دانلود و خرید کتاب اسم شب، سیاهکل انوش صالحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسم شب، سیاهکل اثر انوش صالحی

کتاب اسم شب، سیاهکل

نویسنده:انوش صالحی
انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۳.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اسم شب، سیاهکل

کتاب الکترونیکی «اسم شب، سیاهکل» نوشتهٔ انوش صالحی است و انتشارات نگاه آن را چاپ و منتشر کرده است. این کتاب به جنبش چریک‌های فدایی خلق از آغاز تا اسفند ۱۳۴۹ می‌پردازد.

درباره کتاب اسم شب، سیاهکل

در کتاب اسم شب، سیاهکل می‌بینیم که شکل‌گیری جنبش چریک‌های فدایی خلق حاصل تصمیم چند نفر نبوده است و مانند یک موج، کسانی که دغدغهٔ مبارزه علیه استبداد و دیکتاتوری را داشته‌اند و گروه گروه به مارکسیسم گرایش پیدا می‌کردند، را در‌بر گرفته است. اسم شب، سیاهکل توانسته تصویر روشن و جامعی را از شرایطی که به شکل‌گیری جنبش مسلحانه در ایران منجر شد، نشان دهد. کتاب زمینه‌های این گرایش را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد در شرایطی که گروه‌های سیاسی یک به یک به دست ساواک از بین می‌رفتند و در پی متلاشی‌شدن این گروه‌ها، ناامیدی به جان فعالان سیاسی افتاده بود، چطور ایده‌ٔ مبارزه‌ٔ مسلحانه به‌مثابهٔ پاسخی به شرایط خفقان و دیکتاتوری، با‌توجه‌به زمینه‌های بین‌الملی آن و به‌مثابهٔ راه‌حلی برای حضور در عرصه‌ٔ سیاست در بین این افراد مطرح شده است.

جریان سیاسی چپ ایران از بدو شکل‌گیری تاکنون، ۴ دورهٔ تاریخی را پشت سر گذاشته است؛ دورهٔ اول با تشکیل حزب «اجتماعیون عامیون» آغاز شد. این حزب، تشکلِ سوسیال‌دموکرات‌های ایرانی در انقلاب مشروطه بود و در ادامهٔ فعالیت آن، حزب «دموکرات عامیون» و دیگر تشکل‌های سوسیال‌دموکرات ایرانی به وجود آمدند. همچنین حزب کمونیست ایران و سپس جمعی که به گروه «پنجاه و سه نفر» مشهور شدند، از تشکل‌های اصلی جنبش چپ در دورهٔ ۲۰سالهٔ پهلوی اول محسوب می‌شوند. پس از وقایع شهریور ۱۳۲۰ و تشکیل حزب توده ایران در مهرماه همان سال چپِ ایران وارد دوره سوم و یکی از مهم‌ترین مراحل تاریخی حیات خود شد. دوره چهارم جنبش چپ ایران در اوایل دههٔ ۴۰ و همزمان با اوج‌گیری موج تحولات در عرصهٔ چپ بین‌المللی شکل گرفت، تحولاتی که با جدایی چین از شوروی آغاز و با سر‌برآوردن چپ نو در اروپا و انقلاب کوبا سمت‌و‌سویی تازه پیدا کرده بود. در ایران نیز چندین گروه و محفل به تأسی از این موج تغییرات به وجود آمدند که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها «سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران» بود. این جریان که در ابتدا فاقد نام مشخصی بود پس از واقعهٔ سیاهکل، با نام «چریک‌های فدایی خلق» اعلام موجودیت کرد و مدتی بعد «سازمان» به ابتدا و «ایران» به انتهای نام‌شان اضافه شد.

فصل‌های اولیهٔ کتاب اسم شب، سیاهکل به شرح اوضاع اجتماعی سال های بعد از کودتا تا فعالیت‌های جبههٔ ملی دوم و ماجراهای خرداد ۴۲ می‌پردازد. فصل‌های بعدی کتاب، دربارهٔ زمینه‌های شکل‌گیری جنبش مسلحانه در ایران است. فصل آخر و درخشان‌ترین بخش کتاب، اوج مبارزهٔ دستگاه امنیتی شاه با چریک‌های آینده برای تولد یا نابودی زود‌هنگام این جنبش را نشان می‌دهد.

کتاب اسم شب، سیاهکل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دوستداران مطالعهٔ تاریخ سیاسی ایران پیشنهاد می‌شود.

درباره انوش صالحی

انوش صالحی داستان‌نویس و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران است. او سال ۱۳۴۴ در گیلان متولد شد. به‌جز «اسم شب، سیاهکل»، کتاب‌های دیگری از او با عنوان‌ راوی بهاران (سرگذشت کرامت دانشیان) و مصطفی شعاعیان و رمانتیسم انقلابی در حوزهٔ تاریخ چپ ایران منتشر شده است. انوش صالحی که جای تاریخی غیرمغرضانه را درباره جنبش‌ چریک های فدایی خلق خالی می‌دید، پس از انتشار کتاب «مصطفی شعاعیان و رمانتیسم انقلابی»، به سراغ سرگذشت جنبش چریکی ایران رفته و کوشیده است تا به سهم خود، به جامعهٔ فارسی‌زبان، روشنفکران و آیندگان، تصویری دقیق و مستند از چرایی و چگونگی تشکیل این جنبش و پستی و بلندی‌های آن بدهد.

بخشی از کتاب اسم شب، سیاهکل

«در پس روزهایی که به گفته مهدی اخوان ثالث، «طبل طوفان از نوا» افتاده بود، با نزدیک شدن انتخابات تجدید شده مجلس بیستم رقابت‌های سیاسی ولو هدایت شده توسط حاکمیت به روزنه‌ای برای ابراز اعتراضات مخالفان تبدیل شد و دانشجویان در این میان نقشی اساسی برعهده گرفتند. در میان رقبایی که تصمیم به شرکت در انتخابات را داشتند، جبهه ملی دوم همچنان از آزادی عمل کمتری برخوردار بود. ۲۴ آذر ۱۳۳۹ باقر کاظمی، علی اردلان و محمد علی کشاورز صدر از طرف جبهه ملی به دیدار شریف‌امامی رفتند و در خصوص انتخابات و آزادی مطبوعات و اجتماعات با او گفت‌وگو کردند. چون این گفتگوها حاصلی نداشت و حتی پس از آن دفتر جبهه ملی ایران در فخرآباد مورد حمله نیروهای سازماندهی شده توسط حاج طیب رضایی و یارانش قرار گرفت۳۶، در ۱۰ بهمن چهارده تن از رهبران جبهه ملی در مجلس سنا متحصن شدند. منفردین هم گردهمایی را در باشگاه مهرگان برپا کردند. اعتراض آرام سیاستمداران با مدارای مقامات حکومتی روبه رو شد، ولی موج جنبش دانشجویی که همزمان با آن اعتراض‌ها اوج گرفته بود از تهاجم پلیس در امان نماند.»

نظرات کاربران

Khosro Jalalmanesh
۱۴۰۲/۰۹/۰۷

علیرغم مشکلات در نوشتن تاریخ یا تاریخ نویسی در ایران و سایر جاها زحمت وهمت نویسنده قابل تقدیر است ومن که خودم متعلق به بخشی از این تاریخ هستم ودر آن زندگی کرده‌ام (دهه چهل وبعد ) مطالعه آنرا به

- بیشتر
ehsan fatahi
۱۴۰۲/۰۶/۱۳

انوش صالحی بهترین محقق درباره تاریخ چپ های ایرانه بنظرم.این کتابم که سرآمد تمام تحقیقاتشه.عالیه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
نهضت آزادی در اعلامیه‌ای که همزمان با تشکیل کنگره صادر کرد بر خلاف سیاست‌های رسمی جبهه ملی به شاه به عنوان مسئول اصلی نابسامانی‌های وضع موجود حمله کرد. اعلامیه «نهضت» را گروهی مسلمان معرفی کرد که یگانه وظیفه خود را نماز و روزه نمی‌داند «بلکه ورود به سیاست را وظیفه ملی و فریضه دینی دانسته و آزادی را به عنوان موهبت الهی و کسب و نگهداری آن را از امتیازات سُنن اسلامی» تلقی می‌کند.
Behrouz
نویسنده از روشنفکران انتظار دارد با الهام از فرهنگ ملت خود به جامعه اکثریت محروم متکی باشند. همان اکثریتی که وارث بالقوه فرهنگ ملی است و به واسطه نداشتن رابطه با غرب کمتر تحت تأثیر ارزش‌های غربی قرار گرفته و همین موجب شده تا ارزش‌ها و آداب و اخلاق ملی در این جامعه ادامه یابد. «آیا چنین تناقضی روشنفکران را به عرصه دشمنی با تکنولوژی نمی‌کشاند؟» تحلیلگر در پاسخ به سؤال خود می‌نویسد: «ما قصد بازگشت به اعصار تاریخی خود را نداریم. نه چنین راه عقب‌نشینی باز است و نه مطلوب ما. مااز وحشت استعمارزدگی به دام ارتجاع فرتوت جامعه خود نخواهیم افتاد.»
Hepatitis G
شما تعداد اندکی دانشجو را برانداز حکومت قلمداد کرده‌اید که امنیت را به خطر انداخته‌اند در حالی که خوب می‌دانید آنکه امنیت و آسایش را از ملتی سلب کرده رژیمی است که حتی اجازه داشتن یک باشگاه یا یک کتابخانه را در دانشگاه نمی‌دهد. دانشجویان حتی از داشتن تشکل‌های صنفی خود نیز محرومند، در کشوری که همه درهای دموکراسی بسته می‌شود و همه درهای آزادی مسدود می‌گردد اسلحه زبان به سخن می‌گشاید.
Hepatitis G
در راه کنگره یک ماه پس از حوادث اوّل بهمن، علی امینی که صدارتش از گزند سرنگونی به طور موقت در امان مانده بود برای انجام یک سلسله مذاکرات رسمی به کشورهای اروپایی سفر کرد و با صدراعظم آلمان، مسئولان بازار مشترک اروپا، ژنرال دوگل رئیس جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس و در پایان با وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات کرد. او که در بحبوحه روزهای پرالتهاب اوایل بهمن اعلام کرده بود «هر چه اصلاحات عقب بیفتد. انقلاب نزدیک‌تر می‌شود.»
Hepatitis G

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴۶ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴۶ صفحه

قیمت:
۱۵۷,۰۰۰
تومان