دانلود و خرید کتاب تاریخ طبیعی زوال بارانه عمادیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ طبیعی زوال اثر بارانه  عمادیان

کتاب تاریخ طبیعی زوال

انتشارات:نشر بیدگل
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تاریخ طبیعی زوال

کتاب تاریخ طبیعی زوال نوشته بارانه عمادیان است. این کتاب تاملاتی درباره سوژه ویران است. این کتاب ایدۀ تاریخ ـ طبیعی، حیاتِ ابژه را که همان تخریبِ آن توسط امرِ کلی است، به نمایش می‌گذارد و فرآیندِ تاریخی را به نوعی تجربه بدل می‌کند.

درباره کتاب تاریخ طبیعی زوال

ویرانی و ویرانگی محلِ تلاقی بسیاری چیزها است، از سوژه فردی گرفته تا ساختارِ غول‌آسای یک امپراتوری، از جزئی‌ترین امور تا کلی‌ترینِ آنها، نه بدین سبب که همه چیزها نهایتآ ویران می‌شوند، بلکه بر عکس، از آن رو که مضمونِ ویرانی حقیقتِ نهفته در مفاهیمی چون پیشرفت و توسعه را برملا می‌سازد، که در حکمِ اصول بنیادینِ متافیزیک عصر ما یا همان مدرنیته‌اند. در عصر حاضر، مضمونِ «ویرانه» به لحاظ زیباشناختی چندین بار بررسی شده است. ویرانی و ویرانگی محلِ تلاقی بسیاری چیزها است، از سوژه فردی گرفته تا ساختارِ غول‌آسای یک امپراتوری، از جزئی‌ترین امور تا کلی‌ترینِ آنها، نه بدین سبب که همه چیزها نهایتآ ویران می‌شوند، بلکه بر عکس، از آن رو که مضمونِ ویرانی حقیقتِ نهفته در مفاهیمی چون پیشرفت و توسعه را برملا می‌سازد، که در حکمِ اصول بنیادینِ متافیزیک عصر ما یا همان مدرنیته‌اند. در عصر حاضر، مضمونِ «ویرانه» به لحاظ زیباشناختی چندین بار بررسی شده است. ویرانی و ویرانگی محلِ تلاقی بسیاری چیزها است، از سوژه فردی گرفته تا ساختارِ غول‌آسای یک امپراتوری، از جزئی‌ترین امور تا کلی‌ترینِ آنها، نه بدین سبب که همه چیزها نهایتآ ویران می‌شوند، بلکه بر عکس، از آن رو که مضمونِ ویرانی حقیقتِ نهفته در مفاهیمی چون پیشرفت و توسعه را برملا می‌سازد، که در حکمِ اصول بنیادینِ متافیزیک عصر ما یا همان مدرنیته‌اند. در عصر حاضر، مضمونِ «ویرانه» به لحاظ زیباشناختی چندین بار بررسی شده است؛ اما این کتاب سعی دارد از دیدگاهی فلسفی-تاریخی به ابعادِ تازه‌ای از این مضمون بپردازد.

خواندن کتاب تاریخ طبیعی زوال را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات و فلسفه پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب  تاریخ طبیعی زوال

اگرچه مضمون حقیقی داستان همانا تباهی و ویرانی است، اما می‌توان گفت ایده شکست و نابودی لوکولوس در مقام یک فاتح، و نهایتآ اضمحلال او در طبیعت، هم‌زمان پیوندِ او با همین طبیعت را درهیات یک درخت در خود حفظ می‌کند، و عنصر دیالکتیکی داستان هم در همین امر نهفته است. لوکرتیوسِ فیلسوف، با معرفی درخت گیلاس در پاسخ به پرسش لوکولوس، طبیعت را با تاریخ گره می‌زند. چرا لوکرتیوس در میان غنایم بی‌شماری که غالبآ شاملِ آثار هنری و صنایع دستی یک قوم یا قبیله‌اند، درخت گیلاسی را که لوکولوس با خود از آسیا آورده است انتخاب می‌کند؟ با این انتخاب، لوکرتیوس نشان می‌دهد که در میان تمامی غنایمی که لوکولوس از جنگ‌هایش آورده است، تنها این درخت گیلاسْ گواهِ آمیزش تاریخ و طبیعت، یا گذرایی و مانایی، است: زوال‌پذیری از دل همین آمیزش و تحول می‌تراود؛ آنچه در تاریخ بیش از هر چیز دیگری بر تاریخی‌بودن دلالت دارد، خودِ طبیعت است، و البته، آنچه در طبیعت بیش از خودِ طبیعت برجای می‌ماند، همان تاریخ است. اگرچه لوکرتیوس فقط به دوام نامِ ژنرال در حیاتِ درخت اشاره می‌کند، درخت هم هر بهار با شکوفه‌های سپید خودْ ایده زوال را به رخ می‌کشد: درخت در سبزترین و پرشکوفه‌ترین دقایق حیاتِ خود، یعنی در طبیعی‌ترین لحظات‌اش، تاریخ‌مندبودنِ خود را، در هیاتِ زوال و گذشتِ زمان، آشکار می‌سازد. این نکته پژواکی است از این گفته والتر بنیامین: «بر سیمای طبیعت «تاریخ» بانشانه‌ها و حروفِ زوال نگاشته شده است.»

هم‌چنان‌که زوال و ویرانی گذرگاهی است که در آن تاریخ و طبیعت با هم تلاقی می‌کنند، پس لوکرتیوس با انتخابِ خودْ معنای ایده تاریخِ طبیعی را آشکار می‌سازد. آدورنو، به نقل از بنیامین، سقوط یک دیکتاتور را به زبان باروک معادلِ غروب آفتاب می‌خواند، رابطه‌ای تمثیلی که درک آن ایده تاریخ طبیعی، یا درهم‌آمیزی امر طبیعی و امر تاریخی، را تداعی می‌کند. آدورنو بر این باور است که در نگاهِ تفکر طبیعی‌تاریخی، همه هستی خود را به ویرانگی می‌سپارد، نقطه‌ای که در آن طبیعت و تاریخْ تلاقی یا به زبانی معاصرتر، اتصالی می‌کنند.۲

رسالتِ تعبیر و تفسیر آگاهانهٔ این اتصالی بر دوش فلسفه تاریخ است. بدین ترتیب، اگر هر شکلی از هستی که «بوده است» یا «شده است»، نهایتآ ویران شده، به تمثیل بدل می‌شود، پس درخت گیلاس در داستان برشت هم می‌تواند تمثیلی باشد برای رابطه میان آنچه پدیدار می‌شود (طبیعت) و معنا یا ذاتِ تاریخی آن، که چیزی نیست جز زوال. 

از مصائب معنا (جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر)، به همراه ترجمه‌ی دو مقاله از جورجو آگامبن
جورجو آگامبن
یادداشت هایی درباره کافکا
تئودور آدورنو
آن‌چه هنر است
آرتور سی دانتو
درآمدی بر نظریه و اندیشه انتقادی در تاریخ هنر
حمید کشمیرشکن
در باب فلسفه عکاسی
ویلم فلوسر
جامعه، فرهنگ، ادبیات
لوسین گلدمن
سبک‌های حسادت
شهریار وقفی‌پور
علیه تفسیر
سوزان سانتاگ
مؤلف به مثابه تولیدکننده
والتر بنیامین
معنا در هنرهای تجسمی
اروین پانوفسکی
دانشنامه فلسفه استنفورد؛ هانا آرنت
ماوریستو پاسرین دنتروس
به سوی مانیفست نو
تئودور آدورنو
در قاب دوربین
فرانسیس بیکن
کافکا؛ به سوی ادبیات اقلیت
ژیل دلوز
ایبسن و فلسفه؛ جستارهایی درباره هدا گابلر
کریستین یسدال
سال رویاهای خطرناک
اسلاوی ژیژک
ارمغان حجاب
نجمه سیفی
برهنگی ها
جورجو آگامبن
درباره معنی زندگی
ویل دورانت
مغالطه‌های پرکاربرد، ۴۴ ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها
ریچارد پل
مسئله‌ی اسپینوزا
اروین د. یالوم
تسلی بخشی‌های فلسفه
آلن دوباتن
توتالیتاریسم
هانا آرنت
جستارهایی در باب عشق
آلن دوباتن
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه
ریچارد پل
درباره‌ی معنی زندگی
ویل دورانت
واژه نامه حزن های ناشناخته
جان کونیگ
وابی سابی
بث کمپتن
فلسفه تنهایی
لارس اسوندسن
پادزهر
الیور برکمن
نقشه ‌هایی برای گم شدن
ربکا سولنیت
چهار میثاق
دون میگوئل روئیز
نظم زمان
کارلو روولی
چنین گفت زرتشت: کتابی برای همه کس و هیچ کس
فردریش نیچه
زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش
افسانه نجم‌آبادی
معنای زندگی
آلن دوباتن
فلسفه ترس
لارس اسوندسن
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
بوسه‌ها اثری از خود به جای نمی‌گذارند و این تنها زخم‌های عمیق‌اند که نقش خود را به هر ترتیبی بر جسم و روح آدمی حک می‌کنند
kimbil
اختراع گیوتین و مراسم گردن‌زنی در انقلاب فرانسه هم به نوبه خود به تخیلِ گوتیک و خیال‌پردازی درباره ویرانگی دامن زد و پایه‌های معرفت‌شناسی سوءظن را در دنیایی که انگار دیگر از ابژه‌های مانا و بادوام دلزده بود، پی‌ریزی کرد. فانتزی‌های جمعی که پس از ۱۷۹۰ راه خود را به ادبیات و حتی کتب پزشکی باز کردند، آکنده بودند از اندام‌های جاندارِ کنده شده از بدن (سرهای قطع شده سخنگو، سرهایی با چشمانی از حدقه درآمده که تو گویی نگاه خیره اجتماع یا دیگری بزرگ را بازتولید می‌کردند، دست‌های قطع شده‌ای که همچنان به نوشتن ادامه می‌دادند)، بازتابی از حضور دائمی و مفرطِ مرگ و تباهی در زندگی، از تصمیم‌ناپذیری (undecidability) میان مرگ و زندگی، یا حیاتی که به مرگ تدریجی محکوم شده است. در پدیدارشناسی روح، هگل از «ویرانگی‌ای» سخن می‌گوید، که سریر شاهی پیش از گیوتین زدنِ لویی کاپه به آن دچار شده بود؛ شاه درمانده‌ای که زیر تیغه گیوتین قرار گرفت، مدتها پیش از مراسم گردن زنی‌اش مرده بود. چرخه افسون‌زدایی/ افسون‌زدگی که در انقلاب فرانسه حضوری بس بارز می‌یابد، نمونه اعلای دیالکتیک سازندگی و تخریب است
esrafil aslani
باری، مردان قدرتمندِ زمین که سالیان سال خود را سرداران سازندگی می‌پنداشته‌اند، که چنین خانه‌های بی‌نظیری را برای خویش ساخته‌اند، مردانی که در اوجِ بلاهتْ چشم‌به‌راهِ سلسله‌ای بی‌پایان از نوادگان بوده‌اند، نوادگانی که وارثِ نام و القاب و شیوه زندگی مجلل آنان باشند، اما هیچ چیز از اَعمالِ این مردان، از ولخرجی‌های فراوان، و آرزوهای گران‌قدرشان برجای نمی‌ماند، مگر ویرانه‌های تکه‌پاره‌ای که به سرپناهِ تنگ‌دست‌ترین و بخت‌برگشته‌ترین اعضای نسل بشر بدل می‌شوند، و در هیاتِ ویرانه‌ها بس مفیدترند تا در هیاتِ پرشکوهی که در روزگاران پیشین داشته‌اند.
ae

حجم

۵۶۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۵۶۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۴۹,۷۰۰
تومان