دانلود و خرید کتاب زندگانی شاه عباس اول (نسخه کامل دو جلدی) نصرالله فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگانی شاه عباس اول (نسخه کامل دو جلدی) اثر نصرالله فلسفی

کتاب زندگانی شاه عباس اول (نسخه کامل دو جلدی)

انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۴.۱از ۱۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زندگانی شاه عباس اول (نسخه کامل دو جلدی)

«زندگانی شاه عباس اول» نوشته نصرالله فلسفی(۱۳۶۰-۱۲۸۰)، تاریخ‌نگار و ادیب ایرانی است. در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: شاه عباس جوانی باهوش و مدبر و جسور و قدرت‌جو و آهن‌دل و بی‌رحم و سخت‌کش بود. به دستیاری این صفات نیک و بد، در مدت کوتاهی مدعیان قدرت شاه و سران صاحب نفوذ قزلباش را از میان برداشت و چنانکه آرزوی ایرانیان بود، دست بسیاری از سرداران و حکام ترک‌نژاد را از فرمانروایی کوتاه کرد. استقلال سیاسی و وحدت ملی ایران، پس از انقراض دولت ساسانی، در حقیقت به همت این پادشاه بزرگ تجدید شد و دولت ایران به راهنمایی عقل و تدبیر او در سیاست داخلی و خارجی راه تازه‌ای پیش گرفت که مایه قدرت و بلندنامی و شهرت آن در سراسر جهان گردید. کشور پهناور و آبادان و آسوده و دولت نیرومند و نامدار و ثروتمندی که شاه عباس به‌وجود آورد، بی‌شک محصول استعداد ذاتی و نبوغ و حُسن سیاست و تدبیر و موقع‌شناسی و روشنفکری و جسارت و بی‌باکی شخص او بود. در سیاست داخلی قدرت شاه و حکومت مرکزی را برتر و لازم‌تر و گرامی‌تر از هر چیز می‌شمرد، تا آنجا که درین راه فرزندان عزیز خود را نیز، به خطا یا به‌حق، فدا کرد. در کار آباد کردن کشور هیچ‌گاه از ایجاد شهرهای تازه و ساختن راه‌ها و پل‌ها و کاروانسراها و مساجد و امثال آن فارغ نمی‌نشست. امنیت ایران و آسایش طبقات عامه در زمان او، کم‌نظیر بوده است. در سیاست خارجی نیز باید گفت که روابط سیاسی و تجاری ایران با کشورهای در حقیقت از زمان او آغاز شد.

نظرات کاربران

شهرام مؤیدی
۱۳۹۸/۰۱/۱۷

از مطالعه این مجموعه خیلی لذت بردم گرچه به نظرم نیاز به ویراستاری مجدد دارد . در ضمن اگر تاریخهای هجری رو به شمسی برگردونید بهتر می شود .

ketabbaz
۱۳۹۹/۰۸/۳۰

هر ایرانی باید تاریخ کشورشو خونده باشه تا بدونه چی به این کشور گذشته.کتاب متن روونی داری.واقعا ارزش خوندن داره و من لذت بردم.تازه فهمیدم هیچی راجب حکومت صفویه نمیدونستم و زندگی شاه عباس.این کتاب درسته صفحات زیادی داره ولی

- بیشتر
Amirhossein
۱۳۹۵/۱۱/۱۲

قیمتش واقعا بالاست

سیما قربانی
۱۴۰۲/۰۹/۱۴

کتاب به صورت داستانی نیست و تحلیلی هست اگر تاریخ دوست دارید کتاب بسیار خوبیه

امیر کریمیان
۱۴۰۲/۰۱/۱۷

اصلا توصیه نمیکنم اهانت به تورک ها هست اگر سلجوقیان تورک مسلمان بد بودن چرا اسلام قبول کردین

