دانلود و خرید کتاب زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم دوریس لسینگ ترجمه مژده دقیقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم اثر دوریس لسینگ

کتاب زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم

معرفی کتاب زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم

دوریس لسینگ (۲۰۱۳-۱۹۱۹) با نام دوریس مِی تِیلر که در شهر کرمانشاه ایران به دنیا آمد، برنده نوبل ادبیات ۲۰۰۷ است. پدر و مادرش هر دو انگلیسی بودند: پدرش، که در جنگ جهانی اول معلول شده بود، کارمند بانک شاهی ایران و مادرش پرستار بود. در ۱۹۲۵ خانواده او به سودای پولدار شدن از راه کشت ذرت به مستعمره انگلستان در رودزیای جنوبی (زمیبابوه فعلی) مهاجرت کرد. مادر دوریس خود را با زندگی سخت در سرزمین مهاجرنشین تطبیق داد و با جدیت تلاش می‌‌کرد تا به خیال خود زندگی متمدنانه‌‌ای در میان مردمانی بدوی بنا کند. ولی پدرش نتوانست با محیط سازگار شود و ثروت مورد نظرش را از هزار و اندی جریب زمین بکری که خریده بود به دست بیاورد. لسینگ کودکی خود را ترکیب نابرابری از اندکی شادی و رنج بسیار توصیف کرده است. دامن طبیعت، که با برادرش هَری به گشت و گذار در آن می‌پرداخت، یکی از جاهایی بود که از این زندگی فلاکت‌‌بار به آن پناه می‌‌برد. مادرش که تمام فکر و ذکرش تربیت دختری شایسته بود، خانه را با قوانین و موازین بهداشتی خشکی اداره می‌کرد و دوریس را به مدرسه مذهبی دخترانه‌‌ای فرستاد که راهبه‌‌هایش کودکان تحت سرپرستی خود را با داستان‌هایی درباره بهشت و دوزخیان می‌ترساندند. پس از آن لسینگ را به دبیرستانی دخترانه در پایتخت، سالزبری، فرستادند، ولی خیلی زود تحصیل در آن‌جا را رها کرد. دوریس لسینگ طی سال‌ها تلاش کرده است تا آن‌چه را که در رمان‌های قرن نوزدهم ستایش می‌‌کرد ــ یعنی «فضای داوری اخلاقی» ــ با نیازهای تفکر قرن بیستم درباره خودآگاهی و زمان تطبیق دهد. بعد از نوشتن مجموعه پنج جلدی بچه‌‌های خشونت (۱۹۵۱ ـ ۱۹۵۹)، که رمان آموزشی متعارفی درباره رشد خودآگاهی در قهرمان زن رمان بود، در رمان دفترچه طلایی (۱۹۶۲) به تجربه تازه‌‌ای دست زد. این رمان تجربه روایی متهورانه‌‌ای است که در آن وجوه متعدد شخصیت یک زن معاصر با عمق و جزئیات حیرت‌‌انگیز ارائه می‌شود. آنا وولف، مثلِ خودِ لسینگ، با هدف رها ساختن خود از آشفتگی، کرختی، و تزویری که نسل او به آن مبتلاست، برای رسیدن به صداقت مطلق تلاش می‌کند.

نظرات کاربران

زینب
۱۳۹۹/۰۱/۲۱

کتاب مفاهیم ژرف و بااهمیتی را مورد بررسی قرار می دهد. با استفاده از داستان های جذاب و زندگی پرماجرا و تاثیرگذار خودش، ما را به کاوش در راه های جدید برای نگاه کردن به خودمان و جامعه ای که

- بیشتر
Dentist
۱۳۹۶/۰۶/۰۷

شما مجبور خواهید بود در دنیایی مملو از حرکت های جمعی، چه مذهبی و چه سیاسی، فکر های جمعی، فرهنگ های جمعی زندگی کنید. هر روز و هر ساعت در افکار و عقایدی غرق می شوید که به طور جمعی

- بیشتر
شلاله
۱۳۹۵/۰۳/۱۲

در توضیحات این کتاب نوشته شده : رمان- داستان خارجی . این کتاب داستان نیست. یک کتاب جامعه شناختی و انسان شناسی است که توصیه می کنم جوانان حتما مطالعه کنند.

marziyeh
۱۳۹۶/۰۳/۰۵

بینظیر بود! باورم نمیشه که یک آدم سی سال پیش چیزهایی رو گفته که ما تازه فقط چندساله بهشون رسیدیم اونم شاید فقط پنجاه درصدمون. خدا میدونه الان چه روشنفکرهایی هستن که شاید بشر سالها بعد به حرفاشون برسه!

