دانلود و خرید کتاب فلسفه‌ی داستایفسکی سوزان لی اندرسون ترجمه خشایار دیهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه‌ی داستایفسکی اثر سوزان لی اندرسون

کتاب فلسفه‌ی داستایفسکی

معرفی کتاب فلسفه‌ی داستایفسکی

فلسفه داستایفسکی چهارمین جلد از مجموعه بزرگان اندیشه نشر نو است که به تفکرات و روش فلسفی فئودور داستایفسکی، نویسنده شهیر روس می‌پردازد.

شاید جای دادن داستایفسکی در رده فیلسوفان عجیب به‌نظر برسد چون او داستان می‌نوشت نه فلسفه اما فلسفه‌ورزی در داستان نه‌تنها ممکن است، بلکه داستان‌نویسان بزرگ گاهی می‌توانند با آثار داستانی، بهتر و مؤثرتر فلسفه‌ورزی کنند.

داستایفسکی در قرن نوزدهم و آلبر کامو در قرن بیستم، دو نمونه بارز از نویسندگان پرقریحه‌ای هستند که در آثار داستانی‌شان توانسته‌اند با استادی فلسفه‌ورزی کنند.

داستایفسکی همیشه دل‌مشغول مسائل فلسفی بود آن هم از نوع اگزیستانسیال، او می‌خواست به دو سؤال بنیادین فلسفی پاسخ دهد، مخمصه انسانی چیست؟ و ما با این مخمصه چگونه باید زندگی کنیم؟

والتر کافمن یادداشت‌های زیرزمینی او را پیش‌درآمدی بر اگزیستانسیالیسم در همه دوران‌ها خوانده است.

تأکید داستایفسکی بر آزادی، اضطراب ناشی از آن، و تلاشش برای ربط دادن فلسفه به زندگی واقعی، قطعآ او را در ردیف اگزیستانسیالیست‌های متأخّر قرار می‌دهد.

رمان‌های داستایفسکی پر از نقدهای جدّی بر دیدگاه‌های پذیرفته شده و مورد تقدیر در فلسفه و دین است. داستایفسکی وحدت ذات فردی، دفاع عقلانی از اعتقاد به خدا، دفاع از اخلاق براساس عقل و منطق، و حتّی اعتبار خود عقلانیت را مورد تردید قرار می‌هد! امّا او فلسفه‌ای مثبت و ایجابی هم به ما عرضه می‌کند، درباره اینکه چگونه می‌توانیم از شرایطمان بیشترین بهره را ببریم و زندگی فردی و جمعی خوشی را با انتخاب آزادانه‌مان به سر بریم.

در این کتاب خشایار دیهیمی ابتدا فصلی درباره این سؤال نوشته که آیا می‌توان در آثار داستانی فلسفه‌ورزی کرد یا نه، و اگر می‌توان، تا چه حد و تا کجا می‌توان این کار را کرد. پس از آن گزارشی مختصر از زندگی داستایفسکی داده و بعد تکوین فلسفه او  را در رمان‌های همزاد (۱۸۴۶)، یادداشت‌های زیرزمینی (۱۸۶۴)، جنایت و مکافات (۱۸۶۶)، ابله (۱۸۶۹)، اهریمنان (تسخیرشدگان (۱۸۷۱ ـ ۱۸۷۲)) و شاهکارش، برادران کارامازوف (۱۸۷۹ ـ ۱۸۸۰) پی گرفته و در پایان هم یک ارزیابی نهایی از کلّ فلسفه داستایفسکی کرده است.

درباره مجموعه بزرگان اندیشه

نام مجموعه بزرگان اندیشه در زبان اصلی Wadsworth Philosophers Series است و سرویراستار آن دنیل کولاک نام دارد. هدف این مجموعه آشناکردن خوانندگان با مهم‌ترین فیلسوفان و مسائل فلسفی از آغاز تا به امروز است و مهم‌تر و فراتر از آن ترغیب خوانندگان به تفکر فلسفی و درگیر شدن با مسائل فلسفی. این مجموعه می‌خواهد شوق خواندن، فکر کردن، و آموختن را برانگیزند و هراسی را که خوانندگان معمولا از «فلسفه» دارند برطرف کند.

کتاب‌های این مجموعه به‌زبانی ساده نوشته شده‌اند و اصطلاحات فنّی دشوار در آنها بسیار اندک و در حد ضروری است. این مجموعه با نگاه «تحلیلی» نوشته شده است و حتی آثار فیلسوفان غیرتحلیلی یا آثار کسانی که به فیلسوف بودن شهره نیستند با نگاه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

خواندن مجموعه بزرگان اندیشه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

همان‌طور که اشاره شد، این مجموعه تنها برای پژوهشگران حوزه فلسفه نوشته نشده و مخاطب آن تمامی علاقه‌مندان به فلسفه هستند.

جملاتی از کتاب فلسفه داستایفسکی

در یادداشت‌های زیرزمینی مرد زیرزمینی پیامدهای دهشتناک آزاد نبودن را کشف کرده است؛ در جنایت و مکافات راسکول‌نیکوف پیامدهای دهشتناک آزاد بودن را به نمایش می‌گذارد.

"این از آن موارد مشکوک عجیبِ خیالی است، موردی امروزی، واقعه‌ای که فقط در عصر ما می‌تواند رخ دهد، عصری که دل آدمی در آن تیره و چرکین شده است... عصری که در آن رفاه مادی را یگانه هدف زندگی می‌دانند و وعظش می‌کنند. این از آن مواردی است که ناشی از رؤیاهای برگرفته از کتاب‌هاست... ناشی از دلی که نظریه‌ها زیادی بی‌تابش کرده‌اند... او کشته است، دو نفر آدم را کشته است، به‌خاطر نظریه (بازپرس پورفیری پتروویچ در جنایت و مکافات) جنایت و مکافات از آنجایی می‌آغازد که یادداشت‌های زیرزمینی رها کرده بود. شخصیت محوری رمان، رادیون رامانوویچ راسکول‌نیکوف، دانشجوی سابق بیست و سه ساله‌ای است که گرفتار فقر و فلاکت است، او "خویشاوند روحی" مرد زیرزمینی است. امّا از یادداشت‌های زیرزمینی که به جنایت و مکافات می‌رسیم، طغیان انسانِ تنهای مغرور علیه "دیوارهایی" که طبیعت و جامعه برپا کرده‌اند از اندیشه به عمل می‌رسد (یا اگر سوءرفتار مرد زیرزمینی با لیزا را عمل به‌حساب آوریم، می‌توان گفت به عمل افراطی می‌رسد). در یادداشت‌های زیرزمینی، داستایفسکی این حکم را به کرسی می‌نشاند که انسان‌ها ذاتآ آزادند؛ در جنایت و مکافات، او پیامدهای دهشتناک احتمالی این آزادی را به ما نشان می‌دهد. انسان‌ها آزادند دست به جنایت‌های هولناک بزنند.

نظرات کاربران

أبوٰمُخلــــِـــٰـــصْ
۱۳۹۸/۱۰/۰۴

در گذشته، سانسور از طریق مسدود کردن جریان اطلاعات به اجرا در می‌آمد. در قرن بیست‌ویکم، از طریق غوطه‌ور کردن انسان‌ها در سیلاب اطلاعات بی‌اهمیت و نامربوط عملی می‌شود

جستجوگر
۱۴۰۰/۰۵/۱۰

نویسنده به خوبی با سبک و فضای فکری داستایفسکی و پیرنگ رمانهایش آشناست به دلیل سالها تدریس و نکات بسیار جالبی از رمان‌های برجسته و نگاه آنتروپولوژیک و انتولوژیک داستایفسکی ارائه می دهد. ترجمه خوب و روان آقای دیهیمی هم مزید

- بیشتر
Reza.AH
۱۴۰۱/۰۱/۲۲

فلسفه داستایفسکی که بر پایه دو مفهوم اصلی اراده آزاد و اختیار انسان و مطلق بودن اخلاقیات ست رو شرح و تبین میکند .

sarva
۱۳۹۹/۰۵/۰۴

کتاب بسیار خوب و مختصری برای اشنایی با اندیشه های محوری اقای داستایوفسکی است .ترجمه روان است . نویسنده با کوتاه ترین و موثر ترین جملات سعی در تشریح مغز داستان های وی میکند .

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۵)
زندگی در همه جا هست. زندگی در درون ماست و نه بیرون ما. دیگرانی هم با من خواهند بود و مهمّ این است... که در هر بدبختی، نومید نشویم و به زانو درنیاییم ـهمین است هدف زندگی ما، همین است مقصود زندگی. این را حالا می‌فهمم. این فکر در رگ و پی من نفوذ کرده است... زندگی موهبت است: زندگی خوشبختی است. هر لحظه آن می‌تواند یک عالم بی‌پایان خوشبختی باشد.
farshid marefat
"زیاد فکر کردن یک‌جور مرض است."
پویا پانا
داستایفسکی در برابر این نظر می‌گوید، "انسان درست به همان اندازه لذّت به‌سوی رنج هم کشیده می‌شود... یقین دارم انسان هرگز خود را از تخریب و آشوب محروم نخواهد کرد. رنج ـآری، رنج یگانه علّت آگاهی است."
سوفی
آنچه هر شخصی را شخصیت می‌بخشد محیط اوست.
پویا پانا
و سرانجام، رمان‌های داستایفسکی پر از نقدهای جدّی بر دیدگاه‌های معزّز در فلسفه و دین است. داستایفسکی وحدت ذات فردی، دفاع عقلانی از اعتقاد به خدا، دفاع از اخلاق براساس عقل و منطق، و حتّی اعتبار خود عقلانیت را مورد تردید قرار می‌هد! امّا داستایفسکی فقط منتقد نیست. آسان است که دیدگاه‌های دیگران را نقد کنیم و هیچ چیز هم به‌جای آنها عرضه نکنیم. امّا داستایفسکی فلسفه‌ای مثبت و ایجابی هم به ما عرضه می‌کند، نظری درباره اینکه چگونه می‌توانیم از شرایطمان بیشترین بهره را ببریم و زندگی فردی و جمعی خوشی را با انتخاب آزادانه‌مان به سر بریم. با این موضع نهایی او چه موافق باشیم چه مخالف، نمی‌توانیم تردید کنیم که داستایفسکی به سطحی از فهم بشری رسیده است که عده کمی بدان می‌رسند، و یکی از دلایلش هم، چنان‌که در شرح زندگی او خواهیم دید، تجربه‌های شخصی خارق‌العاده او در زندگی است. داستایفسکی به امکان‌های مختلف معنا بخشیدن به زندگی می‌اندیشید و عمیقآ آنها را می‌سنجید.
پویا پانا
انسان هیچ محدودیتی ندارد. خدایی نیست که بر او فرمان براند و لگامش بزند، و انسان می‌تواند اگر دلش بخواهد حتّی شنیع‌ترین اعمال را خوب بداند.
پویا پانا
(دکتر زوسیموف می‌گوید: "آدم یکدست و هماهنگ... تقریبآ وجود ندارد").
پویا پانا
"آدم برای آنکه بتواند عمل کند باید مطلقآ از خودش مطمئن باشد، باید هیچ تردیدی نداشته باشد" امّا آدمی که زیاد فکر می‌کند همیشه در تردید است. او آدمی بسیار حسّاس است، "آدمی با آگاهی و شعور زیاد" که بُغض از توهین‌ها و تحقیرهای خیالی سال‌هاست در او انباشته شده است.
پویا پانا
و کامو هم می‌گوید، "رمان چیزی نیست مگر فلسفه‌ای در قالب داستان
Raymond
و کامو هم می‌گوید، "رمان چیزی نیست مگر فلسفه‌ای در قالب داستان
Raymond

حجم

۱۲۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۱۲۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۵۴,۰۰۰
تومان