دانلود و خرید کتاب قرآن شناخت بهاءالدین خرمشاهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قرآن شناخت اثر بهاءالدین خرمشاهی

کتاب قرآن شناخت

امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب قرآن شناخت

کتاب قرآن شناخت نوشتهٔ بهاءالدین خرمشاهی است. انتشارات ناهید این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی مباحثی در فرهنگ و فرهنگ‌آفرینی قرآن.

درباره کتاب قرآن شناخت

کتاب قرآن شناخت درمورد فرهنگ قرآن و فرهنگ‌آفرینی این کتاب آسمانی سخن گفته است. بهاءالدین خرمشاهی این کتاب را در هشت فصل نوشته و در آن به فرهنگ‌آفرينی قرآن، وحی و نزول و جمع و تدوين قرآن، علوم و فنون قرآنی، ۱۰۱ نكته دربارهٔ قرآن كريم، نقش و نفوذ قرآن در زندگی امروز ما، فرهنگ‌واره سوره‌های قرآنی، برجسته‌ترين آثار قرآن‌پژوهی و فرهنگ‌وارهٔ اعلام قرآن پرداخته است. قرآن در لغت به‌معنی قرائت‌کردن و خواندن است. قرآن کریم دین و حقیقت را یکی دانسته است. این کتاب پدیده‌های طبیعی را نشانه‌هایی از قدرت و عظمت خدا می‌داند و دلیل تنوع ادیان را حاصل تنوع در مردم می‌داند. کتاب قرآن قوانین و حقوقی را که در جامعهٔ اسلامی باید رعایت شود، تعریف کرده است. قرآن، مؤمنان را به جهاد در راه خدا دعوت می‌کند و همه را به نیکوکاری به‌ویژه درمورد مسکینان و یتیمان فرا می‌خواند. مسلمانان باور دارند که قرآن یک بار به‌صورت کامل در شب قدر توسط جبرئیل بر حضرت محمد (ص) نازل شد و سپس یک بار دیگر به‌صورت تدریجی و آرام بر او نازل شده‌ است. در دیدگاه تاریخی، نظراتی وجود دارد که از یک سمت باور به این دارد که قرآن در دورهٔ عثمان جمع‌آوری شد و از سمت دیگر باور دارد که قرآن و تکمیل نهایی آن در زمان «عبدالملک بن مروان اموی» و «حجاج بن یوسف» به‌صورت تدریجی شکل گرفته است. دیدگاهی که امروز مورد قبول است، در نقطه‌ای وسط این دو دیدگاه قرار دارد. قرآنی که ما امروزه در دست داریم، بر اساس قرائت کوفی در قرن هشتم میلادی چاپ شده است. قدیمی‌ترین نسخهٔ کامل قرآن کریم متعلق به قرن نهم میلادی است و قرآن برای بیش از ۱۰۰۰ سال ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.

خواندن کتاب قرآن شناخت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران علوم قرآنی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره بهاءالدین خرمشاهی

بهاءالدین خرمشاهی در سال ۱۳۲۴ در قزوین به دنیا آمد. او نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، شاعر و استاد دانشگاهی ایرانی است. خرمشاهی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار حافظ شیرازی دارد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذرانده؛ سپس در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد، اما تحصیل در این رشته را در سال سوم نیمه‌کاره رها کرد (۱۳۴۳) و همراه با «کامران فانی» به تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی پرداخت. او از دانشگاه تهران فوق‌لیسانس کتابداری گرفت (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲) و در مرکز خدمات کتابداری مشغول به کار شد. از استادان او در رشتهٔ ادبیات فارسی می‌توان به ذبیح‌الله صفا، مهدی محقق، سید جعفر شهیدی، پرویز ناتل‌خانلری، سید صادق گوهرین، آیت‌الله ابوالحسن شعرانی و عبدالحمید بدیع‌الزمانی کردستانی اشاره کرد. خرمشاهی توفیق خود را در مسیر پژوهش‌های قرآنی، مدیون کتاب «قانون تفسیر» و مولف آن، «سید علی کمالی دزفولی» دانسته است. کتاب‌های «قرآن و مثنوی»، «بررسی ترجمه‌های امروزین قرآن کریم»، «پوزیتیویسم منطقی»، «انسانم آرزوست (شرح برگزیدهٔ غزلیات شمس)»، «ترجمه‌کاوی»، «طنز و تراژدی»، «حافظ حافظهٔ ماست»، «از سبزه تا ستاره»، «رستگاری نزدیک» و «اکسیر خوشبختی» از آثار مکتوب بهاءالدین خرمشاهی است. او کتاب‌های بسیاری را به پارسی برگردانده است.

