دانلود کتاب صوتی روزگار سخت با صدای رضا عمرانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی روزگار سخت اثر ماریو  بارگاس یوسا

دانلود و خرید کتاب صوتی روزگار سخت

گوینده:رضا عمرانی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۳از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی روزگار سخت

کتاب صوتی روزگار سخت نوشته  ماریو بارگاس یوسا است. این داستان به درگیری ایالات متحده‌ آمریکا در گواتمالا و دغدغه‌های دولت خاکوبو آربنز در قرن بیستم می‌پردازد. این کتاب که با ترجمه مهدی سرائی و صدای رضا عمرانی منتشر شده است نقطه اوج دوباره آثار یوسا است.

درباره کتاب روزگار سخت

روزگار سخت در اکتبر ۲۰۱۹ به‌ زبان اسپانیایی منتشر شده است و ترجمه آن نیز از روی متن اسپانیایی انجام شده است. یوسا در این کتاب به مداخله‌ ایالات متحده‌ آمریکا در گواتمالا و مشکلات سر راه دولت خاکوبو آربنز در سال‌های نیمه‌ قرن بیستم می‌پردازد.

بارگاس یوسا در این اثر به‌دنبال پاسخ این پرسش کلیدی است که قطار سیاست در آمریکای لاتین دقیقاً چه زمانی از ریل خارج شد. وی برای پاسخگویی به این سؤال به سال ۱۹۵۴ و مداخلهٔ ایالات متحده در مناسبات گواتمالا و سقوط دولت مردمی خاکوبو آربنز رجوع می‌کند. بارگاس یوسا معتقد است: «شخصیت اصلی این رمان سراسر قارهٔ آمریکای لاتین است. مداخلهٔ ایالات متحده در گواتمالا و انجام کودتای نظامی به رهبری ژنرال کارلوس کاستیو آرماس با حمایت سازمان سیا منجر به عقیم ماندن روند مدرنیزاسیون در گواتمالا شد و آن را به سراسر آمریکای لاتین تسری داد. این ماجرا موجب بدگمانی بسیاری از جوانان به دموکراسی و آغاز دوره‌ای از کشتار و ترور در منطقه شد.

شنیدن کتاب روزگار سخت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به آثار یوسا را به شنیدن کتاب روزگار سخت دعوت می‌کنیم.

درباره ماریو بارگاس یوسا

خورخه ماریو پدرو وارگاس یوسا نویسنده، سیاستمدار و روزنامه‌نگار پرویی است که در ایران با نام ماریو بارگاس یوسا شناخته می‌شود. او در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در شهر آریکوپیا کشور پرو در یک خانواده متوسط به دنیا آمد. او یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکا لاتین به شمار می‌رود و برای آثار جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. جایزه همینگوی، جایزه سروانتس در سال ۱۹۹۴ و نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۰.

آثار یوسا، تصویری از دوران معاصر کشور پرو و تعامل مردم پرو با رویدادهای این کشور و جهان را به نمایش می‌گذارد. بارگاس یوسا، به مانند بسیاری از نویسندگان آمریکای لاتین، زندگی سیاسی پرشوری داشته است. او در آغاز گرایش‌های چپ داشت، اما به تدریج به سوی لیبرالیسم گرایش پیدا کرده و از منتقدان جریان انقلابی آمریکای لاتین به رهبری فیدل کاسترو شد. بخشی از این انتقادهای او متوجه گابریل گارسیا مارکز، دوست سابقش بوده است. یوسا، مارکز را به سبب پشتیبانی از فیدل کاسترو، به چشم‌پوشی از حقیقت متهم کرده بود.

ماریو بارگاس یوسا که اکنون در دهه ۸۰ زندگی خود به سر می‌برد هنوز کنشگری فعال و پویا است و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، لاتین‌تباران را برای رای دادن علیه ترامپ فراخواند. او هم‌اکنون به دعوت دانشگاه پرینستون به عنوان استاد مهمان در این دانشگاه به تدریس مشغول است.

بخشی از کتاب روزگار سخت

پوزخندی زد و شتاب‌زده نگاهی به تمامی اعضای هیئت‌مدیره انداخت که برخی از آن‌ها مؤدبانه لبخند می‌زدند. پس از وقفه‌ای کوتاه، برنِیز ادامه داد:

«آربالو تمایل دارد در گواتمالا دموکراسی برپا کند، مثل ایالات متحدهٔ آمریکا، کشوری که تحسینش می‌کند و مثل الگویی در ذهن دارد. عموماً رؤیاپردازان پرخطرند و در این مورد، دکتر آربالو هم خطرناک است. احتمال اینکه پروژهٔ او عملی شود خیلی کم است. چگونه می‌تواند کشوری با سه میلیون جمعیت را به یک دموکراسی مدرن تبدیل کند درحالی‌که هفتاد درصد جمعیت آن را بومیان بی‌سوادی تشکیل می‌دهند که به‌ندرت دست از بت‌پرستی برداشته‌اند یا هنوز پیرو آن‌اند؟ یا کشوری که به‌ازای هر پزشک، سه یا چهار جادوگر دارد؟ از طرف دیگر، در این کشور، اقلیت سفیدپوست که زمین‌داران نژادپرست و استثمارگر را تشکیل می‌دهند بومیان را تحقیر و با آن‌ها مثل بردگان رفتار می‌کنند. نظامیانی که من با آن‌ها گفت‌وگو کردم همچنان تصور می‌کنند در اواسط قرن نوزدهم‌اند و هر لحظه می‌توانند کودتایی کنند. رئیس‌جمهور آربالو نیز تاکنون در مقابل چند مورد شورش نظامی مقاومت و آن‌ها را سرکوب کرده. خب، حالا بیایید خودمان را فریب ندهیم؛ تلاش‌های او برای تبدیل کشورش به یک دموکراسی مدرن ازنظر من بی‌فایده است، اما هر پیشرفتی در این حوزه برای ما زیان‌بار است.»

پس از وقفه‌ای طولانی برای نوشیدن چند جرعه آب، ادامه داد:

«متوجه شدید؟ واضح نیست؟ بهتر است چند مثال برای شما بیاورم. آربالو قانونی وضع کرده که اجازه می‌دهد در مناطق کشاورزی و شرکت‌ها سندیکا تشکیل شود و کارگران و کشاورزان مجازند به آن‌ها ملحق شوند. همچنین پیش‌نویس قانونی ضدانحصارگرایی آماده کرده که از روی مشابهش در ایالات متحده کپی شده است. حالا تصور کنید در صورت اجرا شدن این قانون برای تضمین رقابت آزاد، چه تبعاتی گریبان یونایتد فروت را خواهد گرفت، اگر شرکت را به خاک سیاه ننشاند منجر به کاهش شدید سود می‌شود. موضوع فقط بازده کاری شرکت نیست، بلکه تلاش‌ها و هزینه‌های مبارزه با طاعون و آماده‌سازی زمین‌های جنگلی برای تولید بیشتر موز را نیز شامل می‌شود؛ همچنین حق امتیاز انحصاری و شرایط ویژه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم، یعنی معافیت‌های مالیاتی و عدم حضور سندیکاها -به‌همراه خطرات و تهدیدهایشان- از ما گرفته می‌شود و به دست رقبا خواهد افتاد. مشکل فقط گواتمالا، بخش کوچکی از کشتزارهای ما، نیست. این کشور در نزدیکی دیگر کشورهای آمریکای مرکزی قرار دارد و اگر ایدهٔ تبدیل شدن به یک دموکراسی مدرن به کلمبیا سرایت کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یونایتد فروت مجبور می‌شود با سندیکاها، رقابت بین‌المللی، پرداخت مالیات و تضمین بیمهٔ درمانی و بازنشستگی کارگران و خانواده‌های آن‌ها مواجه شود، این موضوعی برای تنفر و حسادت در میان کشورهای فقیر و شرکت‌های موفق و کارآمد خواهد بود که زبان‌به‌زبان خواهد چرخید، به‌ویژه اینکه آمریکایی هم هستیم! آقایان، خطرْ مربوط به تأثیرات بد آن است. برای گواتمالا، کمونیسم و دموکراتیک‌سازی سروته یک کرباس‌اند، احتمالاً محقق نخواهد شد، اما پیشرفت‌هایی که در این زمینه به‌دست آید برای ما عقب‌گرد و شکست محسوب می‌شود.» 

معرفی نویسنده
عکس ماریو  بارگاس یوسا
ماریو بارگاس یوسا

ماریو بارگاس یوسا در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در شهر آرکیپا واقع در جنوب پرو به دنیا آمد. خانواده‌ی یوسا از طبقه‌ی متوسط بود. پدرش ارنستو کارمند یک شرکت هوانوردی و مادرش دورا که از خانواده‌ای سیاست‌پیشه بود، چندی پیش از تولد او از یکدیگر جدا شدند. پدر یوسا پس از جدایی با زنی آلمانی وارد رابطه شد و ماریو پس از طلاق والدینش نزد خانواده‌ی مادری‌اش در آرکیپا رفت تا با آن‌ها زندگی کند. چندی بعد پدربزرگش به کنسول‌گری افتخاری پرو در بولیوی خوانده شد تا بار سفر به کوچابامبا بندد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۱۳ ساعت و ۷ دقیقه

حجم

۷۳۸٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۳ ساعت و ۷ دقیقه

حجم

۷۳۸٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۹۳,۶۰۰
۶۵,۵۲۰
۳۰%
تومان