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۸)
کاش اختلاف سنی و شیعه از میان برمی‌خاست و رعایای ایران و عثمانی، به جای اینکه خون یکدیگر را بریزند، به راه دوستی و اتحاد می‌رفتند
منمشتعلعشقعلیمچکنم
میرداماد از شاه پیش افتاده بود و به سرعت می‌راند و شیخ بهایی از دنبال او آهسته حرکت می‌کرد. شاه عباس نخست خود را به میر رسانید و گفت: «شیخ آن‌قدر تن‌آسان و تنبل است که نمی‌تواند اسب براند و با ما همراهی کند.» میر جواب داد که: «شیخ تنبل و تن‌آسان نیست، و اگر از ما عقب مانده از آن جهت است که اسبش نمی‌تواند بار فضل و دانش او را تحمل کند و بدین سبب آهسته می‌آید.» پس از آن شاه عنان بازکشید و به شیخ بهایی نزدیک شد و بدو گفت: «می‌بینی که میر چگونه از بی‌ادبی و خودخواهی پیشاپیش ما اسب می‌راند و به ما توجهی نمی‌کند؟» شیخ جوابش داد که: «تند راندن وی از خودخواهی و بی‌ادبی نیست. اسبش چون مردی دانشمند و پرخرد را بر پشت دارد از نشاط و خوشحالی بر پای قرار نمی‌تواند گرفت، و بی‌اختیار به جولان درآمده و از ما پیش افتاده است!»
منمشتعلعشقعلیمچکنم
به رشوه‌خواران و دزدان صاحب مقام رحم نمی‌کرد
منمشتعلعشقعلیمچکنم
هر وقت خبر می‌یافت که کاروانی در یکی از نقاط کشور گرفتار راهزنان شده است، فرمان می‌داد که غرامت اموال آن کاروان را از حاکم محل بگیرند و به همین سبب دزدی و راهزنی در زمان او بسیار کم شده بود
منمشتعلعشقعلیمچکنم
گاه نیز برای اینکه عقیده مردم هر ولایت را درباره حکمران آنجا دریابد، نهانی از پایتخت به مرکز آن ولایت سفر می‌کرد و گمنام و ناشناس، در آن شهر از اشخاص مختلف درباره رفتار حاکم و وضع آن ولایت اطلاعات کافی می‌گرفت.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
شبی به لباس روستاییان از دیوانخانه خارج شد و به بازار رفت. از یک دکان نانوایی نانی خرید و از دکان کبابی گوشت کباب شده‌ای گرفت و به کاخ شاهی بازگشت. در دیوانخانه امر کرد که ترازو آوردند و نان و گوشت را در حضور وی کشیدند. از نان پنجاه‌وهفت درهم و از گوشت چهل‌وسه درهم کم بود. شاه به چند تن از حاضران، که در کار نظم شهر و نرخ اجناس مسئول بودند، مخصوصآ به داروغه اصفهان، خشمگین شد، به طوری‌که می‌خواست شکم‌های ایشان را پاره کند. اما به شفاعت جمعی از بزرگان از گناه ایشان چشم پوشید... سپس فرمان داد تا در میدان اصفهان شبانه تنوری ساختند و سیخی بلند فراهم کردند. بامداد روز دیگر نانوا و کبابی را به دستور وی گرفتند و گرد شهر گرداندند. کسی پیشاپیش ایشان جار می‌زد که این نانوا و کبابی امروز به جرم کم‌فروشی در میدان شهر پخته و کباب خواهند شد. پس از آن خباز را در تنور افکندند و کبابی را به سیخ کشیدند، و آوازه این سیاست در تمام ایران منعکس شد و همه چنان از سیاست شاه عباس به هراس افتادند که از آن پس دیگر کسی با احکام او جرأت مخالفت نداشت...»
منمشتعلعشقعلیمچکنم
عید اسفند: یکی از جهانگردان اروپایی می‌نویسد که ایرانیان روز پانزدهم فوریه (حدود ۲۵ بهمن‌ماه) را نیز عید می‌گیرند، و آن را عید اسفند می‌نامند. زیرا در این تاریخ گیاه معروف به اسفند از زمین می‌روید، و این نخستین گیاهی است که رسیدن بهار را نوید می‌دهد. در این روز و روز بعد از آن شهر را آیین می‌بندند و هنگام شب چراغ‌ها و مشعل‌های بسیار در دکان‌ها می‌افروزند و به شادی و نشاط مشغول می‌شوند.
منمشتعلعشقعلیمچکنم
قوای شاهی خود را به ایلغار، یعنی در کمال شتاب، به غوریان رسانند
منمشتعلعشقعلیمچکنم
مذهب شیعه به پشتیبانی شمشیر، مذهب رسمی ایران شد. از آن پس نیز، چنانکه پیش از این اشاره کردیم، در مدتی کمتر از ده سال بر سراسر ایران دست یافت و تمام مردم را به قبول مذهب شیعه مجبور کرد.
ketabbaz
مردم تبریز با آنکه به ظاهر از در اطاعت و مسالمت درآمده بودند، هنگام فرصت از کشتن سربازان ترک و غارت اموال ایشان غافل نمی‌نشستند و غالبآ شب‌ها راهی به درون قلعه یافته آنچه را که ترکان هنگام روز ساخته بودند ویران می‌کردند. عاقبت روزی خبر رسید که تبریزیان یکی از سرداران عثمانی را در حمامی کشته جسدش را به چاه افکنده‌اند. عثمان پاشا از این خبر به سختی برآشفت و فرمان قتل‌عام داد. یک روز از بام تا شام سربازان ترک مردم تبریز را از زن و مرد و کودک طعمه شمشیر ساختند و اموالشان را به یغما بردند. در پایان روز، که عثمان پاشا به وساطت خیراندیشان امر به ترک مردم‌کشی داد، شهر تبریز، که از آبادی و زیبایی در سراسر ایران مانند نداشت، به قبرستانی مرگبار مبدل شده بود.
منمشتعلعشقعلیمچکنم

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰۰ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰۰ صفحه

قیمت:
۲۶۶,۰۰۰
تومان