دانلود و خرید کتاب این‌ها همه یعنی چه؟ تامس نیگل ترجمه جواد حیدری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب این‌ها همه یعنی چه؟ اثر تامس نیگل

کتاب این‌ها همه یعنی چه؟

نویسنده:تامس نیگل
انتشارات:نشر نو
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۹از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب این‌ها همه یعنی چه؟

اینها همه یعنی چه؟ نوشته تامس نیگل، درآمدی بسیار کوتاه بر فلسفه است برای کسانی که درباره فلسفه هیچ چیز نمی‌دانند اما هر روز با سوالات فلسفی روبه‌رو هستند. نیگل در این کتاب درباره پرسش هایی فلسفی که در زمینه های گوناگونی مثل مرگ، زندگی، عدالت، ذهن و مفاهیم دیگری مانند این‌ها به ذهن انسان می‌رسد سخن گفته است.

درباره کتاب این ها همه یعنی چه؟

آیا پرسش‌های دشوار فلسفه باید برای همهٔ انسان‌ها اهمیت داشته باشد؟ تامس نیگل در کتاب کم‌حجم اینها همه یعنی چه؟ این پرسش‌های دشوار را وارد زندگی ما می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا این مسائل در طی قرن‌ها متفکران زیادی را به خود جلب کرده است.

نیگل در این کتاب ۹ مسئله فلسفی را بررسی کرده است:

معرفت به جهانی ورای اذهانمان، معرفت به اذهانی غیر از اذهان خودمان، ربط و نسبت بین ذهن و مغز، چگونه زبان ممکن می‌شود، آیا ما دارای ارادهٔ آزاد هستیم، مبنای اخلاق، کدام نابرابری‌ها ناعادلانه‌اند، ماهیت مرگ، معنای زندگی

نیگل در این کتاب از نقطه «حیرت» به مسائل اصلی فلسفه می‌پردازد. عنوانِ کتاب، اینها همه یعنی چه؟، هم حکایت از حیرت او دارد؛ حیرت از جهانی که خود را در آن می‌یابد. حیرت در اینجا نقطهٔ مقابل پیش‌پاافتادگی و روزمره بودن است. او خاستگاه فلسفه را حیرت از جهان و حیرت از وجود خودش و ربط و نسبتش با جهان می‌داند. یگل در این کتاب در دام «تاریخ» یا «اصطلاحات فنی» نیفتاده است. او صراحتاً می‌گوید که مسائل فلسفی مستقیماً از ربط و نسبتِ آدمی با جهان پدید می‌آیند نه از مکتوبات و آثار متفکران بزرگ؛ یعنی این مسائلِ فلسفی در ذهنِ انسان‌های فکور و ژرف‌اندیشی مطرح می‌شوند که ممکن است هیچ از تاریخ فلسفه خبر نداشته باشند. او همچنین تمام سعی خود را به کار گرفته است که از اصطلاحات فنی و تخصصی فیلسوفان اجتناب کند. هم تاریخ و هم اصطلاحات فنی، فلسفه را از ایفای نقش در زندگی روزمره باز می‌دارند و آن را از رسالت اصلی خود دور می‌کنند.

نیگل در این کتاب نوعی رندی و شوخ‌طبعی در بیان مسائل فلسفی دارد. ازاین‌رو، ماحصل کارش اثر بسیار جذابی شده که خواننده از آن ملول و دلزده نمی‌شود.

خواندن کتاب این‌ها همه یعنی چه؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

برای کسانی که به حیات فکری خود اهمیت می‌دهند و دغدغهٔ سردرآوردن از کار و بار عالم دارند کتابِ نیگل بسیار جذاب خواهد بود.

جملاتی از کتاب این‌ها همه یعنی چه؟

اگر دربارهٔ این مسئله تأمل کنید، درون ذهن خودتان تنها چیزی است که می‌توانید به آن مطمئن باشید.

هر باوری که داشته باشید -اعم از اینکه این باور دربارهٔ خورشید، ماه، و ستارگان، خانه و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تاریخ، علم، و دیگر انسان‌ها، و حتی وجود جسم خودتان باشد- بر مبنای تجارب و افکار، احساسات و دریافت‌های حسی شما استوار شده است. اینها تمام آن چیزی هستند که باید مستقیماً به آن تکیه کنید، خواه کتابی را در دستتان ببینید، خواه کفِ اتاق را زیر پایتان احساس کنید، خواه به یاد بیاورید که جرج واشینگتن اولین رئیس جمهور آمریکا بود و آب چیزی نیست جز H۲O. هر چیز دیگری در مقایسه با تجارب و افکار درونی‌تان بسیار دورتر از شماست، و تنها از طریق همین تجارب و افکار شما به ذهن و ضمیرتان راه می‌یابد.

معمولاً دربارهٔ وجود کف اتاق در زیر پایتان یا دربارهٔ وجود درختی بیرون پنجره یا دربارهٔ وجود دندان‌های خودتان هیچ شک و تردیدی به خود راه نمی‌دهید. درواقع بیشتر اوقات دربارهٔ حالات ذهنی‌ای که شما را از این چیزها آگاه می‌کنند تأمل نمی‌کنید: شما مستقیماً از این چیزها آگاه می‌شوید. اما از کجا می‌دانید که این چیزها واقعاً وجود دارند؟ اگر همهٔ این چیزها درواقع تنها در ذهن شما وجود داشته باشند -اگر هر چیزی که جهان واقعیِ بیرونی می‌دانید فقط رؤیا یا توهمی عظیم می‌بود که هرگز از آن بیرون نمی‌آمدید- آیا چیزها به‌نظرتان متفاوت جلوه نمی‌کردند؟

نظرات کاربران

daniel_2035
۱۳۹۹/۰۲/۲۳

اول از همه کتاب فلسفی است و طبیعتاً درباره مسائل فلسفی صحبت می‌کند که لاجرم در مقطعی از زمان دغدغه ذهنی همه‌ی ما بوده است. تامس نیگل کتاب را مخصوصاً برای کسانی نوشته است که توانایی فهم متون تخصصی را ندارد

- بیشتر
Mohammad
۱۴۰۱/۰۷/۰۱

(۷-۱-[۱۴۴]) این کتاب متن نسبتا ساده و روانی داره و به خواننده کمک میکنه تا به صورت مقدماتی با یک سری مسائل فلسفی آشنا بشه؛ مباحث مطرح شده در هر بخش با توضیحاتِ خوب نویسنده همراهه که هدفش نه پاسخ دادن

- بیشتر
amir ebrahimi
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

خلاصه، روان، مفید مهم‌تر از این‌ها سبک خاص نویسنده: اسم یک فیلسوف و یک واژه‌ی فلسفی رو نمی‌تونید تو کتاب پیدا کنید! ولی فرآیند فلسفه‌ورزی بدون بازی با زبان قشنگ روایت میشه. فصل‌های مهم و جذاب‌تر به نظرم فصول اولیه و فصول پایانی کتاب

- بیشتر
Nitwit
۱۳۹۸/۰۹/۰۴

چاپیشو خوندم. جالبه. ارزش خوندن داره

ariapsy
۱۴۰۰/۰۵/۳۰

کتاب خیلی عالی ای بود، مخصوصا برای کسایی که میخوان ورود کنن به دنیای کتابهای فلسفی. کرجمه ی خیلی روان و خوبی داره و نویسنده اصلا اصطلاحات ثقیل فلسفی رو بکار نبرده و حتی از هیچ فیلسوفی اسمی برده نشده و

- بیشتر
کاربر ۲۳۸۹۹۷۶
۱۳۹۹/۱۰/۰۴

خیلی خوبه

علی
۱۴۰۱/۱۱/۲۰

سلام کتاب ذهن و کیهان از نیگل رو هم لطفا قرار بدید

mahsa58
۱۳۹۹/۰۳/۰۲

جالب نبود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱)
قوانین بدی هم می‌تواند وجود داشته باشد که عملی را که نادرست نیست ممنوع می‌کند؛ مانند قانون مخالفِ انتقاد از حکومت.
Mohammad
زندگی ممکن است نه‌فقط بی‌معنا بلکه بی‌منطق نیز باشد.
Mohammad
زمانی وجود داشت که قبل از آنکه به دنیا بیاییم هنوز وجود نداشتیم؛ پس چرا باید دورنمای عدمِ پس از مرگ این‌چنین آشفته‌مان سازد؟
Mohammad
فلسفه برخلاف علم بر آزمایش یا مشاهده ابتناء ندارد، بلکه تنها بر تفکر متکی است.
daniel_2035
تاریخدان ممکن است از رویدادهایی بپرسد که در زمانی در گذشته رخ داده‌اند، اما فیلسوف می‌پرسد «زمان چیست؟». ریاضیدان ممکن است دربارهٔ روابط میان اعداد پژوهش کند، اما فیلسوف می‌پرسد «عدد چیست؟». فیزیکدان می‌پرسد اتم‌ها از چه چیزی تشکیل یافته‌اند یا چه چیزی نیروی جاذبهٔ زمین را تبیین می‌کند، اما فیلسوف می‌پرسد از کجا می‌دانیم که خارج از اذهان خودمان چیزی وجود دارد.
daniel_2035
فلسفه کارش را از این طریق پیش می‌برد: سؤال پرسیدن، اقامهٔ دلیل کردن، محک زدن آراء و عقاید و اندیشیدن در باب استدلالات ممکن علیه آن آراء و عقاید، و پرسش از طرز واقعی کاربرد مفاهیم.
daniel_2035
انسان‌ها، به یک معنا، کاری را انجام می‌دهند که می‌خواهند بکنند. اما ادله و انگیزه‌شان برای اینکه بخواهند آن کارها را انجام دهند تفاوت فاحشی با هم دارند.
فرشته
علم درست همان‌قدر آسیب‌پذیر است که ادراکِ حسی.
فرشته
خودتنهاانگاری می‌کوشد تا جهان خارجی را از کل دریافت‌های من حذف کند، اما این کوشش با شکست مواجه می‌شود، زیرا اگر جهان خارجی حذف شود، دریافت‌ها دیگر دریافتِ صرف نیستند، و در عوض تبدیل به ادراکات حسی از واقعیت می‌شوند.
haji.official
استدلال اخلاقی می‌کوشد تا به قابلیت انگیزش بی‌طرفانه توسل بجوید که علی‌القاعده در همهٔ ما حی و حاضر است.
فرشته

حجم

۱۰۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۱۰۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان