دانلود و خرید کتاب نظریه اقتصاد کلان گریگوری منکیو ترجمه حمیدرضا ارباب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظریه اقتصاد کلان اثر گریگوری منکیو

کتاب نظریه اقتصاد کلان

انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نظریه اقتصاد کلان

کتاب نظریه اقتصاد کلان نوشتهٔ گریگوری منکیو و ترجمهٔ حمیدرضا ارباب است و نشر نی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب نظریه اقتصاد کلان

گریگوری منکیو استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است. او تحصیلات خود را در دانشگاه‌های پرینستون و ام‌آی‌تی به پایان رسانده و تاکنون مباحث مختلفی مانند اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، آمار و اصول اقتصاد را در دانشگاه تدریس کرده است. منکیو نویسنده‌ای پرکار است. مقالات بسیار زیادی در مجلات معتبر علمی و اقتصادی، مانند جورنال آو پولیتیکال اکونومی، امریکن اکونومیک ریویو، و کوارترلی جورنال آو اکونومیکس و مجلات ترویجی برای عموم مردم، مانند فاینانشیال تایمز و وال‌استریت جورنال، به چاپ رسانده است و نیز مقاله‌نویس مجله‌ٔ فورچون و ناشر مجموعه‌ای از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های درسی دانشگاهی به‌ویژه در زمینه‌ٔ اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و مبانی علم اقتصاد بوده است. کتاب‌های منکیو با اقبال فراوان روبه‌رو شده‌اند و در اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا به‌منزله‌ٔ کتاب درسی مورد استفاده‌ٔ دانشجویان قرار می‌گیرند. پروفسور منکیو سرپرستی طرح‌های اقتصادی در دانشگاه‌های کمبریج و ماساچوست، و مشاوره‌ٔ بانک مرکزی امریکا و دفتر بودجه‌ٔ مجلس امریکا را برعهده داشته است.

کتاب نظریه‌ٔ اقتصاد کلان ترجمه‌ٔ ویرایش سوم کتاب اصول اقتصاد کلان گریگوری منکیو است که در ۶ بخش و ۱۴ فصل تقدیم خوانندگان می‌شود. این کتاب سومین جلد از مجموعه‌ٔ ۴ جلدی است که جلد نخست آن با نام مبانی علم اقتصاد در ۲۳ فصل و جلد دوم آن با نام نظریه‌ٔ اقتصاد خرد در ۲۲ فصل پیش از این منتشر شده است. مباحث اصلی نظریه‌ٔ اقتصاد کلان عبارتند از: اندازه‌گیری درآمد ملی و هزینه‌ٔ زندگی، تولید و رشد، نظام مالی، ابزارهای اساسی مالی، بیکاری و نرخ طبیعی آن، نظام پولی، رشد پول و تورم، نظریه‌ٔ اقتصاد کلان باز، تقاضا و عرضه‌ٔ کل، آثار سیاست‌های پولی و مالی بر تقاضای کل، مبادله بین تورم و بیکاری، و پنج بحث مهم سیاست‌های کلان اقتصادی.

بخش اول کتاب با نام «داده‌های اقتصاد کلان» شامل فصل اندازه‌گیری درامد ملی و اندازه‌گیری هزینه زندگی است. بخش دوم کتاب با نام «اقتصاد حقیقی در بلندمدت» شامل ۴ فصل تولید و رشد، پس انداز، سرمایه‌گذاری و نظام مالی، ابزارهای اساسی مالی و بیکاری است. بخش سوم با نام پول و قیمت‌ها «در بلندمدت است که در ۲ فصل نظام پولی و رشد پول و تورم ارائه می‌شود. در بخش چهارم «نظریه اقتصاد کلان» در ۲ فصل بررسی شده است. بخش پنجم کتاب با عنوان «نوسانات کوتاه‌مدت اقتصادی» در ۳ فصل که شامل تقاضای کل و عرضه کل، آثار سیاست‌های پولی و مالی بر تقاضای کلی و مبادله بین تورم و بیکاری است بررسی شده است. سرانجام در بخش ششم «آخرین مباحث اقتصاد کلان» مطرح شده است.

