دانلود و خرید کتاب راستی چرا؟... پابلو نرودا ترجمه احمد پوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راستی چرا؟... اثر پابلو نرودا

کتاب راستی چرا؟...

نویسنده:پابلو نرودا
انتشارات:نشر چشمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۶از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب راستی چرا؟...

راستی چرا؟... مجموعه اشعار پابلو نرودا، شاعر و سیاست‌مدار شیلیایی قرن بیستم است.

 درباره کتاب راستی چرا؟...

راستی چرا؟... در واقع عنوانی است انتخابی برای دفتر پرسش‌ها که جزء آخرین دفترهای شعری نرودا است و پس از مرگ او به چاپ رسید.

نرودا در این اثر و دو سه کتاب دیگر واپسین روزهای حیات خود، مانند کتاب قصیده‌ها عناصری را وارد شعر خود می‌کند که پیش‌تر در اشعارش حضوری غیرفعال داشتند. او با کنجکاوی و شوق کودکانه‌ای در کتاب قصیده برای عناصر اشعاری در توصیف و توضیح اشیاء کاملاً روزمره مثل شلوار، کفش، هندوانه و بسیاری از چیزهایی که آخرین مجوز را می‌توانند سبرای ورود به شعر داشته باشند می‌سراید.

در مجموعهٔ راستی چرا؟... نرودا دیگر حتا مفسر و ستایش‌گر این اشیاء هم نیست. در فضایی بسیار متفاوت پرسش‌هایی را در میان می‌گذارد که برای بسیاری از آن‌ها جوابی نمی‌شود یافت. نرودا در این کتاب گویی از سیاره‌ای دیگر پا به جهان ما گذاشته است و هر آن‌چه پیرامون او است پرسشی را در او برمی‌انگیزد. پرسشی دور از قوانین و چهارچوب‌های مألوف.

در سراسر این پرسش‌ها طنز و تصاویر و آشنایی‌زدایی‌ها چنان حیرت‌آور درهم آمیخته‌اند که خواننده با کنار گذاشتن کتاب، خود را در دنیایی جدید می‌بیند. با اشیایی که جان گرفته‌اند و با سؤالاتی که دیگر آن‌سوی علت‌ها و معلول‌های شناخته‌شده و ثابت پرواز می‌کنند. گاه این پرسش‌ها چنان ظریف و شاعرانه‌اند که پهلو به هایکوهای زیبای ژاپنی می‌زنند.

سؤال‌های نرودا حیرت‌انگیز و زیبا و رازناک‌اند. در خواندن آن‌ها گاه لبخند به لب می‌نشیند گاه این لبخند به خنده‌ای پرصدا مبدل می‌شود و گاه چین به ابرو می‌افتد در تلاش برای درک آن، و گاه فقط حسی دلپذیر از آن بر دل می‌ماند. اما همین سؤالات خواننده را وسوسه می‌کند تا بارها و بارها بازگردد و آن‌ها را برای چندمین‌بار بخواند.

 خواندن کتاب راستی چرا؟... را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به شعر جهان مخاطبان این کتاب‌اند. 

 درباره پابلو نرودا

پابلو نرودا متولد ۱۹۰۴ و درگذشته ۱۹۷۳ در شیلی است. او را می‌توان با اطمینان بزرگ‌ترین چهرهٔ شعر جهان در قرن بیستم نامید. چاپ میلیونی آثارش حتی پس از مرگش به زبان‌های گوناگون و حضور او در لیست شاعران پرفروش جهان در سال‌های اخیر، نرودا را تبدیل به شاعر خلق‌های جهان کرده است.

نرودا در کنار کار دیپلماتیک به‌عنوان نمایندهٔ شیلی در سفارت‌های آن در کشورهای مختلف، لحظه‌ای از سرودن شعر باز نایستاد. او سال‌هایی را در تبعید به‌سر برد و مورد غضب حکومت کشورش قرار گرفت و سرانجام پس از به قدرت رسیدن نیروهای مترقی در شیلی دوباره به آن بازگشت و در جریان انتخاب سالوادور آلنده در شیلی به نفع او از کاندیدایی ریاست جمهوری کناره گرفت. نرودا چند روز پس از کودتای شیلی و کشته شدن آلنده در خانهٔ خود در ایسلانگرا زندگی را ترک گفت.

بخشی از کتاب راستی چرا؟...

توجه کرده‌ای پاییز

شکل گاو زرد است؟

و چه زمان طول می‌کشد

تا این حیوان پاییزی به اسکلتی سیاه بدل شود؟

و چگونه زمستان

این‌همه لایهٔ آبی را جمع می‌کند؟

و چه کسی از بهاران

پادشاهی هوای پاک خواست؟

*******

انگورها چگونه

به نظم خوشه پی‌بردند؟

می‌دانی کدام دشوارتر است

پاشیدن بذر یا درو کردن محصول؟

خوب نیست بی‌جهنم زندگی کنیم

نمی‌توانیم دوباره بسازیمش؟

و نیکسون غمگین را

در آتشدان آن‌جا دهیم؟

و آرام با ناپالم٭ امریکای شمالی

سرخش کنیم؟

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
چرا درختان نهان می‌کنند شکوه ریشه‌های‌شان را؟
Hamid Adibzadeh
شتر به لاک‌پشت گفت زیر لاکت چه پنهان کرده‌ای؟ لاک‌پشت جواب داد آن‌وقت از پرتقال چه می‌پرسی؟ آیا درخت گلابی برگ‌های بیشتری دارد از در جست‌وجوی زمان از دست رفته٭؟ چرا برگ‌ها دست به خودکشی می‌زنند زمانی که احساس زردی می‌کنند؟
سپیده اسکندری
این درست است که در لانهٔ مورچگان رؤیا نیز یک وظیفه است؟
starlight
چرا برگ‌ها دست به خودکشی می‌زنند زمانی که احساس زردی می‌کنند؟
starlight
۱ چرا هواپیماهای غول‌پیکر با بچه‌های‌شان پرواز نمی‌کنند؟ کدام پرندهٔ زرد لانه‌اش را پر از لیمو می‌کند؟ چرا یاد نمی‌دهند هلی‌کوپترها از پستان آفتاب عسل بمکند؟ ماه بدر انبان آردش را امشب کجا گذاشته؟
سپیده اسکندری
آیا سرانجام خود را در جایی یافتم که دیگران گمم کرده بودند؟
parisa
این درست است که در لانهٔ مورچگان رؤیا نیز یک وظیفه است؟
parisa
اشک‌های نریخته در دریاچه‌ها به انتظارند یا رودخانه‌هایی ناپیدایند جاری به‌سوی اندوه؟
Atena

حجم

۵۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

حجم

۵۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان