دانلود و خرید کتاب هنر رمان ناصر ایرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب هنر رمان اثر ناصر ایرانی

کتاب هنر رمان

نویسنده:ناصر ایرانی
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۷از ۱۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب هنر رمان

«هنر رمان» کتابی است جامع و کابردی به قلم ناصر ایرانی (-۱۳۱۶) که به تاریخچه پیدایش رمان، ساختار و جایگاه ادبی آن می‌پردازد. این کتاب یک دانشنامه کوچک کابردی در زمینه شناخت رمان و آموختن رمان‌نویسی است و برای هر کس به داستان و داستان‌نویسی علاقه‌مند است و یا می‌خواهد تجربه شخصی برای نوشتن رمان خودش را داشته باشد، توصیه می‌شود. نویسنده در ابتدای فصل اول می‌نویسد: تاکنون داستان‌شناسانِ نظریه‌پرداز هیچ تعریفی از هنر رمان عرضه نکرده‌اند که ماهیت آن را تمام و کمال بشناساند. علتش شاید سرشت پویا و حد و مرزناپذیر و قاعده‌شکن و بدعت‌گذار خودِ این هنر باشد که هر تعریفی را خواه ناخواه نارسا یا ناقص و زودازود کهنه می‌کند؛ و نیز به آن سبب که هنر رمان همانندِ، به‌مثل، هنر شعر رودخانه جهانی عظیمی است که از گذشته‌های دور تا اکنون و از اکنون تا آینده دور جریان دارد و در این جریانِ دور و درازش به هر ملت و هر زمانِ تاریخی‌ئی که رسیده ویژگی‌های روحِ آن ملت و زمان را پیدا کرده و بازتابانده. از این رو، در عین حال که رمان همچنان رمان مانده است، شکلی دیگر و روحی دیگر یافته است. همین شکل‌ها و روح‌های گوناگونِ رمان باعث شده است که نتوان تعریفی از رمان عرضه کرد که شناساننده کامل و جامع آن باشد. بهترین راهی که می‌توانید از طریق آن هنر رمان را بشناسید خواندنِ رمان است. هر چه بیشتر رمان بخوانید هنر رمان را بیشتر می‌شناسید؛ و هر چه بیشتر رمان‌های ملت‌ها و زمان‌های مختلف را بخوانید گونه‌های مختلف هنر رمان را بهتر می‌شناسید. خواندنِ کتاب‌ها و رساله‌هایی هم که داستان‌شناسانِ نظریه‌پرداز در باب ماهیت و صناعت و تاریخ رمان نوشته‌اند بسیار آموزنده و مفید است. هر چه بیشتر کتاب‌ها و رساله‌هایی را بخوانید که داستان‌شناسان مختلف از دیدگاه‌های مختلف درباره هنر رمان نوشته‌اند، و هر چه سنجشگرانه‌تر یافته‌ها و گفته‌های مختلف ایشان را با هم مقایسه کنید، هنر رمان را عالمانه‌تر می‌شناسید.

نظرات کاربران

موصیو
۱۳۹۶/۱۱/۲۰

این کتاب برای همه ی کسانی که علاقه به نوشتن دارند و یا حتی علاقه به بهتر فهمیدن رمان‌هایی که مطالعه می‌کنند، بسیار مفیده. به نظرم خیلی خوبه که طاقچه به فکر بالا بردن سطح سلیقه و همین طور سطح توقع

- بیشتر
mami
۱۳۹۶/۱۱/۲۰

این کتاب حجیم است اما زبان ساده ای دارد و برای آشنا شدن با اصول نوشتن رمان مناسب است.

خالد
۱۳۹۷/۰۲/۰۶

کتاب خوبیه؟ بله. حرفای قشنگی درش زده می شه؟ بله. به درد نویسند ها یا خوانندگان می خوره؟ نه.

Nazanin
۱۳۹۷/۱۲/۰۱

کتاب خیلی خوبیه .

مانا
۱۴۰۱/۰۲/۲۹

عالی بود. ی سری چیزای خاص که توی هیچ کتابی پیدا نمیشه آورده. از کتابای پیام نور رشته ادبیات فارسی هست‌

SamanRiahi
۱۳۹۶/۱۱/۲۰

نشر نو نیازی به تعریف نداره

مصطفی
۱۴۰۱/۰۵/۱۰

در خصوص قسمتی که نویسنده از سانسور میگوید میخواهم بگویم مشکل شما با علم چیست؟! چرا کار را به علم نمیسپارید!؟ اول که می‌فرمایید نویسنده رمان مقدار زیادی در خصوص نوشته اش بی اختیار است!!!! داستان خودش می اید؟! آخر برای کسی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۷)
بهترین راهی که می‌توانید از طریق آن هنر رمان را بشناسید خواندنِ رمان است
آر-طاقچه
تا جایی که من خوانده‌ام و خبر دارم تاکنون داستان‌شناسانِ نظریه‌پرداز هیچ تعریفی از هنر رمان عرضه نکرده‌اند که ماهیت آن را تمام و کمال بشناساند. علتش شاید سرشت پویا و حد و مرزناپذیر و قاعده‌شکن و بدعت‌گذار خودِ این هنر باشد
امیرحسین
نباید با آنانی که به تو بدی می‌کنند گلاویز شوی. اعتقاد یافت که در تعلیمات مسیح هدف زندگی توضیح داده شده است: هدف زندگی این است که از خدمت به سرشت حیوانی و پست خودمان دست برداریم و خویشتن را وقف خدمت به آن بخش از هستی‌مان کنیم که ما را توانا می‌سازد حق و خیر را بشناسیم و دوست بداریم.
Reza
و سرانجام میگل دِسروانتس با آفرینش دون کیشوت، که نوعی ضدرمانس است و تقلید طنزآمیزی است از رمانس‌های شوالیه‌گری، در آغاز قرن هفدهم تولد رمان جدید را بشارت داد
BookishFateme
گونه دیگری از رمانس که در عصر رنسانس پدید آمد پیکارسک نام دارد. در رمانس پیکارسک ماجراهای نامحتمل با زبانی مفرح و به شیوه‌ای واقعگرایانه روایت می‌شود. پیکارسک (picaresque) واژه‌ای فرانسوی است که از واژه اسپانیائی picaresco به معنای آدم رذل اخذ شده است، و این گونه رمانس را از آن رو پیکارسک نامیده‌اند که معمولا قصه آدم رذلِ دوست‌داشتنی‌ئی را بازمی‌گوید که نه از طریق زحمت و سخت‌کوشی، بل از راه حیله‌گری و حقه‌بازی روزگار می‌گذراند. وی، در عین حال، آدم شریری نیست و به همین دلیل خواننده به خود حق می‌دهد که او را دوست بدارد.
BookishFateme
آمه‌دیس اهل گُل سرشار از آرمان‌های غرور و افتخار و شجاعت و عشق و وفاداری به دین و شاه است، و مبرا از آن گزافگویی‌هایی است که در رمانس‌های شوالیه‌گری بعدی فراوان است و میگل دِسروانتس در شاهکار جاودانی‌اش دون‌کیشوت به تقلید طنزآمیز از آنها پرداخته. سروانتس در دون‌کیشوت رمانس آمه‌دیس اهل گُل را «بهترین تمام کتاب‌های نوع خودش» خوانده است. بسیاری از داستان‌شناسان با این ستایش افتخارآمیز که به قلم مردی از تبار نوابغ تحریر یافته است کاملا موافق‌ند.
BookishFateme
پس از مصریان، یهودیان صاحب کهن‌ترین سنّت داستان‌نویسی‌اند. داستان‌های هنوز موجود حاکی از آن است که نگارش و ویرایش داستان از حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش از میلاد در میان یهودیان رایج بوده است. از ۴۰۰ تا ۲۰۰ پیش از میلاد نشانه چندانی از آثار داستانی یهودیان موجود نیست، امّا آن «عصر تاریک» در قرن دوم پیش از میلاد به آخر می‌رسد و دوره جدیدی در هنر داستان قوم یهود آغاز می‌شود.
BookishFateme
در سنّت مصری هنر داستان چند شگردْ فراوان به‌کار می‌رفته استــ از جمله این که گفت‌وگوی شخصیت‌ها حتی‌الامکان به صورت مستقیم نقل می‌شده است؛ و این که بیشتر داستان‌ها شکل قصه در قصه دارند؛ و این که موضوع‌های خاصی، به ویژه شیرین‌کاری‌های جادوگران، بارها تکرار می‌شده؛ و این که رویدادهای مشابه گاه با جمله‌های مشابه تکرار می‌شده و نیز قطعه‌های کاملی از داستان عینآ تکرار می‌شده. این شگرد اخیر لابد در خوانندگان حالت خاصی ایجاد می‌کرده است شبیه حالتی که ترجیع‌بند در خواننده شعر ایجاد می‌کند. (۷)
BookishFateme
از میان داستان‌های کهن مصری می‌توان از سه داستان یاد کرد که، به تخمین مصرشناسان، بین ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد روی پاپیروس نوشته شده‌اند. داستان اول قصه جادوگری را باز می‌گوید که مردی زن او را از راه به در می‌برد. جادوگر با موم تمساحی می‌سازد، و تمساحِ جادویی مرد فاسق را به هنگامی که در رودخانه شنا می‌کرده می‌کشد و به سزای عمل زشتش می‌رساند؛ در داستان دوم یکی از خدمتکارانِ دربار گردن‌آویز مرمرینِ ماهی‌شکلی را از روی سهو توی دریاچه قصر می‌اندازد. جادوگری آب دریاچه را می‌خشکاند و گردن‌آویز را پیدا می‌کند؛ شخصیت اصلی داستان سوم جادوگری است که می‌تواند سرِ حیوانات را از تن جدا کند و باز روی تن‌شان بچسباند و زنده‌شان سازد.
BookishFateme
اگر از داستان‌های متون مقدس بگذریم، کهن‌ترین داستان‌های منثوری که دستِ کم بخشی از آنها تاکنون محفوظ مانده متعلق به مصریان است. سنّت مصری هنر داستان بی‌تردید از اوایل هزاره دوم پیش از میلاد مسیح آغاز شده است و، در دوره باستان، تا قرن سوم میلادی ادامه داشتهــ یعنی بیشتر از دو هزار سال.
BookishFateme

حجم

۶۷۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۶۸۸ صفحه

حجم

۶۷۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۶۸۸ صفحه

قیمت:
۲۴۸,۰۰۰
تومان