خواندن کتاب نظریه اقتصاد کلان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

موضوعات کتاب برای دانشجویان رشته‌های اقتصاد، مدیریت و سایر رشته‌های علوم انسانی که درس مبانی علم اقتصاد یا اقتصاد کلان را می‌گذرانند قابل استفاده است.

بخشی از کتاب نظریه اقتصاد کلان

«وقتی به سفر دور دنیا می‌روید تفاوت‌هایی فاحش در سطح استاندارد زندگی مردم مشاهده می‌کنید. درامد یک فرد متوسط در کشورهای ثروتمند مانند امریکا، ژاپن یا آلمان ده‌ها برابر بیش از درامد یک فرد متوسط در کشورهای فقیر مانند هند، اندونزی، یا نیجریه است. تفاوت‌های زیاد در درامدها نشان‌دهنده تفاوت‌های چشم‌گیر در کیفیت زندگی است. کشورهای ثروتمند، خودروهای بیش‌تر، تلفن‌های بیش‌تر، تغذیه بهتر، خانه‌ای امن‌تر، بهداشت و درمان بهتر، و امید به زندگی بیش‌تری دارند.

حتی در یک کشور نیز تغییرات بسیاری در سطح استاندارد زندگی در طول زمان ایجاد می‌شود. در امریکا طی قرن گذشته متوسط درامد، که به‌وسیله GDP سرانه اندازه‌گیری می‌شود، سالانه حدود ۲ درصد رشد کرده است. هرچند رشد ۲ درصدی در سال ممکن است بسیار اندک به نظر برسد، اما همین نرخ رشد اندک به معنای ۲ برابرشدن متوسط درامد طی ۳۵ سال است. به دلیل همین رشد به‌ظاهر اندک، متوسط درامد امروز حدود ۸ برابر متوسط درامد در قرن گذشته است. درنتیجه یک شهروند امریکایی در مقایسه با والدین و سایر گذشتگان خود از رفاهی بسیار بیش‌تر برخوردار است.

نرخ‌های رشد از کشوری به کشور دیگر نیز متفاوت‌اند. در برخی کشورهای آسیای شرقی مانند سنگاپور، کره جنوبی، و تایوان متوسط درامد طی دهه اخیر سالانه ۷ درصد رشد داشته است. با این نرخ رشد، متوسط درامد هر ۱۰ سال ۲ برابر می‌شود. این کشورها طی یک نسل از فقیرترین مردم به ثروتمندترین مردم جهان پیوسته‌اند. برعکس در برخی کشورهای افریقایی مانند چاد، اتیوپی، و نیجریه متوسط درامد طی سال‌های بسیار زیاد ثابت بوده است.

چگونه می‌توانیم این تفاوت‌ها را توضیح دهیم؟ چگونه می‌توانیم به کشورهای ثروتمند اطمینان دهیم که سطح بالای استاندارد زندگی در کشورشان حفظ خواهد شد؟ کشورهای فقیر برای رشد سریع‌تر و ملحق‌شدن به جهان توسعه‌یافته چه سیاست‌هایی را باید دنبال کنند؟ این پرسش‌ها مهم‌ترین پرسش‌های اقتصاد کلان هستند. یکی از اقتصاددانان به نام رابرت لوکاس می‌گوید: «زمانی بود که به این پرسش‌ها و سطح استاندارد زندگی فکر می‌شد ولی امروزه بسیار مشکل است که به چیزی دیگر غیر از این مسائل فکر کنیم.»»

نظرات کاربران

Mriq Sezar
۱۴۰۲/۱۱/۱۲

نسخه چاپی کتاب رو چند سال پیش به ضرورت مرجع مطالعات دانشگاهی خوندم ولی همون موقع هم برام جذاب بود . مطالب کتاب مرجع بسیار خوبی برای کسانی که به علم اقتصاد علاقه دارند و کلا برای هر کسی که

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۱۵ صفحه

حجم

۳٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۱۵ صفحه

قیمت:
۱۴۶,۰۰۰
تومان