، به‌تدریج از جمعیت ناپدید شوند. از آنجا که ظاهرا تعداد افرادی که تحت فرمان ژن‌های خودخواه هستند به افرادی که ژن‌های فداکار دارند می‌چربد، با گذشت نسل‌های بسیار باید تعداد ژن‌های خودخواه رو به افزایش باشد و توانایی واکنش به شیوه‌ای فداکارانه در جمعیت انسان در کل کم و کمتر شود.
sheloo

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

قیمت:
۹۸,۰۰۰
تومان