بخشی از کتاب قرآن شناخت

«كتاب‌شناسی يا كتابنامه قرآن، يعنی فهرست آثاری كه پيرامون قرآن كريم، يا قرآن‌پژوهی از قرون اوليه تا امروز پديد آمده، اعم از مقاله و رساله و كتاب و اعم از خطی يا چاپی يا اخيراً به صورت نرم‌افزار كامپيوتری، بر طبق معقول‌ترين برآورد، بدون اغراق و گزافگويی، كمابيش بالغ بر چهل هزار عنوان است. فقط كتاب‌شناسی ترجمه و تفسير قرآن در زبان اردو هزار عنوان دربر دارد، و زبان اردو سابقه رسمی‌اش از قرن دهم هجری است و كتابنامه‌ای كه به آن اشاره كرديم در پاكستان منتشر شده است.

چند كتاب‌شناسی قرآنی منتشر شده است كه هيچ‌كدام كامل و شامل و جامع و مانع نيست. فقط فهرست ترجمه‌های قرآن كريم به هر زبانی (به حدوداً ۱۵۰ زبان) خود به چند هزار عنوان می‌رسد. چه فقط ترجمه‌های قرآن به زبان فارسی از نهصد عنوان فراتر است و جلد اول فهرست قرآنهای مترجَم (ترجمه‌شده) كه در كتابخانه آستان قدس رضوی محفوظ است، ۳۲۶ اثر را نشان می‌دهد و تازه اين ترجمه‌های موجود و محفوظ در گنجينه يك كتابخانه است. درباره فهرستها و كتاب‌شناسی‌های قرآنی ان‌شاءاللّه در همين فصل مفصل‌تر سخن خواهيم گفت.

نگارنده بر آن بود كه دويست ـ سيصد اثر قرآنی و قرآن‌پژوهی را به كوتاهی، هر يك در يك سطر، در اين فصل معرفی كند. وقتی اين انديشه را با جناب كامران فانی كه از بزرگترين كتاب‌شناسان امروز ايران هستند، در ميان گذاشت، آن را نپسنديدند و صلاح‌تر آن ديدند كه تعداد كمتری كتاب، با معرفی مشروحتر عرضه شود. لذا در پرتو اشارت ايشان، در تأمل ثانوی به اين نتيجه رسيدم كه پنجاه اثر را در پنج زمينه كه چهار زمينه‌اش تك‌موضوعی و خاص و يك زمينه‌اش عام است، هر يك در پنج ـ شش سطر مطرح و معرفی نمايم و اين پنج زمينه عبارتند از: ۱. تفسير قرآن ۲. ترجمه قرآن ۳. فرهنگ قرآن ۴. فهارس و كتاب‌شناسی‌های قرآنی ۵. مهمترين متون علوم قرآنی (غير از تفسير و ترجمه). و در هر يك از اين پنج زمينه، ده كتاب معرفی می‌گردد. در اين كتاب‌شناسی بسيار گزيده و توصيفی، چند اصل را رعايت كرده‌ايم :

۱. در هر زمينه هم كهن‌ترين آثار معرفی شود و هم جديدترين آثار.

۲. به موجود بودن و بلكه چاپی بودن اثر توجه شود و اثر مخطوط (خطی)، ولو آنكه مهم باشد، معرفی نشود.

۳. مهمترين مشخصه و وجه اهميت هر اثر ياد شود.

۴. اين نيز گفتنی است كه راقم اين سطور با همه اين آثار انس چندين و چندساله دارد، لذا معرفی‌اش جنبه تجربی و بی‌واسطه دارد. و هيچ كتاب از اين پنجاه كتاب، صرفاً از روی كتاب‌شناسی‌ها و فهارس و منابع، يعنی به طريق مع‌الواسطه معرفی نشده است، بلكه به طريق عينی و تجربی.

۵. همچنين حتی‌المقدور به منابع مفصل‌تر كه معرفی و شناسايی مبسوط‌تری از هر اثر دربر دارد، ارجاع داده شده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۲۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۶۲۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۸۴,۰۰۰
۴۲,۰۰۰
۵۰%
تومان