دانلود و خرید کتاب بلشویسم؛ از تئوری تا عمل برتراند راسل ترجمه امیر سلطان‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بلشویسم؛ از تئوری تا عمل اثر برتراند راسل

کتاب بلشویسم؛ از تئوری تا عمل

انتشارات:نشر علم
امتیاز:
۳.۳از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بلشویسم؛ از تئوری تا عمل

«بلشویسم از تئوری تا عمل» کتابی نوشته برتراند راسل، فیلسوف، فعال اجتماعی، فعال سیاسی و رهبر جنبش ضدجنگ است. او در این اثر حقایقی درباره بلشویسم روسیه از بدو تولد این گرایش و نقد آن پرداخته است. بلشویسیم یکی از دو شاخه اصلی حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بود. بلشویک‌ها «به معنای اکثریت» در دومین کنگره حزب در ۱۹۰۳ میلادی به رهبری لنین از دسته منشویک‌ها (اقلیت) جدا شدند و سرانجام حزب کمونیست شوروی را تشکیل دادند.

 بخش اول کتاب درباره ویژ‌گی‌ها، رهبران، ضعف‌های فرهنگی و آموزشی بلشویسم، وضعیت صنعت و زندگی روزانه در روسیه بلشویکی و سیاست بین‌المللی روسیه و ویژگی‌های رژیم بلشویکی در این کشور است.در بخش دوم، راسل با نقد عملکرد بلشویک‌ها، راهکار ارائه می‌دهد. در کشاکش بخش دوم، مخاطب تیزبین می‌تواند گرایش راسل به سوسیالیسم را دریابد. او سرمایه‌داری را در این کتاب به‌شکل ظریفی به نقد کشیده است.

نظرات کاربران

esrafil aslani
۱۴۰۱/۰۵/۰۸

"در این کتاب، مخاطب به وضوح می تواند درک خوبی از شرایط جغرافیایی و تاریخی روسیه به دست آورد. این موضوع به وضوح نشانگر آن است که وی جغرافیا را یک اصل مهم در تأثیرات اجتماعی می دانست. راسل سعی

- بیشتر
yazdaan
۱۳۹۹/۰۶/۲۰

در تعجبم برتراند راسل در سال1920چطور این کتابو نوشته ؟؟ نقاط ضعف و قوت کمونیسم روسی رو در حالی راسل در دهه بیست میلادی بیان میکنه که بسیاری از تئوریسین های چپ مثل لئون تروتسکی تازه در اواخر دهه سی بیان

- بیشتر
ALI
۱۳۹۸/۰۹/۰۴

راسل اونقدر اسمش بزرگه که نمیشه دید و نخرید،ترجمش میتونست بهتر باشه، ولی در کل قابل قبوله

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۹)
تقریباً تمام مشکلات عمده بشر به علت وجود دین است.
yazdaan
کمونیسم فقط لعنت و نفرت را به دهقانانی می‌فرستد که می‌خواهند زمین خود را داشته باشند و نه چیزی بیشتر. آنها بی‌رحمانه مقاماتی را مجازات می‌کنند که مست می‌کنند یا به فساد مبتلا می‌شوند. اما خود آنها سیستمی ماتریالیستی را بنا نهاده‌اند که طبیعتاً وسوسه فساد می‌تواند در آن رایج باشد. طبقه دوم کسانی هستند که پست‌های سیاسی را در اختیار دارند و زمانی که بلشویک‌ها آمدند، به استقبال آنها رفتند. آنها علاقمند به موفقیت بلشویسم هستند.
esrafil aslani
حکومت از افراد صادق و سخت‌کوشی تشکیل شده که نگاهی تحقیرآمیز به جامعه دارند. آنها خود را موظف به انتقال دانش خود به جامعه می‌دانند؛ حتی اگر مردم علاقمند به پذیرش آن نباشند
yazdaan
خشونت از غرایز ما نشأت می‌گیرد و تعصب، پوششی بر این خشونت است. متعصبان به‌سختی از خود شفقت بروز می‌دهند و کسانی که صادقانه از خشونت بیم دارند، سعی می‌کنند به‌آرامی خود را با این عقاید متعصب وفق دهند. من نمی‌دانم آیا بلشویسم می‌تواند در برابر قدرت جهانی از خود محافظت کند یا نه. اما ممکن است نتواند. من مطمئنم کسانی که علیرغم سنت قدیمی با عشق در برابر آن ایستاده‌اند، به‌نام روح بشریت، نطفه‌های پیشرفت و ترقی را با خود خواهند آورد و زندگی جدیدی به وجود خواهد آمد. جنگ در سراسر اروپا احساس یأس و ناامیدی به همراه داشته است و به‌دنبال نوعی دین جدید است تا شور و انرژی و توانایی زندگی را به انسان بازگرداند. بلشویسم حاوی دین جدیدی است؛ متعهد شده است به اختلاف ناعادلانه بین فقیر و غنی، برده‌داری اقتصادی و جنگ پایان دهد. همچنین قول داده تا به اختلاف طبقاتی پایان دهد که منجر به مسمومیت سیاسی شده و برای نظام صنعتی ما مخرب است.
esrafil aslani
از نظر من چیزی که قرار است در روسیه ایجاد شود چنین است: یک آریستوکراسی دیوان‌سالار و اقتدارگرا که تمام قدرت را در دست خود متمرکز می‌کند و به‌اندازه سرمایه‌داری ظالم و بی‌رحم است. مارکسیست‌ها هیچ گاه درک نکردند که عشق به قدرت به‌اندازه عشق به پول می‌تواند محرکی قوی باشد و باعث بسیاری از بی‌عدالتی‌ها است.
yazdaan
نظام سرمایه‌داری موجود، محکوم به فناست.
yazdaan
واضح است که پس از به قدرت رسیدن از طریق انقلابی خشونت‌بار، پایه‌های یک حاکمیت استبدادی اقلیت به‌وجود می‌آید و پس از فروکش کردن التهاب انقلاب نیز پابرجا خواهد ماند. احتمالاً سیاستمداران کمونیست نیز مانند سایر احزاب خواهند شد؛ عده کمی به آرمان‌ها پایبند می‌مانند و اکثریت به سخنرانی‌های فریبنده می‌پردازند تا با فریب مردم به تداوم قدرت خود کمک کنند.
م.
هدف قهرمان، شهادت نیست؛ بلکه ساختن جهانی بهتر است. آنها که مشتاق سعادت دنیا هستند از مذاکره با دشمن واهمه‌ای ندارند.
yazdaan
در هیچ کشور متمدن دیگری جز آمریکا، سرمایه‌داری تا این حد قدرتمند، و سوسیالیسم تا این حد ضعیف نیست.
yazdaan
ایجاد روابط اجتماعی خوب بین افراد، رهایی از نفرت، گسترش آموزش عمومی، استفاده خردمندانه از اوقات فراغت و رشد هنر و علم، چیزهایی است که می‌تواند مهم‌ترین آرمان یک نظریه سیاسی باشد. من قبول ندارم که آنها را بتوان با جنگ و خشونت نهادینه کرد. همچنین معتقدم این موضوعات را فقط می‌توان با کاهش روحیه جنگ‌طلبی گسترش داد. درعین‌حال، بلشویسم را برای روسیه لازم می‌دانم اما برای جوامع پیشرفته غربی آرزوی ترویج آن را ندارم.
yazdaan

حجم

۱۰۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۱۰۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان