دانلود و خرید کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت لویی آلتوسر ترجمه روزبه صدرآرا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت اثر لویی آلتوسر

کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت

معرفی کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت

کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت اثر لویی آلتوسر و ترجمه روزبه صدرآرا است. او در این کتاب به صورت تلویحی مساله مبارزه طبقاتی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت را بررسی می‌کند. 

درباره کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت

لویی آلتوسر که یک مارکسیست ساختارگرا بود در این اثر به شکل تلویحی به مسئله مبارزه ی طبقاتی س.ا. د، ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت‌ها، می‌پردازد. او معتقد است که ساز‌و‌کار سرکوبگر دولت با ساز‌و‌کار ایدئولوژیک دولت یکسان نیست. ساز و کارهای ایدئولوژیکی فراوانند اما ساز‌و‌‌کار سرکوبگر دولت واحد است. پروسه سرکوبگری در دولت با خشونت کار می‌کند در حالیکه سیستم ایدئولوژیک دولت با اندیشه سر و کار دارد. دستگاه سرکوبگر دولت به عرصه‌ عمومی متعلق است در حالی که ساز‌و‌‌کار ایدئولوژیک با عرصه‌ی خصوصی مرتبط است. او ضمن بررسی این موارد، واقعیاتی از تفکر مارکسیستی را هم بیان می‌کند. 

کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

درباره لویی آلتوسر

لویی پیر آلتوسر ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸ در الجزایر متولد شد و ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰ در فرانسه درگذشت. او فیلسوف مارکسیست ساختارگرای فرانسوی و از بالاترین مقامات آکادمیک حزب کمونیست فرانسه بود. از میان مشهورتریرن آثار آلتوسر می‌توان به لنین و فلسفه، برای مارکس، خوانش سرمایه و سیاست و تاریخ اشاره کرد. 

بخشی از کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت

درباره بازتولید شرایط تولید

چنان که مارکس می‌نویسد هر بچه‌ای می‌داند که اگر در یک نظام اجتماعی همزمان با تولید، شرایط تولید بازتولید نشوند، آن نظام اجتماعی یک‌سال هم نخواهد پایید. لذا واپسین شرط تولید، بازتولید شرایط تولید است.

این بازتولید اگر صرفآ شرایط تولید پیشین را مهیا کند، «ساده»، و اگر این شرایط را توسعه دهد، «فزاینده» است، ولی اکنون از این تفکیک درمی‌گذریم.

باید ببینیم این بازتولید شرایط تولید چیست؟

این‌جا وارد حوزه‌ای می‌شویم که از جهاتی بسیار آشناست (به این دلیل که در جلد دوم «کاپیتال» آمده است) اما از جهت‌هایی بسی مجهول و ناشناخته مانده است. بدیهه‌پردازی‌هایی سترون (و یا واضحات ایدئولوژیک از نوع تجربه‌باورانه / امپریستی) که برخاسته از نگره تولید صرف و یا زاده نگره عمل‌گرایانه صرفاً مولّد است (که در مناسبت با فرآیند تولید، انتزاعی است). این بدیهه‌پردازی‌ها چندان با آگاهی روزمره ما مخلوط شده‌اند که دست یافتن به نگره مبتنی بر بازتولید، اگر ناممکن نباشد، بسی دشوار خواهد بود. بیرون از محدوده این نگره نیز همه چیز به گونه‌ای انتزاعی (نه فقط تک‌بعدی بلکه از ریخت افتاده) برجا می‌ماند، حتا در سطح تولید و در وهلهٔ نخست در حد پراتیک صرف.

بکوشیم این مسئله را به‌صورت روش‌مند پی بگیریم:

به تعبیری ساده‌تر و نیز با مدنظر قرار دادن این نکته که هر نظام اجتماعی برخاسته از یک شیوه تولید غالب است، می‌توان اذعان کرد که در فرآیند تولید، نیروهای موجود در فرآیند تولید همواره به‌صورت درونی و همبسته با روابط تولیدی مشخص شروع به‌کار می‌کنند. در نتیجه، وجود هر نوع فرماسیون اجتماعی بستگی به این امر دارد که همزمان با تولید و در جهت امکان‌پذیر ساختن تولید، شرایط تولید نیز باید بازتولید شوند. لذا هر نظام اجتماعی باید: ۱. نیروهای مولد، ۲. روابط تولید موجود، را بازتولید کند.

پانن برگ؛ الهیات تاریخی
آلن داگلاس گالووی
تزهای بلوم: گزیده مقالات سیاسی ۱۹۱۹-۱۹۲۹
گئورگ لوکاچ
ترور و تفکر
تری ایگلتون
آنتونیوگرامشی؛ پژوهش انتقادی در باب اندیشه‌های سیاسی معاصر
مارک مک‌نالی
چند جهانی‌شدن: گوناگونی فرهنگی در جهان کنونی
پیتر برگر
درباره فردیت و فرم‌های اجتماعی
گئورگ زیمل
تحلیل گفتمان سیاسی؛ امر سیاسی به‌مثابه یک برساخت گفتمانی
ارنستو لاکلائو
خاستگاه سرمایه داری از چشم اندازی گسترده تر
الن میک سینزوود
رخداد، سوژه و حقیقت در اندیشه سیاسی آلن بدیو
پوریا پرندوش
معمای هابرماس
لاسه توماسن
ماکس وبر و جامعه‌شناسی شناخت
منوچهر آشتیانی
درباره‌ی دولت؛ کلاس‌های کالج فرانسه (۱۹۸۹-۱۹۹۲)
پیر بوردیو
سوسیالیسم
ماکس وبر
جامعه بازار؛ تفاسیر رقیب
آلبرت هیرشمن
مفاهیم کلیدی در اندیشه‌ی هابرماس
اندرو ادگار
لویاتان در نظریه دولت تامس هابز
کارل اشمیت
دربارۀ امر سیاسی
شانتال موفی
تاریخ مختصر برابری
توما پیکتی
دگرگونی ساختاری حوزه عمومی
یورگن هابرماس
مارتین هایدگر
عباس منوچهری

نظرات کاربران

seyyed sadegh
۱۴۰۱/۰۴/۰۲

آلتوستر به عنوان اندیشمندی چپ در این کتاب به بهترین صورت ممکن نحوه عملکرد ایدئولوژی در دولت را تبیین نموده است. او معتقد است ایدیولوژی با ابزارهای خاص خود بر نحوه نگرش ما تاثیر گذار بوده است. مطالعه این کتاب

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
فکر مارکسیستی دربارهٔ دولت گزارهٔ صریحی را پیش کشیده است: دولت در تاریخ فکر مارکسیستی از «مانیفست کمونیست» و «هجدهم برومر لویی بناپارت» به بعد (و تمامی متون کلاسیک پسین به‌ویژه در مکتوبات مارکس دربارهٔ کمون پاریس و «دولت و انقلاب» لنین) به مثابه ساز و برگ سرکوبگر تصریح شده است: دولت یک ماشین سرکوبگر است که امکان تسلط طبقات مسلط (در قرن نوزدهم طبقهٔ بورژوا و طبقهٔ زمین‌داران بزرگ] ملاکان[) را بر طبقهٔ کارگر مهیا می‌کند تا طبقهٔ دوم به تابعیت پروسهٔ به چنگ آوردن ارزش افزوده (استثمار یا بهره‌کشی سرمایه‌داری) درآید. پس دولت پیش از هر چیز، چیزی است که مارکسیست‌های کلاسیک آن را ساز و برگ دولت نامیده‌اند. این مفهوم نه تنها مشتمل بر ساز و برگ ویژه‌ای (در معنای تخصصی کلمه) است که هستی و ضرورت آن را با رجوع به نیازهای پراتیک حقوقی دریافتیم (پلیس، دادگاه‌ها و زندان‌ها) بلکه ارتش را نیز شامل می‌شود.
esrafil aslani
آن‌چه که «انسان‌ها» در ایدئولوژی «برای خود بازنمایی می‌کنند» شرایط واقعی هستی‌شان و جهان واقعی‌شان نیست، بلکه فراتر از آن، رابطهٔ آن‌ها با این شرایط هستی‌شان است که در ایدئولوژی بازنمایی می‌شود. همین رابطه است که در کانون هر مفهوم ایدئولوژیک و در نتیجه هر مفهوم تخیلی از جهان واقعی جا خوش کرده است.
ali73
۱) دولت همان ساز و برگ سرکوبگر دولت است، ۲) باید بین قدرت و ساز و برگ دولت تفکیک قایل شد، ۳) آماج مبارزهٔ طبقاتی، قدرت دولتی است و بالنتیجه، اصل آن است که طبقات (یا وحدت طبقات یا اجزائی از طبقات) از قدرت دولت در راه اهداف طبقاتی خود از ساز و برگ دولتی استفاده نمایند، ۴) پرولتاریا باید قدرت دولت را کسب کند تا بتواند ساز و برگ دولت بورژوازی را فرو بریزد و در مرحلهٔ نخست، ساز و برگ دولت کاملا متفاوتی ــ پرولتاریایی ــ را جایگزین آن کند، و آن‌گاه در مرحله‌های بعدتر، فرآیند رادیکال را که همان فرآیند برچیده شدن دولت است (با هدف پایان قدرت دولت و پایان هر صورتی از ساز و برگ دولت) شکل دهد.
Foxeshab

حجم

۶۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۸۷ صفحه

حجم

۶۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۸۷ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان