دانلود و خرید کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام دیوید ممت ترجمه محمدرضا ترک‌تتاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام اثر دیوید ممت

کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام

نویسنده:دیوید ممت
انتشارات:نشر بیدگل
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام

کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام، نه نمایشنامه و فیلم‌نامه که از نوشته‌های نظری دیوید ممت است. این کتاب با ترجمه محمدرضا ترک تتاری منتشر شده است.

درباره کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام

اگر چه این کتاب در نگاه اول راهی برای نوشتن نمایشنامه به نظر می‌رسد، اما می‌توان به نوعی آن را مانیفست هنری دیوید ممت دانست، مقاله‌ای درباره‌ی چیستی هنر و چرایی و چگونگی نوشتن. حکایت‌ها و مثال‌های جذاب ممت همراه با لحنی آمیخته به طنز و آیرونی این کتاب را خاص کرده است. از طرفی دیگر ممت زبانی گزیده دارد و با کمترین حاشیه و حرف اضافه خواننده را درگیر می‌کند. 

خواندن کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی و هنر نوشتن پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام

چیزی تا پیروزی نمانده است. در آخرین ثانیه‌های بازی نتیجه به آن یکه‌دلاور وابسته است، آن سردار، آن قهرمان، آن که در لحظهٔ آخرْ تمام امید ما به ساق‌های او بسته شده، حملهٔ آخر، دریبل، پاس، شوت‌ ـــــ ‌بله. گل.

اما صبر کنید: آن دلاوری که برای این وظیفهٔ خطیر انتخاب کرده‌ایم، آن قهرمان، مصدوم است. و کسی روی نیمکت نیست جز یک جوان تازه‌کار. و غیره و غیره و غیره.

در این استعاره می‌بینیم که نه‌تنها این مسابقه چکیده‌ای از درام است، بلکه هر پردهٔ مسابقه (فراموش نشود منظورمان مسابقهݧݧݩٔ تمام‌عیار است.) چکیدهٔ کل مسابقه است (طبق الگوی: «بله! نه! اما صبر کنید ...!»)‌ همان‌طور که هر پردهٔ نمایش چکیدهٔ کل نمایش است. از این رو، شاید مسابقهٔ فوتبال نمونه‌ای از نظریهٔ مونتاژ آیزنشتاین باشد: ایدهٔ نمای الف با ایدهٔ نمای ب درهم می‌آمیزد تا به ما ایدهٔ سومی دهد که خود خشت‌های تقلیل‌ناپذیر ساختمانی است که نمایش روی آن بنا خواهد شد.

دفاع تیم الف و حملهݧݧٔ تیم ب در بازی درهم می‌آمیزند و پس از آن توپ در موقعیتی متفاوت از پیش قرار خواهد داشت. برای موقعیت جدید توپ، (که اگر در همان جای قبلی هم باشد، با گذر زمان در موقعیت جدیدی است) ما تماشاچیان یک معنای فلسفی را درونی می‌کنیم/به نحو شهودی درک می‌کنیم/خلق می‌کنیم/می‌سازیم.

در‌حقیقت ما روند مسابقه را دقیقاً مانند یک درام، یک نمایش، توجیه عقلانی کرده، عینیت بخشیده و شخصی می‌کنیم. چراکه درنهایتْ مسابقه درامی است که معنایی متناسب با زندگی‌های ما دارد. وگرنه اصلاً چرا آن را تماشا می‌کنیم؟

مسابقه لذت‌بخش است، مثل موسیقی، مثل سیاست و مثل تئاتر. چون قابلیت ما در سنتز عقلانی‌ ـــــ ‌یعنی همان توانایی ما در یادگیری یک درس که سازوکار بقایمان است ‌ ‌را به کار انداخته، به آن لذت بخشیده و جانی تازه می‌دمد.

نظرات کاربران

امید
۱۳۹۹/۱۱/۱۹

طاقچه دوست دارم یعنی کتاب های جدید یا کمیاب موردعلاقه منو میاری برعکس کتابخوان همسایه معروف دمت گرم به مولا این اکانت سومم من حواسم نبود با دو اکانت بی نهایت خریدم ناراحت شدم بعدش گفتم ای بابا نوش جون

- بیشتر
pockethead
۱۳۹۹/۱۲/۱۱

در این که دیوید ممت با نوشتن نمایشنامه هایی مثل گلن گری گلن راس، بوفالوی آمریکایی و اولئانا از بهترین نمایشنامه نویسان معاصر آمریکا هست شکی نیست. این کتاب ما رو بیشتر با مشکلاتی که یک نمایشنامه نویس ممکن هست

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
درنهایت، ندیدن زندگی به‌سان نمایشی که ما خود قهرمانش هستیم آسان نیست‌ ـ‌ و این کشمکشْ رسالت بزرگ دین است که پیش از هبوط انسانْ درام بخشی از آن بود.
AmirHossein
نویسندهٔ خوب چیزهایی را که دیگران دور می‌اندازند نگه می‌دارد.
امید
آنچه یک قهرمان نیاز دارد نمایش است. در یک نمایش تمام‌عیار چیزی نامرتبط با خواستهٔ او پیدا نمی‌کنیم. هر پیشامد یا در راستا و یا در ممانعت از رسیدن قهرمان به هدفی مشخص است. کارگزاران تبلیغاتی خوب می‌دانند که کمپین‌های انتخاباتی امریکا ساختار یک درام را دارد. قهرمان ملت امریکاست در هیئت کاندیدای مورد نظر. او مسئله‌ای را پدید می‌آورد و وعدهٔ حل آن را می‌دهد. ما، مردم امریکا، نیز مانند تماشاچیانِ نمایش سوار بر موج می‌شویم، نه چون طالب آن‌ایم که مسئله‌ای خاص حل شود، (فرضاً چرا باید اینکه اتللو زن خیالی‌اش را می‌کشد یا نه برای ما مهم باشد؟)
esrafil aslani
یک تلویزیون با «حق انتخاب» بین هفتصد کانال نه آزادی بلکه اجبار است. دستگاهی که آفریده‌ایم نیاز به تماشا‌شدن دارد؛ زیر لب به ما می‌گوید، «برای قبضه‌کردن توجه شما از هیچ کاری دریغ نخواهم کرد.» ما سکونی آمیخته به کرختی و بی‌تفاوتی را انتخاب می‌کنیم و آن را سرگرمی می‌نامیم.
سجاد احمدی
تراژدی نه تجلیل پیروزی محتوم ما که تجلیل حقیقت است. تراژدی چیرگی نیست، سرسپاری است. غالب نیروی تسکین‌بخش آن، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، از همان عملکردی می‌آید که شکسپیر شرحش داده است: آن هنگام که چاره‌ای نباشد، اندوه نیز از پا خواهد افتاد.
سجاد احمدی
تراژدیْ تجلیل انقیاد فرد است و ازاین‌رو تجلیل رهایی او از بار سنگین سرکوب و اضطراب متعاقب آن. («آن هنگام که چاره‌ای نباشد، اندوه نیز از پا خواهد افتاد.»)
AmirHossein
دلخراش‌ترین چیز برای دانشجویان جوان و آرمان‌گرای هنر پی‌بردن به این نکته است (اگر زمانی بتوانند با آن مواجه شوند) که آرمان‌گرایی‌شان به درد جرز لای دیوار هم نمی‌خورد.
امید
هنر، که دیگر حیطهٔ تخصصی هنرمند نیست، به ابزار دست سرمایه‌گذاران بدل شده؛ ابزار دست ضمیر خودآگاه. ضمیر خودآگاه می‌پرسد «هنر به چه دردی می‌خورد؟» و خود جواب می‌دهد «به درد سرگرم‌کردن مردم.»
امید
بچه‌ها آخر روز جست‌وخیز می‌کنند تا آخرین مانده‌های انرژی آن روز را نیز صرف کنند. معادل این اتفاق برای بزرگ‌سالان پس از غروب خورشید، ساخت یا مشاهدهٔ درام است، ‌تا جهان در ساختاری فهم‌پذیر سامان داده شود. نمایش/فیلم/غیبت‌کردن‌های شبانه آخرین فعالیت روزانهٔ سازوکار بقایمان است. در این فعالیت‌ها می‌کوشیم آخرین ته‌مانده‌های انرژی ادراکی را تخلیه کنیم تا خوابمان ببرد. در این موقعیت ما به درام روی می‌آوریم و اگر هم چیزی نباشد دستمان را بگیرد، از هیچ، درام سرهم می‌کنیم.
amir_davari
نویسندهٔ خوب چیزهایی را که دیگران دور می‌اندازند نگه می‌دارد.
امید

حجم

۹۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

حجم

۹۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

قیمت:
۳۴,۰۰۰
تومان