دانلود و خرید کتاب کافورپوش عالیه عطایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کافورپوش اثر عالیه عطایی

کتاب کافورپوش

معرفی کتاب کافورپوش

کتاب کافورپوش نوشتهٔ عالیه عطایی در نشر چشمه چاپ شده است.

درباره کتاب کافورپوش

آبجی گم شده است. داستان کافور پوش این‌طور شروع می‌شود. مانی رفعت مهندس جوانی است که خواهر دوقلویش را گم کرده است. جست‌وجوی مانی برای یافتن خواهرش او را به منشأ بسیاری از زخم‌ها، تشویش‌ها و سرخوردگی‌های زندگی حاصل از حجم رازهای پشت پرده ماندهٔ زندگی خودش و خانواده‌اش می‌رساند. دخترک نوعی بیماری دارد که نتیجه یک جهش ژنتیکی است. جهشی که از رحم مادر شروع شده است و دو جنین غیرهم‌جنس در یک کیسهٔ آب باعث بروز نقصی مادرزاد شده است. کافورپوش داستان گم‌شدن است. کافورپوش خلاف دو اثر بعدتر عطایی، یعنی مجموعه داستان چشمِ سگ و ناداستان کورسُرخی، فضایی شاعرانه‌تر دارد و درعین‌حال وجوه نمادین در آن نقش مهم و مؤثری بازی می‌کنند.

کتاب کافورپوش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به ادبیات افغانستان پیشنهاد می‌شود.

درباره عالیه عطایی

عالیه عطایی نویسنده‌ اهل هرات افغانستان است که در ایران بزرگ شده است. او از دانشگاه هنر تهران مدرک تئاتر گرفته است و در حوزه‌ نگارش نمایشنامه و فیلم‌نامه نیز فعالیت دارد. عالیه عطایی را می‌توان روایتگر مرزها دانست. او سال‌ها در مناطق مرزی ایران و افغانستان زندگی کرده است و تاثیر زندگی و مهاجرتش در آثارش بازتاب دارد. از میان آثار عالیه عطایی می‌توان به چشم سگ، کافور پوش که برنده جایزه مهرگان ادب شده است و مگر می‌شود هابیل قابیل را کشته باشد، اشاره کرد.

بخشی از کتاب کافورپوش

«وقتی آبجی گم شد، تازه تعطیلات عید تمام شده بود. اشتباه می‌کنی زن! تابستان معطل می‌ماند تا بهار تمام شود و بعد می‌آید. این دنیا نظمی دارد که هر کارش بکنی روال خودش را طی می‌کند. هنوز یک هفته از روزی که آبجی گم شد نمی‌گذرد. با امروز می‌شود هفتم! آن وقت این زن…، همینِ زن‌ها دلم را می‌لرزاند. زود به آخر می‌رسند، هم مغزشان، هم جسم‌شان. مثل آبجی که از همان اول مغزشان شروع نشده است، این خطر برای‌شان کم‌تر است. لااقل چیزی از دست نمی‌دهند. نکند آبجی از این فکرها کرده و رفته و خودش را گم کرده است؟ بی‌خیال پسر! او ساده‌دل‌تر از این اداهای روشنفکری است. آبجی که شاعر نیست. برای آبجی، زن بودن از تولد شروع می‌شود و تا مرگ ادامه دارد. آبجی دنیا را همین‌قدر سهل‌وممتنع می‌بیند. همین است که نبودنش این‌طور نگرانم می‌کند. هر چند که نگین هر روز بگوید «به خودت مسلط باش، برمی‌گرده.»

بیش‌تر به رویش نمی‌آورم. تشکر می‌کنم و پشتم را به سمتش می‌گیرم. چیزی به پشتم فرومی‌رود، انگار تختهٔ دارتم و کسی دارتی را رو به من نشانه رفته. داد می‌زنم «زنبور!»

زن آخ‌آخ‌کنان به طرفم می‌آید، می‌گوید «این هم از دستت افتاد پسرم.»

ساعت‌مچی بزرگ آقاجان که وقتی دانشگاه قبول شدم هدیه گرفتم. این ساعت را به آبجی داده بودم! ذهنم تلنگر می‌خورد؛ در موقعیتی که انتظارش را ندارم، از غریبه‌ای چیزی می‌شنوم که به جرقه می‌ماند. دستم را از روی پشتم برمی‌دارم. آبجی می‌خواست ساعت را به هما نشان دهد. هما… هما… چرا این بازی به تو رسید؟ انگار قرار است مدام یک سرِ بازی‌های من و آبجی تو باشی. به خانه‌ات آمد؟ چرا نگفتی؟ حتماً باز هم ترسیدی. در خانهٔ تو چه اتفاقی افتاده است؟ وقتی به تو زل زده، شوهر الدنگت خانه بود؟ بچه‌ات کجا بود؟ هما… هما… باز چه قولی به آبجی داده‌ای که آمده سراغت؟ ساعت بزرگ من را تو خواستی؟ سرم را پایین می‌اندازم و زن را به حال خودش رها می‌کنم و به سمت کوچهٔ هما می‌روم، کوچهٔ خودمان.»

نظرات کاربران

نفس
۱۴۰۲/۰۱/۱۷

من تحت تاثیر اینستاگرام که از کتابای عالیه خانم تعریف و تمجید میکردن؛ کتاباش رو خوندم. کتاب چشم سگشون که جز یکی دو تا داستان خوب هیچی نداشت و من نمیدونم رو چه حسابی جایزه ی مهرگان ادب رو هم

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
روزهای اول! این روزهای اول را همه می‌فهمند. اولِ هر چیزی عجیب است. تازگی دارد. هیجانی ناشی از نفهمی و حماقت. مثل دیوانه‌ای که در برهوت تاریکی رها شود و مدام بچرخد و برقصد و دستانش را به هم بکوبد. دیوانه از تاریکی نمی‌ترسد. ترس مال آدم عاقل است. این دیوانگی موقتی بالاخره یک جایی تمام می‌شود و ناگهان دو نفر عقل کل مقابل هم قرار می‌گیرند. آن وقت زندگی‌شان دیدنی است. هر کدام دنبال حق خودشان دیگری را شخم می‌زنند. زیرورو می‌کنند تا گنج درون هم را صاحب شوند. اسم‌شان می‌شود زن‌وشوهر و مجبورند مابقی عمرشان را در این نقش بمانند. اگر هم نمانند، یعنی یک جای کار می‌لنگد! عقلِ یکی از دیگری کل‌تر می‌شود، و یا نه، می‌فهمند کامل نیستند و موجودی که بتواند کامل‌شان کند در کار نیست! آن وقت آن که قوی‌تر است تصمیم می‌گیرد برود پی کارش
masome.k
خوبم… هر وقت تو را می‌بینم، خوبم.
Negar
عشق خاص نمی‌شود. عشق همیشه یک جور است، فقط هزار جور تعریفش می‌کنند. عشق همین است.
Negar
خوبم… هر وقت تو را می‌بینم، خوبم.
قاصِدَک! هان؛ چِه خَبَر آوَردی؟
این روزهای اول را همه می‌فهمند. اولِ هر چیزی عجیب است. تازگی دارد. هیجانی ناشی از نفهمی و حماقت. مثل دیوانه‌ای که در برهوت تاریکی رها شود و مدام بچرخد و برقصد و دستانش را به هم بکوبد. دیوانه از تاریکی نمی‌ترسد. ترس مال آدم عاقل است. این دیوانگی موقتی بالاخره یک جایی تمام می‌شود و ناگهان دو نفر عقل کل مقابل هم قرار می‌گیرند. آن وقت زندگی‌شان دیدنی است. هر کدام دنبال حق خودشان دیگری را شخم می‌زنند. زیرورو می‌کنند تا گنج درون هم را صاحب شوند. اسم‌شان می‌شود زن‌وشوهر و مجبورند مابقی عمرشان را در این نقش بمانند. اگر هم نمانند، یعنی یک جای کار می‌لنگد! عقلِ یکی از دیگری کل‌تر می‌شود، و یا نه، می‌فهمند کامل نیستند و موجودی که بتواند کامل‌شان کند در کار نیست! آن وقت آن که قوی‌تر است تصمیم می‌گیرد برود پی کارش.
Negar

حجم

۱۷۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

حجم

۱۷۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

قیمت:
۴۷,۰۰۰
۲۳,۵۰۰
۵۰%
تومان