Sharareh Haghgooei
۱۳۹۹/۱۰/۲۰

کتابی بینظیر .جنون جمعی و فردیت موضوع اصلی کتاب است که دقیق ، ساده و در عین حال به اختصار تقریر شده است .واقعا از نظرات این خانم لذت بردم.

محسن
۱۳۹۴/۰۷/۱۹

عنوانش که خیلی وسوسه کننده س

شرقی غمگین
۱۳۹۴/۱۱/۱۶

آموزنده هست . بقیه کتاب مثل نمونه گذاشته شده نیست و نویسنده عقاید سیاسی و اجتماعی خودش رو بیان میکنه

Nima
۱۳۹۹/۱۲/۲۰

این کتاب با وجود اینکه تعداد صفحات زیادی نداره دنیایی از مفاهیم رو تو خودش جا داده و به نظرم از خط به خط کتاب میشه درس گرفت و میشه در مورد هر خطش روزها اندیشید 🌱

AS4438
۱۴۰۰/۰۵/۲۵

عالی، بایدباحوصله خواند، ۲ بارخواندم، پندهای خوبی ازجامعه شناسی، روانشناسی برای آموختن داشت.این کتاب توسط آقای پوررمضانی به دکترشکوری توصیه وهدیه شد،درپادکست کتاب،عالی بود.

yazdaan
۱۴۰۰/۰۲/۱۹

کتاب مربوط به نظرات شخصی خانم دوریس لسینگ در موضوعات سیاسی_فرهنگی_تاریخی_اجتماعی است،کتاب خط معینی را مانند رمان و داستان دنبال نمیکند ،در رابطه با تمام موضوعات مذکور سخن به میان آمده .نکته جالب در رابطه با نویسنده این است که

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۷)
شست‌وشوی مغزی سه محور یا روند اصلی دارد، که اکنون دیگر به‌خوبی شناخته شده‌اند. اولی تنش است، که به دنبالش آرامش می‌آید. این روند مثلاً در بازجویی از زندانی‌ها به کار می‌رود، آنگاه که بازجو به تناوب خشن و بامحبت است ـــ یک لحظه قلدری دگرآزار است، لحظه بعد دوستی مهربان. دومی تکرار است ـــ موضوعی را بارها گفتن یا به آواز خواندن. سومی استفاده از شعار است ـــ تقلیل فکرهای پیچیده به مجموعه‌های ساده کلمات. این سه محور را حکومت‌ها، ارتش‌ها، احزاب سیاسی، گروه‌های مذهبی، مذاهب همواره به کار می‌گیرند
آلب
و این کلمه «خون.» رهبران همواره از آن برای بالا بردن حرارت ما استفاده می‌کنند.
{بانو راد}
وقتی عضو گروهی هستیم، تمایل داریم مانند آن گروه فکر کنیم: حتی ممکن است برای پیدا کردن افراد «هم‌فکر» به آن گروه پیوسته باشیم. ولی متوجه این موضوع هم می‌شویم که طرز فکرمان به دلیل تعلق به یک گروه تغییر می‌کند. سخت‌ترین کار دنیا برای کسی که عضو گروهی است حفظ عقیده فردیِ مخالف است. به نظرم این تجربه‌ای است که همگی از سر گذرانده‌ایم ـــ چیزی که مسلّم فرض می‌کنیم، و شاید هرگز درباره‌اش فکر نکرده باشیم.
mahdi
پژوهشگرانِ شست‌وشوی مغزی و القا و تلقین کشف کرده‌اند که آدم‌هایی که خندیدن بلد بودند، از همه بهتر مقاومت می‌کردند. مثلاً، ترک‌ها... سربازهایی که با خنده با شکنجه‌گران خود رو به رو می‌شدند، گاهی نجات پیدا می‌کردند، درحالی‌که دیگران زنده نمی‌ماندند. متحجران به خودشان نمی‌خندند؛ خنده برحسب تعریفْ بدعت‌آمیز است، مگر آنکه بی‌رحمانه به کار گرفته شود، و حریف یا دشمنی بیرونی را نشانه گرفته باشد. افراد متحجر نمی‌توانند بخندند. معتقدان واقعی نمی‌خندند. تصور آنها از خنده کاریکاتورِ طنزآمیزی است که فرد یا عقیده مخالفی را استهزا می‌کند. مستبدان و سرکوبگران به خودشان نمی‌خندند، و خندیدن به خودشان را برنمی‌تابند. خنده ابزاری بسیار مؤثر است، و تنها انسان متمدن، آزاد و رها می‌تواند به خودش بخندد.
آلب
دموکراسی، آزادی، عدالت و برابری، و مانند آن ـــ اینها را به زور توی حلقمان کرده‌اند، و یکدفعه متوجه می‌شویم که دور و برمان مملو از وحشتناک‌ترین بی‌عدالتی‌هاست، و فریاد برمی‌آوریم: «ریاکار!»
زینب
دلیلش شیوه‌های شست‌وشوی مغزی بود که نیروهای کره شمالی به کار می‌گرفتند. در نتیجه این امر، ایالات متحده پژوهشی را به طور متمرکز درباره شست‌وشوی مغزی و تلقین و القا آغاز کرد.
{بانو راد}
آزادی فردی تنها در صورتی ممکن است که آدم‌ها ارتباط میان سرنوشت خود و سرنوشت جامعه را درک کنند.
آیه بانو راد(ایراندخت)
آدم‌هایی که پیوسته در حال سنجش و مطالعه اند، به منتقدانِ آنچه می‌سنجند و مطالعه می‌کنند تبدیل می‌شوند.
{بانو راد}
در یک سو حکومت‌هایی هستند که از دانش و مهارت‌های تخصصی به نفع خود استفاده می‌کنند، و در سوی دیگر افرادی که درباره دموکراسی، آزادی و این قبیل مسائل حرف می‌زنند، انگار این ارزش‌ها صرفا با حرف‌زدن، و تکرار آنها به اندازه کافی، به وجود می‌آیند و حفظ می‌شوند. چگونه است که جنبش‌های به اصطلاح دموکراتیک هرگز آموزش روان‌شناسی جمعی، روان‌شناسی گروهی را به اعضای خود لازم نمی‌دانند؟ پاسخ این سؤالِ من همیشه اکراهِ توأم با ناراحتی و رنجش است، گویی طرحِ این موضوع، در واقع، ناخوشایند، بی‌ربط و نهایتِ کج‌سلیقگی است. و اگر توجه نکنیم، همه این مسائل خود به خود از بین می‌روند. به این ترتیب، اکنون، در سراسر جهان، مسئله عجیب این است که ممکن است ببینیم این اطلاعات جدید را حکومت‌ها، یعنی صاحبان و کاربران قدرت، با اشتیاق بررسی می‌کنند ـــ بررسی می‌کنند و به کار می‌گیرند. ولی کسانی که می‌گویند با استبداد مخالف اند، حقیقتا نمی‌خواهند مطلع شوند.
آلب
وقتی می‌گویم باید از آزادی‌هایمان استفاده کنیم، منظورم صرفا شرکت در تظاهرات، احزاب سیاسی و امثال آنها نیست که تنها بخشی از روند دموکراتیک هستند، بلکه بررسی افکار است، از هر منبعی که سرچشمه گرفته باشند، تا بفهمیم چگونه می‌توانند به نحو مؤثر به زندگی ما و جوامعی که در آنها زندگی می‌کنیم کمک کنند.
MahShid Pourhosein

حجم

۸۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

حجم

۸۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان